Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je argumentatie gaat meer over overbelasting dan over lekstromen. En een aardlek gaat juist over die lekstromen.

Ik heb geen idee, maar misschien bestaat er wel zoiets als een positieve en een negatieve DC lekstroom en zouden twee DC lekstromen van twee laders elkaar min of meer op kunnen heffen, waardoor de aardlek ze niet ziet? Ik speculeer maar wat, maar alleen maar om an te geven dat je niet zo maar, zonder de juiste argumenten, zou moeten besluiten dat het niet nodig is.

Verder speculerend kan 'de regelgeving' natuurlijk ook tot stand zijn gekomen onder druk van de leveranciers van aardlekschakelaars, die graag wat meer omzet draaien :D

Dank allen voor de reacties. Technisch zou het dus moeten kunnen. Er moeten in elk geval twee krachtgroepen komen met Kw meter om bij te kunnen houden wat elke auto verbruikt. Die zou ik dan op de al ingebouwde aardlekschakelaar aan kunnen sluiten. Misschien dat ik al tcoh nog een tweede inbouw. Online kosten deze rond de tachtig euro, niet weinig, maar het geheel zit in een voornamelijk houten schuur. Kleine moeite.
 
Nogmaals, kies de juiste, type B aardlek.

217949749.jpg


Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA
 
Wellicht ter overvloede, er zijn systemen die de Tesla Wall Connector aansturen zodat je geen overbelasting hebt. Maxem - de Slimme Energiemonitor voor thuis & kantoor is een commerciële variant ervan, maar er zijn ook alternatieven voor de hobbyist: cdragon/TWCManager. Bij vragen, PM me maar :)
Zeker zijn er systemen. Één instalateur adviseerde mij een Maxem. De kosten waren € 600. En waarvoor? Om overdag te kunnen laden, terwijl er een paar andere apparaten ook werken. Vond ik in mijn situatie een beetje over de top luxe. Zelfs midden in de winter wanneer mijn warmtepomp 's nachts op volle toeren zou draaien en daarbij de Tesla opgeladen zou worden, zou de hoofdzekering er niet uit klappen, verzekerde de installateur. Dus heb ik gekozen voor het laden 's nachts. En met het vooraf instellen kan je zelfs 's morgens vroeg met een warme batterij weg rijden. Dus ik vind het geen probleem om 's mnachts te laden. Maar er zullen zeker situaties zijn waar 's nachts opladen niet mogelijk is, dan is een Maxem of een ander soortgelijk product wellicht wel een uitkomst.
 
Last edited:
Pas mijn zwarte limited wall mount mogen ontvangen (maandje geleden)
En gisteren de ambitie gevonden om hem op te hangen. (half uurtje werk)

Moet zeggen gaat als een tierelier. (schakelaar op standje 8= 32A maar hij pas helaas nog maar 24 amp)
Wellicht gaat dit in de toekomst omhoog? Heb een 32amp automaat erachter hangen.

Enkel die 2 dipswiches snapte ik niet helemaal. 1 omlaag en 2 omhoog standard? Zo maar gelaten want heb ook een aparte aardpen.
Had met aarding te maken. stand 1 IT(issulate/terra) en stand 2 TT(terra/terra) + TN (terra nul)
 
Pas mijn zwarte limited wall mount mogen ontvangen (maandje geleden)
En gisteren de ambitie gevonden om hem op te hangen. (half uurtje werk)

Moet zeggen gaat als een tierelier. (schakelaar op standje 8= 32A maar hij pas helaas nog maar 24 amp)
Wellicht gaat dit in de toekomst omhoog? Heb een 32amp automaat erachter hangen.

Enkel die 2 dipswiches snapte ik niet helemaal. 1 omlaag en 2 omhoog standard? Zo maar gelaten want heb ook een aparte aardpen.
Had met aarding te maken. stand 1 IT(issulate/terra) en stand 2 TT(terra/terra) + TN (terra nul)

De auto is beperkt tot 24A. Vroeger 16A en 32A met dubbele lader.
 
De auto is beperkt tot 24A. Vroeger 16A en 32A met dubbele lader.

Oke helaas. Zeker geen software update....

Weet iemand hoe snel die auto nu van 0-100 gaat? 5.2 sec toch? M75D
Las ook net dat de nieuwe modellen 10Procent zuiniger gaan worden met het zelfde accupakket.
Andere motor aan de voorzijde. Idem model 3?

Ook op de site net gekeken maar daar geven ze een normale range en extra range aan op de MX.
Ik dacht dat alleen de 100kw versie er nog zou zijn na het schrappen van de 75 kw accu.

Net sales gesproken om te kijken of ik mijn 2018 MX kan inruilen op een 2017 MS P100D occasie.
Ben benieuwd want ben deze auto zo beu als iets!
 
Waarschijnlijk is de vraag al gesteld, maar ik kon helaas nog niet het antwoord vinden...... Vandaag is de netwerkverzwaring aangelegd, 3x25A. NewMotion paal stond er al en was afgesteld op 1 fase 8A. Nu heeft NewMotion de paal afgesteld op 3x16A. Ik heb in de Model 3 het maximum op 16A gezet en er ging er eens goed voor zitten: 34km per uur. Dat lijkt op 3x8A. Een duidelijk verbetering, en voldoende om in nacht op te laden, maar niet de te verwachten 11kW per uur. Wat doe ik verkeerd?
 
Wat doe ik verkeerd?
Is je paal ook daadwerkelijk opnieuw aangesloten? Of alleen opnieuw afgesteld? Wanneer je spreekt over een "netwerkverzwaring naar 3x25A" dan suggereert dat dat je eerst 1x35A had o.i.d. en dat je laadpaal eerst maar op één fase was aangesloten.

34 km/h haal je ook met 1 fase x 24 ampere. Op het scherm in de auto moet je tijdens het laden kunnen zien of er met 1 of 3 fasen geladen wordt en met hoeveel (van hoeveel) ampere.
 
Het lijkt over 3 fase te gaan *3* 8/8A. Vreemd is dat ik voor het laden de capaciteit op 16A kan zetten, maar hij deze beperkt vanaf het moment van laden tot 8A (ik kan het wel verlagen, niet verhogen). Na het wijzigen door NewMotion heb ik op hun advies 30 seconde de stroom eraf gehaald zodat het apparaat kon re-booten.

ZvPk65woXgXF
IMG_5271.JPG
 
Het lijkt over 3 fase te gaan *3* 8/8A. Vreemd is dat ik voor het laden de capaciteit op 16A kan zetten, maar hij deze beperkt vanaf het moment van laden tot 8A (ik kan het wel verlagen, niet verhogen). Na het wijzigen door NewMotion heb ik op hun advies 30 seconde de stroom eraf gehaald zodat het apparaat kon re-booten.

ZvPk65woXgXF
View attachment 400133
Volgens mij staat er in je scherm dat de laadpaal (nog steeds) 8 ampere adverteert (8/8 A). En inderdaad 3 x 8 is hetzelfde als 1 x 24 en is de helft van 3 x 16 en dus ook maar de helft van 68 km/h.
 
  • Like
Reactions: JoostG