Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De ene laadpaal is anderhalf jaar ouder dan de ander, lijkt me dus niet.
Het laden onderbreekt niet merkbaar.
Zou het kunnen zijn dan de aardlekschakelaar stroom pulserend onderbreekt?
Dat zou verklaren waarom beide palen hetzelfde euvel hebben.
 
Ik heb thuis de EV-box Home. Top ding en al 2,5 jaar trouw in dienst. Tot vorige week. De Tesla was niet opgeladen, check power...

Inmiddels contact gehad en blijkt dat er een filmware update is geweest. Die laat het niet toe dat een laadsessie wordt onderbroken (lees: tijdens laden ontkoppelen =zonder pas te swipen). De kast springt dan in de stress en komt dus pas weer in actie als je pas weer gebruikt/swiped....

Nu "onderbreek" ik altijd de sessie (niet tijdens het actief laden maar als de boel standby staat) door de King-stekker eruit te halen en die op te bergen. Als ik dan thuis kom, gelijk die King-stekker er weer in en klaar!
Nix geen gedoe met passen zoeken enz. De volgende ochtend (na 01:00 gaat hij pas laden) staat hij dan geladen gereed.

Iemand ook "ontdekt" dat de filmware van EV-box is aangepast? Ca. mid vorige week.

Inmiddels gebeld en de vriendelijke heer heeft het al weer aangepast. Laad dus weer als voorheen. Kreeg wel de opmerking dat het ongebruikelijk (lees: ongewenst) is zo de EV-box te benutten. Tja, had hij maar geen EV-box moeten worden. Ik hoef er verder niet naar om te kijken en ben in 2 tellen klaar met in-/uit-pluggen, gemak dient de mens, toch?
 
Hallo,
We hebben nu een kleine week de Fivari-smart in gebruik. En zowel van de service, de levering als het gebruik, heel tevreden. Een robuuste, degelijke EVSE is wat ik wou en wat het uiteindelijk ook is. Misschien minder strak als de Tesla Wall connector, maar wel met de smart functie. Persoonlijk vind ik het ook gemakkelijker dat er geen vaste kabel voorzien is.
Ik heb hem in een RVS beugel gemonteerd in mijn meterkast, zodanig dat hij eenvoudig uit te halen is, bij occasioneel gebruik als "mobile charger".
 

Attachments

  • 20170706_190747_resized.jpg
    20170706_190747_resized.jpg
    299.2 KB · Views: 115
  • 20170706_190813_resized.jpg
    20170706_190813_resized.jpg
    246.4 KB · Views: 98
Mijn dubbele Smart EVSE werkt :cool:

Alleen Tesla aan het laden (3x16A):
1.jpg

Alleen Leaf aan het laden (1x16A):
2.jpg

Allebei aan het laden (3x12A + 1x13A):
3.jpg

Totaalplaatje:
4.jpg


Gesloten:
5.jpg


Moet nog afgewerkt worden, dus kabels netjes routeren door PVC pijp, wil nog een losse CEE-wcd verbinden (noodvoorziening). Sensorbox moet ook nog aangesloten worden tbv smart charging.

Alleen kan ik de MAINS instelling niet lager zetten dan 25A. Dat is weliswaar mijn huisaansluiting, echter is de groep afgezekerd op 16A. Nu verdeelt hij dus 25A tijdens het load balancen, dat moet 16A zijn anders klapt de zekering. Even navragen hoe het zit.
 
