Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dinsdag heel traag geladen in Eindhoven. Capaciteit was zeker niet vol dus daaraan ligt het niet. Ik had een half uur gereden (batterij zou dus warm moeten geweest zijn...). Gestart met 168 km/h (veel volk aan het laden), vanaf 14 minuten stond ik alleen, dan nog maar een goeie 200 km per uur.
upload_2017-1-6_13-3-40.png


Vandaag in Gent geladen. Ook na een half uur rijden:
upload_2017-1-6_13-6-8.png


Na 5 minuten dubbel zo veel als in Eindhoven.
 
De aangegeven laadsnelheid in km/h is het gemiddelde over de hele laadsessie.
Bedoel je dat er dan al rekening gehouden wordt met lagere snelheid bij het einde? Mijn laadlimiet stond inderdaad op 100%.
In Gent stond hij op 82% blijkbaar.
Conclusie:
Eerse 14 minuten 50% lager omdat stall A bezet was (logisch en gekend feit).
Daarna effectieve laadsnelheid 75% lager dan Gent. Lijkt echter 50% lager doordat er meer cooldown voorzien is in het voorspelde gemiddelde wegens 100% instelling.
Dus, best op voorhand inschatten hoeveel je wil laden en dat ook als limiet instellen om betere voorspelling te krijgen.
Zie ik dit goed?
 
Bedoel je dat er dan al rekening gehouden wordt met lagere snelheid bij het einde? Mijn laadlimiet stond inderdaad op 100%.
In Gent stond hij op 82% blijkbaar.
Conclusie:
Eerse 14 minuten 50% lager omdat stall A bezet was (logisch en gekend feit).
Daarna effectieve laadsnelheid 75% lager dan Gent. Lijkt echter 50% lager doordat er meer cooldown voorzien is in het voorspelde gemiddelde wegens 100% instelling.
Dus, best op voorhand inschatten hoeveel je wil laden en dat ook als limiet instellen om betere voorspelling te krijgen.
Zie ik dit goed?

Nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. Omdat je in het begin gedeeld stond met een ander was de laadsnelheid lager. Dit heeft als effect dat het gemiddelde daardoor ook lager uitvalt. Zo kun je beter de 75 kW vanaf 18 min van de eerste laadsessie vergelijken met het gemiddelde van de tweede laadsessie. Dat gemiddelde zal rond de 87 kW liggen volgens mij. En dan is het verschil niet meer opvallend. Neemt niet weg dat volle snelheid beter is en het effect van SuC delen niet wordt gecommuniceerd vanuit Tesla. Is iets dat eigenaren dus zelf moeten uitvogelen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Nee, ik bedoelde inderdaad de gemiddelde laadsnelheid over de hele laadsessie tot dat moment.
Vergeet gewoon die km/h, dat wekt alleen maar verwarring in de hand. Kijk uitsluitend naar de kW en %.
De door de auto voorspelde laadduur is perfect en helpt je om te zien dat de laatste 20 minuten laden op < 20 kW geen zoden meer aan de dijk zal zetten. Je zit dan al boven de 90%.
 
  • Like
Reactions: Phil V
@Phil V : je ziet in jouw tabel in Eindhoven de stroom zo stijgen vanaf het ogenblik dat je de a/b combinatie voor jou alleen hebt; tussen minuut 14 en 18 : van 85 naar 176 en dan naar 195A

Het is hierboven en elders op het forum al aangegeven : de laadsnelheid in km/u is een gemiddelde over de ganse laadcyclus.

Vergelijk eens beide laders op een rij met dezelfde SoC; bvb 60%
Screen Shot 01-08-17 at 09.20 AM.JPG
Screen Shot 01-08-17 at 09.22 AM.JPG


Het klopt dat je in Eindhoven nog wat trager laadt (192A vs 217A - dat is zowat 10%meer in Gent) - geen idee wat de reden daarvoor is;
maar je ziet wel dat de opgegeven laadsnelheid (234 versus 466, dat is zowat 100% meer in Gent) niet de momentane snelheid is; maar wel de gemiddelde.

(mogelijke oorzaken voor het verschil kunnen bvb thermische oorzaken zijn, zowel in de auto als in de lader. Of interne verbruikers in de auto : airco/verwarming aan. Om maar enkele aan te halen.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Na wat surfen een laadmogelijkheid aan flanders expo gevonden. Na een kwartier zoeken gevonden dat dit aan hallo 4 was. Geen aanwijzingen, je moet een beveiligde parking met security binnenrijden. Aangekomen stond een land rover te laden aan de type 2 aansluiting, op de 2de en laatste vrije plaats stond een wagen van flanders expo zelf,niet te laden. Me dan maar ernaast geparkeerd, en de vrije 'gewone' stekker genomen. Laden aan 13 km/h is dan niet echt de moeite...gemiste kans vind ik.
Had trouwens deze review op hun site geplaatst, de dag erna was hij al verwijderd.

