Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_8409.jpg IMG_8410.jpg
Na eerst een prototype gemaakt te hebben heb ik door een vriend mijn conversiepaal laten lassen.
Van wallconnector naar paallconnector. ;)
 

Attachments

  • IMG_8410.jpg
    IMG_8410.jpg
    582 KB · Views: 110
Ook maar even mijn thuislaadsetup showen dan.

Een dubbele load-balancing SmartEVSE met vaste kabels: type 2 met chargeport opener voor de Tesla en type 1 voor de Leaf.

Buiten zie je alleen de kabels/stekkers/houders. Aan de binnenmuur hangt de electronica. Onopvallend en gebruikersvriendelijk. En leuk hobbyproject om te knutselen :).

View attachment 325881 View attachment 325879 View attachment 325878 View attachment 325880
Ziet er netjes uit. Zou persoonlijk voor de doorvoer in het metselwerk een mantelbuis gebruiken, beschermt je kabels ook wanneer je deze iets laat uitsteken.
 
  • Helpful
Reactions: Nexus
Ik ga aankomend weekend even weer knutselen, ik laat het weten, ik zal hem even goed op de F zetten.
Ik laat het resultaat weten.


Het weekend werd wat later maar heb vanmiddag alles nog eens nagelopen
De TWC staat op F, als je draait dan voel je weerstand tussen de verschillende opties.
De installateur had dus de netwerkkabel aan de Maxem kant aangesloten op de ETH poort ipv met een groen blokje in port2.
Dit alsnog gedaan maar nog geen resultaat.
Ook na het draaien van de kabeltjes geen succes.
Morgen even met Cohere bellen, volgens de install wizard komt de Maxem ook niet online, terwijl alle lampjes goed branden.

Andere mensen hier die ook een V5 versie van de Maxem hebben?
 
Het weekend werd wat later maar heb vanmiddag alles nog eens nagelopen
De TWC staat op F, als je draait dan voel je weerstand tussen de verschillende opties.
De installateur had dus de netwerkkabel aan de Maxem kant aangesloten op de ETH poort ipv met een groen blokje in port2.
Dit alsnog gedaan maar nog geen resultaat.
Ook na het draaien van de kabeltjes geen succes.
Morgen even met Cohere bellen, volgens de install wizard komt de Maxem ook niet online, terwijl alle lampjes goed branden.

Andere mensen hier die ook een V5 versie van de Maxem hebben?

Ja, deze is niet te installeren met de app zoals wel in de gebruiksaanwijzing staat.
Deze kunnen ze alleen op afstand inschakelen bij Cohere.

1,5 maand geleden was het excuus dat de V5 versie zo nieuw was dat ze dit zo wilde doen omdat de hard- en software afwijkt van de de voorgaande versie en dat ze zeker wilde weten dat alles goed werkt.

Telefonische op afstand werkt mijn Maxem geactiveerd. Hiervoor moest ik wel thuis zijn en een aantal grote verbruikers aan en uit zetten om te zien of de Maxem deze wel goed registreerde.
 
Ik ben nieuw en redelijk maagdelijk als het om de Tesla gaat. Volgende week krijg ik de model X en ik heb als laadpaal gewoon de Tesla genomen en aangevuld op aanraden met Matem.io systeem voor energiebeheer en weergave gebruikte Kw voor de fiscus.

Hopelijk krijg ik achteraf niet te horen dat ik beter..

Nog even discussie die ik hoorde tussen een Tesla hater en een Tesla lover:

- "Onbegrijpelijk dat Tesla de laadpaal niet gratis levert bij de auto"
- " Oh, en jij hebt zeker van je dealer een benzinepompstation thuis er bij gekregen."

Ik vond het wel grappig..
 
Ja, deze is niet te installeren met de app zoals wel in de gebruiksaanwijzing staat.
Deze kunnen ze alleen op afstand inschakelen bij Cohere.

1,5 maand geleden was het excuus dat de V5 versie zo nieuw was dat ze dit zo wilde doen omdat de hard- en software afwijkt van de de voorgaande versie en dat ze zeker wilde weten dat alles goed werkt.

Telefonische op afstand werkt mijn Maxem geactiveerd. Hiervoor moest ik wel thuis zijn en een aantal grote verbruikers aan en uit zetten om te zien of de Maxem deze wel goed registreerde.


Het is gelukt, inderdaad telefonisch activeren bij de V5
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Zoiets?

Ik heb er ondertussen wel het deksel van mijn type 2 kabel er op de stekker gestoken (paste perfect) omdat er wat condensatie ontstond. Blijft nu mooi droog.
View attachment 325943 View attachment 325944 View attachment 325945 View attachment 325946
Let wel goed op dat er geen vocht of ander vuil voor langere tijd in de pinnen van de Type 2 stekker gaat staan.

Condensatie zal je altijd een beetje hebben en dat kan de stekker aan tasten over langere tijd.

Verder leuk verzonnen!
 
Let wel goed op dat er geen vocht of ander vuil voor langere tijd in de pinnen van de Type 2 stekker gaat staan.

Condensatie zal je altijd een beetje hebben en dat kan de stekker aan tasten over langere tijd.

Verder leuk verzonnen!

Vandaar het dekseltje op de stekker ondertussen. Ik denk na ook een waarschuwing van jou., ondertussen bijna 2 jaar geleden. Blijft perfekt droog nu. Zonder deksel inderdaad wat condensatie.
Ik had naast de UMC een blauwe type 2 kabel gekregen en daar zat een plastic cover over de stekker in zacht plastic zodat die goed waterdicht aansluit. Die gebruik ik nu voor de TWC stekker.
 
Hoi,

Klopt, de smartEVSE staat idd op 32A ingesteld.
Ik gebruik een evchargeking T2 male/female kabel 3F 32 A - met dus effectief 220 ohm tss aarde en PP.
Mijn meegeleverde Tesla/mennekes laadkabel is precies hetzelfde - ook 3F 32A, 220 ohm weerstand, maar nooit hoger dan 25A thuis.

De laadstroom in de tesla zelf kan ik nooit hoger instellen dan 25A - al dikwijls geprobeerd.

Hoi,

Ik heb mijn vraag doorgestuurd aan Tesla Service. Het heeft wat geduurd vooraleer ik een respons kreeg, maar uiteindelijk heeft men mij bij Tesla in de juiste richting gestuurd. Ik kreeg van hen de volgende respons door:

Mijn charging specialist heeft naar uw Tesla gekeken.
De logs zijn onderzocht en de auto krijgt een pilot signaal van max 25 ampere vanaf buitenaft aangeleverd. hierdoor zal hij nooit sneller laden dan 25 Ampere.

Zijn advies is om de smart evse module te laten nakijken of deze een pilot signaal van 32 ampere uitzend richting de Tesla.

Dat was dus heel vreemd, mijn SmartEVSE geeft blijkbaar een pilot signaal van 25A terug, terwijl ik verwacht dat ie 32A doorstuurd.

Ik ben dan terug gaan grasduinen in de handleiding en menu's en heb gevonden dat een setting voor Smart mode charging ook effect heeft in normal mode charging. Ik heb gisteren de setting aangepast en nu kan ik netjes aan 32A laden.

Ik heb een issue aangemaakt op GitHub waarin ik alles nog even op een rij zet.

De workaround die het voor mij oplost is:
  • Enter SmartEVSE menu
  • Set Mode to Smart
  • Set MAINS value to 32A
  • Set Mode to Normal
  • Set MAX value to 32A
=> Car charges at 32A
 
Hi,

Gaaf forum....erg veel info te vinden. Ik ben Willem, nieuw hier en verwacht binnenkort mijn Model S. Mijn eerste EV auto, dus ben erg benieuwd....

Nu heb ik een vraag waarbij ik hier nog geen antwoord heb kunnen vinden. Mijn Tesla komt ca 10 meter van mijn huis te staan. Nu kan ik daar de HPWC ophangen, maar ik heb al eerder vandalisme en diefstal gehad op de oprit. Nu zou ik het liefst de oplaadunit binnen hangen en de kabel ná op HPWC verlengen naar de oprit. Dan kan in iedergeval de HPWC niet worden vernield of gestolen. Kan dat? In dit draadje kwam ik iets tegen dat er op lijkt, maar niet geheel juist is wat is zoek:

Type 2 gebruiken als verlengkabel UMC

Ik wil dus niet een verlengkabel gebruiken, maar ik wil de originele kabel verlengen met een extra meter of 10. Kan dat? Zo ja, hoe kan mijn elektricien dat het beste doen? (De HPWC heb ik al thuis en heeft een kabel van 7,5 meter die ik dus graag met ca. 10 meter wil verlengen)