Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet me ook nog voorstellen .
Met 1 fase & 16A laadt je ongeveer 16km/u. Na een nacht laden kun je dus weer 200km verder. Verwacht je dat je dagelijks meer nodig hebt?
Geen idee of het is toegestaan om een oplader op dezelfde groep aan te sluiten als je panelen, maar als het zou mogen, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je voor je oplader ook een 32A zekering zet. Anders zou het in theorie kunnen gebeuren dat er een stroom van 64A op je leiding kan komen te staan (32A uit meterkast, en 32A van je panelen als de zon flink schijnt).

Of het nuttig is, is een andere vraag. Pre-facelift tesla’s Hebben ofwel een single charger (16A) of een dual charger (32A). De X en gefacelifted model S hebben standaard ook max 16A, met een optie om dit te upgraden naar 24A.
In jouw geval heeft de hele installatie dus alleen maar zin als jouw tesla een dual charger heeft.
Niet helemaal juist, momenteel wordt er in EU standaard 24A geleverd.
 
Het gaat voor mij om een ouder model. Dus dan zou ik eentje moeten zoeken met een Dual Charger. Een Dual Charger werkt dus ook op 1 Fase?
Qua range, ja mijn moeder woont in oost Groningen en ik in Lelystad op en neer is dat ongeveer 350 km dus dan zit ik aardig op de grens van de range van een S85 als ik het goed gelezen heb hier met ervarings waarden. Ik heb iets met 4x4's dus een D trekt mij wel. Nu staat er een 70D op de Tesla site wat zou daar de normale (zonder billen knijpen) range van zijn?
 
Het gaat voor mij om een ouder model. Dus dan zou ik eentje moeten zoeken met een Dual Charger. Een Dual Charger werkt dus ook op 1 Fase?
Qua range, ja mijn moeder woont in oost Groningen en ik in Lelystad op en neer is dat ongeveer 350 km dus dan zit ik aardig op de grens van de range van een S85 als ik het goed gelezen heb hier met ervarings waarden. Ik heb iets met 4x4's dus een D trekt mij wel. Nu staat er een 70D op de Tesla site wat zou daar de normale (zonder billen knijpen) range van zijn?
Ongeveer normaal rij omstandigheden 280-300 km. Emmeloord zit op je route
 
Ik moet me ook nog voorstellen .
Met 1 fase & 16A laadt je ongeveer 16km/u. Na een nacht laden kun je dus weer 200km verder. Verwacht je dat je dagelijks meer nodig hebt?
Geen idee of het is toegestaan om een oplader op dezelfde groep aan te sluiten als je panelen, maar als het zou mogen, moet je er in ieder geval voor zorgen dat je voor je oplader ook een 32A zekering zet. Anders zou het in theorie kunnen gebeuren dat er een stroom van 64A op je leiding kan komen te staan (32A uit meterkast, en 32A van je panelen als de zon flink schijnt).

Of het nuttig is, is een andere vraag. Pre-facelift tesla’s Hebben ofwel een single charger (16A) of een dual charger (32A). De X en gefacelifted model S hebben standaard ook max 16A, met een optie om dit te upgraden naar 24A.
In jouw geval heeft de hele installatie dus alleen maar zin als jouw tesla een dual charger heeft.
Dat klopt niet helemaal of zelfs helemaal niet.
De kabel beperkt in elk geval de stroom tot 32A. De Tesla beperkt de stroom in elk van de geleiders tot 24A bij driefasig laden en tot 32A in N en L1 bij enkelfasig laden. Die 32A wordt intern over de drie laders verdeeld.
Die 32A max zullen geleverd worden door het net en door de zonnepanelen indien productief. Dus nooit kan er in de geleiders meer dan 32A stromen.
Ik vermoed dat men in principe verplicht is een aparte kabel te voorzien voor de zonnepanelen en voor het laadpunt. Technisch zie ik geen bezwaren om dat niet te doen. De auto weet niet waar de stroom vandaan komt: het is gewoon 50Hz wisselstroom.
 
M'n UMC werkt op geen enkel manier bij mijn werk-netwerk. (Mechelen - België)
De elektricien die de laaddoos ging installeren is namelijk van 't dak gevallen dus meeste werk is uitgesteld tot Januari-Februari. Yaay..."vertraging met opening van mijn nieuwe zaak"

Thuis laad ik elke avond met TwC tot 90% maar november moet ik vanuit nieuwe werkplaats vaak naar Knokke-heist / Lille
Turnhout -> Mechelen (90% -> 70%)
Liefst zou ik gewoon vanuit mijn werkplaats met 90% vertrekken zodat ik niet ergens moet stoppen...
want ik heb 20-22% nodig om terug naar huis te geraken.


