Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0409.JPG
Aangenaam verrast toen ik dit aantrof op onze bestemming(agrotourismo in Piemonte). Onaangenaam verbaasd toen ik met geen enkel van de drie opties kon laden: rode stekker, blauwe stekker, schuko.
UMC pinkte steeds drie keer rood.
Eigenaar was zeer geïnteresseerd en zeer behulpzaam. Uiteindelijk door de venster van zijn living in gewoon Italiaans stopcontact (met een adapter vd eigenaar van Italiaans naar schuko) wel een groen licht. Laden gestart en onmiddellijk de melding: "laadsnelheid verminderd, verlengkabel in gebruik of slechte bedrading". Laadde verder aan 10A 8km/u.
Aan de aarding zal het dus waarschijnlijk niet liggen. Na 10 minuten melding lading beëindigd.
Bij herstarten steeds zelfde verhaal.
Stopcontact geeft wel minder dan 230V. Ik zag even zelfs maar 206V.
Eigenaar heeft nog maar net zijn parking overdekt met 72 zonnecellen. Wil dolgraag mee in het Tesla verhaal.
Zou de voltage het probleem veroorzaken?
 
Ik vermoed
View attachment 233894 Aangenaam verrast toen ik dit aantrof op onze bestemming(agrotourismo in Piemonte). Onaangenaam verbaasd toen ik met geen enkel van de drie opties kon laden: rode stekker, blauwe stekker, schuko.
UMC pinkte steeds drie keer rood.
Eigenaar was zeer geïnteresseerd en zeer behulpzaam. Uiteindelijk door de venster van zijn living in gewoon Italiaans stopcontact (met een adapter vd eigenaar van Italiaans naar schuko) wel een groen licht. Laden gestart en onmiddellijk de melding: "laadsnelheid verminderd, verlengkabel in gebruik of slechte bedrading". Laadde verder aan 10A 8km/u.
Aan de aarding zal het dus waarschijnlijk niet liggen. Na 10 minuten melding lading beëindigd.
Bij herstarten steeds zelfde verhaal.
Stopcontact geeft wel minder dan 230V. Ik zag even zelfs maar 206V.
Eigenaar heeft nog maar net zijn parking overdekt met 72 zonnecellen. Wil dolgraag mee in het Tesla verhaal.
Zou de voltage het probleem veroorzaken?
Denk dat de UMC de spanning schommelingen niet erg fijn vindt.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
3x rood melding: "Contactor failed", zie de troubleshooting pagina in de manual: https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_mobile_connector_guide.pdf
Ik vermoed dus toch ergens een slechte verbinding naar deze verdeelkast.

Het resort waar wij verbleven vlakbij Sorrento met uitzicht op Capri had speciaal voor onze komst een laadmogelijkheid aangelegd. Supergoed bedoeld. Alleen wilde het laden niet starten: 4 x rood, oftewel geen Ground detected.
Na een beetje onderzoek en de kabel volgen bleek dat ook wel te kloppen :)
De volgende dag was de hele kast vervangen en een nieuwe kabel aangelegd, daarna prima kunnen laden op 11kW.
Daarvoor heb ik ook even via een gewoon stopcontact geladen, 5A ging goed zelfs bij minder dan 200V.
(vorig jaar had ik nog een multimeter meegenomenop reis om bovenstaande problemen zelf te analyseren maar dit jaar vergeten)

IMG_0881.JPG
IMG_0882.JPG
IMG_0883.JPG
 
Last edited:
Vandaag de Tesla Wall Connector eindelijk aangesloten en onderstaand het resultaat.
Het betreft een 3-fasen aansluiting. De Tesla Wall Connector is ingesteld op 20A.
Enig idee waarom de display van de auto 16/16A aangeeft? En waarom 238V in plaats van 380V?

Mijn Tesla zou 16.5 kW moeten kunnen laden. En 20A vanuit de meterkast zou toch minimaal 13 kW moeten geven?

