Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ivm ac/dc laden blijft er toch nog een vraag. Waarom is ac laden en omvormen naar dc beter dan dc laden; ook op lagere kW?
Ik denk dat jij die vraag zou moeten beantwoorden, want het is tenslotte jouw eigen claim:
Bij een SuC wordt er DC ofwel gelijkstroom geladen, wat in ieder geval slechter is voor de levensduur dan wisselstroom.
;)
Er zijn m.i. drie overwegingen de moeite waard:
- DC laden gaat over het algemeen sneller.
- Bij DC laden worden niet tussentijds de individuele cellen t.o.v. elkaar gebalanceerd.
- Bij DC laden zal er wellicht een minder accuraat beeld zijn van hoeveel stroom er nu echt door de accu is opgenomen.

Het eerste aspect heb je in je laatste post buiten spel gezet.
Het tweede en derde aspect zouden m.i. kunnen leiden tot een minder groot bereik / minder accuraat voorspeld bereik direct na de DC laadbeurt, maar hebben daarmee nog niet direct impact op de levensduur van de accu (waar het om leek te zijn begonnen).
 
  • Informative
Reactions: Woek
Alleen als je een elektromotor op meerfasen (de bekende rode "krachtstroomcontactdoos) aansluit is de volgorde van de aansluitingen van belang (draait -ie als je 'm verkeerd aansluit bijvoorbeeld andersom ;-).
Beetje off-topic, maar voor dat soort situaties hebben ze dan weer dit bedacht:

upload_2019-5-24_6-19-25.png


upload_2019-5-24_6-21-20.png
 
  • Informative
Reactions: Woek
Hoi,
even een vraagje m.b.t. de remlampen. Als ik langzaam rijd (in M3) en laat gas los, gaan de remlichten branden. Als ik op snelweg rijd en laat gas los, gaan ze niet branden (merkte een vriend van me op die achter me reed, geen schade hoor). Waar ligt de grens, 80km?
Gr. Bram
"Op de snelweg het gas los laten" en "thuis laden" zijn wel heel erg ver van elkaar verwijderd :D. Misschien is dit meer iets voor het draadje "beginners vragen", o.i.d.?
 
Dank voor de info. Dezelfde efficientie- cijfers gelden ook voor 3 fase 400v? Maar ivm ac/dc laden blijft er toch nog een vraag. Waarom is ac laden en omvormen naar dc beter dan dc laden; ook op lagere kW?
Dit geldt ook voor 3-fasen laden. AC laden en omvormen naar DC is een noodzakelijke stap als je bijv. thuis laadt.
DC naar DC gaat met minder verlies maar is alleen beschikbaar voor hoge vermogens.
 
Ik denk dat jij die vraag zou moeten beantwoorden, want het is tenslotte jouw eigen claim:
;)
Er zijn m.i. drie overwegingen de moeite waard:
- DC laden gaat over het algemeen sneller.
- Bij DC laden worden niet tussentijds de individuele cellen t.o.v. elkaar gebalanceerd.
- Bij DC laden zal er wellicht een minder accuraat beeld zijn van hoeveel stroom er nu echt door de accu is opgenomen.

Het eerste aspect heb je in je laatste post buiten spel gezet.
Het tweede en derde aspect zouden m.i. kunnen leiden tot een minder groot bereik / minder accuraat voorspeld bereik direct na de DC laadbeurt, maar hebben daarmee nog niet direct impact op de levensduur van de accu (waar het om leek te zijn begonnen).
Inderdaad was mijn vraag mbt de levensduur van de accu begonnen.
Het is niet MIJN claim dat ivm de levensduur DC laden slechter is dan AC via de omvormer naar DC laden, maar van experts, specialisten, kenners en zelfs van Tesla die dat allemaal op Youtube verklaren. Omdat ik een nitwit ben op het gebied van elektriciteit vroeg ik mij af waarom. Maar ik henb nog geen antwoord gekregen. Totdat ik de reden weet, blijf ik gewoon alleen home- of destinationchargen.
 
Omdat DC laden op de grens van wat de chemie van een accu leuk vindt plaatsvindt is DC laden belastender voor een accu dan met een kleinere laadstroom (lees AC, die een kleinere DC laadstroom geeft). Dat is de reden. Eigenlijk moet je kijken naar het vermogen, een 100 kW lader is zwaarder dan een 22 kW AC lader.
 
  • Like
Reactions: Mergoscia
DC of AC maakt voor de batterij niets uit. In beide gevallen wordt wisselstroom door een omvormer in gelijjstroom omgezet. Alleen gebeurt dat bij AC laden door de on board lader en bij FC laden door de externe omvormer.
Nu is het zo dat die externe omvormers krachtiger zijn en een zwaardere aansluiting hebben. Daardoor ligt het laadvermogen veel hoger.
Maar een laadvermogen van 1C of 2C mag geen probleem zijn.
Ik laad mijn Zoe af en toe met 40 kW wat 2C is. Dat zou overeenkomen met 150a200 kW bij een Tesla.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het is niet MIJN claim dat ivm de levensduur DC laden slechter is dan AC via de omvormer naar DC laden, maar van experts, specialisten, kenners en zelfs van Tesla die dat allemaal op Youtube verklaren.
Met alle respect, ik kan met niet voorstellen dat mensen die het kunnen weten zullen beweren dat ac laden en omvormen naar dc beter is voor de levensduur van de accu dan dc laden, ook als dat met hetzelfde vermogen gebeurd. Want uiteindelijk is dat, bezien vanuit de accu, twee keer precies hetzelfde. Als je een linkje hebt waar dat wel wordt geclaimed, dan ben ik daar heel benieuwd naar. Ik denk eerlijk gezegd dat je hun beweringen wellicht wat uit hun verband hebt getrokken.

Een enkele uitzondering daargelaten (zie plaatje) wordt bij een DC lader met een hoger vermogen geladen dan bij een AC lader en is DC laden dus meer belastend voor de accu dan AC laden. Maar dat heeft niet te maken met het verschil tussen AC en DC lader maar puur met het vermogen dat de accu ingepompt wordt. Zoals in voorgaande posts ook al wordt aangegeven.

Overigens: meer belastend wil wat mij betreft nog niet persé zeggen "slechter voor de levensduur".

upload_2019-5-27_7-43-31.png
 

Attachments

  • upload_2019-5-27_7-36-35.png
    upload_2019-5-27_7-36-35.png
    618.3 KB · Views: 25
Via @fivari heb ik een Thuislaadsysteem besteld en de afgelopen weken heb ik dit bij mij thuis geinstalleerd.
Ik wilde een gescheiden systeem van Socket en Laadkast omdat bij mijn binnenterrein ik kan parkeren aan de achtermuur van mijn tuin.

Ik wilde alleen niet iedere dag langs een laadkast manoeuvreren omdat de plek zelf al niet al te breed is.
Sinds dit weekend wordt hij ook gevoed vanuit de meterkast dus laat de Tesla maar komen :cool:

https://photos.app.goo.gl/J9krYKAT3y8YW6nn9
 
Het laadvermogen bepaald of je accu hinder ondervind van het laden, niet het type aansluiting waarmee je je auto aansluit. De 11/22kW van de interne laders voelt de accu niks van, vanaf 60kW laadvermogen gaat de accu pas genoeg warmte ontwikkelen om er last van te kunnen krijgen. Lees kunnen, want hoe groter je accu en hoe leger hij is hoe hoger de grens.

Dat hele AC/DC aansluiten is een beetje triviaal in het geheel omdat een accu als deze altijd met DC word geladen, maar een niet zo technische gebruiker boeit dat niet. Die hoort AC/DC en denkt dat het ene slechter is dan het andere.
 
Als ik dit zo alles laat aanleggen vergeet ik dan nog iets?

Optie 1: Elektrische installatie voor Tesla Wall Connector.
Verdeelinrichting:
 Het bijplaatsen van een nieuwe verdeler daar onze aardlekschakelaar en automaat niet in de bestaande verdeler passen.
 Het uitbreiden van de verdeelkast met een Doepke aardlekschakelaar vier polig 40ampère 30mA DC van max 6mA en een vier polige 16 ampère automaat voor de Wall Connector, hiervoor moet er rekening mee gehouden worden dat de gehele verdeelkast spanningsloos gemaakt dient te worden om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.
 Het aanpassen van de interne bedrading voor de nieuw te plaatsen aardlekschakelaar en automaat.
 Het plaatsen van twee 3640 lasdozen met op beide een viervoudige wandcontactdoos deksel, welke naast de verdeler geplaatst gaan worden.
Bekabeling:
 Het aanbrengen van het benodigde leidingwerk in de meterkast voor de bekabeling.
 Het leggen van een kabel YmVK 5x2,5 mm2 vanuit de meterkast via het washok naar
buiten, naar het punt waar de Wall Connector geplaatst wordt zoals met u is besproken op locatie.
Tesla Wall Connector:
 Het plaatsen van de Wall Connector op de gevel buiten bij de oprit zoals met u besproken is op locatie.
 Het aansluiten en inregelen van de Wall Connector

Graag verneem ik het van jullie...
 
Als ik dit zo alles laat aanleggen vergeet ik dan nog iets?

Optie 1: Elektrische installatie voor Tesla Wall Connector.
Verdeelinrichting:
 Het bijplaatsen van een nieuwe verdeler daar onze aardlekschakelaar en automaat niet in de bestaande verdeler passen.
 Het uitbreiden van de verdeelkast met een Doepke aardlekschakelaar vier polig 40ampère 30mA DC van max 6mA en een vier polige 16 ampère automaat voor de Wall Connector, hiervoor moet er rekening mee gehouden worden dat de gehele verdeelkast spanningsloos gemaakt dient te worden om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren.
 Het aanpassen van de interne bedrading voor de nieuw te plaatsen aardlekschakelaar en automaat.
 Het plaatsen van twee 3640 lasdozen met op beide een viervoudige wandcontactdoos deksel, welke naast de verdeler geplaatst gaan worden.
Bekabeling:
 Het aanbrengen van het benodigde leidingwerk in de meterkast voor de bekabeling.
 Het leggen van een kabel YmVK 5x2,5 mm2 vanuit de meterkast via het washok naar
buiten, naar het punt waar de Wall Connector geplaatst wordt zoals met u is besproken op locatie.
Tesla Wall Connector:
 Het plaatsen van de Wall Connector op de gevel buiten bij de oprit zoals met u besproken is op locatie.
 Het aansluiten en inregelen van de Wall Connector

Graag verneem ik het van jullie...

Denk dat je zo alles wel hebt. Zo'n 2 weken terug zelf de Tesla Wall Connector + nieuwe verdeelkast aangesloten en zie alles erin terug dus komt helemaal goed lijkt me. ;) Ben alleen zelf voor de Chint - Type B 63A 4pol 30mA aardlekschakelaar gegaan i.p.v. Doepke, veel goedkoper.
 
Denk dat je zo alles wel hebt. Zo'n 2 weken terug zelf de Tesla Wall Connector + nieuwe verdeelkast aangesloten en zie alles erin terug dus komt helemaal goed lijkt me. ;) Ben alleen zelf voor de Chint - Type B 63A 4pol 30mA aardlekschakelaar gegaan i.p.v. Doepke, veel goedkoper.


Dankjewel voor je antwoord dan weten wij dat het goed is zoals het nu gaat gebeuren.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah