Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat bij de schuko-versie de 16A niet bereikbaar is en de laadstroom dus beperkt is tot 13A. Zo is het althans bij de laadkabel van de plugin van een vriend.
Die had, na een defect van zijn Mennekes, maanden lang een Fivari-Mobile te leen gehad en miste nadien de hogere laadsnelheid van de Fivari wel. Die kan trouwens wel tot 32A en driefasig laden. Ik geef altijd mee: van 2kW tot 22 kW, mits geschikt stopcontact.
 
Ik denk dat bij de schuko-versie de 16A niet bereikbaar is en de laadstroom dus beperkt is tot 13A. Zo is het althans bij de laadkabel van de plugin van een vriend.
Die had, na een defect van zijn Mennekes, maanden lang een Fivari-Mobile te leen gehad en miste nadien de hogere laadsnelheid van de Fivari wel. Die kan trouwens wel tot 32A en driefasig laden. Ik geef altijd mee: van 2kW tot 22 kW, mits geschikt stopcontact.
Hoi, heb jij toevallig een ‘Frankrijk’ setje waarmee je overal terecht kunt? Zo ja, kun je mij ook een PB sturen als je wilt..
 
Ik denk dat bij de schuko-versie de 16A niet bereikbaar is en de laadstroom dus beperkt is tot 13A. Zo is het althans bij de laadkabel van de plugin van een vriend.
Die had, na een defect van zijn Mennekes, maanden lang een Fivari-Mobile te leen gehad en miste nadien de hogere laadsnelheid van de Fivari wel. Die kan trouwens wel tot 32A en driefasig laden. Ik geef altijd mee: van 2kW tot 22 kW, mits geschikt stopcontact.

Op de mijne met blauwe stekker kan 16A in elk geval. Ik zou zo denken dat op de Schuko het ook kan gezien de 16A keuze selecteerbaar is ( zie foto hierboven ) en het naar mijn vermoeden de zelfde "lader" is die gebruikt wordt. Lijkt me commercieel ook de goedkoopste productiekost wijze om gedeelde parts te voorzien... .
 
Dat is juist wat ik beweer: dat er een verschil is tussen beide uitvoeringen. De module voor de selectie van de laadstroom ziet er gelijk uit maar de 16A is niet selecteerbaar bij de schuko-uitvoering.
Vermits die Mennekes nu een van de mogelijke meegeleverde kabels is, zal iemand met een schuko-uitvoering hierover uitsluitsel kunnen geven.
 
Dat is juist wat ik beweer: dat er een verschil is tussen beide uitvoeringen. De module voor de selectie van de laadstroom ziet er gelijk uit maar de 16A is niet selecteerbaar bij de schuko-uitvoering.
Vermits die Mennekes nu een van de mogelijke meegeleverde kabels is, zal iemand met een schuko-uitvoering hierover uitsluitsel kunnen geven.

Ah, OK... . Kan ik niet op antwoorden, heb nog geen Schuko variant kunnen testen.

Xavier
 
Afgelopen week een slimme meter gekregen. Mooi (dacht ik) - nu kan ik met mijn Lolo laadpunt van NewMotion 'dynamic load balancing' aan laten zetten - en dan ipv 3x16A (11kW) tot 3x24A (16.5kW) laden.
De helpdesk van NM wist me twee dingen te vertellen:
  1. De kosten voor load balancing zijn 5€ per maand
  2. Load balancing kan maximaal tot 20A gaan op een 25A aansluiting. Dat zou zo wettelijk als maximum vereist zijn. Klopt dit? Maxem adverteert toch ook met 1.5x sneller laden zonder je aansluiting te verzwaren?
Nu kost me laden op 11kW gemiddeld 5 uur, om nu 5€ per maand te betalen om 1 uur sneller klaar te zijn is weggegooid geld (heb in de twee maanden dat ik Tesla gereden heb nog niet nodig gehad). Ik betaal al 4€ per maand aan NM, en daar sturen ze keurig een factuur voor. Maar om nu maandelijks te betalen voor iets waar niemand een vinger voor hoeft uit te steken...
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Als je een nieuwe meter hebt, en er zit een rj45 poort op, en zit er op jouw lolobox ook zo’n aansluiting met daarbij dat de lolobox ook kan communiceren met de slimme meter, dan zou ik er een utp kabeltje tussen prikken en de Maxem achterwege laten (ik vond €5 ook niet zoveel toevoegen, afrekenen kW doe ik via de backoffice van NM, ik heb alleen geen lolo maar een icu). De slimme meter is slim genoeg om te bepalen hoeveel kW die naar de laadbox stuurt. ‘s-Nachts laden op 11kWh gaat prima en is snel genoeg om in daluren de accu te laden (ik reed tot voor kort dagelijks 200km en laadde ‘s nachts).
 
