Ik ben me nog wat meer in het verdiepen in laadpalen en slimme oplossingen als Maxem.
Voor thuisladen schijnt 11kW AC normaal te zijn met 3x25A (16A). Haal je dat met de Tesla wall charger? In principe wel toch? De Maxem kan daar niet meer van maken lijkt mij?
Als ik het goed begrijp zorgt hij dat de 3x25A niet overbelast wordt en optimaliseert hij de energie tussen warmepomp, zonnepanelen, lader en apparaten in het huishouden - hoe wordt niet heel gedetailleerd uitgelegd op de Maxem-site. Klopt dat? Oftewel, zonder zo'n energy manager kunnen de stoppen er dus uitslaan als je de magnetron, stofzuiger en wasmachine tegelijkertijd aanzet? (ook wanneer de Tesla lader op een aparte groep zit?)
De Maxem zou ook de energie die gebruikt wordt door het laadpunt vastleggen - handig voor de belastingdienst. Toch niet, zegt een installateur. Ten eerste zou de belastingdienst harder bewijs willen hebben (zoals de een losse kWh-meter) en ten tweede zou de Maxem niets meer vastleggen als het wifi-netwerk niet goed werkt (Ziggo-modem/router, dus dat komt nog wel eens voor).
De Maxem zou ook met een warmtepomp overweg kunnen. Maar ik begreep van een installateur dat veel modellen nog niet ondersteund worden. Hmmmmmmmm...
Ik heb op korte termijn een laadpaal nodig, maar weet ondertussen niet meer zeker hoe nuttig een apparaat als de Maxem is (ik wilde ze tegelijkertijd later installeren). Ook schijnen (sommige?) installateurs zelf geen Tesla wall chargers in te kopen - die moet je eerst zelf ophalen bij Tesla. Dat is op z'n minst onhandig, want dat is een ritje van 45 minuten (enkele reis).
Ik heb een Maxem in gebruik sinds een jaar of twee, ben geen data kwijt ondanks meerdere outages (ik denk dat het doosje zijn eigen data opslaat en ook achteraf nog doormeldt aan de Cohere servers).
(Alle verbindingen met CAT5 kabel, geen WiFi).
De installateur heeft er een kWh meter voor gehangen die door de Maxem gebruikt wordt om de fasestromen en het verbruik te meten.
De Maxem vertelt simpelweg aan de laadpaal hoeveel stroom die mag opnemen, en die meldt dat weer door aan de auto, die aansluitend zijn vermogensopname aanpast.
Dit gaat behoorlijk snel allemaal, ik zie bijv. het aan en afslaan van de quooker boiler (luttele seconden) goed terug in de stroomopname van de auto.
Het geheel zorgt ervoor dat de verzegelde hoofdstoppen niet doorslaan.
Als je met bijv 16A gedurende 5 uur laden 's nachts (wanneer er geen andere grote verbruikers zijn in huis) genoeg hebt, dan heb je geen Maxem nodig. Stel je hebt 's nachts ook nog een warmtepomp draaien, dan kun je er bijv. ook voor kiezen de stroom in de auto op 8A te zetten, de warmtepomp wat te dimmen en wat langer te laden 's nachts.
De keuze zal afhangen van de manier waarop je je auto gebruikt.
Als je zonnepanelen hebt, dan kan de Maxem ervoor zorgen dat de stroom uit de zonnepanelen direct de auto in gaat, evt. aangevuld met stroom uit het net. Hoe de Maxem met warmtepompen praat weet ik niet, dat kan mijn versie niet.
Mijn warmtepomp trek tot 20A op 1 fase, vandaar dat ik er een Maxem bijgenomen heb om te zorgen dat zowel mijn huis warm blijft en de auto geladen zonder dat beide uitvallen... Werkt tot nu toe prima.
PS: heeft er iemand ooit gehoord dat een belastinginspecteur een stroomopgave niet heeft geaccepteerd? Er wordt van alles geroepen over wat de belastingdienst wel en niet accepteert, maar ik moet zelf de eerste case nog tegenkomen waarbij de belastingdienst moeilijk deed...