Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Prijs is geen parameter ;-)

Was ondertussen op een product van General Electric gevallen maar dat is een "pro" toestel, eerder voor mensen of bedrijven die een laadpunt willen uitbaten.
Hoe zwaar is je elektriciteitsaansluiting? De mijne is 3 fase 32A. Als je daar dus 2 auto's aan wil opladen mag je al niet hoger gaan dan 2x een 3 fase 16A oplaadpunt. En die nog het liefst wat lager zetten, anders haal je de hoofdzekering eruit. Bij mij is het dus die KEBA geworden die gezekerd gaat worden op 25A en ingesteld wordt op 20A
 
Na wat googlen, over de KEBA:

Can I connect the KeContact P20 to a home network?
The KeContact P20 currently does not support any functionality for a home network. Thisalso applies to the versions with PLC/Ethernet communication. The available RJ45 socket inthe terminal panel is merely used for diagnosis and any software updates.


How is the ethernet cabling done in the terminal panel (for versions withPLC/Internet communication)?
The KeContact P20 in versions with PLC/Internet communication have two ethernetconnections, one LSA+ connection terminal and an RJ45 socket. Hardwired ethernet cablingon-site has to be done to the LSA+ connection terminal. The RJ45 socket is merely aninterface for debugging functions and for software updates.

 
Ter informatie, in je MyTesla staat nu een document over de mobile connector waarmee je aan een normaal stopcontact kan laden of een 3-fase 16A aansluiting.

Zoals al bekend heb je dus voor 32A laden een laadpaal en Type 2 kabel nodig.
 
Vraag: hoe pakken jullie de build-out van de infrastructuur in de optiek dat er >1 elec wagen zal/wordt gebruikt in het gezin? quid vermogen geleverd? "staggered" charging waarbij dan eens de ene, dan de andere wagen wordt bediend? vermogen management? Misschien niet relevant voor velen op dit forum, maar misschien wel binnen aantal jaren.
 
Vraag: hoe pakken jullie de build-out van de infrastructuur in de optiek dat er >1 elec wagen zal/wordt gebruikt in het gezin? quid vermogen geleverd? "staggered" charging waarbij dan eens de ene, dan de andere wagen wordt bediend? vermogen management? Misschien niet relevant voor velen op dit forum, maar misschien wel binnen aantal jaren.
Ik denk dat nog niemand zich in die luxe positie bevind.

Voor nu zal het zelf plannen zijn en waarschijnlijk afwisselen met de twee auto's aan het zelfde laadpunt.

Twee laadpalen die met elkaar onderling een maximum vermogen afstemmen op basis van het verbruikte vermogen in het huis is technisch niet zo'n gigantische uitdaging, alleen nog niemand heeft dit commercieel op de markt gebracht.

Mennekes heeft verder vast wel zoiets nu of later, alleen zal het niet goedkoop zijn.
 
Ik denk dat nog niemand zich in die luxe positie bevind.

Voor nu zal het zelf plannen zijn en waarschijnlijk afwisselen met de twee auto's aan het zelfde laadpunt.

Twee laadpalen die met elkaar onderling een maximum vermogen afstemmen op basis van het verbruikte vermogen in het huis is technisch niet zo'n gigantische uitdaging, alleen nog niemand heeft dit commercieel op de markt gebracht.

Mennekes heeft verder vast wel zoiets nu of later, alleen zal het niet goedkoop zijn.
Ik hoop die luxe positie dit najaar te beleven. De Roadster kan geprogrammeerd worden om op,bepaalde tijden te laden, ik neem aan de Model S ook. Dan zou het mogelijk zijn om tijdsloten te verdelen op één dedicated groep. Zwakke punt is dat bij storing van de klokken één van de Tesla's beide wagens toch simultaan kunnen laden. Mooiste zou een laadstation met twee contactdozen zijn. Ik zag wel dat EON in Duitsland een station levert met Mennekes contact en een conventionele Schucko. Geen idee of daar nog intelligentie in zit.
eon.de - E.ON eMobil: Whlen Sie ein E.ON eMobil Komplettpaket
 
Gisterenavond heb ik mijn nieuwe brievenbus ontvangen met laadaansluiting. nu nog 120 dagen wachten...
brievenbus.JPG
 
Mooi paaltje!

De Tesla wordt bij ons de tweede stroomgebruiker (naast de Ampera). Om binnen de 3x25A te blijven, heb ik de volgende strategie bedacht. Het laadvermogen van de Tesla kan ingesteld worden op 3x12A. Dat zorgt ervoor dat ik per fase nog 13A headroom heb. Op de minst drukke fase gaat dan de Ampera met 6A laden. Ik heb dan op die fase nog 7A headroom waardoor deze niet overbelast wordt.

Op deze manier kan ik beide auto's in een nacht laden. Voor bijzondere situaties kan ik 1 van de 2 auto's met hoger vermogen laden.
 
Ik hoop die luxe positie dit najaar te beleven. De Roadster kan geprogrammeerd worden om op,bepaalde tijden te laden, ik neem aan de Model S ook. Dan zou het mogelijk zijn om tijdsloten te verdelen op één dedicated groep. Zwakke punt is dat bij storing van de klokken één van de Tesla's beide wagens toch simultaan kunnen laden. Mooiste zou een laadstation met twee contactdozen zijn. Ik zag wel dat EON in Duitsland een station levert met Mennekes contact en een conventionele Schucko. Geen idee of daar nog intelligentie in zit.
eon.de - E.ON eMobil: Whlen Sie ein E.ON eMobil Komplettpaket
Uiteraard kan je beide auto's instellen, maar eigenlijk wil je dat niet. Je wil inpluggen zonder zorgen te maken en laat de techniek het maar regelen.

Als je dus een laadpaal hebt die weet wat het maximum vermogen van het huis is en ook weet dat er twee aansluitingen zijn moet het tecnisch prima te doen zijn dat beide auto's een evenredig deel vermogen krijgen.

De vraag is dus of iemand dit al op de markt gebracht heeft, maar ik vermoed dus Mennekes.

de kabel is ok, die heb ik besteld om "on the road" te laden. ik vraag me alleen af of de stekker die ik aan de muur heb hangen wel de juiste is.

het is een 32A :de buitenste diameter is 72mm
de binnendiameter is 65mm en de diameter van de kern er in is 52mm

het is me duidelijk nu. ik heb de twee verschillende hier liggen. ik wist niet dat er twee soorten waren.
de basisbehuizing is even groot, dus mijn T-kabelhouder moet niet worden aangepast.
Komt uit: Inkoopactie Type 2 Laadkabel 3x32A - Page 11

Nee, een 32A CEE heb je niets aan voor de Model S. Je moet een 16A ophangen of een Type 2 wandbox (laadstation).

Met de UMC kan je aan maximaal 3-fase 16A laden en voor alles daar boven heb je een Type 2 laadstation nodig met de kabel die je binnen hebt gekregen.


Mooi paaltje!

De Tesla wordt bij ons de tweede stroomgebruiker (naast de Ampera). Om binnen de 3x25A te blijven, heb ik de volgende strategie bedacht. Het laadvermogen van de Tesla kan ingesteld worden op 3x12A. Dat zorgt ervoor dat ik per fase nog 13A headroom heb. Op de minst drukke fase gaat dan de Ampera met 6A laden. Ik heb dan op die fase nog 7A headroom waardoor deze niet overbelast wordt.

Op deze manier kan ik beide auto's in een nacht laden. Voor bijzondere situaties kan ik 1 van de 2 auto's met hoger vermogen laden.
Dat is inderdaad een prima oplossing! Zal is het natuurlijk het mooiste als de laadpalen dit voor je zouden regelen.