Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Weinig waarschijnlijk. De stekker is zo gemaakt dat wanneer die niet voldoende diep in de laadpoort zit, de communicatie tussen voertuig en laadpunt niet mogelijk is en het laden gewoon niet zou starten.

Klopt voor de mennekes stekker in de auto. Maar dit ging om laden met de mobile charger en dan kan de shuko in het gewone stopcontact wel degelijk problemen veroorzaken.
 
Je rekent je rijk. BTW wordt ook over de energiebelasting en ODE berekend. Belasting op belasting, zo doet de overheid dat.

Ik zou je op je woord willen geloven, maar gezien de verschillende informatie vanuit verschillende bronnen (waaronder Essent) ben ik wel benieuwd naar bewijs. In uiterste geval vraag ik Essent om een gespecificeerde rekening. Enkel zakelijke klanten krijgen blijkbaar een gespecificeerde rekening, heel apart. Ze moeten ergens geld aan verdienen denk ik maar.
 
Ik zou je op je woord willen geloven, maar gezien de verschillende informatie vanuit verschillende bronnen (waaronder Essent) ben ik wel benieuwd naar bewijs. In uiterste geval vraag ik Essent om een gespecificeerde rekening. Enkel zakelijke klanten krijgen blijkbaar een gespecificeerde rekening, heel apart. Ze moeten ergens geld aan verdienen denk ik maar.
Iedereen hoort een gespecificeerde factuur met vermelding van de Btw te ontvangen. Meestal is dat de jaarafrekening.
 
Ik zou je op je woord willen geloven, maar gezien de verschillende informatie vanuit verschillende bronnen (waaronder Essent) ben ik wel benieuwd naar bewijs. In uiterste geval vraag ik Essent om een gespecificeerde rekening. Enkel zakelijke klanten krijgen blijkbaar een gespecificeerde rekening, heel apart. Ze moeten ergens geld aan verdienen denk ik maar.
Nee hoor, ook particuliere klanten krijgen een gespecificeerde rekening. Hierbij mijn factuur van Greenchoice waar je per post het bedrag exclusief en inclusief BTW ziet.
Schermafbeelding 2020-02-21 om 11.58.42.jpeg
 
Last edited:
Nee hoor, ook particuliere klanten krijgen een gespecificeerde rekening.View attachment 513410

Bij Essent niet. Staat enkel bij het deelbedrag voor totale verbruikskosten (eerste 4 posten op jouw rekening) dat dit bedrag incl. BTW is, maar staat niet per post gespecificeerd. Daarnaast wordt ook het BTW percentage niet genoemd.

Maar goed, ik trek de conclusie dat de helpdesk medewerker van Essent mij verkeerd geïnformeerd heeft en bovengenoemde specificatie van Essent achteraf wel de lading dekt, aangezien er dus BTW op alle posten zit en het dus om zelfde percentage per post gaat, nl. 21%

Dank voor de info.
 
Ik heb twee palen van Woodvision gekocht inmiddels. Ik ga er de komende weken mee aan de slag. Aan eentje hang ik de TWC en aan de andere de Lolo Smart waarmee we nu laden (die gaat mijn vrouw gebruiken voor haar i3). Ik heb nog even, ze hoeven pas eind december de grond in. Maar ik wil dan wel alles uitgevogeld en voorbereid hebben.

Het doorvoeren van de elektriciteitskabels zal nog even wat puzzelen worden omdat de paal niet helemaal hol is maar uit meerdere holle ruimtes bestaat (dat wist ik al wel, het was op de foto te zien). Overigens laat ik het uiteindelijke aansluiten door een elektriciën doen, dat vertrouw ik mezelf niet toe.

Dank voor de tip. Gister de woodvision paal geïnstalleerd en de TWC opgehangen. Het geheel ziet er netjes uit en was redelijk eenvoudig te doen. De plastic dop op de paal vind ik wel een beetje goedkoop ogen, maar daar merk je weinig van in het geheel/ Wel heb ik de dop met lijm vastgezet.
 
  • Like
Reactions: jheerink
Ja, die foto had ik al gezien.. maar ben benieuwd hoe het er bij @Maurice1 uit ziet.

Hieronder de laadpaal. Een conifeer is in het proces gesneuveld. Nu de schutting tussen de buren iets verlengen dan dan hebben we beide weer meer privacy. De overige coniferen moeten ook weg en dan de oprit opnieuw laten (breder) leggen. Nu staat de paal nog in het zand. Dat moet later steen worden. Gelukkig is bij ons veel klei waardoor de laadpaal niet in het beton hoeft.

upload_2020-2-23_7-36-2.png
 
upload_2020-2-23_10-33-46.jpeg
b6afc04a-3bc6-4eea-a712-b422c5dfc222
En zo ziet het er uit in zilver. Allen vond ik het geen potje met die rol kabel er op. Dus die duw ik nu door de heg en trek ik met een touwtje en een katrol netjes langs de achterzijde van de heg. Ik zoek allen nog een degelijke geleiderol zoals die voor slang beschikbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zie hier wat tarieven langskomen. Deze week kreeg ik van Eneco onderstaand aanbod. Hebben jullie betere deals?
View attachment 514201
Ik heb in juli 2019 met Greenchoice een drie jaar vaste deal gemaakt met:
0,0438 per kWh dal
0,0578 per kWh normaal
Dat zijn lagere tarieven dan die hierboven in mijn overzichtje staan. Die bedragen zijn een gemiddelde zijn van de variabele tarieven die ik had en de lagere prijs vanaf juli 2019.
Vaste leveringkosten GreenChoice per dag 0,1219, dat wordt 44,19 per jaar. Alle prijzen ex btw.

Mijn tarieven zijn flink lager. Het zijn evenwel dagtarieven en blijken ook, telefonisch, onderhandelbaar.
Ik wilde ingaan op een aanbieding via de Consumentenbond. Toen dat uiteindelijk geen voordeel bleek op te leveren in vergelijking met de prijzen die Gaslicht.com voorrekende, bleek de Greenchoice medewerker, wel bij 3 jaar vast, nog wat in de achterzak te hebben.
Dat leverde wel een flink voordeel op. Toen was een afspraak voor drie jaar vast snel gemaakt.

In mijn geval was de keuze voor Greenchoice mede ingegeven doordat ik 37 zonnepanelen in een postcoderoosregeling heb. Die stroom wordt teruggeleverd aan het net via Greenchoice. Terugbetaling van de energiebelasting verloopt dan automatisch via Greenchoice.
 
  • Like
Reactions: DamascuS75D