Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zou theoretisch kunnen aangezien de stroom volgens mij netjes over de 3F verdeeld wordt (wat ik zie op mijn 3F meter), maar of de fiscus dat ook accepteert vraag ik mij af.
Je kan je afvragen wat de waarde van een foto voor de fiscus dan wel is... daarop kan je immers niet zien of er achter die meter buiten het laadstation ook nog andere verbruikers aangesloten zijn.
Ik neem aan dat als je met onuitwisbare stift naast de teller schrijft "tellerstand x3 doen" en dat die tekst elke keer mee op de foto staat dat dat volstaat. Bij betwisting leg je toch gewoon het aankoopfactuur van de enkelfasige teller voor en een schemaatje waaruit blijkt hoe ie aangesloten is?
 
Je kan je afvragen wat de waarde van een foto voor de fiscus dan wel is... daarop kan je immers niet zien of er achter die meter buiten het laadstation ook nog andere verbruikers aangesloten zijn.
Ik neem aan dat als je met onuitwisbare stift naast de teller schrijft "tellerstand x3 doen" en dat die tekst elke keer mee op de foto staat dat dat volstaat. Bij betwisting leg je toch gewoon het aankoopfactuur van de enkelfasige teller voor en een schemaatje waaruit blijkt hoe ie aangesloten is?
De Fiscus handelt, hoewel velen dat niet met mij eens zijn, naar redelijkheid en billijkheid.
Bij de Belastingdienst werken veel slimme jongens en meisjes. Die weten echt wel hoeveel een Tesla verbruikt.
Als je bijv. 10.000 kWh per jaar zou declareren en je kilometerteller toont aan dat je bijv. 20.000 km per jaar aflegt, dan zal de fiscus dit niet accepteren. Rij je 40.000 km per jaar dan zal dit wel als realistisch worden aanvaard.
Ik had ooit een tandarts die een deel van zijn bruggen en kronen zwart in het Verre Oosten kocht.
De tandarts gebruikte wel de hier in Nederland gekochte andere producten voor anesthesie en verbruiksmateriaal.
De Fiscus rekende haarfijn uit hoeveel bruggen en kronen niet in zijn boekhouding voorkwamen. Mijn tandarts gaf aan dat de fiscus daar binnen 5% correct mee was.
Een ander voorbeeld. Een bevriende fotograaf maakte schoolfoto's in zijn vrije tijd. Hij drukte zelf af en ja ... hij bouwde een aardige woning. Die schoolfoto's maakten zijn misluk percentage 18%. Wat mijn vriend niet begreep is dat de Fiscus die gegevens kent van honderden labs. Gemiddeld hadden die labs een afvalpercentage van 7%. Die missende 11% werden door de Fiscus binnen een procent nauwkeurig tot zwarte omzet berekend en met 100% boete alsnog in rekening gebracht.
 
  • Informative
Reactions: dvroegop
dank allen. de casus ligt iets anders, het is een personeelslid dat zjin stroomverbruik mag declareren met een foto als bonnetje. Ik ga er van uit dat dit, in alle redelijkheid, ten opzicht van km-standen en in de grote hoop declaraties niet materieel is. T wordt dus een kastje van een tientje met 3-fase of een enkelvoudige dubbel declareren (jaja want de e-Golf laadt met 2 fases...) ik laat het aan de installateur over.
 
dank allen. de casus ligt iets anders, het is een personeelslid dat zjin stroomverbruik mag declareren met een foto als bonnetje. Ik ga er van uit dat dit, in alle redelijkheid, ten opzicht van km-standen en in de grote hoop declaraties niet materieel is. T wordt dus een kastje van een tientje met 3-fase of een enkelvoudige dubbel declareren (jaja want de e-Golf laadt met 2 fases...) ik laat het aan de installateur over.
Dat verandert de situatie niet. Is vergelijkbaar met wat ik doe. Foto maken van de kwh meter en deze gaat naar de financiele administratie. Het gaat om de fiscus bij jullie op kantoor. Hoe gaat die er mee om. Reactie van Wim is plausibel, maar met de fiscus weet je het nooit. Ook persooneelslid heeft niet de zekerheid dat hij echt betaald krijgt wat de auto ingaat. Ik zou een extra meterkast ophangen.
 
