Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Is het ook nog steeds zo dat als er twee auto's aangesloten zijn ze allebei gewoon de helft krijgen ? Oftewel 3x8A ?
Ik refereerde gisteren aan jouw ervaringen met de HPWC in master/slave opstelling in een US draadje.
Daar beweerde een amerikaan dat de HPWC met de auto zou communiceren betreffende SoC% om ervoor te zorgen dat beide auto's op hetzelfde eindtijdstip vol zouden zijn. Oftewel dynamisch verdelen.

edit: om even verder over dynamisch laden uit te weiden:
Idealiter zou de auto naar de laadpaal communiceren: battery size, SoC% en ToD (time of departure).
Dan kan de laadinfrastuctuur onderling echt slim het vermogen gaan verdelen bijvoorbeeld gebaseerd op beschikbare vermogen in de buurt, bijv. huidige en verwachte beschikbare duurzame energie, tijd dat de batterij vol moet zitten. Is allemaal mooi beschreven in ISO 15118 maar komt helaas niet snel van de grond omdat de fabrikanten dit allemaal moet gaan inbouwen en die zijn natuurlijk *****eigenwijs.
Ja, als beide auto's laden dan krijgen ze ieder 3x8A. Dit is niet afhankelijk van de soc. Als één auto vol is gaat de laadsnelheid van de ander omhoog naar 3x10A, maar niet meer dan dat. Pas als ik de auto afkoppel gaat de snelheid omhoog naar 3x16A.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik ben me nog wat meer in het verdiepen in laadpalen en slimme oplossingen als Maxem.

Voor thuisladen schijnt 11kW AC normaal te zijn met 3x25A (16A). Haal je dat met de Tesla wall charger? In principe wel toch? De Maxem kan daar niet meer van maken lijkt mij?

Als ik het goed begrijp zorgt hij dat de 3x25A niet overbelast wordt en optimaliseert hij de energie tussen warmepomp, zonnepanelen, lader en apparaten in het huishouden - hoe wordt niet heel gedetailleerd uitgelegd op de Maxem-site. Klopt dat? Oftewel, zonder zo'n energy manager kunnen de stoppen er dus uitslaan als je de magnetron, stofzuiger en wasmachine tegelijkertijd aanzet? (ook wanneer de Tesla lader op een aparte groep zit?)

De Maxem zou ook de energie die gebruikt wordt door het laadpunt vastleggen - handig voor de belastingdienst. Toch niet, zegt een installateur. Ten eerste zou de belastingdienst harder bewijs willen hebben (zoals de een losse kWh-meter) en ten tweede zou de Maxem niets meer vastleggen als het wifi-netwerk niet goed werkt (Ziggo-modem/router, dus dat komt nog wel eens voor).

De Maxem zou ook met een warmtepomp overweg kunnen. Maar ik begreep van een installateur dat veel modellen nog niet ondersteund worden. Hmmmmmmmm...

Ik heb op korte termijn een laadpaal nodig, maar weet ondertussen niet meer zeker hoe nuttig een apparaat als de Maxem is (ik wilde ze tegelijkertijd later installeren). Ook schijnen (sommige?) installateurs zelf geen Tesla wall chargers in te kopen - die moet je eerst zelf ophalen bij Tesla. Dat is op z'n minst onhandig, want dat is een ritje van 45 minuten (enkele reis).
 
@Yero 11kW is inderdaad een normaal laadvermogen, de HPWC kan dat prima leveren, zelfs 22kW.
De Maxem kan er niet meer van maken maar zorgt er voor dat het maximum beschikbare vermogen dat overblijft na verbruik van alle andere apparatuur voor de lader beschikbaar komt. Als je magnetron, wasmachine e.d. aanzet wordt er tijdelijk minder laadvermogen aan de auto beschikbaar gesteld (eigenlijk gaat er via een datakabel een signaal naar de HPWC dat hij het vermogen moet verlagen).
De Maxem krijgt het actuele verbruik van je huis van een aparte energiemeter, los bij te bestellen bij Cohere.

Als je een nieuwe Tesla hebt besteld: ze worden tegenwoordig met een 16.5kW lader geleverd, zo snel laden kan alleen als de volle 3x25A beschikbaar is.

De HPWC wordt door Tesla inderdaad alleen aan Tesla eigenaren geleverd (max 5 stuks per VIN nummer was het een paar maanden geleden).
 
  • Like
Reactions: Yero
Ik ben me nog wat meer in het verdiepen in laadpalen en slimme oplossingen als Maxem.

Voor thuisladen schijnt 11kW AC normaal te zijn met 3x25A (16A). Haal je dat met de Tesla wall charger? In principe wel toch? De Maxem kan daar niet meer van maken lijkt mij?

Als ik het goed begrijp zorgt hij dat de 3x25A niet overbelast wordt en optimaliseert hij de energie tussen warmepomp, zonnepanelen, lader en apparaten in het huishouden - hoe wordt niet heel gedetailleerd uitgelegd op de Maxem-site. Klopt dat? Oftewel, zonder zo'n energy manager kunnen de stoppen er dus uitslaan als je de magnetron, stofzuiger en wasmachine tegelijkertijd aanzet? (ook wanneer de Tesla lader op een aparte groep zit?)

De Maxem zou ook de energie die gebruikt wordt door het laadpunt vastleggen - handig voor de belastingdienst. Toch niet, zegt een installateur. Ten eerste zou de belastingdienst harder bewijs willen hebben (zoals de een losse kWh-meter) en ten tweede zou de Maxem niets meer vastleggen als het wifi-netwerk niet goed werkt (Ziggo-modem/router, dus dat komt nog wel eens voor).

De Maxem zou ook met een warmtepomp overweg kunnen. Maar ik begreep van een installateur dat veel modellen nog niet ondersteund worden. Hmmmmmmmm...

Ik heb op korte termijn een laadpaal nodig, maar weet ondertussen niet meer zeker hoe nuttig een apparaat als de Maxem is (ik wilde ze tegelijkertijd later installeren). Ook schijnen (sommige?) installateurs zelf geen Tesla wall chargers in te kopen - die moet je eerst zelf ophalen bij Tesla. Dat is op z'n minst onhandig, want dat is een ritje van 45 minuten (enkele reis).
Met zo veel variabelen zou ik een fivari-lader nemn. Kan je achteraf altijd nog een extra kwh-meter of smart-module in (aten) schroeven.
 
Ik ben me nog wat meer in het verdiepen in laadpalen en slimme oplossingen als Maxem.

Voor thuisladen schijnt 11kW AC normaal te zijn met 3x25A (16A). Haal je dat met de Tesla wall charger? In principe wel toch? De Maxem kan daar niet meer van maken lijkt mij?

Als ik het goed begrijp zorgt hij dat de 3x25A niet overbelast wordt en optimaliseert hij de energie tussen warmepomp, zonnepanelen, lader en apparaten in het huishouden - hoe wordt niet heel gedetailleerd uitgelegd op de Maxem-site. Klopt dat? Oftewel, zonder zo'n energy manager kunnen de stoppen er dus uitslaan als je de magnetron, stofzuiger en wasmachine tegelijkertijd aanzet? (ook wanneer de Tesla lader op een aparte groep zit?)

De Maxem zou ook de energie die gebruikt wordt door het laadpunt vastleggen - handig voor de belastingdienst. Toch niet, zegt een installateur. Ten eerste zou de belastingdienst harder bewijs willen hebben (zoals de een losse kWh-meter) en ten tweede zou de Maxem niets meer vastleggen als het wifi-netwerk niet goed werkt (Ziggo-modem/router, dus dat komt nog wel eens voor).

De Maxem zou ook met een warmtepomp overweg kunnen. Maar ik begreep van een installateur dat veel modellen nog niet ondersteund worden. Hmmmmmmmm...

