Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Espen Limstrand from OfficeLink explain what's unique with the Zapcharger Pro. Each charger has its own fuse, RCD, wifi, power-line communication and RFID reader. It can split phases and will adjust the power according to what's available at the site. The charger supports up to 22 kW (400 V 3-phase 32 A).
 
  • Informative
Reactions: basvk
Wij hebben bij ons nieuwe kantoor in Vlissingen sinds deze twee 22kW Tesla Wall Connectors met loadbalancing. Delen 1 32A automaat.

Voor EUR 1100 twee laadpunten vind ik een mooie deal.

IMG_0305.JPG
 
Heb sinds een week of twee dat er een relais elke 5 seconden schakelt in mijn Keba P20. Laden gaat wel goed maar dat schakelende geluid heb ik niet eerder gehad. Lijkt me ook niet goed dat dit elke 5 seconden schakelt. Is ontstaan toen mijn Keba uitgeschakeld heb (stroom eraf) toen de stekker niet los geschakeld werd. Heb de laatste firmware erop gezet, maar heeft niet geholpen. Heeft iemand een idee van de oorzaak en de oplossing??
 
Voor alle geïnteresseerden: Zapcharger Pro.

mhh. Ik heb 16 laadpunten welke allen met een BUS kabel aan elkaar verbonden zitten en de BUS kabel zit ook met een stroommeter in de hoofdgroepenkast. Het zijn 8 dubbele socket laders. Ze kunnen niet alleen load balancing doen per unit, maar ook ook onder alle laders tegelijk. Sterker nog, er zit een 3 fase stroommeter op het hoofdnet, en als er overbelasting dreigt, gaat hij de laders knijpen. Dus niet alleen de afname van de laders wordt hierbij berekend, maar juist de netbelasting. Overigens heb ik er een ook een stroomrichting meter bij, want anders gaat het systeem ook knijpen als ik met het PV systeem erg veel opwek.En het PV systeem werkt nou juist de andere kant op (met overigens dezelfde stroommeter) en gaat knijpen als ik meer oplever dan de som van de gebruikers niet afdoende blijkt om een te hoge teruglevering op het net te voorkomen. Daarnaast kan ik ook bijvoorbeeld voorrang geven aan een lader of laders. Dus wij hebben een lader welke altijd vol of meeste vermogen krijgt, mits geen overbelasting net uiteraard. Wij hebben alle laders voorzien van elk een eigen 63amp automaat en een eigen 10 kwadraat bekabeling, echter je kan ze ook Daisy Chainen als je niet wilt investeren de infra.
.
Als ik overigens het filmpje zo bekijk, heeft hij alles aangesloten met 2,5 kwadraat aders (kan je niet goed zien, lijkt een gewoon 1/2 buisje). maar kan ook 6 kwadraat zijn, gezien de geringe afstanden is dit ook prima. Maar als je dan 22kW gaat laden dan kan je best bijzonderheden hebben bij en te dunne kabel. Ook zit alles op één automaat/zekering. Dus als één voertuig kortsluiting veroorzaakt gaan alle laders Maar wel een leuk idee, zo met de achterplaat laten zitten etc en je lader meenemen.
 
Vandaag bericht contact gehad met de belastingdienst. Mijn laadpaal kwam miet in aanmerking voor de verlaagde energebelasting. De laadpaal mag dan niet op eigen terrein staan, maar moet op een apart kavel staan, naast de dus aparte aansluiting (die ik wel heb). Op mijn vraag aan de belastingdienst over hoe dit in de praktijk dan zou moeten werken kwamen ze niet verder dan een eigen laadpaal, geplaatst op gemeentegrond en een wiegen parkeerplaats ook op gemeentegrond. Niet echt een realistische situatie volgens mij.
Komt er dus in de parktijk op neer dat alleen publieke laadpalen voldoen.
Hebben andere forummers andere ervaringen?
 
Onderstaand de volledige wettekst. Er staat niet in dat de laadpaal niet op eigen terrein mag staan. In het advies van de Raad van State staat juist genoemd dat laadpalen op bedrijfsterrein die na sluitingstijd niet openbaar toegankelijk meer zijn, wel onder de verlaagde energiebelasting moeten kunnen vallen. Het woord "openbaar" is daarom geschrapt uit de oorspronkelijke titel van de wet.

Wel staat vermeld "dat de oplaadinstallatie geen deel mag uitmaken van een meer omvattende onroerende zaak". Dat is bijzonder, want elders in de tekst staat dat net iets anders omschreven: "Met een zelfstandige aansluiting wordt bedoeld een aansluiting die geen deel uitmaakt van de aansluiting van een meer omvattende onroerende zaak". Die laatste zin is wel duidelijk.

Samenvattend: de Wetgever beoogt mijns inziens uitsluitend de voorwaarde te stellen dat er sprake is van een zelfstandige elektriciteitsaansluiting en geen verdere voorwaarden, anders dan dat de onderneming niet in moeilijkheden mag zijn (EU voorwaarde).

Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met zelfstandige aansluiting
 
Ik heb de belastingdienst gesproken en die was erg duidelijk. De laadpaal maakt onderdeel uit van mijn woning, dus voldoet hij niet en geen korting. Heb een aparte aansluiting laten maken in de garage en de laadpaal zit aan de muur van de garage.

De woning / garage is dus een omvattende onroerende zaak en dus voldoet de laadpaal niet.

Raar dat dit dus bij anderen anders geïnterpreteerd wordt. Ga nog een keer bellen.
 
Ik heb de belastingdienst gesproken en die was erg duidelijk. De laadpaal maakt onderdeel uit van mijn woning, dus voldoet hij niet en geen korting. Heb een aparte aansluiting laten maken in de garage en de laadpaal zit aan de muur van de garage.

De woning / garage is dus een omvattende onroerende zaak en dus voldoet de laadpaal niet.

Raar dat dit dus bij anderen anders geïnterpreteerd wordt. Ga nog een keer bellen.
Is standaard praktijk bij de belastingdienst wanneer de wet of de uitvoering ervan niet 100% duidelijk is (en geef ze eens ongelijk...). Er zal wel eerst jurisprudentie over moeten ontstaan...
Precies hetzelfde was in 2013 aan de hand met het zakelijk opgeven van een laadpaal op privé terrein. Werd eerst ook gezien als onderdeel van de onroerende zaak en dus niet zakelijk aftrekbaar.