Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hey Sun, in Belgie is Eneco enkel leverancier; maar als ik mij niet vergis, is Eneco in Nederland -naast een leverancier- ook een netbeheerder.
Kunnen onze NL-collega's dit bevestigen ?

Eneco is idd leverancier ( was netbeheerder ) en Stedin netbeheerder. Ik vind de tarief verschillen tussen de beheerders schandalig, maar ben geen Don Quichot. De uitspraak van de ACM is geen jurisprudentie, slechts een uitspraak van een geschillencommissie, maar wie gaat hier wel Don Quichot zijn? Dat is financieel niet zinvol. Naar mijn mening is die ACM uitspraak niet generiek voor elke situatie. Zoals ik eerder stelde wil ik een zakelijke aansluiting naast mijn privé aansluiting, iets fundamenteel anders dan die ACM uitspraak. Maar ik ga nu (hoogstwaarschijnlijk) voor een laadpaal van Cohere op mijn 3X25 aansluiting. Ik rijd meestal toch niet meer dan 30km per dag nu. Later kan dan naar ik aanneem toch nog tegen redelijke kosten omgezet worden naar een tweede zakelijke meterkast, dus ...
 
Nee; Alleen mijn vrouw en ik. En het is gewoon een rijtjeshuis. Maar ik heb nogal veel aanstaan: NAS, netwerkapparatuur en dat allemaal via een UPS.


Aha, dat is dan duidelijk.

Kun je er nog eentje in het bijzonder aanbevelen? Ik vind de meeste nogal lelijk, maar dat is een questie van smaak. Wat ik wel belangrijk vind is dat het laadpunt overzicht bijhoudt van hoeveel er wanneer geladen is, zodat ik de kosten aan mijn zaak kan doorbelasten. En dan het liefste NIET via de server van de fabrikant.

En verder; Kan iedere lolbroek de auto loskoppelen, of is de laadstekker wel vergrendeld? Want een niet-opgeladen auto is een onaangename verrassing.


Ow, ik wist niet dat die gewoon leverbaar zijn. Overigens trekt het laden op 22kW ook echt bijna 3x32A. Een wasautomaat of droger is dan al voldoende om de hoofdzekering eruit te laten gaan. Maar dat is natuurlijk een zaak van na 2 uur 's nachts beginnen met laden.

Ik heb zelf al een maand of 2 de Keba Kecontact P20 met vaste kabel, voor onze Zoë, en straks voor de MS. Wij hebben een geijkte kWh meter in de meterkast op deze groep gezet. Aparte 3 fasen groep, met automaat en aardlek voor deze box gemaakt. Box was ca. €900 installatie en materiaal ca. €1100 (de aardlekschakelaar moest van Renault een type B zijn, en die zijn meer dan €300 per stuk, maar wel extra veilig voor het geval er gelijkstroom zou teruglekken uit de auto) De Keba bevalt prima. Robuust en prettig dat er een vaste kabel aan vastzit. Gewoon thuiskomen en inpluggen. losse kabel blijft gewoon in de kofferbak…
Bij mij staat ie op 3x20A, omdat ik een 3x25 A aansluiting heb. Volgens mij heb je echt niet meer nodig dan dat, omdat je meestal toch niet in een half uur weer weg moet. Je kunt de Keba met dip-switches naar keuze instellen op verschillende amperages.
 
Vorig jaar heb ik krachtstroom laten aanleggen voor mijn sauna. Zou ik op deze aansluiting ook mijn Tesla kunnen opladen die in december geleverd wordt? Wie heeft een goed advies? Kan daar een tussenmeter o.i.d. op aangesloten worden, zodat ik de oplaadkosten zakelijk kan houden?
 
Vorig jaar heb ik krachtstroom laten aanleggen voor mijn sauna. Zou ik op deze aansluiting ook mijn Tesla kunnen opladen die in december geleverd wordt? Wie heeft een goed advies? Kan daar een tussenmeter o.i.d. op aangesloten worden, zodat ik de oplaadkosten zakelijk kan houden?

ja hoor. en als je het slim doet kun je de elektra kosten van de sauna erbij toveren. Dit komen ze toch niet controleren, en wanneer je een net kastje maakt met daarin alle koppelingen en aan de buitenkant de meter ingebouwd, zal geen een amtenaar deze ope maken, laat staan dat ze het snappen
 
ja hoor. en als je het slim doet kun je de elektra kosten van de sauna erbij toveren. Dit komen ze toch niet controleren, en wanneer je een net kastje maakt met daarin alle koppelingen en aan de buitenkant de meter ingebouwd, zal geen een amtenaar deze ope maken, laat staan dat ze het snappen

Als je denkt dat belastingambtenaren van tegenwoordig doetjes zijn, dan zie je het toch echt verkeerd. De stroom die de meter in de meterkast, inclusief dat van de sauna aangeeft, is natuurlijk makkelijk te vergelijken met het verbruik van en in de Model S. Dat verschil is dus niet meer dan optellen en aftrekken. Dat kan de fiscus echt wel.
 
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest om mijn setup zo te maken dat de auto automatisch minder vermogen gaat gebruiken indien ik in het huis de oven of iets dergelijks aan zet.

FuzzyLogic was me al voor, want hij heeft dit al tijden werken, maar ik moest het ook werkend krijgen.

In mijn geval heb ik 3x40A en wil ik voorkomen dat ik daar overheen ga.

Allereerst een Video die aan toont dat je het maximum vermogen van de auto kan bijstellen en hoe snel de Roadster (2.5) er op reageert.


Daarna een video hoe mijn gehele opstelling er nu uit ziet:


Voor de techs onder ons heb ik ook een document gemaakt waar ik in beschreven heb hoe het technisch gezien werkt: http://zooi.widodh.nl/ev/tech/charging/open_evse_auto_power_adjustment.pdf

Uiteindelijk nog wat text op een zwart scherm wat laat zien wat er gebeurd:

open_evse_power_adjuster.jpg


Is dit haalbaar om zo maar bij iedereen te installeren? Nee, het is zeker geen commercieël product, maar dat is mijn idee er achter ook niet! Het kan qua componenten allemaal nog een stuk kleiner (zoals FuzzyLogic laat zien), maar ik wilde vooral zien te bouwen en werkend krijgen.

De statistieken van het stroomverbruik in mijn huis gebruik ik ook puur voor logging en om een beetje in de gaten te houden hoe veel stroom ik nu echt gebruik.
 
Last edited by a moderator:
Als je denkt dat belastingambtenaren van tegenwoordig doetjes zijn, dan zie je het toch echt verkeerd. De stroom die de meter in de meterkast, inclusief dat van de sauna aangeeft, is natuurlijk makkelijk te vergelijken met het verbruik van en in de Model S. Dat verschil is dus niet meer dan optellen en aftrekken. Dat kan de fiscus echt wel.

ik zou het aandurven.
 
Leuk project wido! Heb ook lang getwijfeld aan openevse maar omdat ik zoveel graafwerk heb toch maar besloten mijn laadpaal compleet te laten aanleggen.

Zie wel dat die HWg vrij duur is, maar die had je al liggen toch?
Je zou via zo'n USB ttl kabeltje ook rechtstreeks de meter (alle "slimme" meters hebben een P1 poort tegenwoordig) kunnen uitlezen, dan heb je die HWg niet nodig toch? (Correct me if wrong)
 
Leuk project wido! Heb ook lang getwijfeld aan openevse maar omdat ik zoveel graafwerk heb toch maar besloten mijn laadpaal compleet te laten aanleggen.
Ja, logisch. Je moet ook zelf aardig gaan puzzelen en componenten bij elkaar zoeken.

Zie wel dat die HWg vrij duur is, maar die had je al liggen toch?
Nee, die heb ik speciaal gekocht. Maar ik wil sowieso gewoon het stroomverbruik van mijn huis kunnen bijhouden.

Je kan nog veel meer apparaten aan die HWg koppelen, zo kan ik nog allerlei meters er aan hangen als ik dat wil.

Je zou via zo'n USB ttl kabeltje ook rechtstreeks de meter (alle "slimme" meters hebben een P1 poort tegenwoordig) kunnen uitlezen, dan heb je die HWg niet nodig toch? (Correct me if wrong)
Klopt, je kan uit een slimme meter deze informatie ook uitlezen.

Niet zo nauwkeurig als wat ik heb, want je kan bijvoorbeeld geen verbruik per fase uitlezen.

Ik wil alleen geen slimme meter om bepaalde redenen, dus ik heb dit daarom zelf gebouwd,
 
Misschien dat het al ergens anders eerder gezegd/gevraagd is, maar: is er eigenlijk al iets bekend over waar de eerste SuperChargers in Europa komen en waar specifiek in Nederland? Ik weet dat ze aangegeven hebben dat ze beginnen in Noorwegen, maar is er wellicht inmiddels meer informatie beschikbaar?
 
Als je vermogen wil regelen, moet dit op (sub) seconde niveau.

Dat leek mij ook, maar ik heb op dit forum eerder gelezen over een oplossing die binnen 5(?) seconden schakelde bij het laden van een Tesla Roadster. De redenering - die min overigens niet onredelijk leek - was dat een 25A (smelt-)hoofdzekering er niet direct uitklapt wanneer er bijv 27A uit wordt getrokken. Ik vermoed zelfs dat zo'n zekering die 27A heel lang volhoudt.

Wat is de rede om toch zo snel te (willen) schakelen?
 
Dat leek mij ook, maar ik heb op dit forum eerder gelezen over een oplossing die binnen 5(?) seconden schakelde bij het laden van een Tesla Roadster. De redenering - die min overigens niet onredelijk leek - was dat een 25A (smelt-)hoofdzekering er niet direct uitklapt wanneer er bijv 27A uit wordt getrokken. Ik vermoed zelfs dat zo'n zekering die 27A heel lang volhoudt.

Wat is de rede om toch zo snel te (willen) schakelen?
Mijn tests wijzen het zelfde uit. Ik heb 40A hoofd automaten en heb daar al wel eens een langere tijd 43A overheen gehaald, geen enkel probleem.

De slimme meter geeft elke 10 seconde een update, dus dat lijkt me opzich wel redelijk?
 
Mijn tests wijzen het zelfde uit. Ik heb 40A hoofd automaten en heb daar al wel eens een langere tijd 43A overheen gehaald, geen enkel probleem.

De slimme meter geeft elke 10 seconde een update, dus dat lijkt me opzich wel redelijk?


In België zijn we het tijdperk van de (smelt)zekering voorbij, hier hebben we alleen nog automaten (kurveB) (zeker in de meterkast).
Die gaan er wat sneller uitgaan bij overbelasting dan een smeltzekering.

Maar enkel Amp's gedurende enkele sec. mag ook voor een automaat geen probleem zijn.



(Industrieel, op HS gaat dit electronisch : 0,1 Amp gedurende 100msec teveel, en de schakelaar vliegt eruit.)