Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben van het weekend de Fivari geïnstalleerd. Werkt als een (elektrische) trein!
 

Attachments

  • 20170708_100231.jpg
    20170708_100231.jpg
    318.2 KB · Views: 151
  • 20170708_105209.jpg
    20170708_105209.jpg
    782.6 KB · Views: 138
  • 20170708_125011_007.jpg
    20170708_125011_007.jpg
    271.9 KB · Views: 131
  • Screenshot_20170708-130513.png
    Screenshot_20170708-130513.png
    1,019.2 KB · Views: 135
Niet zolang Tesla het V2G tegenhoudt.
Op zich kan het interessant om te ontladen en met dalende kosten van de batterij en wat limitaties is dat wel houdbaar. Echter blijft het elektriciteitsnet voorlopig gewoon op AC gebaseerd en heb je dus dit soort complexe (lees: dure) hardware nodig om het te faciliteren.
Sommige fabrikanten als Nissan en Opel faciliteren geen 3 fase AC laden. Ik kan me voorstellen dat DC laders bij mensen thuis voor dze partijen een oplossing is om gewoon regulier 10 kW laden te faciliteren.
 
Ik ben er te weinig in thuis, maar ik zou toch graag wat rendementscijfers zien voor
  • het omzetten van bv. 200V DC vanuit de zonnepanelen naar de variabele spanning van de batterij uit de EV. Die dan bv. begint bij 370V en stijgt tot 410V. Dit impliceert DC-DC omzetting met eveneens verliezen.
  • 200V DC die moet omgezet worden naar 19V DC voor het laden van batterij van laptop
  • 12V voor LED
en die dan vergelijken met dezelfde verbruikers op AC.
 
Niet zolang Tesla het V2G tegenhoudt.
Het een hoeft niet te beteken dat het andere ook moet.... een lader welke direct DC aangevoerd krijgt en het DC je auto in stopt staat los van DC uit de auto terug het net op. V2G is naar mijn mening niet efficiënt. Het laden en ontladen voor andere zaken dan autorijden is echt niet gewenst. Degeneratie op een thuisaccu betekend gewoon wat minder capaciteit voor je huis, en je plaatst makkelijk een extra accu erbij. Degeneratie van je autoaccu zijn gewoon minder kilometers en je kan niet zomaar een accu bijplaatsen. En gaan we ook weer allemaal zeuren hier dat de accu toch wel terugloopt enzo in het "janken over" topic....
 
  • Like
Reactions: robertvg
Niet zolang Tesla het V2G tegenhoudt.
Ach, wat heet tegenhouden.
Ze faciliteren het niet openlijk, momenteel. Achter de schermen wordt het wel gebruikt en blijkbaar ook toegestaan.
Zo zagen we de presentatie van de eerste Model 3 exemplaren, vorige week, gebruik maken van een forse projector werkend vanuit een Model S.
Eerder werd voor de productie van de film 'Racing Extinction' al ooit een Model S van een zeer krachtige projector voorzien, ook werkend op het batterijpakket van die auto.
IMG_0120.JPG

Dit is een modificatie die veilig uitgevoerd kan worden en nog niet eens een paar mille kost. Ik heb dit Robin Berg ook al eens ooit aangeboden zodat hij met zijn eigen Tesla Model S V2G in de praktijk zou kunnen brengen. Zonder vervolg gebleven, trouwens.
 
Allen,

Ik ben zelf nieuw op dit forum (levering Tesla in oktober) en heb ondertussen heel wat doorgenomen ivm laadmogelijkheden, smart evse ed. Ben geen expert terzake en het is mij bijgevolg niet geheel duidelijk wat de beste opstelling zou zijn ondanks de goede lectuur. De situatie is als volgt:

Onze woning is voorzien van een warmtepomp van 12kW, elektrische kookplaten en binnenkort een laadpunt. Eveneens hebben wij zonnepanelen. Onze aansluiting is 3x400V +N.
Hiervoor ben ik dus op zoek naar een oplossing waarbij het opladen van de wagen in putje winter terwijl we aan het koken zijn niet zorgt voor een uitval van het systeem. Ik heb begrepen dat hiervoor een Smart EVSE zoals Nexus gebouwd heeft de way to go is. Ik vermoed dat dit best gekoppeld wordt aan een Tesla Wall Connector gezien deze buiten staat.

Kan iemand mij verder helpen met:
- de handleiding voor de smart evse en lijstje van bijhorende apparaten (relays, ...)
- is dit nodig bij een tesla wall Connector want als ik de post van Widoh goed kan volgen zou deze dat ook kunnen.

Alvast bedankt voor de hulp hierbij!
 
Je kan een smart lader realiseren door de Wall connector te combineren met een Maxem of je kan via Smart EVSE werken.
Smart EVSE kan niet zonder meer gecombineerd worden met een Wall Connector.
Voor de Smart EVSE oplossing kan je zelf aan het knutselen gaan zoals Nexus of je kan een kant en klare oplossing aanschaffen, bijvoorbeeld zoals Lionking deed met een Fivari-SMART.
 
Hierbij enkele foto's van mijn zelfgemaakte lader, lekker goedkoop (kleine €300) en voor weinig geld makkelijk uit te breiden met CT's zodat de laadsnelheid vanzelf verlaagd wordt als andere verbruikers in huis stroom vragen. Werkt inmiddels al 2 jaar feilloos, het kastje hangt buiten op mijn oprit in weer en wind (op de foto is het spatwaterdichte deksel met deurtje er wel af natuurlijk).

