Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Meestal is goedkoop achteraf duurkoop. Is dat ook zo met elektrocomponenten die een kema keurmerk dragen?

Screenshot_20180717-103212.png
 
Die Chint heeft dezelfde kema keur als die dure dus dan is de keuze niet zo moeilijk volgens mij.
Dat is net het dillema wat ik op tafel leg. Een Lada had vroeger ook een APK tegenover een Mercedes...
Misschien kan die Chint maar 10 keer schakelen en is het veertje dan kapot bijvoorbeeld.

Maar gaat dit prijs/kwaliteitsverschil ook op voor elektromaterieel? Is misschien een betere vraag.
 
In mijn geval heb ik het over enkel fazig laden.
Zou mijn MS dus zowel enkelfasig als driefasig op 24A beperkt zijn ?
In het service center werd me verteld dat ie enkelfasig tot 32A kan.

Per fase 24A.
Als je de spaarzame blauwe adapter voor de UMC gebruikt kan je inderdaad 1 fase 32A gebruiken, de adapter verdeelt de stroom dan over de 3 fases van de onboardcharger.
 
Als je de spaarzame blauwe adapter voor de UMC gebruikt kan je inderdaad 1 fase 32A gebruiken, de adapter verdeelt de stroom dan over de 3 fases van de onboardcharger.

Lijkt me sterk. Als je het schema van een Tesla wall connector bekijkt is er enkel een 3F relais die de AC spanning aan/uit zet, daarin gebeurt er geen "verdeling" in geval van een enkelfazige aansluiting.

Dan ziet het er naar uit dat de Tesla de beperking oplegt. Ik zou even contact opnemen met Tesla, want heel wat klanten laden wel degelijk 32A enkelfasig.

Ik ga dit idd eens navragen bij Tesla, ik hou jullie op de hoogte :)
 
In de auto kan je de laadstroom beperken. Dat kan best handig zijn als je maar een beperkte aansluiting hebt.

Nu heb ik sinds 3wkn een load balancer geïnstalleerd en kom ik er achter dat de auto het laden steeds weer terug zet op max 16A i.p.v. de maximale 24A.:confused: Hierdoor laadt de auto dan ook alleen met 24A als ik niet vergeet vooraf de laadstroom opnieuw in te stellen.

Dit is, laten we zeggen, best onhandig.:rolleyes: Vooral ook als je er pas achter komt als je reeds bent ingeplugd. :(
Je moet zelfs eerst de stekker eruit halen voordat je opnieuw de laadstroom kunt instellen, maak dan ook niet even een praatje met de buurman want dan schakelt hij weer terug naar 16A.:mad: Je moet natuurlijk na het instellen op 24A wel op tijd inpluggen.;)

Weet iemand waar en hoe je kunt instellen dat deze standaard op 24A staat, totdat je hem zelf teruggezet hebt?
 
In de auto kan je de laadstroom beperken. Dat kan best handig zijn als je maar een beperkte aansluiting hebt.

Nu heb ik sinds 3wkn een load balancer geïnstalleerd en kom ik er achter dat de auto het laden steeds weer terug zet op max 16A i.p.v. de maximale 24A.:confused: Hierdoor laadt de auto dan ook alleen met 24A als ik niet vergeet vooraf de laadstroom opnieuw in te stellen.

Dit is, laten we zeggen, best onhandig.:rolleyes: Vooral ook als je er pas achter komt als je reeds bent ingeplugd. :(
Je moet zelfs eerst de stekker eruit halen voordat je opnieuw de laadstroom kunt instellen, maak dan ook niet even een praatje met de buurman want dan schakelt hij weer terug naar 16A.:mad: Je moet natuurlijk na het instellen op 24A wel op tijd inpluggen.;)

Weet iemand waar en hoe je kunt instellen dat deze standaard op 24A staat, totdat je hem zelf teruggezet hebt?
Ik heb iets gelijkaardigs.

Ben je zeker dat er op dat stopcontact altijd spanning staat?
Mijn ervaring is namelijk dat als je auto op een stopcontact is ingeplugd waar de spanning (ook al is het maar voor even) van weg valt. Hij de laadstroom in de auto reset.
Bij mij gebeurt dit af en toe op ons vakantieadres.
Hij reset zich dan steeds naar de maximale stroom van 16A (heb een single lader aan boord), terwijl ik maar met maximaal 8A wil laden om de installatie te ontzien.
 
Ik heb iets gelijkaardigs.

