Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Maxem gebruikers, mogelijk hebben jullie al gezien dat de App development van Maxem nu vorm begint te krijgen (Android & iOS). Mocht je geïnteresseerd zijn - wij hebben nog enkele plaatsen in de test community vrij voor de beta versie van de App. PM me bij interesse! Verwacht dat in 2018 alle functionaliteit van Maxem overgaat op de App...
 
  • Like
Reactions: shthpnz and HWS
Beste Maxem gebruikers, mogelijk hebben jullie al gezien dat de App development van Maxem nu vorm begint te krijgen (Android & iOS). Mocht je geïnteresseerd zijn - wij hebben nog enkele plaatsen in de test community vrij voor de beta versie van de App. PM me bij interesse! Verwacht dat in 2018 alle functionaliteit van Maxem overgaat op de App...
Hallo,

De 21e wordt bij mij thuis de maxem geinstalleerd, ben geinteresserd in de beta versie. Hoe kan ik je PM'en ?
 
Hallo,

De 21e wordt bij mij thuis de maxem geinstalleerd, ben geinteresserd in de beta versie. Hoe kan ik je PM'en ?
Klikken op de profielnaam, en dan "Start a conversation" kiezen. Indien je die optie niet ziet staan kan het zijn dat het gelinkt is aan een minimum-aantal posts (10?) op het forum... beetje gelijkaardig aan het kunnen plaatsen van een profielfoto bijvoorbeeld.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Weet iemand met zekerheid of ik met de HPWC op 3 fasen zonder neuter (230V tss de fasen) aan meer dan 16A (single charger) zal kunnen laden? Vroeger kon ik dat ook met mijn Keba 20 (door gewoon een fase op N aan te sluiten en de overige op F1 en F2 kwam ik aan 32A en na nog wat gepruts zelfs aan meer) maar die truc werkt sinds een jaar of zo niet meer...
 
Weet iemand met zekerheid of ik met de HPWC op 3 fasen zonder neuter (230V tss de fasen) aan meer dan 16A (single charger) zal kunnen laden? Vroeger kon ik dat ook met mijn Keba 20 (door gewoon een fase op N aan te sluiten en de overige op F1 en F2 kwam ik aan 32A en na nog wat gepruts zelfs aan meer) maar die truc werkt sinds een jaar of zo niet meer...

Ja, ik heb dezelfde opstelling.
Bij mij staat ie ingesteld op 22 Amps en ik laad a rato van 27km/h
Je kan zonder probleem de stroom opdrijven, zolang je hoofdzekering in huis niet uitklapt en je de combinatie met je andere verbruikers in huis kan managen. ;)

Xavier
 
Om pas tegen de ochtend vol te zijn, kan je de starttijd programmeren. Je kan echter ook de ampères verminderen. Dan hou je meer over voor het huishouden. Als je de ampères vermindert, wat gebeurt er dan als je het laatste kwartier voorverwarmt?
Houdt de voorverwarming dan rekening met je max ampères of niet?
 
Weet iemand hier het juiste antwoord op ?

Ik heb vrijdag een nieuwe X75D ontvangen. Ik verwachtte een interne lader van 16,5 kW.
Thuis liet ik onze aansluiting verzwaren naar 3-fasen 230V/50A/19,9 kVA (in ster, zonder neuter).

Wanneer ik de wagen laat opladen, met maximum ingesteld van 32A, krijg ik in de setting "Distance" een laadsnelheid te zien van 30 km/h en in de setting "Energy" een waarde van 22 kW (!). Zie foto's.
Het eigenaardige bij de Energy-setting is dat ik blijkbaar wel zou laden met 22kW, maar dat bij mijn halfvolle batterij dat wel nog steeds meer dan 4 uur zou duren tot vol op de ingestelde 90%.

Geen van beide displays houdt volgens mij steek. Bij Distance ligt de melding "30km/h" laadsnelheid veel te laag volgens mij, en bij Energy kan het niet dat een laadbeurt aan 22 kW van 47% --> 90% een 4uur en 20 minuten zou duren voor een 75kWh/350V batterij ??

