Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Verbruik tijdens stilstand wordt niet meegenomen want delen door nul is flauwekul.
Inderdaad, dat wordt niet wat. Beetje zelfde probleem als met verbruiksmeters die l/100 km aangeven. In vroegere BMWs werd dan, als ik het me goed herinner, 25 l / 100 km of zoiets aangegeven (het max van de schaal). Ik heb ook auto's gezien waarbij niets werd aangegeven. Keuzes ....

Maar er zou m.i. niets mis mee zijn om alle verbruik tijdens voorverwarmen gewoon toe te rekenen aan de volgende rit. Als je nu gaat rijden zie je ook pas na een X aantal meters een Wh / km waarde. Ook om te voorkomen dat er door 0 gedeeld moet worden. Op dat moment kan het verbruik tijdens voorverwarmen gewoon meegenomen worden.

Zal mensen er nog meer bewust van maken van hoe duur die korte ritjes per km eigenlijk zijn.
 
Klopt ook, verwarming tijdens de rit wordt wel meegenomen, @SparkyM3LR4WD is hier onjuist.
Verbuik tijdens stilstand wordt niet meegenomen want delen door nul is flauwekul.
Bij de eNiro zie je inderdaad verbruik van aandrijving, electronica en verwarming/airco apart, zou ik in de Tesla ook wel willen zien.

Dank voor correctie, je hebt gelijk -> ik had idd (voor)verwarmen moeten vervangen door "voorverwarmen"
Verwarming tijdens de rit doet wel mee. Kan het nu niet meer wijzigen :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Inderdaad, dat wordt niet wat. Beetje zelfde probleem als met verbruiksmeters die l/100 km aangeven. In vroegere BMWs werd dan, als ik het me goed herinner, 25 l / 100 km of zoiets aangegeven (het max van de schaal). Ik heb ook auto's gezien waarbij niets werd aangegeven. Keuzes ....

Ook wel eens gezien dat tijdens stilstand het verbruik van "l/100 km" wijzigde naar "l/uur"
Dan zag je direct wat een stationair draaiende motor verbruikte (liters/uur)
 
Maar er zou m.i. niets mis mee zijn om alle verbruik tijdens voorverwarmen gewoon toe te rekenen aan de volgende rit.
Als je dat gaat doen, wat doe je dan met sluipverbruik ?
En wat als mijn kinderen als ik thuiskom een uur in de Tesla gaan zitten spelletjes spelen ?
Hoort dat verbruik bij de vorige rit of een volgende rit ?
Allemaal nogal willekeurige keuzes waardoor je er m.i. beter niet aan kan beginnen dit verbruik bij ritten op te tellen.
 
Als je dat gaat doen, wat doe je dan met sluipverbruik ?
En wat als mijn kinderen als ik thuiskom een uur in de Tesla gaan zitten spelletjes spelen ?
Hoort dat verbruik bij de vorige rit of een volgende rit ?
Allemaal nogal willekeurige keuzes waardoor je er m.i. beter niet aan kan beginnen dit verbruik bij ritten op te tellen.
Weet niet waarom je met sluipverbruik en spelende kinderen anders om zou moeten gaan dan met voorverwarmen.
Bij de vorige rit bijtellen schiet denk ik niet op. Want zo gauw je de auto in D zet is het weg. Dan blijft 'de volgende rit' over.

Ik zie nog niet zoveel problemen.
 
heb de Model X 100D vannacht laten laden van 28% naar 90% (62% bijladen dus). De kWh meter is van 2654 kWh naar 2716 kWh geklommen. Is dus 62 kW aan besteed.
De dag ervoor heb ik niet opgeladen (dus de TWC hing niet aan de auto) en de kWh teller in de gaten gehouden. De teller bleef quasi gelijk staan gedurende 24u (achter de comma paar cijfertjes verschil.. dat zal miniem sluipverbruik van de TWC zijn).
Die 62 kW lijkt me vrij OK denk ik zo, niet?
Snap nog niet hoe ik op amper 3-4 maand zo'n hoog verbruik zie op de kWh teller waar dus echt niks anders dan die TWC op zit.
Anderzijds: gisteren hele dag zonder airco rondgereden (gewoon ventilatie) en dat scheelt wel een hoop volgens de meter in de Tesla (ipv gemiddeld 280 kWh zakte dat naar rond de 240 kWh!).

