Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Derden mogen daar dan niet laden. Nooit. Daar zou ik als werkgever heel streng in zijn want het zet de deur open voor fraude. Je wil ook niet hebben dat je medewerkers de auto van de buurman even voltanken met de zakelijke tankkaart, toch? En zéker niet dat als dat dan toch occasioneel gebeurt dat ze daar dan cashvergoedingen voor zouden innen namens het bedrijf. Je zou als werkgever die laadpaal zo moeten kunnen programmeren dat ie wel open is maar enkel op de rekening van de zaak gaat laden als ie het juiste voertuig ziet. Intelligentie in de stekker of zo. Als dat dan universeel gemaakt wordt scheelt het meteen een hoop gedoe met pasjes.
zover moet het niet komen. de km-stand ten opzichte van het aantal geladen kW zegt natuurlijk genoeg, net zoals door exteem verbruik door fraude met een tankpas.
 
3000 euro? Dan hebben er al velen aan verdiend voordat die prijs bereikt is. Die DC laders zitten nu (soms per twee) onder de achterbank van je Tesla geschroefd...
Het zou me sterk verbazen als die uiteindelijk meer dan een paar honderd euro per stuk kosten om te maken...
Ik hoop het! Dan hangt er voor die prijs direct een 22kW CCS lader bij mij thuis en op kanfoor.
 
Haal gewoon 1 van die 2 laders onder je achterbank vandaan en schroef die tegen de muur! :p:D;)
Dit is niet zo’n gek idee als je wellicht denkt. Ik heb altijd begrepen dat er een stapeltje van precies die gelijkrichters in elke kast zit die twee SuC stalls bedient.
Klopt! Voor thuis zou zoiets best leuk zijn.

Je hebt dan nog wel de CHAdeMO/CCS apparatuur en naast nodig die de regeling doet.

Maar je zou dan lekker snel thuis kunnen laden. Ik zie zulke dingen graag verschijnen.
 
Ik ontvang MS in 2 weken en kreeg vandaag te horen van mijn baas dat ik niet altijd kan laden op werk want de vertegenwoordigers krijgen prioriteit op de laadplaatsen. (Er staan maar 4 laadpalen met 1 permanent gereserveerd voor the boss)

Ik moet wekelijks ongeveer 400 km maken...dus ik neem aan dat 1 á 2 keer per week laden wel voldoende zijn? :(
Ik kan tijdens de week op mijn appartement niet laden. (Geen stroomvoorziening bij mijn parkeerplaats) en in het weekend kan ik wel opladen in mijn weekend verblijf.

Is een Tesla Wall charger dan een goede investering om enkel weekend te laden? or gewoon houden op een wekelijkse bezoek aan Supercharger (Aartselaar) en af en toe werk/thuis laden o_O
 
Ik ontvang MS in 2 weken en kreeg vandaag te horen van mijn baas dat ik niet altijd kan laden op werk want de vertegenwoordigers krijgen prioriteit op de laadplaatsen. (Er staan maar 4 laadpalen met 1 permanent gereserveerd voor the boss)

Ik moet wekelijks ongeveer 400 km maken...dus ik neem aan dat 1 á 2 keer per week laden wel voldoende zijn? :(
Ik kan tijdens de week op mijn appartement niet laden. (Geen stroomvoorziening bij mijn parkeerplaats) en in het weekend kan ik wel opladen in mijn weekend verblijf.

Is een Tesla Wall charger dan een goede investering om enkel weekend te laden? or gewoon houden op een wekelijkse bezoek aan Supercharger (Aartselaar) en af en toe werk/thuis laden o_O
Ik zou het wel doen,
Dan kun je de week goed beginnen en als het nodig is (langer tripje op zaterdag of zondag) dan zit je ook goed.
 
  • Helpful
Reactions: EddieW
Ik ontvang MS in 2 weken en kreeg vandaag te horen van mijn baas dat ik niet altijd kan laden op werk want de vertegenwoordigers krijgen prioriteit op de laadplaatsen. (Er staan maar 4 laadpalen met 1 permanent gereserveerd voor the boss)

Ik moet wekelijks ongeveer 400 km maken...dus ik neem aan dat 1 á 2 keer per week laden wel voldoende zijn? :(
Ik kan tijdens de week op mijn appartement niet laden. (Geen stroomvoorziening bij mijn parkeerplaats) en in het weekend kan ik wel opladen in mijn weekend verblijf.

Is een Tesla Wall charger dan een goede investering om enkel weekend te laden? or gewoon houden op een wekelijkse bezoek aan Supercharger (Aartselaar) en af en toe werk/thuis laden o_O
Zeker weten thuis een Wall charger doen! Zo kan je elke ochtend met een volle accu vertrekken.

1 a 2x in de week laden wil je niet, dat is de oude manier van denken.

En vooral bij je werk vragen om die laadpaal, blijven 'zeuren'.
 
  • Helpful
Reactions: EddieW
Ik ontvang MS in 2 weken en kreeg vandaag te horen van mijn baas dat ik niet altijd kan laden op werk want de vertegenwoordigers krijgen prioriteit op de laadplaatsen. (Er staan maar 4 laadpalen met 1 permanent gereserveerd voor the boss)

Ik moet wekelijks ongeveer 400 km maken...dus ik neem aan dat 1 á 2 keer per week laden wel voldoende zijn? :(
Ik kan tijdens de week op mijn appartement niet laden. (Geen stroomvoorziening bij mijn parkeerplaats) en in het weekend kan ik wel opladen in mijn weekend verblijf.

