Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Even advies voor een vriend:

Heeft een MX 2019 gekocht. Thuis 3x25A en moet 50 meter kabel gebruiken van zijn huis door het bos naar zijn parkeerplaats. Alles op eigen terrein. Betreft een oude villa, redelijk model X waardig :)

  1. Welke laadpaal. Met load balancing ivm het gebruiksgemak en plug/charge/forget. Ik heb zelf een Zappi V2 maar die is te ingewikkeld voor hem. Walbox plusar plus een optie? Direct declareren LM is geen vereiste.
  2. Installateur vraagt voor installatie zonder graaf werkzaamheden van een 3 fase EV-box homeline 11kw + paal + aardlek + kwh meter en 53m 2,5mm2 kabel €2300 incl btw. Is die prijs redelijk? 2,5mm2 niet op de grens voor deze afstand?
Hij woont in Lochem. Als er nog adviezen zijn voor andere installateurs in die omgeving hoor ik het graag.

Bedankt
Vandaag zijn nieuwe MX thuis op mijn 3x25A Zappi V2 gezet. Laden ging met 16,5kwh 23A en 80km/u.
Wel blij met mijn load-ballancing mogelijkheid want met deze waardes en het inschakelen van de vloerverwarming zit je zo over de 17kwh en dan gaat volgens mij je zekering eruit?
 
Heb op fast geladen. Instellingen op max 24A. Load-ballancing werkte goed bij inschakelen andere verbruikers. Maar voor de zekerheid zal ik hem wat verder gaan knijpen bij laden van de MX ;)
Wwanneer mijn Model 3 en mijn Ampera E Ambtstermijn staan te laden krijgen ze allebei 1x24 A aangeboden. Elk 1 fase van een 3 x 25 a aansluiting. Gaat ook prima.

Opvallend genoeg pakt de 3 een paar honderd watt minder vermogen dan de E bij dezelfde geadverteerde stroomsterkte. Moet iets in de auro zijn.
 
Ik heb in de garage een volledig seperate electriciteitsaansluiting van 3x25 ampere. Nu vroeg ik me af is er een manier om twee wall chargers seperaat aan te sluiten??? Zodat ik bij beide de volle 11 kw kan trekken. Ik ken de mogelijkheden van duo load balancing.


Aansluiting verzwaren??
 
Ik heb in de garage een volledig seperate electriciteitsaansluiting van 3x25 ampere. Nu vroeg ik me af is er een manier om twee wall chargers seperaat aan te sluiten??? Zodat ik bij beide de volle 11 kw kan trekken. Ik ken de mogelijkheden van duo load balancing.


Aansluiting verzwaren??
Tegelijk? Ik denk dat jet het antwoord daarop al weet ...
Niet tegelijk: ik heb het gevoel dat je het antwoord daarop ook al weet ...

Wat is nog je vraag?
 
Ik heb in de garage een volledig seperate electriciteitsaansluiting van 3x25 ampere. Nu vroeg ik me af is er een manier om twee wall chargers seperaat aan te sluiten??? Zodat ik bij beide de volle 11 kw kan trekken. Ik ken de mogelijkheden van duo load balancing.


Aansluiting verzwaren??
Ja dat kan. De TWC’s kunnen met een utp kabel communiceren en zo overbelasting voorkomen. Je hebt een master en een slave maar hoe het exact in z’n werk gaat weet ik nog niet. Of voorrang voor de master of beide op een lager vermogen is mij nog niet duidelijk.
 
Ja dat kan. De TWC’s kunnen met een utp kabel communiceren en zo overbelasting voorkomen. Je hebt een master en een slave maar hoe het exact in z’n werk gaat weet ik nog niet. Of voorrang voor de master of beide op een lager vermogen is mij nog niet duidelijk.

Nee, de vraag van de vraagsteller kan niet zo beantwoord worden, hij wil beide TWC's op 25 A gelijktijdig hebben, en dat kan alleen met verzwaring. Immers 2x11 kW = 22 kW, waar de aansluiting 3x25 A, dus 17,25 kW is. Dat is wat @DutchTM3 al suggereerde.
 
Nee, de vraag van de vraagsteller kan niet zo beantwoord worden, hij wil beide TWC's op 25 A gelijktijdig hebben, en dat kan alleen met verzwaring. Immers 2x11 kW = 22 kW, waar de aansluiting 3x25 A, dus 17,25 kW is. Dat is wat @DutchTM3 al suggereerde.
Je kunt prima 2 TWCs tegelijk op 3x25 A aansluiten zonder verzwaring. En ze zo beide geschikt maken voor de volle 11 kW (of zelfs meer) Je kunt ze alleen niet samen geschikt maken voor 22 kW. Maar @Rwww heeft volgens mij (nog) niet gezegd dat dat is wat hij wil.
 
Hij geeft zelf al aan dat hij (duo) loadbalancing kent? Ik vermoed dat hij niet weet hoe je het max. vermogen uitrekent:

3x25x230=17250= 17,25 kW.

Niet iedereen is op de hoogte hoe je dit soort dingen uitrekent.

En dan even voor de vorm bij verzwaring naar 35 A (let op dat verzwaring je Nederland je naast de eenmalige kosten, rond de 250 euro, veel geld jaarlijks kost, rond de 900 euro):

3x35x230=24150= 24,15 kW, dus net voldoende voor de 22 kW. Je kunt dan alleen niet veel andere dingen in huis aan hebben staan. Loadbalancing is handig.

Alternatief is nog duurdere verzwaring naar 3x50 A; het rekensommetje kun je nu zelf.
 
Het principe van dynamisch laden en load loadbalancing ken ik. (Ik was ook aanwezig op de workshop in Amsterdam) enkele jaren geleden.

Maar ik vroeg me af of er via het communicatieprotocol ook kan uitgelezen worden hoeveel de SoC bedraagt?
Dit omdat we op mijn werk aan het nadenken zijn om een volledige parking met een 20-tal auto's van laadpalen te voorzien en die dan te gaan laden met een prioriteit vb. Iemand die aankomt met 10% SoC krijgt prioriteit en de volle 11kW tov. Iemand met 80% die dan met 3kW kan laden.
Dit natuurlijk gestuurd vanuit 1 laadcomputer die het beschikbare vermogen correct verdeeld om het hasslefree en idiotproof te maken.
Ter info, er is ook nog een betoncentrale die af en toe grote stromen trekt en waardoor soms het beschikbare vermogen kan variëren.
Maar! Mensen moeten kunnen aankomen en vertrekken zonder zorgen. Dat is key!

Of in IT-termen: de master/slave-palen moeten kunnen wisselen afhankelen van een te programmeren logica en het beschikbare vermogen.

Ps: uitbreiding na enkele jaren naar het vrachtwagenpark is ook geen taboe.
 
Nee, dat is momenteel niet mogelijk. De laadpalen kunnen onderling wel communiceren, maar niet met de auto. De laadpaal kan reguleren hoeveel vermogen beschikbaar is, maar niet met de auto praten. Dat lukt alleen met een CCS lader.
 
Horta heeft gelijk.
Ik zag ooit een oplossing waarbij de ene helft 's morgens geladen werd en de andere helft van de parkeerpalen in de namiddag geactiveerd werd. Soms kan het ook eenvoudig.
Met Openevse en wifi kan je elke paal afzonderlijk plannen: op tijd, op stroom, op laadenergie en op laadduur maar het zal niet op basis van de info van de auto kunnen, toch niet via communicatie met de laadpaal. Misschien wel op basis van de info van de gebruiker of de Tesla-app.
 
Last edited:
1. Is het dan überhaupt technisch mogelijk met een type2-stekker?

2. Of moeten we dan 20 laadplekken uitrusten met ssc-stekkers om enkel de SoC te kunnen uitlezen?

3. Of alternatief zal dan zijn om op elke paal een knopje te voorzien waarme de aankomende bestuurder kan aangeven hoeveel de SoC is bij aankomst. Dan kan de centrale computer zelf de geladen energie bijhouden.
Maar dit is dan niet hasslefree en is valsspelen mogelijk.