TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Jan 22, 2013.

1. ebullio

ebullio Active Member

De netbeheerders hebben een geografisch monopolie, daarom ben ik van mening dat de ACM een goed argument heeft om meerdere aansluitingen per WOZ object te kunnen afdwingen als er ook netbeheerders zijn die het wel aanbieden, al zal dit door de te volgen procedures te laat zijn voor ons hier op dit forum.

2. Steven

Steven Member

Michael, bedankt hiervoor. Heel duidelijk verhaal. Interessante info (voor mij althans :smile:).

3. gelden

gelden Well-Known Member

Bedankt voor de info!
    Heb je ook informatie over de kosten? Is het inderdaad goedkoper om een tweede aansluiting te nemen vs de bestaande aansluiting opwaarderen? Daarbij rekening houdende met de eenmalige kosten, maandelijkse kosten en andere tarief (dat lager wordt als je meer gebruikt).

4. ebullio

ebullio Active Member

Knoppert Westland betrof naar ik aan neem twee aansluitingen bij 1 juridische entiteit.
    Ik wil naast m'n privé aansluiting ook een zakelijke aansluiting voor m'n BV op hetzelfde adres. Lijkt me toch een wezenlijk verschil.

5. Michaelc

Michaelc Member

Hiervoor hebben wij een overzicht gemaakt met de kosten voor het verzwaren van de aansluiting bij de grootste netbeheerders.

6. PeterSZ

PeterSZ Electrified petrolhead

Via Cohere zijn de paaltjes zowel op kantoor als bij mij thuis geplaatst, resp. 1 dubbele en 1 enkele EV-box.
    Prima gegaan allemaal.

Nu de auto nog :cool:

7. Michaelc

Michaelc Member

In het besluit staat dat de netbeheerder geen tweede aansluiting hoeft te plaatsen op hetzelfde WOZ-object, dus op hetzelfde huis.

"Knoppert heeft geen recht op een tweede aansluiting tegen het standaardtarief op hetzelfde WOZ-object. Zover reikt de aansluitplicht van Westland niet."

8. gelden

gelden Well-Known Member

Mooi overzicht. Maar ik mis daarin de gevolgen voor verdeling van de afname over twee aansluitingen. Ik begreep dat je boven een bepaalde grens (10.000?) minder gaat betalen per kwh. Als je twee aansluitingen hebt en je mist daardoor die korting, kan dat er toe leiden dat een tweede aansluiting duurder is dan alles via 1 verzwaarde aansluiting.

9. widodh

widodh Model S 85 and 100D

Dat is een serieus verbruik voor een huis!

8500kWh, dat is niet niks. Groot gezien?

In principe werkt gewoon elk Type 2 laadstation met de Model S. EV-Box, Keba, Greenflux, het werkt allemaal met de Model S en andere EV's.

Er zijn gewoon 32A automaten beschikbaar voor in de meterkast. Mijn huis heeft ook 3x40A (is uit Dec 2011) en ik heb een C32 automaat waarmee ik mijn laadstation heb afgezekerd.

10. Ray

Ray Model S res# 1524

Update van opladen parkeergarage WPC (naast Hotel New York in Rotterdam). Hier komen nog 24 oplaadplekken naast de 8 die er al zijn. Dus serieuze business. Overigens overdag zullen er veel auto's staan van medewerkers, maar 's avonds en in het weekend zijn de meeste vrij. Ik ben nog aan het achterhalen wat voor oplaadpunten het worden.

11. Rsvarthur

Rsvarthur Member

Daar wil ik graag gebruik van maken!

12. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Nee; Alleen mijn vrouw en ik. En het is gewoon een rijtjeshuis. Maar ik heb nogal veel aanstaan: NAS, netwerkapparatuur en dat allemaal via een UPS.

Aha, dat is dan duidelijk.

Kun je er nog eentje in het bijzonder aanbevelen? Ik vind de meeste nogal lelijk, maar dat is een questie van smaak. Wat ik wel belangrijk vind is dat het laadpunt overzicht bijhoudt van hoeveel er wanneer geladen is, zodat ik de kosten aan mijn zaak kan doorbelasten. En dan het liefste NIET via de server van de fabrikant.

En verder; Kan iedere lolbroek de auto loskoppelen, of is de laadstekker wel vergrendeld? Want een niet-opgeladen auto is een onaangename verrassing.

Ow, ik wist niet dat die gewoon leverbaar zijn. Overigens trekt het laden op 22kW ook echt bijna 3x32A. Een wasautomaat of droger is dan al voldoende om de hoofdzekering eruit te laten gaan. Maar dat is natuurlijk een zaak van na 2 uur 's nachts beginnen met laden.

13. Adm

Adm Active Member

14. Martijn S

Martijn S Active Member

Wat een achterlijk gedoe zeg, bij de ene netwerkbeheerder kan je wel een 2e aansluiting krijgen en bij de andere weer niet.
    Kiezen kan niet, en ik ben helaas aan Stedin gebonden. Gelet de kennelijke negatieve houding daar, die formeel stand houdt tot nog toe, lijkt een formele aanvraag kansloos.
    Ga dus maar kijken of ik een goed zijdeurtje kan vinden bij m'n relaties

15. Xfrank

Xfrank Well-Known Member

gisteren een brief ontvangen van "agentschap ondernemen", dat de subsidie voor een laadstation is goedgekeurd. (525€ ) ik heb nu 5 jaar tijd om de investering te doen

16. LuckyLuke

LuckyLuke Model S P90DL

17. Ray

Ray Model S res# 1524

martijn, ik heb gegevens van de zakelijke Accountmanager van Eneco speciaal voor laadpalen, dus als je nog bij Eneco zit, stuur mij dan een PM, wellicht dat hij je kan helpen.

18. Suntronics

Suntronics P267 VIN17995

eneco is een energieleverancier, geen netbeheerder !

19. EU-P1422

EU-P1422 Member

Hey Sun, in Belgie is Eneco enkel leverancier; maar als ik mij niet vergis, is Eneco in Nederland -naast een leverancier- ook een netbeheerder.
    Kunnen onze NL-collega's dit bevestigen ?

20. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Bij mij kwam voor de zogeheten 'schouw' een keurig net mannetje van Eneco (in ieder geval dat stond op zijn kleding en busje). Was nodig voor de zakelijke aansluiting van 3 x 90A die er bij komt (op mijn kantoor IJsselstein, Utrecht).

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC