Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heren,

Vraagje, volgens de opdrachtbevestiging van MS75D, geleverd 23-12-2017 heb ik een "Oplader voor extra hoog vermogen" kan iemand mij vertellen wat dat betekend m.b.t. thuisladen en bij de SC.

aanvulling bij Edi99 : in Nederland hebben je de remmende voorsprong op vlak van laadpalen, vele bestaande palen hebben maar een vermogen van 11kW=3*16A. Maar de nieuwe palen, en zeker laadpalen in het buitenland hebben meestal een vermogen van 22KW, daar kan je uw wagen met "Oplader voor extra hoog vermogen" dan ook 50% sneller laden dan een wagen met standaard lader.
 
aanvulling bij Edi99 : in Nederland hebben je de remmende voorsprong op vlak van laadpalen, vele bestaande palen hebben maar een vermogen van 11kW=3*16A. Maar de nieuwe palen, en zeker laadpalen in het buitenland hebben meestal een vermogen van 22KW, daar kan je uw wagen met "Oplader voor extra hoog vermogen" dan ook 50% sneller laden dan een wagen met standaard lader.
22kW zie je juist vaak bij oude palen. Vrijwel alle nieuwe palen worden met 11kW uitgerust. Reden is dat het aansluittarief vele malen hoger ligt als je meer dan 3x25A wilt afnemen in Nederland.
 
Dubbele_Fivari_SMART.jpg
Ik heb dit weekend niet stil gezeten: de nieuwste creatie: een vast dubbel laadstation, All-in.
Een dubbele Fivari-SMART met twee ingebouwde kWh-meter, load balancing en te activeren-deactiveren met een afstandbediening zodat niet ongewenst kan worden geladen. De vaste kabels worden rond een inox kabelhouder geslagen.
Laadvermogen, afhankelijk van de aansluiting tot 2x22 kW.
En de Fivari-Combi: bedoeld als vast SMART laadstation, maar door een andere behuizing en de signaaldraad via een connector toch ook eenvoudig mee te nemen op vakantie voor noodgevallen of laden bij de bestemming.
Fivari-Combi.jpg
 
View attachment 271717 Ik heb dit weekend niet stil gezeten: de nieuwste creatie: een vast dubbel laadstation, All-in.
Een dubbele Fivari-SMART met twee ingebouwde kWh-meter, load balancing en te activeren-deactiveren met een afstandbediening zodat niet ongewenst kan worden geladen. De vaste kabels worden rond een inox kabelhouder geslagen.
Laadvermogen, afhankelijk van de aansluiting tot 2x22 kW.
En de Fivari-Combi: bedoeld als vast SMART laadstation, maar door een andere behuizing en de signaaldraad via een connector toch ook eenvoudig mee te nemen op vakantie voor noodgevallen of laden bij de bestemming.
View attachment 271718
Filip, nog 2 vraagjes
-ik veronderstel dat de beschikbare stroom 100% naar een stekker vloeit als slecht 1 ev is aangesloten of 2 zijn aangesloten en een ervan is gestopt? En 50/50 wordt verdeeld als ze allebei stroom vragen?
-richt-/kostprijs?
 
Filip, nog 2 vraagjes
-ik veronderstel dat de beschikbare stroom 100% naar een stekker vloeit als slecht 1 ev is aangesloten of 2 zijn aangesloten en een ervan is gestopt? En 50/50 wordt verdeeld als ze allebei stroom vragen?
-richt-/kostprijs?
Inderdaad: je stelt in wat de aansluiting mag hebben en wat elk van beide laadpunten kunnen hebben. Dat laatste is 32A. In combinatie met zonnepanelen kan de maximale stroom in de kabel namelijk groter zijn dan het maximum van de aansluiting.
Als er maar één voertuig laadt, gaat alle beschikbare stroom naar dat ene voertuig. Als er twee laden, wordt de stroom gelijkmatig verdeeld over beide voertuigen. Als een van de voertuigen vol is, krijgt de andere terug alle stroom, ook al blijft de volle aangesloten. Vanavond test ik alles nog eens uit, want ik heb slecht 1 EV.
De prijs van deze All-in is flink, maar de klant wilde absoluut die dubbele kWmeter, de aardlek en de vaste kabels en de afstandbediening + de 2 kabelhouders waardoor het geheel niet alleen erg compleet wordt, maar ook wat prijziger.
Voor een dubbele SMART met loadbalancing in een meer eenvoudige uitvoering kom je rond 1.100€. Ik probeer de info ook op de website te krijgen.
 
Last edited:
  • Love
Reactions: ebullio
Inderdaad: je stelt in wat de aansluiting mag hebben en wat elk van beide laadpunten kunnen hebben. Dat laatste is 32A. In combinatie met zonnepanelen kan de maximale stroom in de kabel namelijk groter zijn dan het maximum van de aansluiting.
Als er maar één voertuig laadt, gaat alle beschikbare stroom naar dat ene voertuig. Als er twee laden, wordt de stroom gelijkmatig verdeeld over beide voertuigen. Als een van de voertuigen vol is, krijgt de andere terug alle stroom, ook al blijft de volle aangesloten. Vanavond test ik alles nog eens uit, want ik heb slecht 1 EV.
De prijs van deze All-in is flink, maar de klant wilde absoluut die dubbele kWmeter, de aardlek en de vaste kabels en de afstandbediening + de 2 kabelhouders waardoor het geheel niet alleen erg compleet wordt, maar ook wat prijziger.
Voor een dubbele SMART in een meer eenvoudige uitvoering kom je rond 1.100€. Ik probeer de info ook op de website te krijgen.
Rond 16u ben ik de buurt van Aarschot/ Leuven als je een 2e test-EV zoekt wil ik wel een half uurtje langskomen.
 
Ik heb vier jaar thuis geladen met de rode stekker en de UMC op 3 x 16A. Nu heb ik een gebruikte Keba P20 in gebruik genomen zodat 3 x 32A, dus 22 kW geladen kan worden. Boven de Keba heb ik de fraaie Tesla T van XFrank gehangen. In de Tesla T zit weer de rode stekker. Er kan nu dus geladen worden met de Keba én de rode stekker. Mocht er een probleem met de Keba zijn, en die willen 10 dagen uit de garantie wel eens total loss raken, dan kan de Keba met de schakelaar rechts van de Keba worden uitgeschakeld.

1.jpg
 
Last edited:
Ik heb vier jaar thuis geladen met de rode stekker en de UMC op 3 x 16A. Nu heb ik een gebruikte Keba P20 in gebruik genomen zodat 3 x 32A, dus 22 kW geladen kan worden. Boven de Keba heb ik de fraaie Tesla T van XFrank gehangen. In de Tesla T zit weer de rode stekker. Er kan nu dus geladen worden met de Keba én de rode stekker. Mocht er een probleem met de Keba zijn, en die willen 10 dagen uit de garantie wel eens total loss raken, dan kan de Keba met de schakelaar rechts van de Keba worden uitgeschakeld.

View attachment 273063
Exact dezelfde situatie als ik, ook eerst de rode stekker gebruikte en dan op het forum een gebruikte keba gescoord die ik nu dagelijks gebruik. Grappig.
 
Afgelopen weekend in België bij een hotel met de UMC proberen te laden. Bij het insteken van de UMC in het stopcontact wat vaker voor opladen van auto's gebruikt werd ging de UMC meteen op 'rood'. De discussies over niet-werkende UMC's in België en Noorwegen kennende heb ik er verder geen aandacht aan besteed en de volgende ochtend even langs de SUC gereden. Bij thuiskomst blijkt de UMC het ook niet meer te doen. Soms knippert het rode lampje 1x, soms 3x en soms rood en groen allebei (!). Ik langs bij Tesla en ik kreeg direct een nieuwe mee, omdat de oude 'kapot' was. Prima service en verder geen klachten dus.

Maar,... heeft iemand een soortgelijke ervaring met het kapot gaat van een UMC na het inpluggen in een 'vreemd' 220V-stopcontact? Thuis gebruik ik de UMC elke dag om te laden via een krachtstroom aansluiting (rode plug). Ik wil de volgende keer niet weer voor deze verassing komen te staan en in het buitenland zonder UMC stranden.
 
Afgelopen weekend in België bij een hotel met de UMC proberen te laden. Bij het insteken van de UMC in het stopcontact wat vaker voor opladen van auto's gebruikt werd ging de UMC meteen op 'rood'. De discussies over niet-werkende UMC's in België en Noorwegen kennende heb ik er verder geen aandacht aan besteed en de volgende ochtend even langs de SUC gereden. Bij thuiskomst blijkt de UMC het ook niet meer te doen. Soms knippert het rode lampje 1x, soms 3x en soms rood en groen allebei (!). Ik langs bij Tesla en ik kreeg direct een nieuwe mee, omdat de oude 'kapot' was. Prima service en verder geen klachten dus.

Maar,... heeft iemand een soortgelijke ervaring met het kapot gaat van een UMC na het inpluggen in een 'vreemd' 220V-stopcontact? Thuis gebruik ik de UMC elke dag om te laden via een krachtstroom aansluiting (rode plug). Ik wil de volgende keer niet weer voor deze verassing komen te staan en in het buitenland zonder UMC stranden.


Neen, is uit technisch oogpunt eigenlijk niet mogelijk. Tenzij het natuurlijk om een 'alternatieve' uitvoering zou gegaan zijn van de rode stekker... ? Als op een 400V 3-fasen net de stekkeraansluiting niet zou gerespecteerd zijn kan je de UMC opblazen.
Indien het om de klassieke huisstekker Schuko gaat kan het absoluut géén kwaad.
Ik vrees dat je gewoon speling van het lot hebt en net nu toevallig een defecte UMC hebt.