mijn auto wil sinds kort niet meer opladen in mijn garage: check charger power. Inmiddels vastgesteld dat de lader nog werkt (met andere kabel). Ligt dus aan de kabel.
Ik kheb hem open gemaakt en doorgemeten. De witte (dunne) kabel maakt geen contact tussen stekker en contrastekker. Lijkt me dat die wel gewoon verbinding zou moeten maken? Het lijkt op een kabelbreuk van die kabel ergens midden in de kabel. Zou ik dit kunnen oplossen door een extra (externe) kabel te kunnen gebruiken voor deze ader? Staat daar veel stroom op?
 
De PP is via weerstand langs beide kanten met de aarde verbonden maar loopt niet door. De CP brengt de PWM signaal van laadstation naar auto en zou uiteraard wel moeten doorlopen. Geen van beide kabeltjes voert een stroom.
Pinout
Dan gaat het om de CP. Ik zal eens proberen die via externe kabel te verbinden om te zien of dat helpt. Inderdaad, een nieuw stuk kabel kopen is ook een optie. Maar dan wil ik wel weten dat het werkt.
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
mijn auto wil sinds kort niet meer opladen in mijn garage: check charger power. Inmiddels vastgesteld dat de lader nog werkt (met andere kabel). Ligt dus aan de kabel.
Ik kheb hem open gemaakt en doorgemeten. De witte (dunne) kabel maakt geen contact tussen stekker en contrastekker. Lijkt me dat die wel gewoon verbinding zou moeten maken? Het lijkt op een kabelbreuk van die kabel ergens midden in de kabel. Zou ik dit kunnen oplossen door een extra (externe) kabel te kunnen gebruiken voor deze ader? Staat daar veel stroom op?
Ik had gisterenavond precies hetzelfde. Vanochtend was het weer opgelost en kon ik weer laden. Ik vermoed dat het niet aan de kabel lag.
 
Als je een nieuwe meter hebt, en er zit een rj45 poort op, en zit er op jouw lolobox ook zo’n aansluiting met daarbij dat de lolobox ook kan communiceren met de slimme meter, dan zou ik er een utp kabeltje tussen prikken en de Maxem achterwege laten
Mijn punt is dat NM die 5€ per maand extra wil hebben voor dynamische load-balancing. Maxem voegt voor mij niets toe, de lolo heeft al een geijkte meter. Ik kan het kabeltje wel in de P1 poort prikken, maar zonder NM abonnement gebeurt er niets... Dus maar gewoon genoegen nemen met 3x16A = 11kW laden.
 
Beetje off topic:
Ach, voor die paar euro zorgen ze ook nog dat automatisch je zakelijk thuislaadverbruik naar je privé rekening wordt overgemaakt, plus overzichten die je kunt downloaden voor je administratie. Ik vind het best makkelijk, ik hoef er niks voor te doen.
Bij Maxem heb je ook een los abonnement nodig (volgens mij ook iets van €5), dus ten opzichte van de backoffice van NM zie ik daar de meerwaarde niet van in.
 
Beetje off topic:
Ach, voor die paar euro zorgen ze ook nog dat automatisch je zakelijk thuislaadverbruik naar je privé rekening wordt overgemaakt, plus overzichten die je kunt downloaden voor je administratie. Ik vind het best makkelijk, ik hoef er niks voor te doen.
Nee, die 5€ per maand is alleen voor de load balancing - ik betaal al 4€ per maand voor de verrekening en overzichten.
 
Ahh hooooo wach es effe, jij hebt waarschijnlijk die laadkast bij NM vandaan gehaald..... Kijk dan snap ik het. Ik heb alleen de backoffice via NM lopen en de kast elders vandaan gehaald. Wist niet dat NM dan ook nog eens geld vraagt voor de loadbalancing, vandaar....
 
Wist niet dat NM dan ook nog eens geld vraagt voor de loadbalancing, vandaar....
Dat was voor mij dus ook de verrassing - helemaal omdat niet maximaal 24A per fase maar slechts 20A per fase maximaal ter beschikking staan. Dat is te weinig 'extra' t.o.v. de 16A per fase die ik 'vast' heb (van de 25A). Ik vroeg me dus af of de Maxem wel tot 24A op een 25A fase vrijgeeft (als beschikbaar).