Is een Tesla Wall charger dan een goede investering om enkel weekend te laden? or gewoon houden op een wekelijkse bezoek aan Supercharger (Aartselaar) en af en toe werk/thuis laden o_O

Misschien een goed idee in jouw geval je alvast even goed op gewone Type-2 laadpunten (Mennekes) en 50kW ChaDeMo snelladers in Belgie te oriënteren via Chargemap.com. Prima app en ook een prima webinterface. Voor de ChaDeMo snelladers zou je dan wel een Tesla ChaDeMo adapter moeten hebben ( zoals die hier in Nl bij Fastned vaak al hangen voor Tesla rijders ). Het aantal snelladers neemt de laatste tijd in Belgie heel snel toe, ook al staat er dan misschien vaak maar één wij hebben er inmiddel al veel gebruik van gemaakt met onze Leaf. Bij de grotere Lidl's, Ikea en net over de franse grens de Auchans kun je oha ( gratis ) ChaDeMo laden. Voor de Auchans wel een KiWhi pas regelen. Suc6
 
  • Helpful
Reactions: EddieW
Ah oké. Zal zeker eens zagen bij mijn baas. 4 laadpalen voor ±10 personen met hybride / elektrisch auto's:oops:

Van mijn appartement naar werk kom ik elke dag langs bij Aartselaar. Dus misschien af en toe ook bijladen daar.
Ik zal zeker die Tesla wall charger bij mijn weekend verblijf installeren:) Voor enkel vrijdagavond tem maandag ochtend

@Bert van Sas ik heb zojuist een chaDemo besteld maar wel een beetje aan de dure kant:eek:
 
Ik ontvang MS in 2 weken en kreeg vandaag te horen van mijn baas dat ik niet altijd kan laden op werk want de vertegenwoordigers krijgen prioriteit op de laadplaatsen. (Er staan maar 4 laadpalen met 1 permanent gereserveerd voor the boss)

Ik moet wekelijks ongeveer 400 km maken...dus ik neem aan dat 1 á 2 keer per week laden wel voldoende zijn? :(
Ik kan tijdens de week op mijn appartement niet laden. (Geen stroomvoorziening bij mijn parkeerplaats) en in het weekend kan ik wel opladen in mijn weekend verblijf.

Is een Tesla Wall charger dan een goede investering om enkel weekend te laden? or gewoon houden op een wekelijkse bezoek aan Supercharger (Aartselaar) en af en toe werk/thuis laden o_O

Als je Aartselaar passeert en je laadt 20 minuten, heb je een koffie op, een social talk gehad, het forum gelezen en 200km lading bij (als de batterij warm is, dus pas na +30km rijden).
Aartselaar is wel nogal slecht gelegen voor wie naar Antwerpen rijdt. Zeker in de spits.
400km/week zal zeker 2 keer laden zijn. Je wacht immers niet altijd tot je leeg bent. En tot vol is ook niet altijd te regelen omdat je dan best direct vertrekt. Maar moet toch te regelen zijn om elke dag een uur of twee te laden. Vertegenwoordigers horen op de baan te zijn en niet op de parking te staan. Whatsapp groepje kan ook wonderen doen. En als het hybrides zijn en de baas de benzine betaalt, zullen ze er niet mee in zitten (vloek ik nu in de kerk?).
Zonder Tesla wall charger laadt je 12-13km per uur. Met Wall charger waarschijnlijk 33 km per uur (ik ga er van uit dat je in een weekendverblijf geen 3 fasen hebt). Je zal toch 32A moeten kunnen laden om de hpwc te laten renderen. Anders is blauwe campingstekker ook een optie. Aansluiting zou 40A moeten zijn en dan moet je nog andere verbruikers in het oog houden, wat niet zo’n issue is als je ‘s nachts laadt.
Als we je binnen 6 maanden terug horen, zal je toegeven dat je je nu zorgen maakt voor niets. Wel sterk dat je kon wachten tot 2 weken voor levering om de vraag te stelken. Toch niet zo bezorgd dan.
 
  • Like
Reactions: EddieW
vertegenwoordigers komen meestal toch niet om negen uur op kantoor ofzo.. Gewoon smorgens al een uur a twee uur aan de lader gaan hangen mag toch geen probleem vormen en daarna netjes de mooie bolide ergens anders zetten? Dan moet toch een compromis kunnen zijn? :) Veel succes met de impuls aankoop :)
 
  • Like
Reactions: EddieW
vertegenwoordigers komen meestal toch niet om negen uur op kantoor ofzo.. Gewoon smorgens al een uur a twee uur aan de lader gaan hangen mag toch geen probleem vormen en daarna netjes de mooie bolide ergens anders zetten? Dan moet toch een compromis kunnen zijn? :) Veel succes met de impuls aankoop :)
Hahaha behalve ik kom ook om 8:50-9:00 op kantoor:D Maar ik kan af en toe de plaats overpakken van een collega (1 van de vertegenwoordiger met Tesla). Dus nu moet ik bij mijn weekend verblijf de Tesla wall charger zien te installeren.
 
In 2018 komt hun Life, een 22kW CCS DC lader voor thuis.


Hoe verloopt eigenlijk de communicatie bij DC laden ?
Met andere woorden: zou er voor deze laders een DC only plug mogelijk zijn, alleen het onderste gedeelte van de CCS plug, of zit je vanwege de CP/PP pins vast aan een lompe CCS stekker ?
Niet dat ik het onderste gedeelte als stekker ooit los heb gezien maar ik dacht eraan na de afbeelding van de 8-pins chargeport op de Tesla Semi wat duidelijk alleen DC is.