TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Jan 22, 2013.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,680
    Ben nu ook begonnen aan de opfrissing van de garage en dus de plaatsing van een 16A-stopcontact. Maar stelde vast dat op een groepje van 3 beschikbare zekeringen de Neutraal niet is gezekerd. (installatie is van 1978) Is dit normaal? Of steek ik zelf ook nog best een zekering op de Neutraal?
     
  2. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,732
    Location:
    Venlo, NL
    Vooral die in Duitsland zou ik érg blij mee zijn. Ik kom namelijk regelmatig in Duitsland.
     
  3. Ray

    Ray Model S res# 1524

    Joined:
    Nov 3, 2012
    Messages:
    521
    Location:
    Dordrecht
    Ik ben bezig met het plannen van onze autorondreis Bronwyn die vanuit Hoek van Holland, door Engeland, Wales, Ierland en Schotland weer terug gaat naar IJmuiden. Nu is het vinden van de laadpunten niet heel moeilijk.
    Ik vind veel laadpunten met 22 kW, 3 fase, mennekes aansluiting. Maar ook 32 A, 1 fase AC, mennekes 2, weet iemand of je hier met je normale Nederlandse laadkabel kan laden? Zo ja, hoelang duurt het voordat ie opgeladen is, ook gewoon 4,5/5 uur als ie bijna leeg is? Heb je nog andere adapters nodig om de auto te kunnen laden in Engeland?

    Het is best wel spannend en leuk op zoiets te plannen. Het is een reis van ruim 2000 km in 21 dagen. Ik ben in samenwerking met BuroScanBrit bezig om te kijken of we de reis zo kunnen maken, dat je onderweg 's nachts altijd kan laden. Dit zou het mooiste zijn, omdat je dan niets merkt van het feit dat je een elektrische auto heb. De onderlinge afstanden zijn 200/250 per keer dat je moet reizen, dus is geen enkel probleem om in een lading van A naar B te komen.
     
  4. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,597
    Location:
    The Netherlands
    Ray,

    Open Charge Map is hier erg makkelijk. http://openchargemap.org/site/

    De organisatie hier achter is Zero Carbon World, een liefdadigheidsinstelling die laadpunten doneert aan bedrijven, maar voor al aan restaurants, B&B's en hotels in Groot Brittannië.
     
  5. Suntronics

    Suntronics P267 VIN17995

    Joined:
    Aug 5, 2011
    Messages:
    230
    Location:
    Kortrijk
    Heel leuk !
     
  6. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,597
    Location:
    The Netherlands
  7. bagu

    bagu Member

    Joined:
    Apr 9, 2012
    Messages:
    112
    Location:
    Belgium
    Ben aan het zoeken hoe op te laden in Belgie, deze mooie site gevonden voor Nederland: Laadpassen overzicht
    Weet iemand of er zo een Belgisch alternatief bestaat of waar we een overzicht van laadpassen kunnen vinden, eerlijk gezegd, momenteel zie ik door het bos de bomen niet :-(
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,680
    Toch nog even mijn vraag een kick geven...
     
  9. Ray

    Ray Model S res# 1524

    Joined:
    Nov 3, 2012
    Messages:
    521
    Location:
    Dordrecht
    Thanx, ga ik ook op kijken.
     
  10. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,732
    Location:
    Venlo, NL
    Een nul kan je niet zekeren. Wat een 4 polig automaat doet is ook de nul als extra veiligheid schakelen, meer niet.

    Je kan het dus nog doen, tegenwoordig gaat dat standaard wel.
     
  11. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,680
    Dat dach ik ook, maar ik ben beginnen twijfelen omdat alle andere 1-fase-aansluitingen wel een zekering op de fase EN de neutraal hebben...
     
  12. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,732
    Location:
    Venlo, NL
    Ja, de nul wordt mee geschakeld, zo voorkom je een probleem wanneer iemand de nul en fase om heeft gewisseld.

    Opzich hoef je de nul niet te schakelen, maar het kan nooit kwaad. De nieuwe NEN richtlijnen schrijven het overigens wel voor.
     
