Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels een paar maanden verder en een stuk wijzer geworden.
We hebben o.a. een offerte ontvangen van The New Motion voor de aanleg van 15 laadpalen in onze parkeergarage.

De maandelijkse kosten voor de berijders zijn €4,- excl. BTW per maand waarmee de hele administratie en doorbelasting naar een prive persoon of direct naar een leasemaatschappij verzorgt wordt en de VVE dus geen administratief werk aan heeft.
Voor het loadbalancing wordt eveneens een maandelijks tarief berekend van 5 euro per maand per laadpaal wat men ziet als een verdienste van de VVE om geen upgrading van stroomaansluiting te hoeven bieden omdat loadbalancing dit zo efficiënt mogelijk regelt. Dit bedrag kan per paal afgekocht worden voor 300 euro per 5 jaar per paal, is dus bij 15 palen 4500,- ex.

Nu kan ik me prima vinden in de kosten per maand voor het administratieve deel, maar een abonnement voor het load balancing vind ik merkwaardig.

Hebben jullie daar vaker van gehoord?

Ik zal wel gevild gaan worden maar hoeveel van die mensen hebben een Tesla? En hoe zal dat plaatje er over een jaar of twee uitzien? En waarom niet met de gebruikers afspreken dat ze gelijk delen in de kosten van de stroom? Als ik al die extra kosten/verdienmodelletjes uitreken zal het flink wat goedkoper zijn om gewoon een aantal Wallchargers op te hangen die per setje ook kunnen balanceren. Lijkt me een mooi project om de schouders onder te zetten en flink te besparen. Gewoon al dat geld in de zakken van de eigenaren laten waardoor ze in elk scenario goedkoper uit zijn.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Jasper and PaulusdB
Ik zou met keuze van laders nog even wachten. Mijn theewater zegt dat wallcharger 2 binnenkort wel zal worden aangekondigd met weer wat nieuwe features. Tot dan rode stekker laten monteren, paar tientjes, en met umc laden. Rode krachtstroomstekker kun je later ook nog wel gebruiken als er een klusje is of zo.
Heb geen haast en kies voorlopig ook voor deze optie.
 
Ik zou met keuze van laders nog even wachten. Mijn theewater zegt dat wallcharger 2 binnenkort wel zal worden aangekondigd met weer wat nieuwe features. Tot dan rode stekker laten monteren, paar tientjes, en met umc laden. Rode krachtstroomstekker kun je later ook nog wel gebruiken als er een klusje is of zo.
Ik heb de informatie over een op handen zijnde HPWC 2 gemist. Waar heb je die vandaan? Heb je voor mij een linkje? Ben erg benieuwd wat er anders aan zal zijn. De huidige HPWC werkt al zo goed.
 
Ik heb de informatie over een op handen zijnde HPWC 2 gemist. Waar heb je die vandaan? Heb je voor mij een linkje? Ben erg benieuwd wat er anders aan zal zijn. De huidige HPWC werkt al zo goed.

Neen, maar ik zie het als een logische 1 + 1 redenering. We hebben nu Powerroof 1, Powerwall 2 (en Powerpack 2). Daar zal zeker een bijpassende lader Wallcharger 2 bijkomen, alleen weet ik niet wanneer maar wacht er zelf ook op.

Gisteren een cliënt aan huis gehad met een Model S en heb hem uiteraard direct laten laden. Omdat dat veel vaker zal gebeuren omdat Model 3 een typische vervanger zal zijn van de 30 tot 50k zakenauto (wat een typische schaderegelaarsauto is) ga ik straks ook buiten een charger ophangen als service voor bezoekers. Uiteindelijk zal elk bedrijf dat moeten gaan doen :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Gisteren een cliënt aan huis gehad met een Model S en heb hem uiteraard direct laten laden. Omdat dat veel vaker zal gebeuren omdat Model 3 een typische vervanger zal zijn van de 30 tot 50k zakenauto (wat een typische schaderegelaarsauto is) ga ik straks ook buiten een charger ophangen als service voor bezoekers. Uiteindelijk zal elk bedrijf dat moeten gaan doen :)
Zoiets dus ....Tesla Wall Connector. Gelukkig nog niet van de muur gerukt voor een paar euro koper.

