Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant!

DC laden kan je namelijk veel mooier sturen dan AC laden. Die laders zullen zeker niet goedkoop zijn, maar wel gaaf.

Ik kreeg toevallig gisteren een folder van die Webasto's.
Maar ik zie toch het voordeel nog niet zo ?
Iets hogere efficiency, maar de prijs zal er zeker niet om liegen.
En je bent meteen beperkt tot wagens met een CCS aansluiting, alle auto's met een AC stekker kan je niet meer laden.
 
Webasto laders: Ons aanbod

Deze al gezien?

In 2018 komt hun Life, een 22kW CCS DC lader voor thuis.

Als Tesla dan ook CCS gaat doen op 3/S/X is dat handig. Zal wel niet goedkoop zijn, maar wel gaaf. Elke CCS EV kan je dan thuis lekker snel laden.

Het voordeel tov. AC-laden bij een Tesla ontgaat me.

Er lijkt me wel een voordeel dat in de toekomst ook andere auto's met kleine DC-laders aan boord toch "vlot" 22kW kunnen laden.
 
Ik kreeg toevallig gisteren een folder van die Webasto's.
Maar ik zie toch het voordeel nog niet zo ?
Iets hogere efficiency, maar de prijs zal er zeker niet om liegen.
En je bent meteen beperkt tot wagens met een CCS aansluiting, alle auto's met een AC stekker kan je niet meer laden.

Het voordeel tov. AC-laden bij een Tesla ontgaat me.

Er lijkt me wel een voordeel dat in de toekomst ook andere auto's met kleine DC-laders aan boord toch "vlot" 22kW kunnen laden.

AC kan vanaf 6A t/m 80A laden waar je per A kan sturen. Je kan achter niet per fase balanceren.

Met DC laden kan je wel veel beter sturen en idd ook een non-Tesla met 22kW laden. Je kan ook je nieuwe S met 5kW sneller laden.

Mijn vermoeden blijft nog steeds dat Tesla bij de volgende refresh ook CCS in Europa gaat ondersteunen.

Ik zou persoonlijk geen auto meer kopen *zonder* CCS, dus dan kan ik er prima mee laden:

- BMW i3
- Hyundai iOniq
- VW e-Golf
 
zijn de geesten dan gerijpt ?
mijn promotie voor de 22kw-duolader op de Model-S, intussen 4 jaar terug, werd op hoongelach onthaald;);
en nu wordt het nieuws over een komende 22KW lader op gejuich onthaald.

Terwijl ik vandaag net wat minder belang zou hechten aan een snelle thuislader; gezien de opkomst van de snelle DC-laders -
hetzij via het steeds breder wordende netwerk van Superchargers, hetzij door de commerciële aanbieders.
 
Ik vond de 43 kW AC laadmogelijkheid van onze Zoe de voorbije jaren erg handig. Op publieke laadpalen op bestemming (dus niet de snellaadpalen) laden aan 22 kW geeft erg veel flexibiliteit. Het laden gebeurt dan aan 120km/u. Een lunchpauze of een bezoek aan een bezienswaardigheid zijn voldoende om weer met een volle batterij te vertrekken.
Maar alles evolueert. Er zijn nu heel wat DC-snellaadpalen bij gekomen in België. De Luminus-laadpalen bij de Decathlons, de snelladers in de Total tankstations, de snelladers bij enkele Lidl-winkels. De Tank&Rast in Duitsland. De Corri-door en het Kiwhi-netwerk in Frankrijk.
Je voelt wel dat de AC semi-snellaadfunctie minder noodzakelijk wordt en dat het voordeel van die semi-snellaadmogelijkheid verdwijnt.
De Zoe was toch lange tijd, naast de Tesla's uiteraard, de enige auto waarmee je een lange reis kon maken, juist omwille van die 22 kW laadmogelijkheid. Dat kan nu met bijna elke EV dankzij de DC snelladers.
Ik zie het zo evolueren dat de AC-laadmogelijkheid de standaard voor het thuisladen wordt met waarschijnlijk 11 kW als default laadvermogen en dat het DC laden er zal zijn voor al wat sneller moet.
 
Thuislader voor werknemers, wie heeft daar ervaring mee?
  • Wie betaalt het laadstation en de installatie
  • hoe vergoed je het stroomverbruik
Ik dacht zelf dat het redelijk zou zijn om het laadstation te betalen en voor min of meer onbepaalde tijd ter beschikking te stellen. Het stroomverbruik te meten vanaf een tussenmetertje op declaratiebasis te vergoeden.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het is natuurlijk mooier als auto's geen gelijkrichters meer hoeven bevatten en onnodig rondslepen.
Inderdaad, dat is wat ik begreep waarom de Ampera-e/Bolt een 1-fase lader heeft.

Naar mijn idee té vroeg zetten ze in op DC laden. Met een dergelijke DC-thuislader kan je dus ook gewoon je auto met 11kW of 22kW thuis laden via DC.

Ik zie er voor thuis en eventueel ook publiek wel zeker toekomst in.
 