Wie kan mij nu vertellen wat ik moet geloven van wat de displays mij tonen ?

Sorry als dit probleem reeds behandeld werd, ik vind het antwoord niet terug in dit enorme draadje.
IMG_1381.JPG
fullsizeoutput_17c8.jpeg


IMG_1381.JPG
 
@Nogo1966
de aanduidingen houden géén rekening met een 3*220V net, zonder neuter dus.

beide waardes zijn ten slotte een uitkomst van een of andere softwareberekening; en beide zijn fout nét omdat er geen rekening is gehouden met "2-fazig" laden op een 3*220V zonder neuter.
De ene berekening gaat uit van drie-fazig laden (en zegt dan 3*32A => ~22KW),
en de andere van 1-fazig;) (en zegt dan 1*32A => ~32km/u)
(Ik schrijf 2-fazig omdat de derde faze als neuter te beschouwen is in dit kader)


Ik denk (jaja, af en toe gebeurt dat nog) dat je zal laden aan +/- 64 km/u.
(dat is : als je de airco uitzet, zodat deze niet met een deel van het vermogen gaat lopen)
Kijk eens na over een langere termijn aub.

Overigens : gefeliciteerd met de mooie keuze !
 
Last edited:
Ik heb ondertussen de kans gekregen om enkele metingen uit te voeren bij klanten met een netwerk zonder neuter.
Dirk heeft al aangegeven dat een van de fasen dienst doet als neuter. Ik geef even de volledig uitleg en val wat in herhaling.
De Tesla kan bij zo'n netwerk niet driefasig laden. In de plaats daarvan wordt 1 van de drie fasen als neuter gebruikt. Je krijgt dus tussen fase1 en de valse neuter 230V en tussen fase2 en de valse neuter ook. En in elk van die koppels gaat een stroom vloeien.
De opgelegde maximale stroom vanwege het laadstation en de kabel is 32A. Fase1 stuurt 16A naar de valse neuter, fase2 ook. De som van beide geeft in de valse neuter 32A, of het maximum.
Met de stroomtang mat ik in de valse neuter inderdaad een stroom die het dubbele is van die in de fasen.
Het vermogen is 2 keer 16A x 230V of 7360W. Dat is even snel als bij enkelfasig laden aan 32A. Maar tweefasig laden geeft het voordeel dat het netwerk meer verdeeld belast wordt.
Bij enkelfasig laden @ 32A heb je twee fasen die 32A stroom voeren en 1 fase die geen stroom voert. Bij tweefasig laden heb respectievelijk 16A, 16A en 32A.
Anders dan wat ik vroeger dacht, heb je bij 2-fasig laden dus geen hoger vermogen voor een 16,5 kW lader dan bij een enkelvoudige lader (11 kW) die een tijdje de standaard was omdat in beide gevallen bij 7360W de 32A in de valse neuter bereikt wordt.
Bij echt driefasig laden, voert de neuter in principe geen stroom omdat de som van de drie stromen uit de drie fasen, door de hoekverdraaiing 0 is.
De Tesla weet met tweefasig laden geen raad. Hij geeft op de display de stroom in de meest belaste geleider (32A, dus dat klopt), maar voelt dat het geen enkelfasig laden is, maar herkent het ook niet als tweefasig laden. Hij gaat er dan maar van uit dat het driefasig laden betreft en geeft het vermogen dat overeenkomt met 3fasig laden bij 32A
Anderzijds voelt hij wel correct de toename van de lading in de batterij en geeft correct het aantal km/u.
 
De Tesla weet met tweefasig laden geen raad. Hij geeft op de display de stroom in de meest belaste geleider (32A, dus dat klopt), maar voelt dat het geen enkelfasig laden is, maar herkent het ook niet als tweefasig laden. Hij gaat er dan maar van uit dat het driefasig laden betreft en geeft het vermogen dat overeenkomt met 3fasig laden bij 32A
Anderzijds voelt hij wel correct de toename van de lading in de batterij en geeft correct het aantal km/u.
Waarom zouden ze dit softwarematig niet even kunnen oplossen? Tweefasig laden is toch helemaal niet zo vreemd, tenslotte hebben Amerikaanse huishoudens toch allemaal een "tweefasig net", met twee zgn. "live wires" en een "neutral wire", waarbij er tussen de fasegeleiders 220V zit en tussen elke fase en de neuter 110V. Die fases zijn dan 180º gedraaid en daar vloeit dus ook geen stroom door de neuter bij 't laden. Wellicht zie je daar tijdens het laden dan een "2" ipv een 1 of een 3? Moeten ze voor ons ook kunnen doen dan :)
 
//..//Fase1 stuurt 16A naar de valse neuter, fase2 ook. De som van beide geeft in de valse neuter 32A, of het maximum.
Met de stroomtang mat ik in de valse neuter inderdaad een stroom die het dubbele is van die in de fasen.
//..//

Is dat effectief zo ? Nergens een meetfout of iets dergelijks ?

Het zou mij immers verbazen, de stroom tussen Faze1 en Faze 2 is immers 120° verschoven.
De stroom door de neuter zou dan toch kleiner moeten zijn dan de som van de stromen door de fazen.
(makkelijk te berekenen, maar het is al laat;))

Bij drie-fazig laden is de stroom door de neuter toch ook niet de som van de stroom door de fazen; maar net nul doordat de stromen door de drie fazes telkens 120° verschoven zijn, en mekaar dus opheffen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Er ligt nog een lijstje van 50 bladzijden met 'dingetjes die softwarematig opgelost kunnen worden' in het bakje 'IN' van de verschillende softwarebaasjes.
En de eigenaren van de auto's met die dingetjes wonen doorgaans nog dichter bij Fremont ook.
De meeste software ontwikkeling wordt bij automotive bedrijven besteed aan het goedkoper en sneller kunnen produceren van auto's, het is bij Tesla denk ik niet anders... (oef dat klinkt eigenlijk best negatief).

Plus als ze alle puntjes op dezelfde wijze gaan implementeren als 'pre-conditioned heating' dan hoop ik dat ze dat lijstje maar met rust laten :confused::D
 
Ik dank jullie heel erg voor de geapprecieerde uitleg !

Waar ik nu verveeld mee zit, is uiteraard hoe mijn huisteller van Eandis die (continue) onbalans dan wel interpreteert.
Stel dat deze ook uitgaat van de sterkst belaste fase om mijn verbruik te meten, zoals de Tesla berekent, zijnde 32A, dan heb ik een rekening voor een verbruik van 22 kVA ipv voor 7,36 kVA.

Of is er dan toch vooralsnog geen reden om mijn budget voor de kerstpakjes voorbarig te schrappen ?

Ik heb al zitten overwegen om een transfo te installeren van 3x230V naar 3x400V+N. Indien ik dien te betalen voor 22 kVA ipv 7,36 kVA zou dit nog meer zin hebben (naast de hogere snelheid van 80 km/h ipv 30 km/u). Er zijn er genoeg te vinden op de tweedehandsmarkt van rond de 300-350 euro... (nieuw zit je al gauw aan een 1700-2400 euro / zoals voor de specifieke EV-transfo EREA ECT22000/IRC). (Rendement (97%) en sluipverbruik bij nullast is hierbij ook te bekijken maar dat is een apart technisch verhaal.)

Dus : hoe berekent de electriciteitsmeter het verbruik bij tweefasig laden ? Op het gewogen gemiddelde van de drie fasen of op de hoogst belaste fase maal drie ?
 
Ik dank jullie heel erg voor de geapprecieerde uitleg !

Waar ik nu verveeld mee zit, is uiteraard hoe mijn huisteller van Eandis die (continue) onbalans dan wel interpreteert.
Stel dat deze ook uitgaat van de sterkst belaste fase om mijn verbruik te meten, zoals de Tesla berekent, zijnde 32A, dan heb ik een rekening voor een verbruik van 22 kVA ipv voor 7,36 kVA.

Of is er dan toch vooralsnog geen reden om mijn budget voor de kerstpakjes voorbarig te schrappen ?