Ik heb op korte termijn een laadpaal nodig, maar weet ondertussen niet meer zeker hoe nuttig een apparaat als de Maxem is (ik wilde ze tegelijkertijd later installeren). Ook schijnen (sommige?) installateurs zelf geen Tesla wall chargers in te kopen - die moet je eerst zelf ophalen bij Tesla. Dat is op z'n minst onhandig, want dat is een ritje van 45 minuten (enkele reis).
Ik heb een Maxem in gebruik sinds een jaar of twee, ben geen data kwijt ondanks meerdere outages (ik denk dat het doosje zijn eigen data opslaat en ook achteraf nog doormeldt aan de Cohere servers).
(Alle verbindingen met CAT5 kabel, geen WiFi).
De installateur heeft er een kWh meter voor gehangen die door de Maxem gebruikt wordt om de fasestromen en het verbruik te meten.
De Maxem vertelt simpelweg aan de laadpaal hoeveel stroom die mag opnemen, en die meldt dat weer door aan de auto, die aansluitend zijn vermogensopname aanpast.
Dit gaat behoorlijk snel allemaal, ik zie bijv. het aan en afslaan van de quooker boiler (luttele seconden) goed terug in de stroomopname van de auto.
Het geheel zorgt ervoor dat de verzegelde hoofdstoppen niet doorslaan.

Als je met bijv 16A gedurende 5 uur laden 's nachts (wanneer er geen andere grote verbruikers zijn in huis) genoeg hebt, dan heb je geen Maxem nodig. Stel je hebt 's nachts ook nog een warmtepomp draaien, dan kun je er bijv. ook voor kiezen de stroom in de auto op 8A te zetten, de warmtepomp wat te dimmen en wat langer te laden 's nachts.
De keuze zal afhangen van de manier waarop je je auto gebruikt.

Als je zonnepanelen hebt, dan kan de Maxem ervoor zorgen dat de stroom uit de zonnepanelen direct de auto in gaat, evt. aangevuld met stroom uit het net. Hoe de Maxem met warmtepompen praat weet ik niet, dat kan mijn versie niet.
Mijn warmtepomp trek tot 20A op 1 fase, vandaar dat ik er een Maxem bijgenomen heb om te zorgen dat zowel mijn huis warm blijft en de auto geladen zonder dat beide uitvallen... Werkt tot nu toe prima.

PS: heeft er iemand ooit gehoord dat een belastinginspecteur een stroomopgave niet heeft geaccepteerd? Er wordt van alles geroepen over wat de belastingdienst wel en niet accepteert, maar ik moet zelf de eerste case nog tegenkomen waarbij de belastingdienst moeilijk deed...
 
  • Like
Reactions: HWS and Yero
Ik heb een Maxem in gebruik sinds een jaar of twee, ben geen data kwijt ondanks meerdere outages (ik denk dat het doosje zijn eigen data opslaat en ook achteraf nog doormeldt aan de Cohere servers).
(Alle verbindingen met CAT5 kabel, geen WiFi).
De installateur heeft er een kWh meter voor gehangen die door de Maxem gebruikt wordt om de fasestromen en het verbruik te meten.
De Maxem vertelt simpelweg aan de laadpaal hoeveel stroom die mag opnemen, en die meldt dat weer door aan de auto, die aansluitend zijn vermogensopname aanpast.
Dit gaat behoorlijk snel allemaal, ik zie bijv. het aan en afslaan van de quooker boiler (luttele seconden) goed terug in de stroomopname van de auto.
Het geheel zorgt ervoor dat de verzegelde hoofdstoppen niet doorslaan.

Als je met bijv 16A gedurende 5 uur laden 's nachts (wanneer er geen andere grote verbruikers zijn in huis) genoeg hebt, dan heb je geen Maxem nodig. Stel je hebt 's nachts ook nog een warmtepomp draaien, dan kun je er bijv. ook voor kiezen de stroom in de auto op 8A te zetten, de warmtepomp wat te dimmen en wat langer te laden 's nachts.
De keuze zal afhangen van de manier waarop je je auto gebruikt.

Als je zonnepanelen hebt, dan kan de Maxem ervoor zorgen dat de stroom uit de zonnepanelen direct de auto in gaat, evt. aangevuld met stroom uit het net. Hoe de Maxem met warmtepompen praat weet ik niet, dat kan mijn versie niet.
Mijn warmtepomp trek tot 20A op 1 fase, vandaar dat ik er een Maxem bijgenomen heb om te zorgen dat zowel mijn huis warm blijft en de auto geladen zonder dat beide uitvallen... Werkt tot nu toe prima.
Ik ken iemand (@Energie Gratiz ) die 3fase warmtepompen levert. Dat scheelt natuurlijk erg in de belasting van je aansluiting.
 