View attachment 233882
charge current aanpassen in je auto naar 20A.
238 is je lijnspanning tussen fasedraad en neuter.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
3x rood melding: "Contactor failed", zie de troubleshooting pagina in de manual: https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/ms_mobile_connector_guide.pdf
Ik vermoed dus toch ergens een slechte verbinding naar deze verdeelkast.

Het resort waar wij verbleven vlakbij Sorrento met uitzicht op Capri had speciaal voor onze komst een laadmogelijkheid aangelegd. Supergoed bedoeld. Alleen wilde het laden niet starten: 4 x rood, oftewel geen Ground detected.
Na een beetje onderzoek en de kabel volgen bleek dat ook wel te kloppen :)
De volgende dag was de hele kast vervangen en een nieuwe kabel aangelegd, daarna prima kunnen laden op 11kW.
Daarvoor heb ik ook even via een gewoon stopcontact geladen, 5A ging goed zelfs bij minder dan 200V.
(vorig jaar had ik nog een multimeter meegenomenop reis om bovenstaande problemen zelf te analyseren maar dit jaar vergeten)

View attachment 233903 View attachment 233904 View attachment 233905
Hmm dus voortaan ook gereedschap mee op vakantie om aardpennen te kunnen slaan... De frunk wordt steeds voller :eek::D
 
  • Like
Reactions: robertvg
Bedankt, maar waar kan ik de charge current aanpassen naar 20A? In het Charge acherm zoals op de foto in mijn vorige post te zien kan ik het niet hoger dan 16A instellen.
Er staat 16/16A dus je Tesla denkt blijkbaar dat er max 16 A beschikbaar is. Dat leest hij uit op de aansluiting dus waarschijnlijk staat er toch iets niet goed in de HPWC.
 
Bedankt, maar waar kan ik de charge current aanpassen naar 20A? In het Charge acherm zoals op de foto in mijn vorige post te zien kan ik het niet hoger dan 16A instellen.

Mijn auto staat voordat hij begint te laden ook altijd op 16/16A. Het laden start dan ook met een laag amperage en dit loopt gelijkdelijk op. Het wordt dus tijdens het laden bijgesteld en komt op de 24A uit die er beschikbaar is.
 
Staan de jumpers wel juist in de HPWC?
Dat heb ik na installatie nog gevraagd aan de electricien en hij bevestigde dat hij de jumpers op 20A heeft ingesteld.
Maar van @twinlifenh begrijp ik dat ik na een tijdje laden nog eens moet kijken en dat de 16A dan naar 20A kan zijn veranderd? Ik zal het eens in de gaten houden. Laden was vannacht om 23.30 gestart en om 06.30 was hij klaar. 7 uur voor 335km bijladen lijkt me geen 20A. Weet niet of ik zelf aan de jumpers moet gaan zitten.
 
@Gaston je hebt alleen een HPWC, geen maxem of iets dergelijks?

Als ik de auto aansluit en het laden start, dan zie ik het amperage oplopen op het laadscherm het duurt maar een paar minuten voordat het laden op 24A zit. Ik gebruik hier wel de maxem in combinatie met de HPWC maar verwacht niet dat hier verschil in zit.
 
als je de foto die @Gaston gepost heeft, zie je dat de maximale stroom op 16A staat -- de laadstroom zal dus nooit hoger gaan.

Vraag is nu waarom de max. stroom op 16A staat.
-ofwel omdat deze gelimiteerd is in de auto, door de gebruiker : oplossing : zet de stroom op max.
-ofwel omdat deze gelimiteerd is door de laadpaal = Tesla HPWC; oplossing : zet de dipswitches in de juiste stand.


Volgens @Gaston staan de dipswitches juist : probeer dus eerst in de wagen de stroom hoger te zetten.
Als dat niet lukt : dubbel check de dipswitches.
Als die juist staan : controleer of beide laders wel werken aan een openbare 32A laadpaal.

