TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Jan 22, 2013.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    Is mogelijks ook in NL een bekend onderscheid. Neel bijvoorbeeld een technieker van KPN die met de bestickerde bestelwagen van en naar huis mag rijden. Maar er in het weekend niet mee naar het voetbal...

    Alle dezelfde wagens is momenteel het geval. Weet niet of dat met de overstap ook zo zal zijn, maar het ingeven van het beginpercentage vereenvoudigd idd. de situatie.

    Had er nog niet van gehoord dat een leasemaatschappij ook laadinfra verdeeld.
     
  2. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,089
    Location:
    Utrecht
    Ja, want stroom voor ventilatie is heel andere stroom dan die voor laden. Die ruikt ook anders.

    Ik krijg eerder de indruk dat de standaarden ontworpen zijn door mensen die wel vermogens elektronica beheersen maar geen idee hebben dat we inmiddels in de 21e eeuw met digitale communicatie zijn aangeland (het is immers allemaal bedacht door alleen autofabrikanten). Welke slimmerik bedenkt er dat we niet hoeven te communiceren met de laadpaal, en regelt dat met een weerstandje in een plug? Welke slimmerik bedenkt dat stroom voor ventilatie anders is dan stroom voor laden? Als de laadpaal aan de max stroom zit gaat die echt geen stroom krijgen voor ventilatie. Als het zou gaan om milli amperes dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar we praten over 1-11 kW voor koelen of verwarmen! Het vaststellen of het apparaat binnen of buiten staat (wat de reden achter het verhaal lijkt te zijn) is feitelijk een onmogelijkheid.
     
  3. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    We zijn ergens aan het komen als ik zo luidop nadenk en we erover discusieren:

    Momenteel dus 2 oplossingen voor de vaste parkeerplaatsen:
    A) Werken zonder pasjes, maar een knop waarmee je je aankomst-SoC aangeeften de computer zelf het beschikbare vermogen verdeelt.

    B) Werken met 2 RFiD-druppel, waarbij:
    1. RFiD-druppel niet gebruiken = laag vermogen
    2. Blauwe RFiD-druppel = medium vermogen
    3. Rode RFiD-druppel = hoogste mogelijke vermogen

    Eventueel kunnen we ook 1 of 2 DC-laadplaatsen creëren waar bezoekers of medewerkers in geval van nood een half uurtje kunnen snelladen.
     
  4. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,952
    Location:
    Utrecht
    Erg lollig. Maar met deze reactie heb je nogmaals aangetoond dat je echt geen idee hebt van waar het over gaat.

    Het gaat hier niet over ventilatie van / door het voertuig. Het gaat om ventilatie van de ruimte waar het voertuig in staat. Aan te sturen door de EVSE op verzoek van het voertuig. Het voertuig kan aangeven dat ventilatie noodzakelijk is wanneer het laden binnen zou gebeuren. De EVSE weet of het laden inderdaad binnen gebeurt en of ventilatie beschikbaar is. Als de auto aangeeft dat ventileren nodig is, de auto binnen staat en ventilatie niet beschikbaar is, dan zal het laden niet starten. Stom, he?

    Toch even inlezen voordat je alles en iedereen voor gek uitmaakt.

    Zucht. Hoezo NIET hoeven te communiceren? We moeten juist WEL communiceren. En wat is er mis met die weerstanden? Simpel en erg doeltreffend. En btw: die weerstanden zitten niet in de plug zoals jij stelt . Die weerstanden zitten in de auto. Anders zou het ook niet echt opschieten, is het wel? Toch even inlezen voordat je alles en iedereen voor gek uitmaakt.

    Maar bovenal, vooral niet toegeven dat je je vergist hebt hoor. Stel je voor.
     
  5. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,952
    Location:
    Utrecht
    Waar je wellicht ook nog rekening mee moet houden is 'uitgesteld laden'. Het feit dat een auto laadstroom beschikbaar heeft wil niet zeggen dat deze het ook gebruikt. Dus je zult niet een absoluut vermogen toe moeten wijzen, maar een percentage van het totaal beschikbare vermogen. Maar goed, dynamische loadbalancing zou dat op zich mogelijk moeten maken. En vanwege die betonmolen heb je dat sowieso nodig.

    Maaruh ... had je het nu over een 308? Ik was benieuwd naar wat voor lader daar in zat en kwam alleen de e-208 en e-2008 tegen?
     
  6. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,952
    Location:
    Utrecht
    Het verschijnsel kennen we uiteraard wel. De terminologie leek mij meer iets uit Vlaanderen ;)

    Zodra de accu's niet meer allemaal even groot zijn, kom je er niet met het ingeven van een begin percentage en het bijhouden van de toegevoegde stroom.

    Nee, daar doelde ik ook niet op. Ik bedoelde enkel aan te geven dat de exploitant van de laadinfra waarschijnlijk dezelfde zou zijn als de exploitant van de auto's. En dat dus het delen van auto gegevens (username / password) met de laadexploitant niet een probleem zou hoeven te zijn. Zoals jij al bevestigde.

    Overigens kun je in Nederland bij veel leasemaatschappijen een laadpunt voor thuis wel meenemen in het lease contract.
     