Alleen kan ik de MAINS instelling niet lager zetten dan 25A. Dat is weliswaar mijn huisaansluiting, echter is de groep afgezekerd op 16A. Nu verdeelt hij dus 25A tijdens het load balancen, dat moet 16A zijn anders klapt de zekering. Even navragen hoe het zit.
1 oplossing is de groep afzekeren op 25A (uiteraard met de juiste bekabeling).
Voldoet niet aan selectiviteit maar de sensorbox garandeert dat de hoofdzekering nooit overbelast zal worden.
Dan kunnen beide auto's op behoorlijke snelheid tegelijk laden.
Meningen? :)

Zijn er anderen die dit zo doen (bijv. met een Maxem)? (Dus groep laadpaal op 25A terwijl de netaansluiting ook 25A is)
 
1 oplossing is de groep afzekeren op 25A (uiteraard met de juiste bekabeling).
Voldoet niet aan selectiviteit maar de sensorbox garandeert dat de hoofdzekering nooit overbelast zal worden.
Dan kunnen beide auto's op behoorlijke snelheid tegelijk laden.
Meningen? :)

Zijn er anderen die dit zo doen (bijv. met een Maxem)? (Dus groep laadpaal op 25A terwijl de netaansluiting ook 25A is)
Yep hier ook (Maxem, door erkend (door Cohere aangewezen) elektriciteitsbedrijf geïnstalleerd). Er wordt door de auto ook tot 25A opgenomen als er verder geen verbruikers in huis aanstaan (duolader in de auto).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Nexus
Ik begrijp dat in Nederland, bij een thuisaansluiting van bv. 25A, een individuele lijn niet tot diezelfde 25A mag gaan.. Zo'n regel heb je niet in België. Maar praktisch zou ik de lijn voor het laden inderdaad toch afzekeren op 25A. Anders houd je bij het samen laden van de auto's niet veel over. Want die enkelfasig ladende leaf blokkeert natuurlijk mee de twee overige fasen voor de Tesla.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Vanwege mijn SmartEVSE is mijn 'poor man's HPWC' niet meer nodig en ter overname beschikbaar.
Laad je nu buiten met de UMC? Dan is dit geen verkeerde upgrade.

Betreft een stevige metalen outdoor-behuizing van Rittal, waar de UMC in kan worden opgeborgen. Komt inclusief CEE-wandcontactdoos (voor in het kastje) en een type-2 houder voor de stekker van de UMC. De benodigde uitsparingen zijn al voorzien. Exclusief de UMC zelf.

Kwestie van ophangen, CEE-wcd afmonteren (eenvoudig met klemverbindingen) en UMC opbergen.

PM bij interesse.

uploadfromtaptalk1450361514030.jpg

uploadfromtaptalk1450361577173.jpg uploadfromtaptalk1450361625866.jpg
1.jpg 2.jpg 3.jpg
 
blijft dus m.i. als meest-waarschijnlijke oorzaak : de HPWC staat ingesteld op 16A

Ik heb de HPWC open gemaakt en gecontroleerd:

HPWC1.jpg


Stand 6. En dat betekent:

HPWC2.jpg


De HPWC staat dus ingesteld op 20A.
Toch geeft de auto 16A / 16A aan, met een laadsnelheid van 12 kW:

12kW.jpg


Nog een fotootje van de meterkast. Helemaal rechtsboven zit de HPWC groep (4 gekoppelde blauwe schakelaars, 2 te zien op de foto). 20A staat erop:

meterkast.jpg


Ik heb de HPWC zelf nog even ingesteld op stand 7 (25A), om te controleren of het pijltje van de draaischakelaar misschien niet ver genoeg stond. De auto blijft beperkt tot 16A/16A.

Wat kan hier nu mis zijn? Ik dacht dat de auto's vanaf oktober 2016 met een 16,5 kW lader zijn uitgerust? (voor die tijd met een 11 kW of een upgraded 2x11 kW = 22 kW).

Wie van hier heeft een HPWC en ziet wel 20A / 20A of meer op de display?
 
Heb Tesla Service gebeld. Mijn auto heeft een GEN-3 charger, die in Europa tot 24A gaat.
Er is dus iets mis (in de auto). Ze gaan op afstand meekijken of er "misschien een fase uit ligt".
Eventueel zou een software update / fabrieksinstelling nodig zijn om hem van 16A naar 24A te configureren.