Als je aan een openbare 32A laadpaal maar tot 16A kan laden : je hebt maar 1 lader of de tweede werkt niet.
Als je aan een openbare paal wel tot 24A kan laden, én de dipswitches staan juist én de stroom in de wagen is niet beperkt : contacteer Tesla want ik vermoed een defect in de HPWC.
 
  • Informative
Reactions: Gaston and fivari
bij 16A/16A slaat
  • de tweede 16A/16A op de technische beperking: dus opgelegd door het laadstation of door de in de auto aanwezige standaardlader, of door de kabel (!).
  • De eerste 16A/16A is de beperking die softwarematig ingesteld wordt, bijvoorbeeld om te vermijden dat de zekeringen eruit vliegen indien er nog overige verbruikers veel stroom zouden afnemen, ik vermoed dat bij einde laadbeurt de stroom ook kan afnemen omwille van een bijna volle batterij.
Die tweede stroombeperking is afhankelijk van de omstandigheden en variabel: ik stelde vorige weekend bij de levering van een Fivari-SMART nog vast dat die met de standaardlader 16A is bij driefasig laden, hetgeen logisch is aangezien dat het maximaal vermogen is voor de standaardlader en 32A wordt bij enkelfasig laden, hetgeen ook logisch is aangezien de standaardlader de stroom intern verdeelt over de drie fasen van de lader.
Bij de Fivari-SMART wordt die tweede stroombeperking dynamisch aangepast aan het beschikbare vermogen. Dus bij het inschakelen van enkele zware extra verbruikers, wordt dat maximum tijdelijk verlaagd. Ik vermoed dat het in combinatie met de Maxem ook zo zal zijn: dat indien nodig ook daar de tweede stroombeperking aangepast wordt aan de omstandigheden.
 
Bedankt voor de info. Heb geen Maxem of iets dergelijks.
Ik heb er nog wel een MID-certified meter tussen zitten. Weet niet of die een oorzaak kan zijn voor een lager amperage?
Meest voor de hand liggend is dat de dipswitches toch niet goed staan. Of beter gezegd, dat draaischakelaartje. Dan ga ik de Wall Connector toch maar eens openmaken.

Mijn auto heeft overigens niet 2 laders, maar de enkele upgraded lader van na oktober 2016. Die kan tot 16,5 kW, als ik het goed heb.
 
bij 16A/16A slaat
  • de tweede 16A/16A op de technische beperking: dus opgelegd door het laadstation of door de in de auto aanwezige standaardlader, of door de kabel (!).
  • De eerste 16A/16A is de beperking die softwarematig ingesteld wordt, bijvoorbeeld om te vermijden dat de zekeringen eruit vliegen indien er nog overige verbruikers veel stroom zouden afnemen, ik vermoed dat bij einde laadbeurt de stroom ook kan afnemen omwille van een bijna volle batterij.
//**//.

klopt, ik had niet verder gekeken dan deze :
upload_2017-7-5_12-8-36.png

maar inderdaad : deze
upload_2017-7-5_12-9-19.png

wijst er op dat de wagen wel degelijk met aan het laden is aan de maximum stroom.

ik zal voortaan proberen verder te kijken dan mijn neus lang is :oops:


blijft dus m.i. als meest-waarschijnlijke oorzaak : de HPWC staat ingesteld op 16A
 
Ik heb thuis 2 Keba P20 laadpunten, waar 2 verschillende auto's op geladen worden. (tot volgend jaar nog geen Tesla, sorry)
Beide laadpunten hebben hun eigen hoofdzekering, wel samen op 1 aardlek
Sinds een week hoor ik bij beide laadpunten tijdens het opladen continu een relais klikken.
Dit is bij beide laadpunten zo ongeveer tegelijkertijd ontstaan, terwijl er verschillende auto's aan gekoppeld worden, heel vreemd.

Ik heb de software al even geüpdatet en nu is het klikken minder, niet meer doorlopend, maar om de paar seconden een klik.
Ik vrees een beetje dat de relais dit niet lang gaan volhouden en kan me niet herinneren dat dit voorheen ook zo was.
Iemand een idee?