Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de info geprobeerd een klein beetje te centraliseren.

http://joenix.be/blog/tesla-model-s-charging-your-battery

@Wido, zou jij het toch eens willen nalezen om te zien of er geen al te grote stommigheden instaan?
Ziet er goed uit! Ik zou alleen nog even vermelden dat het laden ook een stukje verlies oplevert.

Je doet er opzich al goed aan om met 220Wh/KM te rekenen, maar het even benadrukken is opzich wel handig.

Een standaard charge is toch tot 90% ipv 85%? Dat weet ik alleen niet zeker.
 
Als ik op de website van Cohere kijk..

Wat is nu eigenlijk een beter keuze ? Die EV-Box of die Keba ?

Ik neig zelf meer naar de Keba oplossing...


Ben er op dit moment ook mee bezig en zit met dezelfde vraag. Vandaag nog contact met Jelle bij Cohere gehad.
Keba P20 met vaste kabel ziet er gewoon veel beter uit.. maar ja, dat zegt niets over kwaliteit en functionaliteit. EV Box heeft geen vaste kabel. Maar je kan er wel vast een kabel in laten zitten en dus op Mode 3 werken. Voordeel van EV Box is de optie om smart charging te gebruiken. Die komt er voor de EV Box, maar niet voor de Keba volgens Jelle.
Daarnaast heb je met de EV Box voor 4 euro per maand online inzicht in gebruik. Als alternatief een tussenmeter plaatsen (ihgv de Keba) kost je eenmalig 240 als ik mij goed herinner. Dus over 5 jaar komt dat op hetzelfde neer. Belangrijk vind ik om zo mogelijk mijn netaansluiting vooralsnog niet uit te hoeven breiden (nu 3 x 25A) gezien de forse initiele en jaarlijkse kosten.
Ik wil wel vast voorbereid zijn op 22kw laden mocht ik dat in de toekomst toch willen of nodig hebben. maar dat kan met beide opties.
En ach - Keba of EV-Box hangt aan de buitenmuur... ik wil daar toch een kastje omheen bouwen zodat de box+kabel uit het zicht is. Belangrijk vind ik dat ik gewoon de stekker in de auto kan steken om laden te starten... en verder geen gedoe met kabel uit auto halen, pasje of sleutel gebruiken etc.. Nu ja, moet kastje dan nog open doen -;)
 
Ben er op dit moment ook mee bezig en zit met dezelfde vraag. Vandaag nog contact met Jelle bij Cohere gehad.
Keba P20 met vaste kabel ziet er gewoon veel beter uit.. maar ja, dat zegt niets over kwaliteit en functionaliteit. EV Box heeft geen vaste kabel. Maar je kan er wel vast een kabel in laten zitten en dus op Mode 3 werken. Voordeel van EV Box is de optie om smart charging te gebruiken. Die komt er voor de EV Box, maar niet voor de Keba volgens Jelle.
Daarnaast heb je met de EV Box voor 4 euro per maand online inzicht in gebruik. Als alternatief een tussenmeter plaatsen (ihgv de Keba) kost je eenmalig 240 als ik mij goed herinner. Dus over 5 jaar komt dat op hetzelfde neer. Belangrijk vind ik om zo mogelijk mijn netaansluiting vooralsnog niet uit te hoeven breiden (nu 3 x 25A) gezien de forse initiele en jaarlijkse kosten.
Ik wil wel vast voorbereid zijn op 22kw laden mocht ik dat in de toekomst toch willen of nodig hebben. maar dat kan met beide opties.
En ach - Keba of EV-Box hangt aan de buitenmuur... ik wil daar toch een kastje omheen bouwen zodat de box+kabel uit het zicht is. Belangrijk vind ik dat ik gewoon de stekker in de auto kan steken om laden te starten... en verder geen gedoe met kabel uit auto halen, pasje of sleutel gebruiken etc.. Nu ja, moet kastje dan nog open doen -;)
Ik had kunnen weten dat ik niet als enige in dit schuitje zit. Voor mij namelijk exact hetzelfde. Ik neig naar EV-Box (ondanks het ontbreken van een vaste kabel) vanwege de smart charger optie. Ook ik wil niet op voorhand al naar een zwaardere aansluiting, en de EV-Box + smart charger combi zou bij mijn huidige aansluiting (3 fase 25A) gedoseerd een zo maximaal mogelijk amperage kunnen gebruiken voor het laden van de auto, binnen de grenzen van mijn aansluiting en afhankelijk van het overige stroomgebruik in mijn huis. Dit weegt voor mij zwaarder dan de vaste kabel, hoewel ik dat wel erg prettig had gevonden.
 