Komt toch bij dat een DC-lader een complex stukje vermogenelektronica is. In grote getale zakken de prijzen ongetwijfeld, maar toch.
Een 22 kW DC-lader zal toch gauw een veelvoud kosten van een 22 kW AC laadstation.
Een EV heeft best ook een on board lader, zodat de totale kost lader in de auto en DC lader thuis hoger zal liggen dan voor de combinatie met een AC-lader thuis.
Anderzijds, als ik zie wat de boost converter annex power supply kost waarmee ik onze elektrische scooters oplaad, prijzen zijn zeer redelijk voor een 600W oplossing.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Thuislader voor werknemers, wie heeft daar ervaring mee?
  • Wie betaalt het laadstation en de installatie
  • hoe vergoed je het stroomverbruik
Ik dacht zelf dat het redelijk zou zijn om het laadstation te betalen en voor min of meer onbepaalde tijd ter beschikking te stellen. Het stroomverbruik te meten vanaf een tussenmetertje op declaratiebasis te vergoeden.

Ons bedrijf betaald het laadstation voor thuis, wel met een overeenkomst dat als de werknemer binnen 3 jaar vertrekt hij een evenredig deel terug betaald. Vergoeding voor de stroom doen we inderdaad via declaratie op basis van een kWh meter of de registratie van TNM.
 
  • Like
Reactions: FVO and ErnstT
Komt toch bij dat een DC-lader een complex stukje vermogenelektronica is. In grote getale zakken de prijzen ongetwijfeld, maar toch.
Een 22 kW DC-lader zal toch gauw een veelvoud kosten van een 22 kW AC laadstation.
Een EV heeft best ook een on board lader, zodat de totale kost lader in de auto en DC lader thuis hoger zal liggen dan voor de combinatie met een AC-lader thuis.
Anderzijds, als ik zie wat de boost converter annex power supply kost waarmee ik onze elektrische scooters oplaad, prijzen zijn zeer redelijk voor een 600W oplossing.
Uiteraard gaat die DC lader al snel 3000 kosten, dat is mijn vermoeden. Van 5.000 sta ik zelfs niet raar te kijken.

Maar zo kan je wel elke CCS EV met 22kW thuis laden. Nogmaals, ik vermoed dat S/X/3 dit ook zullen krijgen in 2018.

Een auto kan zo een 11kW AC lader hebben en kan op bepaalde plekken dan met 22kW laden dmv DC of op 50kW als het nodig is.

Voor thuis is een DC lader handig omdat je gewoon altijd snel kan laden, maar ook omdart DC dus veel mooier gestuurd kan worden en zelfs met bijv maar 1A kan laden mocht het nodig zijn.
 
Uiteraard gaat die DC lader al snel 3000 kosten, dat is mijn vermoeden. Van 5.000 sta ik zelfs niet raar te kijken.

Maar zo kan je wel elke CCS EV met 22kW thuis laden. Nogmaals, ik vermoed dat S/X/3 dit ook zullen krijgen in 2018.

Een auto kan zo een 11kW AC lader hebben en kan op bepaalde plekken dan met 22kW laden dmv DC of op 50kW als het nodig is.

Voor thuis is een DC lader handig omdat je gewoon altijd snel kan laden, maar ook omdart DC dus veel mooier gestuurd kan worden en zelfs met bijv maar 1A kan laden mocht het nodig zijn.
3000 euro? Dan hebben er al velen aan verdiend voordat die prijs bereikt is. Die DC laders zitten nu (soms per twee) onder de achterbank van je Tesla geschroefd...
Het zou me sterk verbazen als die uiteindelijk meer dan een paar honderd euro per stuk kosten om te maken...
 
Thuislader voor werknemers, wie heeft daar ervaring mee?
  • Wie betaalt het laadstation en de installatie
  • hoe vergoed je het stroomverbruik
Ik dacht zelf dat het redelijk zou zijn om het laadstation te betalen en voor min of meer onbepaalde tijd ter beschikking te stellen. Het stroomverbruik te meten vanaf een tussenmetertje op declaratiebasis te vergoeden.

Als,je een laadpunt kiest met een gekeurde kWh-meter helpt dat weer met de installatie. Via de webpagina eens per kwartaal een printscreen van het verbruik en de kWh declareren.
Het enige wat er zonder back-Office mis kan gaan, hoe verreken je de kW die geladen zijn door de buurman en vrienden. (een back-Office is dan ook niet waterdicht).
 
Het enige wat er zonder back-Office mis kan gaan, hoe verreken je de kW die geladen zijn door de buurman en vrienden. (een back-Office is dan ook niet waterdicht).
Derden mogen daar dan niet laden. Nooit. Daar zou ik als werkgever heel streng in zijn want het zet de deur open voor fraude. Je wil ook niet hebben dat je medewerkers de auto van de buurman even voltanken met de zakelijke tankkaart, toch? En zéker niet dat als dat dan toch occasioneel gebeurt dat ze daar dan cashvergoedingen voor zouden innen namens het bedrijf. Je zou als werkgever die laadpaal zo moeten kunnen programmeren dat ie wel open is maar enkel op de rekening van de zaak gaat laden als ie het juiste voertuig ziet. Intelligentie in de stekker of zo. Als dat dan universeel gemaakt wordt scheelt het meteen een hoop gedoe met pasjes.