Ik heb al zitten overwegen om een transfo te installeren van 3x230V naar 3x400V+N. Indien ik dien te betalen voor 22 kVA ipv 7,36 kVA zou dit nog meer zin hebben (naast de hogere snelheid van 80 km/h ipv 30 km/u). Er zijn er genoeg te vinden op de tweedehandsmarkt van rond de 300-350 euro... (nieuw zit je al gauw aan een 1700-2400 euro / zoals voor de specifieke EV-transfo EREA ECT22000/IRC). (Rendement (97%) en sluipverbruik bij nullast is hierbij ook te bekijken maar dat is een apart technisch verhaal.)

Dus : hoe berekent de electriciteitsmeter het verbruik bij tweefasig laden ? Op het gewogen gemiddelde van de drie fasen of op de hoogst belaste fase maal drie ?

De meters van Eandis werken gelukkig wél goed, je betaalt enkel voor echte verbruik.
Sowieso is je net in onbalans omdat de meeste, bijna al je verbuikers monofazig werken.

Zelf ben ik geïntrigeerd door het fenomeen. Ik ben nu bezig met een andere puzzel :confused:;), maar zodra ik wat tijd heb ga ik dit eens nakijken.

Persoonlijk vind ik de kosten van een scheidingstransfo nogal hoog; zowel in aanschaf als in gebruik.
Als het inderdaad zo zou zijn dat je maar op 1 faze 32A zou laden (waarbij de stroom dan via de twee fazes andere zou terugvloeien) en je dus slechts aan 32km/u kan laden, kom je dan in de problemen ?

Andere vraag : staan de dipswitches van je TeslaWallCharger juist ? ic op IT, en niet op TT/TN ?
 
Weet iemand hier het juiste antwoord op ?

Ik heb vrijdag een nieuwe X75D ontvangen. Ik verwachtte een interne lader van 16,5 kW.
Thuis liet ik onze aansluiting verzwaren naar 3-fasen 230V/50A/19,9 kVA (in ster, zonder neuter).

Wanneer ik de wagen laat opladen, met maximum ingesteld van 32A, krijg ik in de setting "Distance" een laadsnelheid te zien van 30 km/h en in de setting "Energy" een waarde van 22 kW (!). Zie foto's.
Het eigenaardige bij de Energy-setting is dat ik blijkbaar wel zou laden met 22kW, maar dat bij mijn halfvolle batterij dat wel nog steeds meer dan 4 uur zou duren tot vol op de ingestelde 90%.

Geen van beide displays houdt volgens mij steek. Bij Distance ligt de melding "30km/h" laadsnelheid veel te laag volgens mij, en bij Energy kan het niet dat een laadbeurt aan 22 kW van 47% --> 90% een 4uur en 20 minuten zou duren voor een 75kWh/350V batterij ??

Wie kan mij nu vertellen wat ik moet geloven van wat de displays mij tonen ?

Sorry als dit probleem reeds behandeld werd, ik vind het antwoord niet terug in dit enorme draadje.
View attachment 267197 View attachment 267201

View attachment 267197
Veel technische uitleg van forumleden hierboven die er echt veel meer verstand van hebben dan ik.

Wat mij opvalt uit je foto's is dat er blijkbaar 32A wordt aangeboden en dat je auto daar ook mee zou kunnen laden, 32A/32A. Dit zou duiden op een Duo-lader welke in de X nooit geleverd is?
Daarnaast heb je uitgesteld laden aanstaan. Hij gaat pas vanaf 22u starten met laden, heeft wellicht ook invloed.
 
Wat mij opvalt uit je foto's is dat er blijkbaar 32A wordt aangeboden en dat je auto daar ook mee zou kunnen laden, 32A/32A. Dit zou duiden op een Duo-lader welke in de X nooit geleverd is?
Daarnaast heb je uitgesteld laden aanstaan. Hij gaat pas vanaf 22u starten met laden, heeft wellicht ook invloed.

FYI :
Je kan ook met een monolader (11kw) laden aan 32A - monofazig dan. Dat is nog steeds maar 7.4kw.


De grens voor een monolader is 11KW (en 32A), niet 16A.