Ik ben me nog wat meer in het verdiepen in laadpalen en slimme oplossingen als Maxem.

Voor thuisladen schijnt 11kW AC normaal te zijn met 3x25A (16A). Haal je dat met de Tesla wall charger? In principe wel toch? De Maxem kan daar niet meer van maken lijkt mij?

Als ik het goed begrijp zorgt hij dat de 3x25A niet overbelast wordt en optimaliseert hij de energie tussen warmepomp, zonnepanelen, lader en apparaten in het huishouden - hoe wordt niet heel gedetailleerd uitgelegd op de Maxem-site. Klopt dat? Oftewel, zonder zo'n energy manager kunnen de stoppen er dus uitslaan als je de magnetron, stofzuiger en wasmachine tegelijkertijd aanzet? (ook wanneer de Tesla lader op een aparte groep zit?)

De Maxem zou ook de energie die gebruikt wordt door het laadpunt vastleggen - handig voor de belastingdienst. Toch niet, zegt een installateur. Ten eerste zou de belastingdienst harder bewijs willen hebben (zoals de een losse kWh-meter) en ten tweede zou de Maxem niets meer vastleggen als het wifi-netwerk niet goed werkt (Ziggo-modem/router, dus dat komt nog wel eens voor).

De Maxem zou ook met een warmtepomp overweg kunnen. Maar ik begreep van een installateur dat veel modellen nog niet ondersteund worden. Hmmmmmmmm...

Ik heb op korte termijn een laadpaal nodig, maar weet ondertussen niet meer zeker hoe nuttig een apparaat als de Maxem is (ik wilde ze tegelijkertijd later installeren). Ook schijnen (sommige?) installateurs zelf geen Tesla wall chargers in te kopen - die moet je eerst zelf ophalen bij Tesla. Dat is op z'n minst onhandig, want dat is een ritje van 45 minuten (enkele reis).
Om te beginnen zou ik niet teveel waarde hechten aan de mening van je installateur. Is er duidelijk één vd ouwe stempel met weinig kennis en ervaring op het gebied van EV’s.

1 Om te beginnen kun je alleen de HPWC installeren om te kunnen laden, wel naast de 5xG6? Kabel ook direct een netwerkkabel mee aanleggen mocht je ooit naar slimladen willen upgraden.
2 Als je stroom wilt kunnen declareren is het plaatsen van een kWh meter voldoende. De goedkoopste koop je al voor ca €100,- (heb ik nog wel liggen voor je) Wil je voorbereid zijn op slimladen plaats er dan meteen een die kan samenwerken met bijvoorbeeld de Maxem.
3 Wil je voorkomen dat je stoppen doorslaan, plaats de Maxem.
 
  • Like
Reactions: Yero
Heb het ergens al eens eerder aangehaald: je koopt een auto van een ton, om dan tientjes of paar honderd euro te besparen op veiligheid en/of comfort is “een beetje dom”.

Heb zelf geen gas, een Nefit lucht/water warmtepomp, zonnepanelen en een HPWC, daarbij een Maxem. Die warmtepomp schakelt 9kW electrisch bij als het echt koud wordt. De Maxem ziet dat als huis gebruik en schakelt dan de lader terug als nodig.

Het toevoegen van de WP aan de Maxem levert je in eerste instantie alleen inzicht in je warmteverbruik, bij een hele grote WP zou je ook deze kunnen terugregelen als je in totaal aan je grens zou komen, bijv. Als Quooker en oven en kookplaat ook aan zouden staan.

Ben supertevreden met het geheel, had ook een installateur die het als leermoment en uitdaging zag en dat zie je terug in de meterkast.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: ElecFan and basvk
We zijn even op bezoek bij vrienden in Duitsland.
De krachtstroomaansluiting past echter niet op de blauwe of rode stekkers die ik heb.
Welke verloopstekker zou ik dan moeten hebben ?
Zie bijgaande foto's.
20170924_163421.jpg
20170924_163431.jpg
20170924_163742.jpg