En ja alles is inmiddels geschilderd:oops:
 
Afgelopen zomer had ik wat visite waarvan een paar Tesla rijders. Bij de installatie vd HPWC/Maxem combinatie heb ik mijn rode 16A stopcontact in de garage laten monteren voor je weet maar nooit situaties:). Ik kon toen een leuk proefje doen wat bleek te werken. Ik had 1 Tesla via de UMC aangesloten en een 2e via de HPWC/Maxem. Die via de UMC trok uiteraard strak 16A. Die via de HPWC kreeg wat er overbleef. Is dus ook een handige noodoplossing als ik 2 EV's tegelijk wil opladen zonder het risico te lopen dat ik m'n zekeringen eruit blaas.
 
Smart laden is absoluut handig. Omwille van het neuterprobleem kan ik zelf slechts enkelfasig laden. Ik heb 3x230V en 32A beschikbaar. Ik stel de Fivari-SMART nu permanent in op 30A en het laadstation regelt dynamisch de stroom naar de auto. Waterkoker, oven, microgolf, wasmachine enz..of een tweede EV. het deert allemaal niet meer. Dus instellen op maximaal laadvermogen en voor de rest moet je je nergens iets van aantrekken.
 
Smart laden is absoluut handig. Omwille van het neuterprobleem kan ik zelf slechts enkelfasig laden. Ik heb 3x230V en 32A beschikbaar. Ik stel de Fivari-SMART nu permanent in op 30A en het laadstation regelt dynamisch de stroom naar de auto. Waterkoker, oven, microgolf, wasmachine enz..of een tweede EV. het deert allemaal niet meer. Dus instellen op maximaal laadvermogen en voor de rest moet je je nergens iets van aantrekken.
Yep, hier een warmtepomp die al gauw 16A trekt op 1 fase, en laat op die fase nu toevallig ook nog een Quooker aangesloten zijn die af en toe kort 7A trekt... De Maxem + Keba zorgen ervoor dat er niks stuk gaat als de auto ook nog eens tot 32A (duolader) uit de 3fase 25A aansluiting probeert te zuigen.
Nadeel van de Maxem is wel dat ik nu nog steeds niet de moeite heb genomen om die Quooker eens op een andere fase te hangen... :D
 
  • Funny
Reactions: Refie
Heeft iemand anders dit ook gehad? Gewoon thuis geladen aan UMC en waar ik normaal één berichtje krijg, nu een hele reeks.

IMG_5259.PNG
 
Ik zal wel gevild gaan worden maar hoeveel van die mensen hebben een Tesla? En hoe zal dat plaatje er over een jaar of twee uitzien? En waarom niet met de gebruikers afspreken dat ze gelijk delen in de kosten van de stroom? Als ik al die extra kosten/verdienmodelletjes uitreken zal het flink wat goedkoper zijn om gewoon een aantal Wallchargers op te hangen die per setje ook kunnen balanceren. Lijkt me een mooi project om de schouders onder te zetten en flink te besparen. Gewoon al dat geld in de zakken van de eigenaren laten waardoor ze in elk scenario goedkoper uit zijn.
Onduidelijk hoeveel Tesla's het zijn / worden.

Ik zou opzich wel graag een Tesla Wall charger willen, maar het handige van TheNewMotion oplossing is dat alle administratie zo gedekt is. Anders moet er iemand van de VVE maandelijks de metertjes controleren, facturen versturen, etc. Rekeninghoudende met een mix van privé en leaserijders die de rekening willen laten betalen door de werkgever, is dit toch wel erg handig en de 4 euro per maand wel waard.

Het bedrag van 5 euro per maand voor het loadbalencen vind ik dan wel weer prijzig. Want wat je terecht aangeeft, hoe ziet de wereld eruit over 2 jaar? Laat staan over 5 jaar.