Dat verandert de situatie niet. Is vergelijkbaar met wat ik doe. Foto maken van de kwh meter en deze gaat naar de financiele administratie. Het gaat om de fiscus bij jullie op kantoor. Hoe gaat die er mee om. Reactie van Wim is plausibel, maar met de fiscus weet je het nooit. Ook persooneelslid heeft niet de zekerheid dat hij echt betaald krijgt wat de auto ingaat. Ik zou een extra meterkast ophangen.
Ik heb in mijn meterkast een eenvoudige extra meter. Die lees ik elke maand af en zet de gegevens in een Excel sheet. Ook het aantal km dat ik per maand afleg noteer ik. Ik factureer jaarlijks de voor de auto verbruikte kWh vanuit privé aan mijn Beheer bv. Doe ik nu 4 jaar en de fiscus vindt dat prima.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb in mijn meterkast een eenvoudige extra meter. Die lees ik elke maand af en zet de gegevens in een Excel sheet. Ook het aantal km dat ik per maand afleg noteer ik. Ik factureer jaarlijks de voor de auto verbruikte kWh vanuit privé aan mijn Beheer bv. Doe ik nu 4 jaar en de fiscus vindt dat prima.
Ik ook...doe het per kwartaal....maar dat zegt niets of deze eenvoudige meter een 1F of 3F meter is. Ik neem aan dat je een 3F meter hebt en dus de daadwerkelijk afgenomen kilowatt-jes. In de situatie hierboven gaat het over een 1F meter bij een 3F installatie waarbij de meterstand x2 of x3 gedaan gaat worden om bij het "totaal" uit te komen....althans..zo heb ik het begrepen
 
Ik ook...doe het per kwartaal....maar dat zegt niets of deze eenvoudige meter een 1F of 3F meter is. Ik neem aan dat je een 3F meter hebt en dus de daadwerkelijk afgenomen kilowatt-jes. In de situatie hierboven gaat het over een 1F meter bij een 3F installatie waarbij de meterstand x2 of x3 gedaan gaat worden om bij het "totaal" uit te komen....althans..zo heb ik het begrepen
Het doet er volgens mij totaal niet toe hoe je het doet. Als je 20.000 km rijdt moet je ongeveer op 5.000 kWh uitkomen. Als daar te grote verschillen in zitten, stelt de inspecteur je de vraag hoe dat kan. Mijn belastinginspecteur vraagt helemaal niet of ik mijn gefactureerde kWh heb afgelezen of niet. Zelfs al zou ik helemaal geen aparte meter hebben en het verbruik aan de hand van mijn afgelegde km zou berekenen en declareren, ben ik ervan overtuigd dat de fiscus dit prima vindt.
We doen hier gemiddeld veel te ingewikkeld over.
 
Als je 20.000 km rijdt moet je ongeveer op 5.000 kWh uitkomen.

Ze zullen inderdaad best slim zijn bij de fiscus, maar om nu achteraf uit te rekenen hoeveel ik verbruikt zou moeten hebben lijkt me geen doen.
Vroeger was het simpel: ik tankte en de bonnetjes daarvan kwamen in mijn administratie. Dan kun je aardig nagaan of het allemaal wel klopt. Maar nu: ik laad thuis, vervolgens bij mijn klanten (op hun kosten, dus die zie ik nergens terug), ik doe en stukje FastNed en via mijn NewMotion abonnement (die staan dan weer in de boekhouding), doe weer eens een SuC aan...

Er is geen peil op te trekken... Nu houdt dit allemaal in dat mijn teller thuis veel lager is dan op basis van mijn kilometrage verwacht mag worden, dus dat is niet echt een probleem, maar ze controleren ook of je kilometer adminstratie wel klopt. En dat is niet meer te meten op deze manier. Ik vraag me af hoe ze dat op willen gaan lossen.
 
Yummy, ik krijg een mooie zwarte HPWC met een krabbel van Elon erop, kadootje voor een referentie. Komt mooi uit want in mijn stulpje in Friesland heb ik alleen een rode krachtaansluiting voor de UMC.
Zeilers die zonder stroom zitten in de uithoek van Friesland zijn dus welkom, locatie op die shared website, fff nummer bellen dat erbij staat dan wordt ie remote aangezet via de Maxem (tnx @HWS voor de tip).
 
Kan iemand van jullie me verder helpen met deze ontbrekende afmetingen v/d TWC (H& W), aub ?
Tesla Wall Connector - DIMENSIONS.png