Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het laadstation zal wel aangepast moeten worden omdat de elektronica en relais (in mij ouder type Keba) gevoed word tussen de N en L1. Als je geen N hebt (in het geval van 3x230V), zal dit aangepast moeten worden naar L1 en L2.
Heeft het laadstation geen aparte ingang waar hij zijn eigen electronica op voed?

Het kan overigens heel goed dat het spul prima werkt op 120V, alleen dat weet je pas als je het aan sluit.
 
Nee, ik hoef je niet te corrigeren, je hebt gelijk :)

Met de UMC van Tesla kan je NOOIT boven de 3x16A laden, ook niet met de Duo-Charger.

t/m 3x16A kan met de UMC, alles daar boven (tot 3x32A) moet met een vast Type 2 laadstation.

Ik zou zeker altijd voor een laadstation kiezen, zoals hier boven wordt aangegeven, zeker met kinderen. Er staat geen spanning op de pinnen danwel kabel totdat er een auto aan wordt gekoppeld. Gewoon een stukje veiliger.

Je kunt er toch ook gewoon een werkschakelaar tussen zetten ?
 
Heeft het laadstation geen aparte ingang waar hij zijn eigen electronica op voed?

Het kan overigens heel goed dat het spul prima werkt op 120V, alleen dat weet je pas als je het aan sluit.

Ik heb slechts 1 5G6 Kabel naar mijn Keba. In de keba zelf zit een aparte automaat (dus tussen de N en L1) voor de elektronica en het relais. De paar mA die de besturing nodig heeft zal de zekering (32A) voor de Keba niet doen springen als de Telsa zelf de volle 32A zou trekken.
 
Voor mij toch wel. We hebben een Ampera, en die een tijdje gewoon met de meegeleverde kabel aan het stopcontact geladen. Het is in praktijk echt een nadeel dat je 's ochtends eerst de natte kabel moet inrollen en in de achterbak gooit terwijl je je overhemd wit probeert te houden. Een vaste kabel is echt veel makkelijker. Verder is een laadstation wat veiliger, hij geeft pas stroom nadat ie met de auto onderhandelt heeft. Voor mij thuis met de kinderhandjes een argument, maar dat zal niet iedereen gelden. Je kunt natuurlijk ook starten met een krachtstroomaansluiting, als het niet bevalt zet je er een laadkast voor in de plaats. De kosten voor het krachtstroom stopcontact zullen wel meevallen, de rest van de infra is gelijk denk ik.

Dat zijn inderdaad een aantal goede argumenten. (ook de tip om het eerst met een 16A-stopcontact te proberen en dan eventueel later over te schakelen)
 
De website van Fastned (www.fastned.nl) krijgt ook steeds meer vorm. Er is nu meer info over de locaties waar de laadstations gebouwd worden (en in welk tempo. In 2014 al aardig wat).
Zo te zien gaan ze met een app werken. Locatie kiezen, lader kiezen en laden maar. Ziet er naar uit dat als je klant bent van Fastned je dus gewoon de rekening thuis krijgt.
 
De website van Fastned (www.fastned.nl) krijgt ook steeds meer vorm. Er is nu meer info over de locaties waar de laadstations gebouwd worden (en in welk tempo. In 2014 al aardig wat).
Zo te zien gaan ze met een app werken. Locatie kiezen, lader kiezen en laden maar. Ziet er naar uit dat als je klant bent van Fastned je dus gewoon de rekening thuis krijgt.
2014 ziet er al aardig goed uit! Als we daar met de Model S met zo'n 50kW kunnen laden ben ik érg blij.
 
Gisteren is firma Mansveld (via Cohere) + een graver hier geweest om mijn Keba laadpaal te plaatsen. Beetje rommel van het los liggende zand wat nog in de voegen moet trekken maar het ziet er strak uit al zeg ik het zelf :)
Ondanks ons kleine stadshuisje was het een redelijke afstand van meterkast tot paal, met de 32 meter 5G6 kabel die hij bij zicht had haalde hij het maar net. En het was nog spannend omdat de kruipruimte zeer slecht toegankelijk was (riool zat in de weg), maar met een pvc buis en trekveer de kabel vissen heeft uiteindelijk gewerkt.

IMG_3736.jpg
IMG_3742.jpg
IMG_3741.jpg
IMG_3747.jpg


En natuurlijk even getest met de Ampera van de buurman ;)
Was dacht ik een Lapp kabel, iig met Walther stekkers, die qua kwaliteit niet anders aanvoelen als de Dostar stekkers uit de inkoopactie, dus dat stemde me ook weer tevreden. :)
 
Gisteren is firma Mansveld (via Cohere) + een graver hier geweest om mijn Keba laadpaal te plaatsen. Beetje rommel van het los liggende zand wat nog in de voegen moet trekken maar het ziet er strak uit al zeg ik het zelf :)
Ondanks ons kleine stadshuisje was het een redelijke afstand van meterkast tot paal, met de 32 meter 5G6 kabel die hij bij zicht had haalde hij het maar net. En het was nog spannend omdat de kruipruimte zeer slecht toegankelijk was (riool zat in de weg), maar met een pvc buis en trekveer de kabel vissen heeft uiteindelijk gewerkt.
Hoe diep ligt het betonnetje waar ze de RVS voet op gemonteerd hebben? Ik begin in september ook aan de installatie van mijn Keba.
 
Gisteren is firma Mansveld (via Cohere) + een graver hier geweest om mijn Keba laadpaal te plaatsen. Beetje rommel van het los liggende zand wat nog in de voegen moet trekken maar het ziet er strak uit al zeg ik het zelf :)
Ondanks ons kleine stadshuisje was het een redelijke afstand van meterkast tot paal, met de 32 meter 5G6 kabel die hij bij zicht had haalde hij het maar net. En het was nog spannend omdat de kruipruimte zeer slecht toegankelijk was (riool zat in de weg), maar met een pvc buis en trekveer de kabel vissen heeft uiteindelijk gewerkt.

En natuurlijk even getest met de Ampera van de buurman ;)
Was dacht ik een Lapp kabel, iig met Walther stekkers, die qua kwaliteit niet anders aanvoelen als de Dostar stekkers uit de inkoopactie, dus dat stemde me ook weer tevreden. :)

Het is een hoopt werk als je zelf je tankstation moet regelen! Hoe ga je de wifi voor de auto regelen? vanaf het huis?
 
Heeft iemand al enige informatie ontvangen of en wanneer de High Power Wall Connector van Tesla verkrijgbaar zal zijn in België. Wordt hij aangeboden wanneer Tesla contact opneemt voor de levering ?
Is nog niets over bekend. Maar hij voegt in principe niets toe, een 22kW 32A Keba met vaste kabel bied het zelfde zonder het Tesla logo.

Ik denk niet dat Tesla er heel druk mee bezig is aangezien er genoeg op de markt is.
 
Ik heb gisteren bij Cohere ook de Keba met vaste kabel besteld, is bij mij wel 2,5 meter van de meterkast af!
Ben tot nu toe meer dan goed geholpen door de mee denkende Jelle van Cohere.
Ik heb voor een 3 fase 32A kabel gekozen al heb ik maar een 3X25A aansluiting, dan kan ik toch wat over de 11Kw heen gaan mocht dat nodig zijn.
 
Vandaag een mail gekregen van fastned.

De zijn in gesprek met tesla om te kijken voor welke Europese laadstandaard zij zullen kiezen , of er eventueel een intergratie van een tesla fastcharger in hun stations kan.

Zou prachtig zijn.....
 
I'm still confused, but at a much higher level now... https://www.teslamotors.com/sites/d...nts/model_s_mobile_connector_europe_1.0_0.pdf

In dit document lees ik (blz 3): "5-pin IEC 60309 adapter (red) - provides 3 phase 230/400 VAC charging at 16 A.". Betekent het toch dat ik gewoon een 16A stopcontact op mijn installatie moet laten installeren, en dat ik dan [230*16*cos(phi) kW]/h kan laten opladen ? Of is er nog iets wat ik niet begrijp ?
 
Ik heb gisteren bij Cohere ook de Keba met vaste kabel besteld, is bij mij wel 2,5 meter van de meterkast af!
Ben tot nu toe meer dan goed geholpen door de mee denkende Jelle van Cohere.
Ik heb voor een 3 fase 32A kabel gekozen al heb ik maar een 3X25A aansluiting, dan kan ik toch wat over de 11Kw heen gaan mocht dat nodig zijn.

Ik overweeg dezelfde aanpak (ook bij mij 3x25) - kabel voorbereid op 22kw eventueel voor later en voor terugmelding tbv smart charging. Vraag me alleen nog af of in de tussentijd ik risico loop van overbelasting (afwasmachine, oven, inductiekoken, wasmachine). Ben verre van deskundig - de een geeft aan van wel, de ander niet. Is het iets waar jij naar gekeken hebt ? Wat is jouw beeld daarbij ?
 
I'm still confused, but at a much higher level now... https://www.teslamotors.com/sites/d...nts/model_s_mobile_connector_europe_1.0_0.pdf

In dit document lees ik (blz 3): "5-pin IEC 60309 adapter (red) - provides 3 phase 230/400 VAC charging at 16 A.". Betekent het toch dat ik gewoon een 16A stopcontact op mijn installatie moet laten installeren, en dat ik dan [230*16*cos(phi) kW]/h kan laten opladen ? Of is er nog iets wat ik niet begrijp ?

De 230 Volt is gemeten tussen 1 van de 3 fases. De 400 V is gemeten tussen de fases.
Per fase kun je 16*230 = 3600 Watt laden , dus totaal 3600*3 = 11 Kw

De cos phi heb je alleen nodig indien je het vermogen berekend van een motor, hierbij dien je ook wortel 3 in mee te nemen.

Ik ga ervan uit dat er gewoon 3 laders in de auto zitten die elk een nul nodig hebben.


Je kunt inderdaad gewoon een 5-polige wandcontacdoos 16 A laten installeren. Bij een maximale afname en een gemiddelde lengte van 25 meter vanaf de meterkast is een 5 aderige 4 mm2 kabel meer dan voldoende.