Ik had ook Jedlix app geïnstalleerd... maar ik zie momenteel nergens hoeveel kWh die zou geregistreerd hebben.. of is dat niet de bedoeling van die app?)
 
heb de Model X 100D vannacht laten laden van 28% naar 90% (62% bijladen dus). De kWh meter is van 2654 kWh naar 2716 kWh geklommen. Is dus 62 kW aan besteed.
De dag ervoor heb ik niet opgeladen (dus de TWC hing niet aan de auto) en de kWh teller in de gaten gehouden. De teller bleef quasi gelijk staan gedurende 24u (achter de comma paar cijfertjes verschil.. dat zal miniem sluipverbruik van de TWC zijn).
Die 62 kW lijkt me vrij OK denk ik zo, niet?
Snap nog niet hoe ik op amper 3-4 maand zo'n hoog verbruik zie op de kWh teller waar dus echt niks anders dan die TWC op zit.
Anderzijds: gisteren hele dag zonder airco rondgereden (gewoon ventilatie) en dat scheelt wel een hoop volgens de meter in de Tesla (ipv gemiddeld 280 kWh zakte dat naar rond de 240 kWh!).

Ik had ook Jedlix app geïnstalleerd... maar ik zie momenteel nergens hoeveel kWh die zou geregistreerd hebben.. of is dat niet de bedoeling van die app?)
Jedlix laat bij overzicht zien wat er slim geladen is. Als je instellingen goed staan gebruik je alleen nachttarief. Dat is handig want in het weekend laadt hij overdag ook. Je kunt per dag, week, maand en jaar het verbruik aflezen.
 
M'n ouders hebben een Renault Zoe gekocht en thuis nog geen laadvoorziening. Dus heb ik m'n TMC van m'n MS aan hen uitgeleend. Helaas bleek de Zoe daar niet blij mee te zijn. Laden met de TMC wilde niet en daarna ook niet meer met welke AC laadpaal dan ook (DC laden via CCS nog wel). Na een bezoek aan de garage en een reset van de onboard AC lader of zo werkte alles weer (dit kon niet op afstand of door de eigenaar zelf gedaan worden).

Vandaag de Zoe aan mijn TWC geprobeerd te laden en dat werkte dan wel weer probleemloos.

Ik dacht eigenlijk dat de TMC gewoon compatibel was met elke wagen die de standaard type 2 (Mennekes) AC stekker ondersteunt, maar blijkbaar niet.

Iemand anders ooit geprobeerd of de TMC ook op een EV van een ander merk werkt?
 
M'n ouders hebben een Renault Zoe gekocht en thuis nog geen laadvoorziening. Dus heb ik m'n TMC van m'n MS aan hen uitgeleend. Helaas bleek de Zoe daar niet blij mee te zijn. Laden met de TMC wilde niet en daarna ook niet meer met welke AC laadpaal dan ook (DC laden via CCS nog wel). Na een bezoek aan de garage en een reset van de onboard AC lader of zo werkte alles weer (dit kon niet op afstand of door de eigenaar zelf gedaan worden).

Vandaag de Zoe aan mijn TWC geprobeerd te laden en dat werkte dan wel weer probleemloos.

Ik dacht eigenlijk dat de TMC gewoon compatibel was met elke wagen die de standaard type 2 (Mennekes) AC stekker ondersteunt, maar blijkbaar niet.

Iemand anders ooit geprobeerd of de TMC ook op een EV van een ander merk werkt?
Ik heb hetzelfde ondervonden. En aan de TWC werkt het onder de 9A ook niet. De ZE lader van 14A eenfase werkt wel overal op. Ook op een aggregaat. TMC werkt niet op de aggregaat.
 
Ik heb hetzelfde ondervonden. En aan de TWC werkt het onder de 9A ook niet. De ZE lader van 14A eenfase werkt wel overal op. Ook op een aggregaat. TMC werkt niet op de aggregaat.
Ondertussen in de handleiding van de TMC gevonden dat deze inderdaad alleen geschikt is voor Tesla modellen en niet voor andere merken.

Mijn TWC levert momenteel 16A op 1 fase dus dat klopt dan wel met jouw ervaring.
 
Ondertussen in de handleiding van de TMC gevonden dat deze inderdaad alleen geschikt is voor Tesla modellen en niet voor andere merken.

Mijn TWC levert momenteel 16A op 1 fase dus dat klopt dan wel met jouw ervaring.
De TWC is geschikt voor enkel Tesla als hij zo staat ingesteld. Hij kan worden vrijgegeven door de dip-switch om te zetten op universeel. Dan kunnen andere merken ook geladen worden.
 
De TWC is geschikt voor enkel Tesla als hij zo staat ingesteld. Hij kan worden vrijgegeven door de dip-switch om te zetten op universeel. Dan kunnen andere merken ook geladen worden.
Hij had het over de TMC (M van mobile), niet over de TWC (W van wall).
Wij hebben een Zoe van 2014. Laadt inderdaad niet aan de TMC. Aan de TWC laadt hij wel, maar laden stopt gemiddeld 1 keer per laadbeurt. Herinpluggen lost dit meestal op.