Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk niet dat de efficientie tientallen procenten scheef gaat lopen als je je omvormers minder hard laat lopen..... Die omvormers regelen hun laadvermogen met de laadspanning (cc/cv en voltage controlled charge current voor de googelaars onder ons) en dus zijn ze altijd op een bepaald vermogen aan het knijpen. Hooguit dat het een procent scheelt, op 70kW is dat 700W...
 
Ik laad standaard op 3x10A tot 80% SoC. De efficiëntie daarvan schommelt tussen de 80% en 95%. Het meeste invloed is de temperatuur buiten en hoeveel kWh hij moet laden. Is dat maar 6 kWh zit ik op 80% efficiëntie, maar bij 40 kWh of meer gaat het naar 95%. Als ik met 3x16A laad gaat dat inderdaad een paar procent efficiënter dan met 3x10A.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
ik ook, maar de ene keer lees ik: opladen meet twee fasen kan niet, DUTCHTM3 je lijkt te suggereren van wel?
Hierboven staat ergens dat met 2 fasen laden niet kan, als je je laadstatipn met 3 fasen hebt aangesloten:
Dat werkt zo niet. Als je de TWC op 3-fase aansluit zal hij alle drie gelijkmatig belasten.
Weet niet of je daar op doelt? Maar mijn laadstation is dynamisch met 2 of 3 fasen verbonden. Ik had eerder gehoor ddat dat geen probleem zou mogen zijn en dat de auto zich daar aan aan past.
 
Dat werkt zo niet. Als je de TWC op 3-fase aansluit zal hij alle drie gelijkmatig belasten. Als je 3 x 16A afneemt heb je dus nog 3 x 9A over. Dat is 3 x 2Kw, dus op zich zouden de vaatwasser en de wasmachine daar nog bij kunnen als ze ieder op een aparte fase zitten aangesloten.

@ DUTCHTM Ik lees Dat werkt zo niet: ik lees: 2 fasen kan niet .... maar begrijp dat verkeerd blijkbaar?
 
Hallo allemaal, hier de eerste posting van een toekomstig Model3 berijder en absolute fan ;) Dit gaat mijn eerste EV worden en ik heb ook totaal geen verstand van electriciteit. Vandaar dat ik hier post in de hoop dat jullie een beginner op weg kunnen helpen.

De M3 gaat via leasemaatschappij via mijn werkgever, en in leasebedrag is maximaal 2000 eur ex BTW opgenomen voor een thuis-laad installatie. Ik heb een inpandige garage die voor andere zaken in gebruik is dus zou graag een kastje, buiten op eigen terrein oprit, aan de buitenmuur van mijn woning laten monteren. Een laadpaal in voortuin kan ook maar heeft niet mijn voorkeur. Laadpas provider gaat The New Motion worden, dus de laadinstallatie moet via pas aangezet worden en remote verbinding maken met de provider om stroomverbruik door te geven. Ook ben ik groot domotica fan, dus enige ethernet/IP connectiviteit om daarnaast zelf nog wat te monitoren zou een mooie plus zijn.

Vraag 1: Hebben jullie tips voor een laadinstallatie?

Vraag 2: Heb ik voldoende capaciteit/power 'in huis' om dit alles aan te kunnen?

Land: Belgie, plaats: Wuustwezel
Distributienet: IVEKA Stroomleverancier: Electrabel (nu Engie geworden?)
Ik heb 2 stroommeters, 1 gecombineerde piek/dal meter en 1 exclusief nacht
Huis heeft geen gas dus alles op electriciteit (koken, electrische vloerverwarming, electrische boiler).

Foto1: Overzicht van beide stroomkasten. Links de combi piek/dal kast, rechts de kast van de vloerverwarming (exclusief nacht opladen).

Ik zou de laadinstallatie voor de Tesla op de piek/dal installatie willen, aangezien ik ook in piekuren wil kunnen opladen indien dit nodig zou zijn.

Foto2: Dit is de hoofdschakelaar van de dag/nacht combi kast. Ik zie hier 3 x zwarte draad 25 en 1 x N blauw
Op de schakelaar staat 25A 380V
Ernaast zitten nog 2 Mini-Fuse 4A met 220/380V opschrift.
Foto3: Dit is de algemene kast met zekeringen. Dit is een mix van blauwe B20 en B16 zekeringen en rode C16, C20 en C25, opschriften als 400V MX220/MX216 etc
Foto4: Piek/dal kast heeft 2 differentieels, geen idee waarom ;)
Foto5: Stroommeter piek/dal opschrift: 220/380V DV614UT schema 4102 3 x 10 (40) A 50hz C=96 tr/kWh
Foto6: Deze zekering is kookvuur (keramische kookplaat) volgens mij is dit 380? (opschrift is weggesleten maar is een 3-delige zekering).
Foto7: De 2 rode groepen zijn later aangelegd voor 2 airco's (C20) en een 2tal 19" racks met servers (C25).
Die 19" racks zijn inmiddels weg en er zit nog 1 leeg enkelvoudig slot naast)
Mogelijk dat die serverracks C25 + naastgelegen slot gebruikt kan worden voor de thuislaadinstallatie?

Wellicht overvloed aan info maar beter teveel dan teweinig.

Uiteraard wil ik met de Model3 een zo zwaar mogelijke/meest snelladende oplossing hebben.

Fysieke installatie zal ik laten doen door een professional, maar voor de keuze en mogelijkheden zou ik graag van jullie raad / input gebruik maken

Ook lees ik iets over een neuter probleem in Belgie? Al die electrische termen zeggen mij niets, heb meerdere threads zitten doorspitten maar voel me veiliger gewoon mijn situatie even aan jullie voor te leggen.

Thanks!
 

Attachments

  • 1 - overzicht beide kasten.jpg
    1 - overzicht beide kasten.jpg
    506.8 KB · Views: 72
  • 2 - binnenkomst algemene kast.jpg
    2 - binnenkomst algemene kast.jpg
    389.5 KB · Views: 39
  • 2 - vloerverwarmingkast.jpg
    2 - vloerverwarmingkast.jpg
    334.8 KB · Views: 43
  • 3 - algemenekast.jpg
    3 - algemenekast.jpg
    383.9 KB · Views: 41
  • 4 - 2differentieels algemene kast.jpg
    4 - 2differentieels algemene kast.jpg
    377 KB · Views: 46
  • 5 - stroommeter algemene kastpiekdal.jpg
    5 - stroommeter algemene kastpiekdal.jpg
    278.9 KB · Views: 58
  • 6 - kookvuur.jpg
    6 - kookvuur.jpg
    249 KB · Views: 37
  • 7 - serverracks.jpg
    7 - serverracks.jpg
    294.1 KB · Views: 43
FF ik het Stedin gebeld, die zeggen dat die smeltzekering achter 'het zegel' zit. Hoe zit dat dan met die automaten, als die ook achter het zegel zitten kan ik het alsnog niet zelf herstellen? Hoe ziet dat er dan uit?
De automaten zitten in een verzegelde kast maar de schakelaartjes steken door een opening naar buiten. Net als bij een gewone groepenkast, maar dan verzegeld.