20170729_161801.jpg
 
Nice en met de signaalkabel (tot aan de meterkast?) inderdaad klaar om echt SMART te maken.
De opgegeven prijs lijkt mij, met al de hier gebruikte componenten, toch een onderschatting. Een vaste laadkabel met Mennekesstekker en SMART EVSE module kosten op zich al ruim 300€. De aardlek is, indien type B ipv de gebruikte type A, nog eens 150€ en indien van Scheider een veelvoud en de contactor, behuizing en kabeltjes toch opnieuw bijna 100€. Wat verzendingskosten...
dus volgens mij eerder 500€, alleen aan componenten, dan de meegegeven 300€
 
  • Like
Reactions: PGMyst
Nice en met de signaalkabel (tot aan de meterkast?) inderdaad klaar om echt SMART te maken.
De opgegeven prijs lijkt mij, met al de hier gebruikte componenten, toch een onderschatting. Een vaste laadkabel met Mennekesstekker en SMART EVSE module kosten op zich al ruim 300€. De aardlek is, indien type B ipv de gebruikte type A, nog eens 150€ en indien van Scheider een veelvoud en de contactor, behuizing en kabeltjes toch opnieuw bijna 100€. Wat verzendingskosten...
dus volgens mij eerder 500€, alleen aan componenten, dan de meegegeven 300€

De signaalkabel loopt inderdaad tot aan de meterkast. Momenteel hoeft het nog niet "smart" te zijn want ik heb genoeg vermogen beschikbaar en slechts een 11kW lader aan boord, maar als er ooit een auto met een 22kW lader komt dan kan ik het makkelijk aanpassen.
De laadkabel is een goedkope chinese type2 kabel met 3x32A specs waarvan ik 1 eind afgeknipt heb en vast heb aangesloten. Aangezien ik de smartEVSE op max. 3x22A ingesteld heb zal deze kabel nooit maximaal belast worden en mijn S komt sowieso niet boven 3x16A. Mijn materiaal koop ik aan installateursprijzen... ik kan het gaan opzoeken maar ik kwam niet boven de €300 ex btw volgens mij. Dit is wel exclusief de 30 meter soepele 5x6 voedingskabel tussen het huis en dit kastje...
 
Bedankt allen voor de duidelijke toelichtingen. Ik dacht op enkele plaatsen in dit forum gelezen te hebben dat er dikwijls voorkeur gegeven werd aan een Tesla Wall Connector, vandaar mijn initiële interesse hierin. Echter, als het op een andere (en betere wegens smart) manier kan dan liever deze optie uiteraard.

Ik zou wel graag de (zelfgemaakte of fivari-)lader in de kelder hangen en met een kabel tot buiten gaan om de componenten toch wat te beschermen tegen weer en wind en om het exterieurdeel esthetisch te houden. Eventueel zelfs met een smart mobiele lader zodat dit meegenomen kan worden op reis (zonder smart functionaliteit dan wel). Dit kan dan gekoppeld worden tot aan een stopcontact buiten waarin een aparte laadkabel gestoken wordt of is dit om een of andere reden geen goed idee?
 
Last edited:
Als geld geen probleem is en/of als je niet graag met elektriciteit bezig bent dan kan je best gaan voor de Tesla Wall Connector gecombineerd met de Maxem oplossing voor smart charging. En anders bouw je dit kastje zelf ook en dan ga je met de laadkabel waar je de lengte en dikte zelf van kiest door een keldergat naar buiten. Of je zet een vast female type2 stopcontact buiten waar je dan de laadkabel inplugt. Ik vind echter: hoe minder overgangen en stekkers hoe beter.
Je kan je zelfbouwlader ook zo maken dat ie makkelijk losgekoppeld kan worden en meeneembaar is. Ik zie daar echter het voordeel niet van in want als je op reis gaat gebruik je de SuC en de meegeleverde UMC. In mijn frunk ligt een 30m lange soepele 400V verlengkabel 5x2,5mm met rode CEE stekkers (16A) en de nodige tussenstukken om die kabel zowel op een rode CEE aansluiting van 32A als op een klassieke schuko te kunnen gebruiken icm de UMC. Een DC ChaDeMo en een voltmeter heb ik ook altijd bij. Niets van dat alles ooit nodig gehad, maar ik reis niet veel dus ik ben geen referentie.
 
  • Like
Reactions: PGMyst
Bedankt allen voor de duidelijke toelichtingen. Ik dacht op enkele plaatsen in dit forum gelezen te hebben dat er dikwijls voorkeur gegeven werd aan een Tesla Wall Connector, vandaar mijn initiële interesse hierin. Echter, als het op een andere (en betere wegens smart) manier kan dan liever deze optie uiteraard.
De Tesla Wall Connector icm de Maxem is een Smart oplossing. Naar mijn mening veruit de mooiste oplossing welke bij mij thuis prima werkt.
 
Na goed nagedacht te hebben ga ik het advies van HWS volgen en kiezen voor de combi TwC & Maxem. Lijkt prima te werken en geen risico om iets mis te doen waarmee ik de wagen om zeep kan helpen. Het scheelt ook maar een beetje in aankoop en via de monitoring is het abonnement haar geld wel waard denk ik.

Heb ik ook gedaan en zeker geen spijt van. Het monitoren van die Maxem gebruik ik zelden overigens. Laden gaat thuis met 64 km per uur dus snel genoeg.
 
De Tesla Wall Connector icm de Maxem is een Smart oplossing. Naar mijn mening veruit de mooiste oplossing welke bij mij thuis prima werkt.

En een mooie oplossing met goede support. Ik heb er ook een volledig electrisch gedreven huis achter hangen en een warmtepomp en zonnepanelen. Nooit een zekering eruit gegaan. Buurman heeft zelf iets in elkaar geknutselt en heeft elke week een handyman over de vloer omdat zijn WP de stoppen eruit blaast.

Met krachtstroom kan je beter niet experimenteren als je er geen expert in bent.
 
  • Like
Reactions: Wim S.