TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Jan 22, 2013.

1. DutchTM3

DutchTM3 Active Member

Inderdaad, dat wordt niet wat. Beetje zelfde probleem als met verbruiksmeters die l/100 km aangeven. In vroegere BMWs werd dan, als ik het me goed herinner, 25 l / 100 km of zoiets aangegeven (het max van de schaal). Ik heb ook auto's gezien waarbij niets werd aangegeven. Keuzes ....

Maar er zou m.i. niets mis mee zijn om alle verbruik tijdens voorverwarmen gewoon toe te rekenen aan de volgende rit. Als je nu gaat rijden zie je ook pas na een X aantal meters een Wh / km waarde. Ook om te voorkomen dat er door 0 gedeeld moet worden. Op dat moment kan het verbruik tijdens voorverwarmen gewoon meegenomen worden.

Zal mensen er nog meer bewust van maken van hoe duur die korte ritjes per km eigenlijk zijn.

2. SparkyM3LR4WD

SparkyM3LR4WD Elbert

Dank voor correctie, je hebt gelijk -> ik had idd (voor)verwarmen moeten vervangen door "voorverwarmen"
    Verwarming tijdens de rit doet wel mee. Kan het nu niet meer wijzigen :rolleyes:

• Informative x 1
  3. SparkyM3LR4WD

SparkyM3LR4WD Elbert

Ook wel eens gezien dat tijdens stilstand het verbruik van "l/100 km" wijzigde naar "l/uur"
    Dan zag je direct wat een stationair draaiende motor verbruikte (liters/uur)

• Informative x 2
  4. robertvg

robertvg Extremely Well-Known Member

Als je dat gaat doen, wat doe je dan met sluipverbruik ?
    En wat als mijn kinderen als ik thuiskom een uur in de Tesla gaan zitten spelletjes spelen ?
    Hoort dat verbruik bij de vorige rit of een volgende rit ?
    Allemaal nogal willekeurige keuzes waardoor je er m.i. beter niet aan kan beginnen dit verbruik bij ritten op te tellen.

5. horta

horta Electrified petrolhead

Dat was inderdaad bij mijn Fordjes het geval. De BMW's liepen naar maximum verbruik per km.

6. DutchTM3

DutchTM3 Active Member

Weet niet waarom je met sluipverbruik en spelende kinderen anders om zou moeten gaan dan met voorverwarmen.
    Bij de vorige rit bijtellen schiet denk ik niet op. Want zo gauw je de auto in D zet is het weg. Dan blijft 'de volgende rit' over.

Ik zie nog niet zoveel problemen.

7. ramonneke

ramonneke Active Member

Teslafi geeft je wel dat inzicht. Deze kijkt enkel naar batterij capaciteit en afgelegde kilometers. Via die ritten administratie kun je dit je daadwerkelijke all inclusive verbruik van een rit zien.

• Like x 1
  8. Rrrrrene

Rrrrrene Member

heb de Model X 100D vannacht laten laden van 28% naar 90% (62% bijladen dus). De kWh meter is van 2654 kWh naar 2716 kWh geklommen. Is dus 62 kW aan besteed.
    De dag ervoor heb ik niet opgeladen (dus de TWC hing niet aan de auto) en de kWh teller in de gaten gehouden. De teller bleef quasi gelijk staan gedurende 24u (achter de comma paar cijfertjes verschil.. dat zal miniem sluipverbruik van de TWC zijn).
    Die 62 kW lijkt me vrij OK denk ik zo, niet?
    Snap nog niet hoe ik op amper 3-4 maand zo'n hoog verbruik zie op de kWh teller waar dus echt niks anders dan die TWC op zit.
    Anderzijds: gisteren hele dag zonder airco rondgereden (gewoon ventilatie) en dat scheelt wel een hoop volgens de meter in de Tesla (ipv gemiddeld 280 kWh zakte dat naar rond de 240 kWh!).

Ik had ook Jedlix app geïnstalleerd... maar ik zie momenteel nergens hoeveel kWh die zou geregistreerd hebben.. of is dat niet de bedoeling van die app?)

9. Bas.

Bas. Active Member

Jedlix laat bij overzicht zien wat er slim geladen is. Als je instellingen goed staan gebruik je alleen nachttarief. Dat is handig want in het weekend laadt hij overdag ook. Je kunt per dag, week, maand en jaar het verbruik aflezen.

10. Phil V

Phil V Active Member

Je bedoelt Wh hoop ik.

• Funny x 3
  11. Rrrrrene

Rrrrrene Member

jep dat bedoel ik :p

Jedlix geeft 58,27 kWh aan qua verbruik tijdens die ene laadsessie van 28 naar 90% (61 kWh volgens de teller)

12. Bas.

Bas. Active Member

Betalen ze je dus 5 cent te weinig uit!

• Funny x 2
  13. JPDeckers

JPDeckers Member

14. balblas

balblas Bas

M'n ouders hebben een Renault Zoe gekocht en thuis nog geen laadvoorziening. Dus heb ik m'n TMC van m'n MS aan hen uitgeleend. Helaas bleek de Zoe daar niet blij mee te zijn. Laden met de TMC wilde niet en daarna ook niet meer met welke AC laadpaal dan ook (DC laden via CCS nog wel). Na een bezoek aan de garage en een reset van de onboard AC lader of zo werkte alles weer (dit kon niet op afstand of door de eigenaar zelf gedaan worden).

Vandaag de Zoe aan mijn TWC geprobeerd te laden en dat werkte dan wel weer probleemloos.

Ik dacht eigenlijk dat de TMC gewoon compatibel was met elke wagen die de standaard type 2 (Mennekes) AC stekker ondersteunt, maar blijkbaar niet.

Iemand anders ooit geprobeerd of de TMC ook op een EV van een ander merk werkt?

15. Bas.

Bas. Active Member

Ik heb hetzelfde ondervonden. En aan de TWC werkt het onder de 9A ook niet. De ZE lader van 14A eenfase werkt wel overal op. Ook op een aggregaat. TMC werkt niet op de aggregaat.

16. balblas

balblas Bas

Ondertussen in de handleiding van de TMC gevonden dat deze inderdaad alleen geschikt is voor Tesla modellen en niet voor andere merken.

Mijn TWC levert momenteel 16A op 1 fase dus dat klopt dan wel met jouw ervaring.

17. fivari

fivari Maker van de Fivari-charger

Ik heb het ooit getest: voor driefasig laden moet de laadstroom minstens op 12A ingesteld zijn. 11A werkt niet.
    Voor enkelfasig laden moet de ingestelde laadstroom minstens 8A zijn.

18. Bas.

Bas. Active Member

De TWC is geschikt voor enkel Tesla als hij zo staat ingesteld. Hij kan worden vrijgegeven door de dip-switch om te zetten op universeel. Dan kunnen andere merken ook geladen worden.

19. Bas.

Bas. Active Member

Bij mij werkt hij goed op 9A. Daaronder geeft hij 9 van de 10 x storing.

20. Phil V

Phil V Active Member

Hij had het over de TMC (M van mobile), niet over de TWC (W van wall).
    Wij hebben een Zoe van 2014. Laadt inderdaad niet aan de TMC. Aan de TWC laadt hij wel, maar laden stopt gemiddeld 1 keer per laadbeurt. Herinpluggen lost dit meestal op.

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC