Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je mag alleen kosten declareren die je extra maakt voor het laden van je auto. Daar is geen sprake van in het geval van de vaste lasten van je particuliere aansluiting. Extra kosten die je hebt gemaakt voor het aanpassen van die aansluiting (dus ook de laadpaal e.d.) mogen wel worden gedeclareerd, want die maak je extra.

De vermindering energiebelasting verlaagt de extra kosten die je maakt voor het laden van je auto, als je aanneemt dat het een vermindering is van de energiebelastingcomponent in de kWh prijs. Dat was niet het geval, aangezien de vermindering energiebelasting een heffingskorting is voor je particuliere basisbehoefte aan energie (en dus niet de kWh kostprijs beïnvloed en daarmee extra kosten die je maakt voor het laden van je auto).
Oh, dus je had die er al af gehaald. Dat had ik even over het hoofd gezien.
 
Bijzondere interpretatie... Vooral omdat de belastingdienst zelfs akkoord gaat met tarieven in de richting van 0,35 euro/kWh.

Wat is jouw definitie van 'akkoord gaan'? Niet op papier, formeel gok ik. Dat sommigen nu die kostprijs hanteren zonder dat ze op de stoep staan, is iets anders dan formeel toestaan. Als het aantal EV's in het zakelijk wagenpark zal toenemen en daarmee de misgelopen belastingopbrengst, zullen ze de kostprijs wel beter specificeren.
 
Volgens mij wordt €0,20 tot €0,23 of zelfs hoger gewoon geaccepteerd door de belastingdienst.

Andere mogelijkheid is een laadpas van de werkgever vragen waarmee je bij openbare laadpunten kunt laden.
Vervolgens thuis een laadpaal van bijvoorbeeld The Newmotion (laten) plaatsen en deze vervolgens als openbare laadpaal instellen met een gangbaar openbaar tarief van €0,34. Als je vervolgens met de laadpas van je werkgever “thuis”/openbaar laad dan krijg je zelf €0,34 vergoed en voor de werkgever zijn het gewoon laadsessies op een openbaar laadpunt.
Ik denk niet dat Newmotion je €0,34 gaat uitbetalen in privé. Die zullen er wel tegen een vergoeding tussen gaan zitten lijkt me. Iemand ervaring?
 
Ik denk niet dat Newmotion je €0,34 gaat uitbetalen in privé. Die zullen er wel tegen een vergoeding tussen gaan zitten lijkt me. Iemand ervaring?
Werkt prima hoor.
Je stelt zelf een tarief dat betaald moet worden voor publiek laden. Als je dit bv op €0,34ct zet dan krijg je dit gewoon door The New Motion uitbetaald.
The Newmotion zelf brengt dit bedrag ook weer in rekening bij diegene die bij de laadpaal heeft geladen en zet daar een transactievergoeding van €0,35 per laadsessie overheen.
De Kosten Van Openbaar Laden | Laadnetwerk | NewMotion NL
[URL="https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpunten/"]Onze EV Diensten En Abonnementen | NewMotion NL
[/URL]
 
  • Helpful
Reactions: Bas.
Heb je hier meer informatie over? Bijvoorbeeld een link of een kopie van een brief van de Belastingdienst?
Misschien moeten we het eens van de andere kant bekijken ....

Als je met je zakelijke pasje langs de Ionity gaat betaal je iets van 80 ct / kWh. De fiscus maalt daar echt niet om. Dus waarom zou 35 ct / kWh niet mogen? Tot zover de belastingopgave voor de werkgever. En dan komen we nu bij de jaarlijkse belastingopgave van de medewerker. Ergens zal die aan moeten vullen of of hij nog andere inkomsten heeft. Als de medewerker stroom die 22 ct kost doorverkoopt voor 35 ct zal hij hier mss wel Ja in moeten vullen ....
 
  • Like
Reactions: ramonneke
En dan komt het neer op peanuts op het totaal. 1 MWh laden levert dan wel 110 euro winst, of beter omzet. Nou, nou, nou daar is de belastingdienst van onder de indruk op die ton inkomen. ;)

Dat is het punt, je bent wel een dief van je eigen portemonnee. Je mag zeker 23 cent/kWh declareren zonder dat er iemand opmerkingen over gaat maken.
Is die 11 cent nu wel of niet de moeite waard ten opzichte van die ton aan inkomen? :D
 
Kan het zijn dat je met verschillende Soc. begint te laden en dat er meer of minder tijd tussen het moment van laden stoppen zit en jij weg gaat?
SoC is vaak ongeveer hetzelfde, maar ik heb niet gekeken of eraan gedacht dat wanneer ik de auto heb laten staan andere waardes krijg dan als ik gereden heb. Dat zal ik in de gaten houden. Hoewel ik het volgende niet begrijp denk ik dat minder of meer tijd tussen stoppen laden en wegrijden geen mogelijke aanleiding is, want dat is vaak hetzelfde.
 
Ik heb een 1 fase 40 amp installatie in huis.Er ligt een 3g 4mm^2 kabel waar ik mijn Laadsysteem wil plaatsen.
Wat is het maximum amperage wat ik door deze kabel kan laden?
Mijn plan is om mijn huis 1 fase te laten. :)
Mijn 20 Amp zou ik 120 km per dag na 23:00 hrs kunnen laden dat zou genoeg moeten zijn.
 
Hij zit al door een plastic buis in de vloer vanaf de meterkast naar de garage. Ik had gehoopt dat ie van de meterkast naar de kruipruimte ging en dan weer door een buisje door de vloer in de garage. Dan was ie makkelijk te vervangen. Ik kan deze er wel uit trekken denk ik. Hij zal ongeveer 7 m in een plastic buis zitten maar ik ben bang dat ik de 6 mm^2 er niet door krijg.
De kabel lengte van de meterkast tot aan mijn Laadpunt zou inclusief de verticale stukken 9m zijn verwacht is. Zou 32 Amp dan ook nog kunnen of zoek ik dan te ver de grens op? En zou ik aan smart charging moeten gaan doen denk ik.