Na telefoontjes met New Motion en Cohere kom ik er vandaag achter dat een gewoon krachtstroomstopcontact (waar de rode of blauwe IEC 60309 stekker in past) ook gewoon werkt om met 3x16A te kunnen laden. Waarom zou ik dan een laadstation nemen? Iemand die kan aangeven wat de nadelen zouden zijn?
 
Na telefoontjes met New Motion en Cohere kom ik er vandaag achter dat een gewoon krachtstroomstopcontact (waar de rode of blauwe IEC 60309 stekker in past) ook gewoon werkt om met 3x16A te kunnen laden. Waarom zou ik dan een laadstation nemen? Iemand die kan aangeven wat de nadelen zouden zijn?
Dit is enkele keren in dit topic behandeld, een post of 10 terug nog.
 
Wat ik er nu van begrijp is dat je de kabel gewoon in de ansluiting op de EV box kunt laten zitten. Het is immers toch mode 3, komt dus pas spanning op als kabel ook op auto wordt aangesloten. Daarmee heb je feitelijk ook een vaste kabel -;). Of zie ik iets over het hoofd.... Iemand ?
 
Ik had kunnen weten dat ik niet als enige in dit schuitje zit. Voor mij namelijk exact hetzelfde. Ik neig naar EV-Box (ondanks het ontbreken van een vaste kabel) vanwege de smart charger optie. Ook ik wil niet op voorhand al naar een zwaardere aansluiting, en de EV-Box + smart charger combi zou bij mijn huidige aansluiting (3 fase 25A) gedoseerd een zo maximaal mogelijk amperage kunnen gebruiken voor het laden van de auto, binnen de grenzen van mijn aansluiting en afhankelijk van het overige stroomgebruik in mijn huis. Dit weegt voor mij zwaarder dan de vaste kabel, hoewel ik dat wel erg prettig had gevonden.

Ik kreeg zelf het idee dat de smart charge oplossing geen paar honderd euro gaat zijn, meer in de hoek tussen de 1 en 2 duizend. Voor mij te fors, ik hou het vooralsnog even bij slim timen. Ampera direct opladen, Tesla pas vanaf middernacht.
De vaste kabel is voor mijn in praktijk met de Ampera niet meer te missen, na een paar keer in de regen een natte kabel te hebben opgerold was ik er wel klaar mee :). De voornaamste reden van aan laadstation zou denk ik juist de vaste kabel zijn, als je dat niet wilt - bijvoorbeeld omdat je in een carport of garage staat - dan is een krachtstroomaansluiting toch wel een optie denk ik.
 
Voor wie moeite heeft met de 2-verschillende soorten 3-fasen-aansluitingen heb ik hieronder een goede uitlegvideo gevonden. Sommige zaken zijn wel enkel voor N.-Amerika geschikt, maar de eenvoud waarmee het uitgelegd wordt vond ik wel goed.

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/Kkwv5zgCQt8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Ik kreeg zelf het idee dat de smart charge oplossing geen paar honderd euro gaat zijn, meer in de hoek tussen de 1 en 2 duizend. Voor mij te fors, ik hou het vooralsnog even bij slim timen.
Dat klopt. Ik heb nog geen prijsopgave, maar ik vrees ook op dat dit een prijzige optie wordt. Bovendien werkt die smart charger alleen met een EV-Box laadpunt, en de 22kw variant daarvan is ook nog eens veel duurder dan de Keba. Dus ik heb ook nog mijn twijfels. Maar ze hebben mij ook verteld dat met mijn 3 fase 25A aansluiting bij een Keba laadpunt het laden beperkt zal moeten worden tot 12A omdat mijn huis (bijvoorbeeld vanwege inductie koken en een sauna) mogelijk ook nog de nodige amperetjes nodig heeft. Het voor de auto beschikbare amerage moet dan veiligheidshalve beperkt worden. Met de smart charger wordt gekeken of er daadwerkelijk een verbruik is door dergelijke apparaten, en zo nee, dan kan er meer naar de auto. Met de keba en zonder de smart charger zou de 85kw pas vol zijn na 13 uur. De smart charger zou 's nachts opmerken dat er nauwelijks iets gebruikt wordt en zodoende meer toelaten voor de auto. De beperking van 12A is niet nodig, de smart charger bewaakt dit. En zodoende kun je een stuk sneller laden dan in 13 uur. En 13 uur....dat vind ik gewoon geen optie. Natuurlijk zal ik de accu niet vaak helemaal leeg trekken en hoeft hij niet elke nacht 13 uur te stampen, maar ik vind het ook belangrijk om tussendoor even wat kilometertjes te kunnen bijladen, en dat gaat met deze oplossing dan ook niet erg snel. Dus ja, ik verwacht dat de EV-Box + smart charger optie een stuk duurder wordt, maar ik ga dat om genoemde reden wel overwegen.
 
Dat klopt. Ik heb nog geen prijsopgave, maar ik vrees ook op dat dit een prijzige optie wordt. Bovendien werkt die smart charger alleen met een EV-Box laadpunt, en de 22kw variant daarvan is ook nog eens veel duurder dan de Keba. Dus ik heb ook nog mijn twijfels. Maar ze hebben mij ook verteld dat met mijn 3 fase 25A aansluiting bij een Keba laadpunt het laden beperkt zal moeten worden tot 12A omdat mijn huis (bijvoorbeeld vanwege inductie koken en een sauna) mogelijk ook nog de nodige amperetjes nodig heeft. Het voor de auto beschikbare amerage moet dan veiligheidshalve beperkt worden. Met de smart charger wordt gekeken of er daadwerkelijk een verbruik is door dergelijke apparaten, en zo nee, dan kan er meer naar de auto. Met de keba en zonder de smart charger zou de 85kw pas vol zijn na 13 uur. De smart charger zou 's nachts opmerken dat er nauwelijks iets gebruikt wordt en zodoende meer toelaten voor de auto. De beperking van 12A is niet nodig, de smart charger bewaakt dit. En zodoende kun je een stuk sneller laden dan in 13 uur. En 13 uur....dat vind ik gewoon geen optie. Natuurlijk zal ik de accu niet vaak helemaal leeg trekken en hoeft hij niet elke nacht 13 uur te stampen, maar ik vind het ook belangrijk om tussendoor even wat kilometertjes te kunnen bijladen, en dat gaat met deze oplossing dan ook niet erg snel. Dus ja, ik verwacht dat de EV-Box + smart charger optie een stuk duurder wordt, maar ik ga dat om genoemde reden wel overwegen.

Jm,
Je kunt het laden schedulen via je app zodat het laden om 23:00 start wanneer jij uit de sauna stapt en uitgekookt bent.
Dan kun je met je 3x25A heel goed 20A naar je S sturen en 's-ochtends weer met een volle batterij wegscheuren.
 
Jm,
Je kunt het laden schedulen via je app zodat het laden om 23:00 start wanneer jij uit de sauna stapt en uitgekookt bent.
Dan kun je met je 3x25A heel goed 20A naar je S sturen en 's-ochtends weer met een volle batterij wegscheuren.
Nou....ik begreep dus dat de installateur er in mijn geval voor moet zorgen dat er maximaal 12A naar de auto kan, puur vanwege de mogelijkheid dat er veel zware apparaten tegelijk in gebruik zijn. Koken doen we nooit 's nachts en de sauna gebruiken we ook sporadisch, dus het probleem is meer hypothetisch, maar het kán wel. Het feit dat ik het laden kan schedulen gedurende de nacht maakt dan niet uit.
 