We zijn er nog niet over uit, sowieso is het een lastig punt om te bespreken in een VVE omdat het toch vrij complex is.
 
Op het display het aantal kWh wat er de laatste sessie geladen is.
Via de Webinterface, Spanning stroom (per fase) en huidige laadsessie en totaal geladen kWh.
View attachment 212103
Via UDP, alle gegevens zoals hier boven +
- authorisatiefuncties
- kabel in de auto j/n
- laadbeperking van: auto/kabel/laadpaal/extern
- laadbegrenzing snel te wijzigen

Verder:
Het gemeten vermogen is volgens MID. Dus wel geschikt voor verrekening.
Bepaalde uitvoeringen hebben DC leakage protection waardoor een dure aardlek kan vervallen in de installatie.

Hoe kom je aan die webinterface? IK heb vorig jaar een P30 laten plaatsen, maar de firmware om wifi te ondersteunen was nog niet af. En nu nog steeds niet blijkbaar.
 
Onduidelijk hoeveel Tesla's het zijn / worden.

Ik zou opzich wel graag een Tesla Wall charger willen, maar het handige van TheNewMotion oplossing is dat alle administratie zo gedekt is. Anders moet er iemand van de VVE maandelijks de metertjes controleren, facturen versturen, etc. Rekeninghoudende met een mix van privé en leaserijders die de rekening willen laten betalen door de werkgever, is dit toch wel erg handig en de 4 euro per maand wel waard.

Het bedrag van 5 euro per maand voor het loadbalencen vind ik dan wel weer prijzig. Want wat je terecht aangeeft, hoe ziet de wereld eruit over 2 jaar? Laat staan over 5 jaar.

We zijn er nog niet over uit, sowieso is het een lastig punt om te bespreken in een VVE omdat het toch vrij complex is.

Ik begrijp je. Misschien is het toch een goed idee om twee berekeningen te maken. Neem een geschatte afname en verdeel die als bijv. de minste neemt af -40% en de meeste +40 % van het gemiddelde.
Berekening 1 is dan wat men kwijt is met de methode van afzonderlijke afrekeningen, administratie en natuurlijk de laadpalen op zich.
Berekening 2 is wat men kwijt is met alleen plaatsen van een aantal Wallchargers van 550 per stuk, in groepjes master-slaves, en één meter voor de gehele groep laders.

Het zou best eens kunnen dat zelfs de minst afnemende nog goedkoper uit is bij een gelijke verdeling van de kosten door het wegvallen van veel extra kosten dan wanneer ieder afzonderlijk wordt aangeslagen voor de kWh tjes. De rest bespaart dan uiteraard veel meer. Ben nieuwsgierig hoe dit verder gaat.
 
Ik heb hier nog eens over nagedacht en denk dat het echt veel simpeler kan.
Gewoon 15 rode 3x16A wcd's (of Tesla HPWC v2) geschakeld achter de inviduele 3x25A meterkasten. Voor de doorbelasters nog een MID metertje er tussen en iedereen bekijkt het maar lekker zelf. Individueel kan men zelfs nog voor een Maxem o.i.d. kiezen.
Als je de leidingen toch nog moet leggen, trek je net zo makkelijk de elektriciteitsvoorzieningen van de bergingen en parkeerplaatsen van achter de individuele meterkasten vandaan.
Geen verdienmodellen van derden, uitsluitend eenmalige aanlegkosten.
 
Hoe kom je aan die webinterface? IK heb vorig jaar een P30 laten plaatsen, maar de firmware om wifi te ondersteunen was nog niet af. En nu nog steeds niet blijkbaar.

WiFi versies van de P30 zijn vanaf juni beschikbaar. Zover ik weet is er geen upgrade mogelijkheid, naar WiFi.
Mijn webinterface is onderdeel van een smarthome systeem. Loxone.com. Om met Loxone smartcharge, interface ed. te realiseren kun je me altijd een PM sturen.