Ben je zeker dat er op dat stopcontact altijd spanning staat?
Mijn ervaring is namelijk dat als je auto op een stopcontact is ingeplugd waar de spanning (ook al is het maar voor even) van weg valt. Hij de laadstroom in de auto reset.
Bij mij gebeurt dit af en toe op ons vakantieadres.
Hij reset zich dan steeds naar de maximale stroom van 16A (heb een single lader aan boord), terwijl ik maar met maximaal 8A wil laden om de installatie te ontzien.

Ik laad thuis via een TWC.
Deze heeft een volledig eigen aansluiting.

Hij schiet ook terug op 16A als ik niet snel genoeg de auto aan de TWC hang.
Wat hij dan weer geen probleem vindt, is dat hij uitgesteld moet gaan laden.

Nog vreemder is dat toen ik de auto de eerste keer thuis wilde opladen, zonder load balancer, ik de auto handmatig heb teruggezet van 24A naar 16A en hij toen wel op 16A bleef staan. :confused:
 
Ik laad thuis via een TWC.
Deze heeft een volledig eigen aansluiting.

Hij schiet ook terug op 16A als ik niet snel genoeg de auto aan de TWC hang.
Wat hij dan weer geen probleem vindt, is dat hij uitgesteld moet gaan laden.

Nog vreemder is dat toen ik de auto de eerste keer thuis wilde opladen, zonder load balancer, ik de auto handmatig heb teruggezet van 24A naar 16A en hij toen wel op 16A bleef staan. :confused:
Bij mij betreft het de umc.
Ik zal eens kijken wat hij doet aan mijn keba als ik daar de zekering van uit schakel.
Betreft een keba zonder load balancing.
 
Vraag aan de installatie experts:

Mijn dochter heeft een nieuwe woning met een 3 fase meterkast, zonnepanelen en EV-Box.
Nu zie ik in de meterkast geen aparte type B aardlek voor zonnepanelen nog voor de EV-Box.

Er zitten alleen 3 enkelvoudige type A aardlekschakelaars in. :confused:

Het kan aan mij liggen maar ik had een andere installatie verwacht.
 
Vraag aan de installatie experts:

Mijn dochter heeft een nieuwe woning met een 3 fase meterkast, zonnepanelen en EV-Box.
Nu zie ik in de meterkast geen aparte type B aardlek voor zonnepanelen nog voor de EV-Box.

Er zitten alleen 3 enkelvoudige type A aardlekschakelaars in. :confused:

Het kan aan mij liggen maar ik had een andere installatie verwacht.

Het kan zijn dat dit maar een 1-fase lader is. Dan zit hij gewoon bij een andere aarlek verwacht ik.
 
Hallo allen,

Ik heb afgelopen week samen met de installateur (ik stond erbij en keek ernaar) de TWC aangesloten icm een Maxem.
Ik krijg het echter nog niet voor elkaar om de Maxem te laten babbelen met de TWC, ondanks een splinternieuwe CAt6 grondkabel lijkt het erop dat er een kabelbreuk o.i.d is. Met Maxem support ook afgesproken om dit uit te sluiten, dit moet ik nog even doormeten. Iemand nog andere tips?
Zonder Maxem het laden getest op 16A (heb 3X 25) en dit ging gelukkig goed.

Nu zit ik te denken om de stroomleverantie te wijzigen van privé naar zakelijk. Op deze manier kan ik mbv de tussenmeter de prive--stroom doorbelasten en de BTW op het zakelijke verbuik (TWC) terugvragen.
Zijn er hier mensen die ervaring met dit traject hebben hoe dit om te zetten is en wat de tips zijn? als ik op gaslicht.com een check doe met mijn verwachte stroomafname kom ik op 3-jarige contracten uit tegen met onderstaande tarieven: vb Van Helder 36mnd
Stroomtarief (all-in)
Leveringskosten normaaltarief excl. btw : 17,09 ct. (0 - 10000 kWh)
Leveringskosten normaaltarief excl. btw : 12,39 ct. (10000 - 50000 kWh)
Leveringskosten daltarief excl. btw : 16,05 ct. (0 - 10000 kWh)
Leveringskosten daltarief excl. btw : 11,35 ct. (10000 - 50000 kWh)

Dit lijken mij redelijke prijzen ten opzichte van de 22 ct incl. BTW die ik nu privé heb, of zie ik iets over het hoofd?
Alle tips, ook over de Maxem, zijn welkom