Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Bevestiging van een officiele keuringsinstantie : Aardlekschakelaar B in België is toegelaten en moet gebruikt worden bij bv laadpalen.
In bijlage de nota van de FOD Economie die ik in kopie mocht ontvangen :
 

Attachments

  • Draft Nota EO FOD Diff type B.pdf
    146.4 KB · Views: 57
Dat staat toch niet in de nota, dat een type B moet worden gebruikt? Dat hangt af van de laadpaal / eisen die de autofabrikant stelt.

Er staat enkel dat een type B ook mag, omdat deze minimaal gelijkwaardig is als een type A.

Wel goed om erbij te hebben als je keurder moeilijk doet.
 
Maar een detail maar toch opmerkelijk:
De HPWC's op mijn werk staan allemaal middels de switch ingesteld op 32A
In mijn auto met enkele lader stond altijd in het display: (3)16/32A
Laatst viel het met op dat er nu tijdens het laden bij dezelfde laders in het display staat (3)16/16A

Even terug gezocht in Teslaglog want daar wordt dat ook gelogd: dat is veranderd op 23 december, nadat ik ben geupgrade van 2.42.40 naar 2.50.114
 
Na al wat ik heb gelezen en na alle antwoorden van Tesla Charging specialist, OCB, ... meen ik te begrijpen dat dit van wagen tot wagen verschilt. Volgens het antwoord van Tesla is een Tesla beschermd met lekstroomdetectie, maar aangezien het aannemelijk is dat verschillende auto's aan een zelfde laadpunt een keer opladen (auto van familie, vrienden, tweede P(H)EV in gezin, ...) wordt er door regelgeving ter zake (volgens Tesla) voorgeschreven dat de kring moet beveiligd worden met DC-lekstroomdetectie bij 3-fasige aansluiting, voor het geval een auto zonder lekstroomdetectie opgeladen wordt. Officiele regelgeving (AREI, ...) is er nog niet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Als ik het goed begrijp is die aardlekschakelaar type B bedoeld voor gelijkstroomverliezen.
Als ik het ook goed begrijp is er pas gelijkstroom in de wagen. Mag ik dan niet verwachten dat daar de verliezen beveiligd zijn?

Ik ga er in elk geval van uit en lig er al helemaal niet van wakker.
Zelfs al staat de auto op te laden in de regen, ik ga niet terugdeinzen om de deurklink vast te pakken.
Ik heb voor mijn HPWC een digitale driefasen kilowattuurteller, een gewone verliesstroom staan van 30mA en een automatische zekering.
Ik heb het zelf geïnstalleerd en ben zeker dat het veilig en correct aangesloten is.

En als dat nog niet veilig genoeg is, het zij zo. Ik moet van iets dood… .
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Ton S90D and Phil V
Weet iemand waarom ik met een MS 2013 met een duolader (2x11kW) een laadsnelheid haal van 52 km/uur en - op dezelfde lader en ook ingesteld op 17A - met een D90 voorzien van een upgrade lader (16,5kW) een snelheid van 69 km/uur? Wat is het verschil tussen die auto's?

IMG_5865.jpg
IMG_5871.jpg
 
De km/hr aanduiding is het gemiddelde over de hele laadsessie. Dus ik zie daarom wel eens andere waarden. Een andere reden kan zijn dat de batterij/interieur verwarming aan staat, die wordt wel meegenomen in de stroom-aanduiding maar niet in de gemiddelde laadsnelheid natuurlijk. Derde reden is rated vs ideal range instelling.

Als de verwarming uit staat laden beide auto's op het moment van de screenshots even snel.
 
Lijkt me inderdaad meer plausibel dan de eerder genoemde reden (verwarming, gemiddelden etc). Zou betekenen dat voor her berekenen van typical per model een andere berekening plaats vindt.. Ik zou dan verschil moeten gaan zien in gemiddeld verbruik... Maar als dit de reden is dan is het verschil wel erg groot: 52 om 69... een toename van 30%.. Dat lijkt me dan weer wat te veel van het goede.
 
69 km/uur bij 3*17*231 (11.7 kW) -/- 9% laadverlies zou betekenen dat hij rekent met 155 Wh/km, dat lijkt me erg laag.
Zelfde bij 52 km/uur: 206 Wh/km.

Verschil typical/rated zou een logische verklaring zijn, staat dat hetzelfde in beide auto's ingesteld ?
Als het het effect van de kachel zou zijn dan zou de bovenste laadsnelheid de juiste moeten zijn (zonder kachel), dat lijkt me sterk.
Of een software bugje ?