Ben er op dit moment ook mee bezig en zit met dezelfde vraag. Vandaag nog contact met Jelle bij Cohere gehad.
Keba P20 met vaste kabel ziet er gewoon veel beter uit.. maar ja, dat zegt niets over kwaliteit en functionaliteit. EV Box heeft geen vaste kabel. Maar je kan er wel vast een kabel in laten zitten en dus op Mode 3 werken. Voordeel van EV Box is de optie om smart charging te gebruiken. Die komt er voor de EV Box, maar niet voor de Keba volgens Jelle.
Daarnaast heb je met de EV Box voor 4 euro per maand online inzicht in gebruik. Als alternatief een tussenmeter plaatsen (ihgv de Keba) kost je eenmalig 240 als ik mij goed herinner. Dus over 5 jaar komt dat op hetzelfde neer. Belangrijk vind ik om zo mogelijk mijn netaansluiting vooralsnog niet uit te hoeven breiden (nu 3 x 25A) gezien de forse initiele en jaarlijkse kosten.
Ik wil wel vast voorbereid zijn op 22kw laden mocht ik dat in de toekomst toch willen of nodig hebben. maar dat kan met beide opties.
En ach - Keba of EV-Box hangt aan de buitenmuur... ik wil daar toch een kastje omheen bouwen zodat de box+kabel uit het zicht is. Belangrijk vind ik dat ik gewoon de stekker in de auto kan steken om laden te starten... en verder geen gedoe met kabel uit auto halen, pasje of sleutel gebruiken etc.. Nu ja, moet kastje dan nog open doen -;)


Ik heb inmiddels de Keba P20 32A versie met vaste kabel geïnstalleerd. Hij draait goed op de Zoë. Zoals eerder gepost heb ik hem op 3x20A staan.
Dit waren mijn hardware kosten:
Het kan goedkoper als je een eenvoudiger aardlek neemt, maar renault vereist een type B, voor eventuele lekkage van gelijkstroom uit de auto naar het net.
Zoals je ziet kost een geijkte teller maar ca. €166,-
Voor de Keba box betaalde ik ongeveer €900,-
Werkt voor mij als een zonnetje.


Schermafbeelding 2013-08-21 om 23.12.37.png
 
Nou....ik begreep dus dat de installateur er in mijn geval voor moet zorgen dat er maximaal 12A naar de auto kan, puur vanwege de mogelijkheid dat er veel zware apparaten tegelijk in gebruik zijn. Koken doen we nooit 's nachts en de sauna gebruiken we ook sporadisch, dus het probleem is meer hypothetisch, maar het kán wel. Het feit dat ik het laden kan schedulen gedurende de nacht maakt dan niet uit.

Zou Cohere met meerdere installateurs werken? Ik heb 'm vrijdag aan de lijn gehad, geen probleem om 11kW over 3x25A aansluiting te doen. Welliswaar hou je dan weinig meer over gaf hij aan, maar met een beetje handig timen kon het wel. Als de zekering er te vaak uit zou klappen, kon je altijd nog eens nadenken over een upgrade.
 
Nou....ik begreep dus dat de installateur er in mijn geval voor moet zorgen dat er maximaal 12A naar de auto kan, puur vanwege de mogelijkheid dat er veel zware apparaten tegelijk in gebruik zijn. Koken doen we nooit 's nachts en de sauna gebruiken we ook sporadisch, dus het probleem is meer hypothetisch, maar het kán wel. Het feit dat ik het laden kan schedulen gedurende de nacht maakt dan niet uit.
Die beredenering klopt electro technisch, maar als je zorgt dat de boel goed afgezekerd is kan je prima 3x20A voeden naar de S in de nacht.

Sowieso is de capaciteit in je huis al altijd hoger dan je hoofdzekeringen.
 
Ik heb inmiddels de Keba P20 32A versie met vaste kabel geïnstalleerd. Hij draait goed op de Zoë. Zoals eerder gepost heb ik hem op 3x20A staan.
Dit waren mijn hardware kosten:
Het kan goedkoper als je een eenvoudiger aardlek neemt, maar renault vereist een type B, voor eventuele lekkage van gelijkstroom uit de auto naar het net.
Zoals je ziet kost een geijkte teller maar ca. €166,-
Voor de Keba box betaalde ik ongeveer €900,-
Werkt voor mij als een zonnetje.

Bedankt voor de informatie - geeft me een goed gevoel om toch voor deze aanpak te gaan. En upgraden kan inderdaad altijd nog.
 
Overigens denk ik niet dat de smart metering zo maar 1000 a 2000 euro gaat kosten. Ik ben vorige week Vrijdag bij Cohere geweest en het lijkt mij niet dat ze zo'n prijs gaan halen, goedkoper denk ik.

Zij vertelde juist dat ze het met de Keba beter voor elkaar kregen. De details laat ik aan hen over :)