Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor mijn vraag. Ik heb gisteren de X100D besteld (financial lease). Maar waar ik helemaal geen verstand van heb is wat ik nu het beste thuis kan regelen. Welk oplaadsysteem is het beste/handigste? (de verkoper van Tesla kon mij niet echt verder helpen omdat er 'zoveel op de markt is'). Jullie misschien advies? Thx!

Het is afhankelijk van jouw situatie.

Als je zelf ondernemer bent is de goedkoopste manier een Tesla Wall Connector (TWC) en een tussenmeter voor de doorbelasting aan de zaak.
Wanneer je geen eigen ondernemer bent dan wil je wellicht liever een systeem met een afrekensysteem zoals bijv. een EV-box.

Ook kan je systemen aanvullen met load balancing zodat je met een relatief kleine aansluiting nog redelijk snel kunt laden zonder dat de hoofdzekeringen eruit vliegen.
 
Voor de duidelijkheid - die Tesla Wall Connector (TWC) werkt natuurlijk altijd prima. Periodiek de stand opnemen en het verbruik declareren. EV-box met een abonnement voegt verder weinig toe (behalve peirodieke kosten) en dan moet je ook nog bij het laden elke keer een pasje gebruiken terwijl dat bij de TWC niet hoeft.
 
  • Like
Reactions: HWS and widodh
Voor de duidelijkheid - die Tesla Wall Connector (TWC) werkt natuurlijk altijd prima. Periodiek de stand opnemen en het verbruik declareren. EV-box met een abonnement voegt verder weinig toe (behalve peirodieke kosten) en dan moet je ook nog bij het laden elke keer een pasje gebruiken terwijl dat bij de TWC niet hoeft.
Ik zou daarom ook altijd de TWC aanraden. Minder complex en ook heel stuk goedkoper.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and HWS
Ik heb het iets anders geprobeerd. Met een tussenstuk Schuko -> CEE. Als je dan de Schuko even een halve slag draait doet hij het wel. Dus jullie hadden gelijk, DANK!
Graag gedaan! Ik gok dat het in de aansluiting op de muur zit. Daar moet je dan N en L wisselen.

Want met deze Schuko er tussen is NIET veilig! Je haalt nu 16A door de Schuko heen, dat kan voor heel even, maar zeker op een warme dag zal de schuko gewoon gaan smelten bij een langere tijd 16A.

Snel die blauwe CEE oplossen.
 
Graag gedaan! Ik gok dat het in de aansluiting op de muur zit. Daar moet je dan N en L wisselen.

Want met deze Schuko er tussen is NIET veilig! Je haalt nu 16A door de Schuko heen, dat kan voor heel even, maar zeker op een warme dag zal de schuko gewoon gaan smelten bij een langere tijd 16A.

Snel die blauwe CEE oplossen.


Ik weet het. Hopelijk kan de electricien snel zijn werk doen.

Vanmorgen namelijk bij mijn werk een kapotte laadpaal, en nu met 60km range en niet kunnen laden wordt het voor deze 'jonge' EV-rijder wel wat spannend...
 
  • Like
Reactions: MarcelS
In de meterkast de zekeringen of dedicated aardlekschakelaar uit zetten.
Let wel op! Een zekering of aardlekschakelaar is niet gemaakt om als schakelaar te worden gebruikt en dus dagelijks te gebruiken voor dat doel.

Daarvoor moet je een 'werkschakelaar' plaatsen. Kost hoogstens een paar tientjes. Je hebt ze óók nog die je met een sleutel kan bedienen, helemaal ideaal en gelijk voor dit doeleinde te gebruiken.
 
Let wel op! Een zekering of aardlekschakelaar is niet gemaakt om als schakelaar te worden gebruikt en dus dagelijks te gebruiken voor dat doel.

Daarvoor moet je een 'werkschakelaar' plaatsen. Kost hoogstens een paar tientjes. Je hebt ze óók nog die je met een sleutel kan bedienen, helemaal ideaal en gelijk voor dit doeleinde te gebruiken.

Klopt maar als je het alleen wilt gebruiken als je een paar weken op vakantie gaat, dan lijkt het mij geen probleem.
 
Ze leven in een aparte wereld. Te gevoelig ?
De spoel van de A wordt verzadigd als er een DC-stroom van >6mA vloeit. En niet meer reageren.
That's all folks.

Als ik dit zo lees dan zou ik dus eigenlijk alle type A aardlekschakelaars moeten vervangen.

Ik had reeds 4x een type A in de meterkast hangen.
1x voor de kookgroep 3fase
3x een segmenten met ieder een eigen 3 fase aardlek.
Dit is oorspronkelijk zo bij de bouw zo aangelegd door de installateur.

Als van de lader een DC-spanning kan vloeien naar de rest van het systeem zonder dat het Type B voor de auto eruit slaat omdat er geen aardlek is, dan zouden de andere 4 aardlekschakelaars kunnen verzadigen en niet meer functioneren als er feitelijk wel een aardlek zou ontstaan.
 
@RobsEV Dit geldt natuurlijk alleen op de aardlek waar daadwerkelijk die DC lekstroom doorheen gaat. Dus bij een laadpaal, die zal hoogstwaarschijnlijk een eigen automaat en een eigen aardlek hebben. De andere aardleks hebben geen last van deze eventuele DC lekstroom.

Jouw "natuurlijk" kan ik niet "helemaal" volgen.

Het idee dat je een type B moet hebben is dat er een DC spanning op je gehele systeem zou kunnen komen vanuit de auto.
Je type A aardlek krijgen dan ook een DC spanning en werken niet meer.

Als je dan een aardlek krijgt in het deel van je installatie dat is beschermd door een type A, dan ben je niet beschermd door die aardlekschakelaar.
Alleen als het Type B ook deze tegengestelde DC spanning controleert op een aardlek in een ander deel van de installatie, dan ben je nog steeds beschermd.

Mijn vraag is dan ook of hij ook bij een tegengestelde stroomrichting werkt. Als dat zo is dan snap ik jouw "natuurlijk" als dat niet zeker is, dan is het de vraag of je dan voldoende beschermd bent.
 
@RobsEV Dit geldt natuurlijk alleen op de aardlek waar daadwerkelijk die DC lekstroom doorheen gaat. Dus bij een laadpaal, die zal hoogstwaarschijnlijk een eigen automaat en een eigen aardlek hebben. De andere aardleks hebben geen last van deze eventuele DC lekstroom.
Als je een Type B dus toepast, klapt hij eruit bij die DC lekstroom. Dus dat heeft dan geen gevolgen voor de rest van het systeem.

PV/Laadpaal geeft een DC lekstroom van 20mA (type B vind het allemaal prima) Vanaf dat moment zijn de meetspoelen van de overige aardlekschakelaars al niet meer betrouwbaar.
Lees dit gerust: Veiligheid bij Duurzame Energie

De meerprijs van een laadpaal met DC-leakage detection is dus prima te verdedigen ook tov een HPWC.