  13. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,680
    Ah ok, thx
     
  14. spotless

    spotless Member

    Joined:
    Aug 19, 2013
    Messages:
    36
    Location:
    Brussels
    Ik schakel eventjes in met een vraag rond oplaad voor de armen onder ons die geen toegang hebben tot 3x400V. Ik zit vast met 3x230V en kan er niets aan veranderen. Wat bestaan er als opties, behalve de niet heel aantrekkelijke mogelijkheid om mijn TMS op een gewone 220V stekker te laten opladen voor k'weet niet hoe lang ? Sorry als dit al eerder gevraagd werd, ik kon het niet onmiddelijk terug vinden.
     
  15. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,732
    Location:
    Venlo, NL
    Zo ver ik weet kunnen de laders van de Model S een voltage van 90 tot 265V binnen halen.

    Jij hebt denk ik dus tussen de Nul en Fase 120V en tussen een Fase en Fase 230V?

    Als de lader dan op 32A gaat laden pakt hij 3x 120V 32A maximaal. Je laad dan met ongeveer 10 ~ 11kW. Dat is nog steeds een hele boel vermogen, vergis je daar niet in. De gemiddelde EV rijder in een Leaf of Roadster is daar héél jalours op.
     
  16. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,620
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Netbeheerder in Brussel is Sibelga? Een standaardaansluiting is volgens hun website : monofase 230V - 40A. Maar je kan er ook 3x230V aan 32A krijgen.
    http://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en-meters/wijzigen-vermogen-elektriciteits-meter

    Als je monofase hebt ga je beperkt blijven tot het stopcontact. Je kan eventueel nog een stopcontact op 16A laten plaatsen --> 3.6 kWh.
    bvb. http://www.legrandservices.nl/e-catalog.aspx/052003

    Correct me if I'm wrong. Want Wido aanvullen lijkt me een gewaagde onderneming ;-)
     
  17. spotless

    spotless Member

    Joined:
    Aug 19, 2013
    Messages:
    36
    Location:
    Brussels
    Hartelijk dank voor de reacties.
    Ik heb dus wel 3x230V. Wat voor een stekker moet ik dan door mijn electricien laten plaatsen, en welke Tesla-adapter zal ik moeten gebruiken ? Degene die door Tesla standaard geleverd wordt voor 3x400V, of een andere ? 11 kW=8u om de 85kW te laten opladen, is goed genoeg. Wordt de oplaadtijd gehalveerd als ik de Twin Charger optie neem ?

    Ik vind het wel opmerkelijk dat alles wat te maken heeft met de TMS super duidelijk door Tesla uitgelegd wordt, maar dat antwoorden op vragen van deze stijl wel opvallend vaag blijven...

    - - - Updated - - -

    Sorry, bedoelde wel "stopcontact" ipv "stekker". Nederlands is mijn moedertaal niet, begrip voor fouten uiterst welkom! :)
     
  18. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,732
    Location:
    Venlo, NL
    Ik zie dat het gewoon 3x400V kan zijn? Het springt bij mij dan naar Driefasig.

    Mocht je 1x40A hebben dan is een 32A aansluiting nog altijd te overwegen. Dat is toch nog 7kW

    Zo érg is het ook niet.

    Is het zeker weten geen 400V? Ben je daar écht overtuigd van? Want alleen heele oude aansluitingen zijn nog 3x230V, de rest is allemaal 3x400V.

    Het gaat dit geval om de stroomsterkte, dus als je met 32A wil laden heb je Twin-Charger nodig en ook een Type 2 laadstation. De Tesla adapter gaat tot maximaal 3x16A Rode CEE.

    32A of 16A staat los van het feit of het 3x230V of 3x400V is.

    Dat valt mij ook op. Officieël is deze informatie niet goed beschikbaar.

    Geen probleem!
     
  19. mik

    mik S214 EU

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    195
    Location:
    Leuven, Belgium
    Ik heb hier ook 3 x 230V. Ik plaats thuis een type 2 stopcontact achter een transfootje dat van 230 400V maakt; dat is dus 3 x 400 aan 16 A. Daartussen ook nog een teller zodat ik mijn bedrijf kan factureren voor het verbruik van de auto, en dat daar dan aan 120% aftrekken.

    Weet overigens iemand wanneer je de bijgeleverde Tesla-lader gebruikt (ja, aan een gewoon stopcontact heb ik begrepen), en wanneer een type2 => type 2 kabel ?
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC