Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou een TWC willen kopen voor mijn tesla 90d, maar mijn echtgenote rijdt met een nissan leaf (type 1) aansluiting, is het aangeraden om een adapter van type 2 (laadbox) naar type 1 (voertuig) te gebruiken. (Ik denk ergens gelezen te hebben dat jij ook een tesla en leaf hebt)
Dat is HET nadeel van een vaste kabel.
De adapters bestaan.
Ik heb er verder geen ervaring mee.
 
Pas op voor de combinatiebelasting van laadpunt |+ hydrofoor + lift(en) op dezelfde aansluiting. Mijn laadpunt zit op een aparte aansluiting, maar de aansluiting van het complex is 3x35A. Toevallig recent laten meten met een datalogger of die aansluiting niet omlaag kon naar 3x25A; wat helaas niet mogelijk was.
Load balancing kon dus wel eens nodig zijn.
De combinatie met een hydrofoor + lift lijkt mij zowat de moeilijkste om op in te spelen: beide overige verbruikers generegen zeer regelmatig hoge piekstromen: zowel bij het opstarten van de pomp als bij het vertrek van de lift.
Ik betwijfel of daar voldoende snel kan op worden ingespeeld. Na te kijken
 
Laadpaal zonder vaste kabel.... (had je toch eerst?)
Thuis had ik de 1e jaren een kast met daarin een krachtstroomaansluiting waar ik m'n UMC aangekoppeld liet. Deze heb ik later vervangen voor de HPWC van Tesla achter een Maxem loadbalancing systeem.

@fivari Een vaste kabel, helemaal die van Tesla met openingsknop voor de laadklep is een groot genot. Dat ik nu mogelijk een 2e EV zal kopen met helaas een Type-1 aansluiting maakt het wellicht onhandiger. Heb al bedacht dat mocht ik een verloopkabel van Type2 naar Type 1 vinden ik deze verbinding weer in de kast plaats die ik nog heb. Zo heb ik een beveiligde Type-1 laadoplossing waarvan de kabel niet gestolen kan worden maar die wel maximaal gemak voor mijn vrouw biedt. Plug&Charge. De sporadische keren dat ik mijn Tesla thuis laad moet ik m even loskoppelen dan.

Op kantoor heb ik 2 EV-boxen met vaste kabel en 1 zonder kabel waar we de kabel(Type-1) er altijd in laten zitten omdat deze tot nu toe nog maar door 1 persoon gebruikt wordt. Hierdoor is het wel onmogelijk voor een ander gebruik te maken van dit station.
 
Ik zou een TWC willen kopen voor mijn tesla 90d, maar mijn echtgenote rijdt met een nissan leaf (type 1) aansluiting, is het aangeraden om een adapter van type 2 (laadbox) naar type 1 (voertuig) te gebruiken. (Ik denk ergens gelezen te hebben dat jij ook een tesla en leaf hebt)

Sinds kort hebben we thuis als tweede EV een Fiat 500e, deze heeft ook een Type-1. Voor de Tesla gebruik ik een lader met vaste kabel.
Ik heb een adapterkabel van Type-2 naar Type-1 gekocht, werkt probleemloos, en ook i.c.m. bruikbaar met mijn type-2-type-2 laadkabel.

Met een 32A Type-2 naar -1 adapter-kabel kan ik daarmee dan tot tot 30A (enkel-fase natuurlijk) de Fiat laden op de 22 kW publieke laadpalen (met ' maar' iets van 6,6 kW uiteraard)

In principe zou dat op alle Type-1 EV's moeten werken, het signaleringsprotocol is gelijk. Wel heb ik wel eens ergens gelezen dat een Zoe soms niet op alle laders werkt, maar kan dat zo snel niet terugvinden.

Tip : Wel een klein hangslotje kopen zodat je de Type-1 stekker aan de auto kan vergrendelen. Dan heb je minder kans dat je adapterkabel 'geleend' wordt.

Edit :

DAn krijg je dus zoiets..

upload_2017-4-20_10-32-17.png
 
Last edited:
Sinds kort hebben we thuis als tweede EV een Fiat 500e, deze heeft ook een Type-1. Voor de Tesla gebruik ik een lader met vaste kabel.
Ik heb een adapterkabel van Type-2 naar Type-1 gekocht, werkt probleemloos, en ook i.c.m. bruikbaar met mijn type-2-type-2 laadkabel.

Met een 32A Type-2 naar -1 adapter-kabel kan ik daarmee dan tot tot 30A (enkel-fase natuurlijk) de Fiat laden op de 22 kW publieke laadpalen (met ' maar' iets van 6,6 kW uiteraard)

In principe zou dat op alle Type-1 EV's moeten werken, het signaleringsprotocol is gelijk. Wel heb ik wel eens ergens gelezen dat een Zoe soms niet op alle laders werkt, maar kan dat zo snel niet terugvinden.

Tip : Wel een klein hangslotje kopen zodat je de Type-1 stekker aan de auto kan vergrendelen. Dan heb je minder kans dat je adapterkabel 'geleend' wordt.

Edit :

DAn krijg je dus zoiets..

View attachment 223664
Waar kan je dat kopen ?
 
De Tesla Wall connector icm de Maxem inmiddels al weer even zelf gemonteerd en nu ook goed werkend.
Bij de montage wilde de twc alleen niet met de Maxem werken.
Maar als je de twc handmatig op bijvb 16A instelde werd er keurig 16A geladen maar zodra op stand F (de slave stand) ging de middelste rode lamp knipperen en werd er ook niet geladen.
De Maxem had dan geen goede communicatie met de twc.
Uiteindelijk Maxem (Cohere) erbij geweest met een nieuwe Maxem en om de installatie te controleren maar dit bracht niet de oplossing.
Het zou aan de nieuwe wall connector liggen, het enige wat dan overbleef.
Tesla Amsterdam gebeld en aangegeven dat twc niet in de slave stand werkte en dat ik een nieuwe kwam ophalen. (formeel wordt door Tesla de combinatie met Maxem niet ondersteund, dus maar niet over de Maxem gesproken).
De master en slave stand zijn er volgens de handleiding voor om meerder twc's te koppelen.
De wederom nieuwe twc gemonteerd en zowaar deed alles het zoals het hoorde...
Best frustrerend als een nieuwe niet in eerste instantie het gewoon niet doet.
Service van Cohere overigens top!

Ook werkt de twc goed op de ZOE, die blijft alleen op 3 x 25A steken maar daar moet Maxem denk ik nog een instelling aanpassen want 32A moet gewoon kunnen.
 
Goed om weten @PvdG . Zelfde issue met de maxem en de TWC die rood knippert op stand F.
Ik dacht dat het te maken had met het feit dat de TWC en Maxem voorlopig nog op een monofase installatie staan. Deze wordt maandag omgeschakelt naar 3+N. Indien het dan nog zo blijft neem ik de TWC gelijk mee als ik mijn MX na de middag in ontvangst ga nemen :)
 
Vorige week viel het mij in 1 keer op dat mijn Tesla nog maar met 32km/u wordt geladen. Er wordt maar 10a gebruikt. Wanneer ik het laadvermogen in de auto aanpas naar bijvoorbeeld 12a gaat het effectieve laadvermogen naar 8a.

Ik laad thuis niet met een laadpaal maar gewoon met een rode CEE stekker. Standaard heb ik gescheduled dat het laden om 23.00 start.

IK vraag me nu wel af hoe het komt dat er niet meer met 16a geladen wordt (dit gebeurde eerste wel). Kan het zijn dat de auto dit zelf instelt of ligt het toch ergens in mijn huis aansluiting?
 
Vorige week viel het mij in 1 keer op dat mijn Tesla nog maar met 32km/u wordt geladen. Er wordt maar 10a gebruikt. Wanneer ik het laadvermogen in de auto aanpas naar bijvoorbeeld 12a gaat het effectieve laadvermogen naar 8a.

Ik laad thuis niet met een laadpaal maar gewoon met een rode CEE stekker. Standaard heb ik gescheduled dat het laden om 23.00 start.

IK vraag me nu wel af hoe het komt dat er niet meer met 16a geladen wordt (dit gebeurde eerste wel). Kan het zijn dat de auto dit zelf instelt of ligt het toch ergens in mijn huis aansluiting?

Lijkt me dat je op twee fase laadt.. probeer het eens op een andere plek....
 
Een combinatie van Maxem en TWC ? Waarom dan niet ineens een Fivari Smart met een EVChargeKing Tesla connector ? Lijkt me een all-in-one oplossing (die bovendien wellicht goedkoper is ?).
Maxem laat je toe om het laadvermogen van de TWC aan te passen ifv de restcapaciteit van je installatie. je kan dus besparen door een lager vermogen van je thuisinstallatie (bijv 25A ipv 32A).
Ik heb de TWC buiten geïnstalleerd op een inox paal. ik weet niet of dit met de Fivari ook kan.