Opties die ik al probeerde

1) Polariteit stopcontact verwisselen

2) stopcontact - Verlengsnoer - UMC

3) stopcontact - Verlengsnoer schuko -> Blauw CEE - UMC

Iemand enig idee / oplossing?
 

Attachments

  • IMG_7751.JPG
    IMG_7751.JPG
    244.8 KB · Views: 48
  • IMG_7752.JPG
    IMG_7752.JPG
    381.6 KB · Views: 37
  • IMG_7323.JPG
    IMG_7323.JPG
    313.8 KB · Views: 40
Ik heb nu een paar keer geladen. Bij Fastned en Tesla supercharger.
Wat opvalt dat de maximale snelheid van de laadpalen nooit gehaald worden.
Bij Tesla haalde ik max 50 kw per uur en Fastned 42 kw per uur terwijl er 120 kw en 50 kw beloofd word.
Er stonden geen andere autos naast me op dezelfde lader.

Dit vind ik toch wel heel erg tegenvallen. Om 120 km bij te laden was ik 45 minuten aan het wachten! Bij Fastned. Dus die 42Kw word ook niet gehaald.

Doe ik iets verkeerd of moet ik iets instellen?

Ergens is het ook jammer dat de actieradius niet word bijgesteld door de historie.
Ik irriteer met er mateloos aan dat de km's harder teruglopen dan de gereden km's. En dan rij ik op 240 watt/km.
Zelfs met 220 watt/km loopt hij harder terug dan aangegeven.
 
Niet helemaal juist, momenteel wordt er in EU standaard 24A geleverd.

Dit vind ik wel een interessante opmerking..

Ik ben bezig met een laadpunt op een 3x25A aansluiting. De mobile charger doet enkel 3x16A maar over een tijdje heb ik een TWC en die kan ingesteld worden op 25A. De auto doet kennelijk maximaal 24A want dat is het maximum van de ingebouwde charger.

De installateur zegt dat officieel enkel 16A automaten mogen maar dat 20A ook wel kan omdat ik de aansluiting enkel voor het laadpunt heb. Deze gaf aan niet voor 25A te gaan omdat er toch slijtage op de hoofdzekering is. Maar als de auto enkel 24A doet moet dit feitelijk toch goed gaan? Nu ga ik toch weer een 25A automaat overwegen :)

Iemand hier ervaringen mee?
 
Ik heb nu een paar keer geladen. Bij Fastned en Tesla supercharger.
Wat opvalt dat de maximale snelheid van de laadpalen nooit gehaald worden.
Bij Tesla haalde ik max 50 kw per uur en Fastned 42 kw per uur terwijl er 120 kw en 50 kw beloofd word.
Er stonden geen andere autos naast me op dezelfde lader.

Dit vind ik toch wel heel erg tegenvallen. Om 120 km bij te laden was ik 45 minuten aan het wachten! Bij Fastned. Dus die 42Kw word ook niet gehaald.

Doe ik iets verkeerd of moet ik iets instellen?

Ergens is het ook jammer dat de actieradius niet word bijgesteld door de historie.
Ik irriteer met er mateloos aan dat de km's harder teruglopen dan de gereden km's. En dan rij ik op 240 watt/km.
Zelfs met 220 watt/km loopt hij harder terug dan aangegeven.
Laadsnelheden zijn afhankelijk van Temperatuur en hoeveel zit er in de Accu.
Naarmate de accu voller is neemt de snelheid van laden af. Ook als de accu temperatuur laag is, is de laad snelheid laag. De laad snelheid van FN klopt wel aardig. Mischien stond je bij een SuC met een redelijk volle en koude accu of Mischien een stall die niet goed werkte.
 
  • Funny
Reactions: tonvanboven
Laadsnelheden zijn afhankelijk van Temperatuur en hoeveel zit er in de Accu.
Naarmate de accu voller is neemt de snelheid van laden af. Ook als de accu temperatuur laag is, is de laad snelheid laag. De laad snelheid van FN klopt wel aardig. Mischien stond je bij een SuC met een redelijk volle en koude accu of Mischien een stall die niet goed werkte.

De accu stond op zon 20 Procent. En was ook warm natuurlijk van het rijden. 2x dan een slechte installatie dan?
 
Dat klopt niet helemaal of zelfs helemaal niet.
De kabel beperkt in elk geval de stroom tot 32A. De Tesla beperkt de stroom in elk van de geleiders tot 24A bij driefasig laden en tot 32A in N en L1 bij enkelfasig laden. Die 32A wordt intern over de drie laders verdeeld.
Die 32A max zullen geleverd worden door het net en door de zonnepanelen indien productief. Dus nooit kan er in de geleiders meer dan 32A stromen.
Ik vermoed dat men in principe verplicht is een aparte kabel te voorzien voor de zonnepanelen en voor het laadpunt. Technisch zie ik geen bezwaren om dat niet te doen. De auto weet niet waar de stroom vandaan komt: het is gewoon 50Hz wisselstroom.

Dit is natuurlijk wel van toepassing als er in de laadpaal kortsluiting zou ontstaan. Dan gaan dus beide (net en zon) naar die plek leveren. Zo is het mij uitgelegd. Ik heb mijn wasmachine op dezelfde aansluiting als waar de omvormer op zit, en er zit een klein groepenkastje tussen om ervoor te zorgen stel dat er bij de wasmachine kortsluiting ontstaat, dat dan niet de omvormer en de netvoorziening daar naartoe gaat leveren.

Omvormer-op-eigen-groep-1024x551.jpg
 
Dit vind ik wel een interessante opmerking..

Ik ben bezig met een laadpunt op een 3x25A aansluiting. De mobile charger doet enkel 3x16A maar over een tijdje heb ik een TWC en die kan ingesteld worden op 25A. De auto doet kennelijk maximaal 24A want dat is het maximum van de ingebouwde charger.

De installateur zegt dat officieel enkel 16A automaten mogen maar dat 20A ook wel kan omdat ik de aansluiting enkel voor het laadpunt heb. Deze gaf aan niet voor 25A te gaan omdat er toch slijtage op de hoofdzekering is. Maar als de auto enkel 24A doet moet dit feitelijk toch goed gaan? Nu ga ik toch weer een 25A automaat overwegen :)

Iemand hier ervaringen mee?
Je installateur heeft gelijk, je zekeringen/installatieautomaten moeten selectief zijn. (Hierbij de aanname dat je 3x25A als hoofdzekeringen hebt?) Tussen 16A/25A is de selectiviteit wel gewaarborgd.
Slijtage begrijp ik dan weer niet in dit verhaal.
 
Dit vind ik wel een interessante opmerking..

Ik ben bezig met een laadpunt op een 3x25A aansluiting. De mobile charger doet enkel 3x16A maar over een tijdje heb ik een TWC en die kan ingesteld worden op 25A. De auto doet kennelijk maximaal 24A want dat is het maximum van de ingebouwde charger.

De installateur zegt dat officieel enkel 16A automaten mogen maar dat 20A ook wel kan omdat ik de aansluiting enkel voor het laadpunt heb. Deze gaf aan niet voor 25A te gaan omdat er toch slijtage op de hoofdzekering is. Maar als de auto enkel 24A doet moet dit feitelijk toch goed gaan? Nu ga ik toch weer een 25A automaat overwegen :)

Iemand hier ervaringen mee?

Ja, tot nu toe geen probleem. Ik heb wel een load balancer er tussen staan.
De auto heeft ook een softstart op de lader waardoor je hem langzaam ziet oplopen en niet in één keer 24A op het net knalt.
 
Je installateur heeft gelijk, je zekeringen/installatieautomaten moeten selectief zijn. (Hierbij de aanname dat je 3x25A als hoofdzekeringen hebt?) Tussen 16A/25A is de selectiviteit wel gewaarborgd.
Slijtage begrijp ik dan weer niet in dit verhaal.

Als je smelt zekeringen hebt van bijv. 25A dan is het geen probleem om daar een paar uur 28A op te zetten.
Doe je dit echter vaker dan kan het zijn dat de smeltzekering er toch een keer uit gaat terwijl je onder de 25A blijft.

Ik vermoed dat zijn installateur dit bedoelt.
 
Als je smelt zekeringen hebt van bijv. 25A dan is het geen probleem om daar een paar uur 28A op te zetten.
Doe je dit echter vaker dan kan het zijn dat de smeltzekering er toch een keer uit gaat terwijl je onder de 25A blijft.

Ik vermoed dat zijn installateur dit bedoelt.

Dit doet niets af aan de regels, dat het selectief moet zijn. Met een spijker gaat het nog beter.:eek:
 
View attachment 346636
Nou een Maxem, of ander systeem zoals Fivari hebben geen beveiligende functie maar een regelende functie.
De installatie moet m.i. gewoon voorzien zijn van installatieautomaten of smeltveiligheden welke aan elkaar selectief zijn.
Wat is de ratio achter die regel? Het maakt toch niet uit welke zekering eruitklapt, als de installatie maar beschermd wordt?