Hans Noordsij
Well-Known Member
Inmiddels een paar maanden verder en een stuk wijzer geworden.
We hebben o.a. een offerte ontvangen van The New Motion voor de aanleg van 15 laadpalen in onze parkeergarage.
De maandelijkse kosten voor de berijders zijn €4,- excl. BTW per maand waarmee de hele administratie en doorbelasting naar een prive persoon of direct naar een leasemaatschappij verzorgt wordt en de VVE dus geen administratief werk aan heeft.
Voor het loadbalancing wordt eveneens een maandelijks tarief berekend van 5 euro per maand per laadpaal wat men ziet als een verdienste van de VVE om geen upgrading van stroomaansluiting te hoeven bieden omdat loadbalancing dit zo efficiënt mogelijk regelt. Dit bedrag kan per paal afgekocht worden voor 300 euro per 5 jaar per paal, is dus bij 15 palen 4500,- ex.
Nu kan ik me prima vinden in de kosten per maand voor het administratieve deel, maar een abonnement voor het load balancing vind ik merkwaardig.
Hebben jullie daar vaker van gehoord?
Ik zal wel gevild gaan worden maar hoeveel van die mensen hebben een Tesla? En hoe zal dat plaatje er over een jaar of twee uitzien? En waarom niet met de gebruikers afspreken dat ze gelijk delen in de kosten van de stroom? Als ik al die extra kosten/verdienmodelletjes uitreken zal het flink wat goedkoper zijn om gewoon een aantal Wallchargers op te hangen die per setje ook kunnen balanceren. Lijkt me een mooi project om de schouders onder te zetten en flink te besparen. Gewoon al dat geld in de zakken van de eigenaren laten waardoor ze in elk scenario goedkoper uit zijn.