  7. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    Een percentage is inderdaad de richting waarin we moeten kijken.

    Bij wijze van voorbeeld: Het beschikbaar vermogen voor de ganse laadparking schommelt tussen 60 en 20kW
    De laagste SoC krijgt dan 50% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
    De 2e laagste SoC krijgt 25% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)
    De 3e laagste SoC krijgt 12,5% van het beschikbare vermogen (begrenst tot 11 of 22kW natuurlijk)

    Hoewel die met de laagste SoC... dat is misschien iemand die het niet meer nodig heeft voor de rest van de dag. En dan is het gebruik van de RFiD-druppels wel handiger.

    De enige lader die in die 308tjes zit momenteel is de 12V-alternator ... :(
    Het leasecontract loopt nog 3 jaar, maar we gaan misschien wel in 2020 beginnen met het loggen van het stroomverbruik en beschikbare vermogen over de ganse site. Zodat we over een voldoende representatieve periode een logging

    Inderdaad. Opnieuw een argument om te opteren voor de RFiD-druppels ipv. een SoC aangifte.

    En nu ik er aan denk. Om het aso-proof te maken... Als iemand 10 keer op rij de snelste RFiD-druppel gebruikt en de auto na 1 of 2uur al automatisch stopt met laden zou er bijvoorbeeld een mail naar de wagenparkverantwoordelijke kunnen gestuurd worden, of een automatische weigering van de snelle RFiD-druppel voor de daaropvolgende 10 dagen. :)
     
  8. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    1,952
    Location:
    Utrecht
    Ah, dus je hebt nog even de tijd .... :)
     
  9. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    Inderdaad, 2 jaar loggen en dan een jaar om eventuele netverzwaring uit te werken. Is snel voorbij met zo'n projectjes.
     
    • Like x 1
  10. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    2,545
    Location:
    Rotterdam
    Dan vergeet je nog dat sommige voertuigen niet op 3 fase kunnen laden. Dus ook al zou je meer vermogen reserveren dan hoeft dat nog bier gebruikt te worden.

    Echt, te overdacht plan. KISS, als mensen het vermogen niet nodig hebben dan moeten ze in hun voertuig het vermogen gewoon reduceren als ze het fatsoen hebben of een lager SoC limiet opgeven.

    Te overdacht en complex.
     
  11. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,636
    Location:
    Zuid Holland
    Ik zie een kans voor Fivari. Als je een applicatie ontwikkelt zoals Jedlix kun je daarmee in je eigen bewonersgroep een laadvoorkeur aangeven. Direct te laden, en bij overschot vol laden. Je meet de totale stroom bij de voeding en verdeel het onder de voertuigen.
     
    • Like x 1
  12. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    @fivari Kan je zoiets maken?
     
  13. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,682
    • Like x 1
  14. Zefram

    Zefram Member

    Joined:
    Feb 12, 2019
    Messages:
    15
    Location:
    Steenbergen
    1 driefase meter.
    2 6 ampère per fase.
    3 Gaat ongevraagd maar na update 40.50.7 lijkt het beter. Valt nog wel af en toe weg maar blijft het wel doen.

    74D39078-C86A-4D82-ACDA-2B9FB7BB57B2.jpeg

    Twee fase moet werken, zolang het maar L1 en L2 of L1 en L3 is.
     
    • Like x 1
  15. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,089
    Location:
    Utrecht
    Dan zou L2+L3 ook moeten werken.
     
  16. Zefram

    Zefram Member

    Joined:
    Feb 12, 2019
    Messages:
    15
    Location:
    Steenbergen
    Ik bedoel de L1, L2 en L3 positie in de TWC. Welke je uit de meterkast pakt maakt niet uit.
     
  17. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,089
    Location:
    Utrecht
    Dat maakt vermoedelijk wel uit, want je moet bijvoorbeeld niet L2+L1 in die volgorde doen. Volgorde is belangrijk, de naam draaistroom heeft daarmee te maken... Probeer het eens voor het onderzoek?
     
  18. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,636
    Location:
    Zuid Holland
    Ja. Heel belangrijk. Anders draait de gelijkstroom de verkeerde kant op.
     
    • Funny x 1
  19. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,089
    Location:
    Utrecht
    #8539 horta, Jan 3, 2020
    Last edited: Jan 3, 2020
    Krachtstroom is gebaseerd op wisselspanning mocht het je ontgaan zijn.

    Met een voorbeeld: een Zappi werkt niet als je met de volgorde van de fases rommelt.
     
  20. Zefram

    Zefram Member

    Joined:
    Feb 12, 2019
    Messages:
    15
    Location:
    Steenbergen
    #8540 Zefram, Jan 3, 2020
    Last edited: Jan 3, 2020
    Volgorde van fase is bij motoren bepalend voor de draairichting. Aansluiten en bij verkeerde draairichting twee fase omwisselen. Bij de TWC is sprake van 3 maal 230, volgorde van fase is niet belangrijk, ik kon zonder foutmeldingen de fasen omwisselen.
    Woningen worden volgens L1,L2,L3 of L2,L3,L1 of L3,L1,L2 aangesloten.
     
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC