Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Opvallend, het onderscheid dat je maakt tussen dienstwagens en bedrijfswagens. Maar dat maakt het denk ik nog sterker
Is mogelijks ook in NL een bekend onderscheid. Neel bijvoorbeeld een technieker van KPN die met de bestickerde bestelwagen van en naar huis mag rijden. Maar er in het weekend niet mee naar het voetbal...

Realiseer me nu wel dat jij uitgaat van allemaal precies dezelfde auto's. Dan wordt het inderdaad een stuk eenvoudiger en heb je wel genoeg aan het begin percentage.
Alle dezelfde wagens is momenteel het geval. Weet niet of dat met de overstap ook zo zal zijn, maar het ingeven van het beginpercentage vereenvoudigd idd. de situatie.

Ik bedoelde niet meer en niet minder dan dit:
Had er nog niet van gehoord dat een leasemaatschappij ook laadinfra verdeeld.
 
Wat een kansloze reactie weer. Hoe moeilijk is het om gewoon toe te geven dat je je vergist hebt en dat de auto WEL communiceert met de laadpaal? In plaats daarvan trek je het ene rookgordijn na het andere op.


Dat jij niet snapt waar iets voor is bedloet betekent niet automatisch dat het zinloos en dus niet geïmplementeerd is. Google eens op "evse ventilation". Ik krijg meer dan 41000 hits. Jij vast ook.

Ja, want stroom voor ventilatie is heel andere stroom dan die voor laden. Die ruikt ook anders.

Ik krijg eerder de indruk dat de standaarden ontworpen zijn door mensen die wel vermogens elektronica beheersen maar geen idee hebben dat we inmiddels in de 21e eeuw met digitale communicatie zijn aangeland (het is immers allemaal bedacht door alleen autofabrikanten). Welke slimmerik bedenkt er dat we niet hoeven te communiceren met de laadpaal, en regelt dat met een weerstandje in een plug? Welke slimmerik bedenkt dat stroom voor ventilatie anders is dan stroom voor laden? Als de laadpaal aan de max stroom zit gaat die echt geen stroom krijgen voor ventilatie. Als het zou gaan om milli amperes dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar we praten over 1-11 kW voor koelen of verwarmen! Het vaststellen of het apparaat binnen of buiten staat (wat de reden achter het verhaal lijkt te zijn) is feitelijk een onmogelijkheid.
 
We zijn ergens aan het komen als ik zo luidop nadenk en we erover discusieren:

Momenteel dus 2 oplossingen voor de vaste parkeerplaatsen:
A) Werken zonder pasjes, maar een knop waarmee je je aankomst-SoC aangeeften de computer zelf het beschikbare vermogen verdeelt.

B) Werken met 2 RFiD-druppel, waarbij:
1. RFiD-druppel niet gebruiken = laag vermogen
2. Blauwe RFiD-druppel = medium vermogen
3. Rode RFiD-druppel = hoogste mogelijke vermogen

Eventueel kunnen we ook 1 of 2 DC-laadplaatsen creëren waar bezoekers of medewerkers in geval van nood een half uurtje kunnen snelladen.
 
Ja, want stroom voor ventilatie is heel andere stroom dan die voor laden. Die ruikt ook anders.
Erg lollig. Maar met deze reactie heb je nogmaals aangetoond dat je echt geen idee hebt van waar het over gaat.

Het gaat hier niet over ventilatie van / door het voertuig. Het gaat om ventilatie van de ruimte waar het voertuig in staat. Aan te sturen door de EVSE op verzoek van het voertuig. Het voertuig kan aangeven dat ventilatie noodzakelijk is wanneer het laden binnen zou gebeuren. De EVSE weet of het laden inderdaad binnen gebeurt en of ventilatie beschikbaar is. Als de auto aangeeft dat ventileren nodig is, de auto binnen staat en ventilatie niet beschikbaar is, dan zal het laden niet starten. Stom, he?

Toch even inlezen voordat je alles en iedereen voor gek uitmaakt.

Welke slimmerik bedenkt er dat we niet hoeven te communiceren met de laadpaal, en regelt dat met een weerstandje in een plug?
Zucht. Hoezo NIET hoeven te communiceren? We moeten juist WEL communiceren. En wat is er mis met die weerstanden? Simpel en erg doeltreffend. En btw: die weerstanden zitten niet in de plug zoals jij stelt . Die weerstanden zitten in de auto. Anders zou het ook niet echt opschieten, is het wel? Toch even inlezen voordat je alles en iedereen voor gek uitmaakt.

Maar bovenal, vooral niet toegeven dat je je vergist hebt hoor. Stel je voor.
 
We zijn ergens aan het komen als ik zo luidop nadenk en we erover discusieren:

Momenteel dus 2 oplossingen voor de vaste parkeerplaatsen:
A) Werken zonder pasjes, maar een knop waarmee je je aankomst-SoC aangeeft en de computer zelf het beschikbare vermogen verdeelt.

B) Werken met 2 RFiD-druppel, waarbij:
1. RFiD-druppel niet gebruiken = laag vermogen
2. Blauwe RFiD-druppel = medium vermogen
3. Rode RFiD-druppel = hoogste mogelijke vermogen

Eventueel kunnen we ook 1 of 2 DC-laadplaatsen creëren waar bezoekers of medewerkers in geval van nood een half uurtje kunnen snelladen.
Waar je wellicht ook nog rekening mee moet houden is 'uitgesteld laden'. Het feit dat een auto laadstroom beschikbaar heeft wil niet zeggen dat deze het ook gebruikt. Dus je zult niet een absoluut vermogen toe moeten wijzen, maar een percentage van het totaal beschikbare vermogen. Maar goed, dynamische loadbalancing zou dat op zich mogelijk moeten maken. En vanwege die betonmolen heb je dat sowieso nodig.

Maaruh ... had je het nu over een 308? Ik was benieuwd naar wat voor lader daar in zat en kwam alleen de e-208 en e-2008 tegen?
 
Is mogelijks ook in NL een bekend onderscheid. Neel bijvoorbeeld een technieker van KPN die met de bestickerde bestelwagen van en naar huis mag rijden. Maar er in het weekend niet mee naar het voetbal...
Het verschijnsel kennen we uiteraard wel. De terminologie leek mij meer iets uit Vlaanderen ;)

Alle dezelfde wagens is momenteel het geval. Weet niet of dat met de overstap ook zo zal zijn, maar het ingeven van het beginpercentage vereenvoudigd idd. de situatie.
Zodra de accu's niet meer allemaal even groot zijn, kom je er niet met het ingeven van een begin percentage en het bijhouden van de toegevoegde stroom.

Had er nog niet van gehoord dat een leasemaatschappij ook laadinfra verdeeld.
Nee, daar doelde ik ook niet op. Ik bedoelde enkel aan te geven dat de exploitant van de laadinfra waarschijnlijk dezelfde zou zijn als de exploitant van de auto's. En dat dus het delen van auto gegevens (username / password) met de laadexploitant niet een probleem zou hoeven te zijn. Zoals jij al bevestigde.

Overigens kun je in Nederland bij veel leasemaatschappijen een laadpunt voor thuis wel meenemen in het lease contract.
 
Dus je zult niet een absoluut vermogen toe moeten wijzen, maar een percentage van het totaal beschikbare vermogen. Maar goed, dynamische loadbalancing zou dat op zich mogelijk moeten maken. En vanwege die betonmolen heb je dat sowieso nodig.
Een percentage is inderdaad de richting waarin we moeten kijken.

Bij wijze van voorbeeld: Het beschikbaar vermogen voor de ganse laadparking schommelt tussen 60 en 20kW
De laagste SoC krijgt dan 50% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
De 2e laagste SoC krijgt 25% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
De 3e laagste SoC krijgt 12,5% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)

Hoewel die met de laagste SoC... dat is misschien iemand die het niet meer nodig heeft voor de rest van de dag. En dan is het gebruik van de RFiD-druppels wel handiger.

Maaruh ... had je het nu over een 308? Ik was benieuwd naar wat voor lader daar in zat en kwam alleen de e-208 en e-2008 tegen
De enige lader die in die 308tjes zit momenteel is de 12V-alternator ... :(
Het leasecontract loopt nog 3 jaar, maar we gaan misschien wel in 2020 beginnen met het loggen van het stroomverbruik en beschikbare vermogen over de ganse site. Zodat we over een voldoende representatieve periode een logging

Zodra de accu's niet meer allemaal even groot zijn, kom je er niet met het ingeven van een begin percentage en het bijhouden van de toegevoegde stroom.
Inderdaad. Opnieuw een argument om te opteren voor de RFiD-druppels ipv. een SoC aangifte.

En nu ik er aan denk. Om het aso-proof te maken... Als iemand 10 keer op rij de snelste RFiD-druppel gebruikt en de auto na 1 of 2uur al automatisch stopt met laden zou er bijvoorbeeld een mail naar de wagenparkverantwoordelijke kunnen gestuurd worden, of een automatische weigering van de snelle RFiD-druppel voor de daaropvolgende 10 dagen. :)
 
Dan vergeet je nog dat sommige voertuigen niet op 3 fase kunnen laden. Dus ook al zou je meer vermogen reserveren dan hoeft dat nog bier gebruikt te worden.

Echt, te overdacht plan. KISS, als mensen het vermogen niet nodig hebben dan moeten ze in hun voertuig het vermogen gewoon reduceren als ze het fatsoen hebben of een lager SoC limiet opgeven.

Te overdacht en complex.
 
Horta heeft gelijk.
Ik zag ooit een oplossing waarbij de ene helft 's morgens geladen werd en de andere helft van de parkeerpalen in de namiddag geactiveerd werd. Soms kan het ook eenvoudig.
Met Openevse en wifi kan je elke paal afzonderlijk plannen: op tijd, op stroom, op laadenergie en op laadduur maar het zal niet op basis van de info van de auto kunnen, toch niet via communicatie met de laadpaal. Misschien wel op basis van de info van de gebruiker of de Tesla-app.
Ik zie een kans voor Fivari. Als je een applicatie ontwikkelt zoals Jedlix kun je daarmee in je eigen bewonersgroep een laadvoorkeur aangeven. Direct te laden, en bij overschot vol laden. Je meet de totale stroom bij de voeding en verdeel het onder de voertuigen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Een percentage is inderdaad de richting waarin we moeten kijken.

Bij wijze van voorbeeld: Het beschikbaar vermogen voor de ganse laadparking schommelt tussen 60 en 20kW
De laagste SoC krijgt dan 50% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
De 2e laagste SoC krijgt 25% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
De 3e laagste SoC krijgt 12,5% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)

Hoewel die met de laagste SoC... dat is misschien iemand die het niet meer nodig heeft voor de rest van de dag. En dan is het gebruik van de RFiD-druppels wel handiger.


De enige lader die in die 308tjes zit momenteel is de 12V-alternator ... :(
Het leasecontract loopt nog 3 jaar, maar we gaan misschien wel in 2020 beginnen met het loggen van het stroomverbruik en beschikbare vermogen over de ganse site. Zodat we over een voldoende representatieve periode een logging


Inderdaad. Opnieuw een argument om te opteren voor de RFiD-druppels ipv. een SoC aangifte.

En nu ik er aan denk. Om het aso-proof te maken... Als iemand 10 keer op rij de snelste RFiD-druppel gebruikt en de auto na 1 of 2uur al automatisch stopt met laden zou er bijvoorbeeld een mail naar de wagenparkverantwoordelijke kunnen gestuurd worden, of een automatische weigering van de snelle RFiD-druppel voor de daaropvolgende 10 dagen. :)
@fivari Kan je zoiets maken?
 
Ben heel benieuwd hoe dat werkt. Ik wilde mijn auro graag op 2 fasen laten laden. Is mij niet gelukt en Tesla hebt bevestigd dat de Model 3 dat niet kan. Kun je er iets meer over zeggen? Zoals:

Hoe constateer je het?
Hoeveel snel laadt de auro op dat moment?
Switched hij automatisch of moet je er nog iets voor doen?

Thanks.
1 driefase meter.
2 6 ampère per fase.
3 Gaat ongevraagd maar na update 40.50.7 lijkt het beter. Valt nog wel af en toe weg maar blijft het wel doen.

74D39078-C86A-4D82-ACDA-2B9FB7BB57B2.jpeg

Twee fase moet werken, zolang het maar L1 en L2 of L1 en L3 is.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Volgorde van fase is bij motoren bepalend voor de draairichting. Aansluiten en bij verkeerde draairichting twee fase omwisselen. Bij de TWC is sprake van 3 maal 230, volgorde van fase is niet belangrijk, ik kon zonder foutmeldingen de fasen omwisselen.
Woningen worden volgens L1,L2,L3 of L2,L3,L1 of L3,L1,L2 aangesloten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bas.