Update: hoewel men adverteerde met gratis laden, werd via blue motion wel degelijk kosten aangerekend. Staan deze maand op de factuur...
 
Ik heb een MS 75 aangeschaft ( helaas nog niet geleverd) en was de reis naar wintersport aan het bekijken via EV trip planner. De totale laadtijd is 2:07. Ik was nieuwsgierig wat een 85 doet. Zowel de P als de D hebben langere laadtijden, terwijl ik verwacht had dat dit korter zou zijn ivm het grotere bereik. Zelfs de 90 heeft een langere laadtijd op deze reis. Alleen de 90D is 3 min korter. Alle andere parameters o.a banden, temp etc etc houd ik gelijk.
 
Ik heb een MS 75 aangeschaft ( helaas nog niet geleverd) en was de reis naar wintersport aan het bekijken via EV trip planner. De totale laadtijd is 2:07. Ik was nieuwsgierig wat een 85 doet. Zowel de P als de D hebben langere laadtijden, terwijl ik verwacht had dat dit korter zou zijn ivm het grotere bereik. Zelfs de 90 heeft een langere laadtijd op deze reis. Alleen de 90D is 3 min korter. Alle andere parameters o.a banden, temp etc etc houd ik gelijk.
A Better Routeplanner
Deze routeplanner zie je alle modellen. Werkt naar mijn idee beter als EV Trip
 
  • Informative
Reactions: NicoV
IMG_8092.PNG
Ik heb een MS 75 aangeschaft ( helaas nog niet geleverd) en was de reis naar wintersport aan het bekijken via EV trip planner. De totale laadtijd is 2:07. Ik was nieuwsgierig wat een 85 doet. Zowel de P als de D hebben langere laadtijden, terwijl ik verwacht had dat dit korter zou zijn ivm het grotere bereik. Zelfs de 90 heeft een langere laadtijd op deze reis. Alleen de 90D is 3 min korter. Alle andere parameters o.a banden, temp etc etc houd ik gelijk.

Laatst naar Obergurgl gereden met mijn 75D en de planning van abetterrouteplanner gevolgd, met als enige aanpassing dat ik elke korte laadstop heb aangepast naar 20 min. en de langere in Ulm (burger king ) heb gedaan. Werkte voortreffelijk.
 
  • Like
Reactions: Bersselaar69
Hmm, pas voor het eerst gehad dat de zekering van mijn laadpunt (UMC op 3-fase) eruit lag. Raar. Heeft de auto blijkbaar toch een keer meer dan 16A gepakt.

Wel vreemd, is ergens tussen het stekker aansluiten (want toen nog wel spanning) en de uitgestelde start gebeurd terwijl er geen andere verbruikers op die groep zitten. Snap het nog niet helemaal. Bij toeval checkte ik ca. 10 minuten na de geplande start de app en zag dat hij niet aan het laden was. Had ook geen notificatie dat de lading onderbroken was.

En even offtopic... Wil een moderator de topictitel misschien wijzigen in 'Thuisladen' o.i.d.? Er is nog veel verwarring over de 2 charging topics in deze categorie.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Hmm, pas voor het eerst gehad dat de zekering van mijn laadpunt (UMC op 3-fase) eruit lag. Raar. Heeft de auto blijkbaar toch een keer meer dan 16A gepakt.

Wel vreemd, is ergens tussen het stekker aansluiten (want toen nog wel spanning) en de uitgestelde start gebeurd terwijl er geen andere verbruikers op die groep zitten. Snap het nog niet helemaal. Bij toeval checkte ik ca. 10 minuten na de geplande start de app en zag dat hij niet aan het laden was. Had ook geen notificatie dat de lading onderbroken was.

En even offtopic... Wil een moderator de topictitel misschien wijzigen in 'Thuisladen' o.i.d.? Er is nog veel verwarring over de 2 charging topics in deze categorie.

Fase 1, wordt na de laatste update van Tesla, bij smartpreconditioning, zwaar belast. Mogelijk ligt daar de oorzaak?
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Hmm... goeie, thanks, wist ik niet... zal ik dan eens uitzetten. Handmatig heb ik hem toen in ieder geval niet voorverwarmd (want het was tussen thuiskomen en slapengaan). Smart preconditioning staat wel aan (hoewel ik daar niks van merk).

--edit-- Nog even in mijn energydashboard gekeken. Geen hele hoge pieken. De start van het laden zie je duidelijk, maar die was handmatig na het herstellen van de zekering.
Maar ik heb helaas alleen een totaalvermogen in mijn dashboard, en geen amperage per fase. Ik zie wil ergens een piekje van 5 kW iets voor 21:00. Zou natuurlijk van alles kunnen zijn gecombineerd op meerdere fasen. Maar als dat op 1 fase is (bijv. smart preconditioning) zou dat al ver boven de 16A zijn. Blijft gissen helaas.

piek.png
 
Last edited: