Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
super uitleg.
Nu begrijp ik het volledig.

Dan ga ik starten met de kring die er ligt (20A) en laden aan 5.3kW. Als ik merk dat dit niet voldoende is, pas ik de zekering gwn aan zodat het een kring wordt van 25A en dan zit ik aan 6.6kW. (als de kabels die er liggen dit kunnen natuurlijk)

Enige dat ik dan moet hopen is dat de wallbox dat ze ons gaan geven ook kan werken met 3x230V want enige info dat we nu al hebben is dat ze geinstalleerd kunnen worden op enkel fase en 3fase. Verder is er nog geen info en door het Corona gebeuren zal dit nog niet direct komen vrees ik.

Of kan elke wallbox overweg met 3fase op 230V als ze 3 fase op 400V kunnen?
 
Er wordt geen gebruik gemaakt van de 400 V (dat is fase naar fase), maar van 230 V (Fase naar nul) bij veruit de meeste laders. Vanzelfsprekend is dat alleen het geval bij aanwezigheid van een nulleider of neuter. Wat in een technische term een sterschakeling heet.

De technische term voor de schakeling zoals die in België regelmatig wordt gebruikt is een driehoekschakeling (dus zonder neuter).
 
super uitleg.
Nu begrijp ik het volledig.

Dan ga ik starten met de kring die er ligt (20A) en laden aan 5.3kW. Als ik merk dat dit niet voldoende is, pas ik de zekering gwn aan zodat het een kring wordt van 25A en dan zit ik aan 6.6kW. (als de kabels die er liggen dit kunnen natuurlijk)

Enige dat ik dan moet hopen is dat de wallbox dat ze ons gaan geven ook kan werken met 3x230V want enige info dat we nu al hebben is dat ze geinstalleerd kunnen worden op enkel fase en 3fase. Verder is er nog geen info en door het Corona gebeuren zal dit nog niet direct komen vrees ik.

Of kan elke wallbox overweg met 3fase op 230V als ze 3 fase op 400V kunnen?

Zie ook schema bij #8739 (3 fase met tussen 2 fases gemeten 230Volt zoals dat soms in Belgie voorkomt)
De handleiding kun je van Tesla site downloaden voor meer info over aansluit mogelijkheden.
 
Zie ook schema bij #8739 (3 fase met tussen 2 fases gemeten 230Volt zoals dat soms in Belgie voorkomt)
De handleiding kun je van Tesla site downloaden voor meer info over aansluit mogelijkheden.

ja maar dit zegt enkel dat de TWC hiermee overweg kan (altans zo lees ik het). Mijn vraag was eerder of elke laadpaal, dat 3 fase kan, sowieso ook 3 fase 230V (zonder neuter) kan. Of zijn er ook die weldegelijk op 3fasen werken maar enkel wanneer het 400V (met neuter) is?

Kortom: kan het zijn dat je een laadpaal hebt die 3 fasen kan laden wanneer er een neuter aanwezig is maar niet zal werken wanneer er geen neuter aanwezig is (waardoor dan monofasig geladen zal moeten worden)?
 
Bij eenvoudige laadstations zal het geen probleem geven: in essentie doen die de hand shake met de auto, communiceren de maximale stroom en geven de stroom vrij door een tweepolige of vierpolige contactor aan te trekken. Of er spanning opzit of niet maakt dan niet uit. Maar sommige laadstations voeren checks uit. Bv. of er een nulspanning is tussen de geleider op N en die op de aarde. In dat geval gaat het niet lukken. De enige waarvan ik weet dat ze testen zijn de granny chargers. Maar misschien zijn er nog.
 
Het zal nog wel even duren voordat het grootschalig wordt ingevoerd, maar in elk geval een mooie oplossing om piekbelasting in het net te voorkomen.
Enexis: slim laden elektrische auto's leidt tot 40 procent minder piekbelasting
Ja, zeker. Vooral de 'flex knop' vind ik een goede. Zo kan je dus wanneer je écht wil wel op vol vermogen laden.

Maar de prijsprikkel moet wel groot genoeg zijn en ook moet het gewoon simpel zijn. Niet met allemaal bedrijven en cloud modellen er tussen die weer extra kosten toevoegen in de hele keten.
 
Leuk idee, maar aan het eind van de nacht wil ik dat mijn auto gewoon opgeladen is. Tot 100%, wat de netbeheerder er ook van vindt.

Het maakt mij inderdaad ook niet uit op welk moment er geladen wordt, maar ik wil wel dat de auto is geladen tot het percentage wat ik heb ingesteld en dat de accu is geladen op het moment dat ik wil vertrekken.
Een flex knop zou dan een uitkomst kunnen zijn. Meer intelligent zou zijn als je zelf (of de auto) kan aangeven hoeveel kWh’s er nodig zijn en wat de maximale laadsnelheid is zodat de laadsessie hierop afgestemd kan worden.
 
De kans is dus wel aanwezig dat jij daardoor duurder uit bent. Dat is jouw eigen keuze uiteraard.

Het kan zijn dat je buurman die met 80% genoegen neemt daardoor wel goedkoper kan laden en rijden.
Met die 80% kom ik niet gegarandeerd heen en weer (met reserve voor onverwachte dingen). Dus het is wat minder zwart/wit dan de netbeheerder zich voorstelt. En ja, dan is de mogelijke consequentie dat ik duurder uit ben dan mijn buurman. (Not, want die rijden allemaal in een ICE ;)).
 
Belangrijker is hoeveel kWh je in welk tijdsframe wilt laden

Dit dus.. en daar zou je dat slim mee kunnen laden. Precies het domein van Jedlix. Probleem is echter dat wil je dit optimaal benutten je dus ook een zware aansluiting moet hebben zodat je desgewenst 32A*230V*3=22kW of misschien zelfs meer uit het net kan trekken zodra de aanbieder dat zou willen.
 
Er zijn bijna geen auto's die 22kW AC kunnen laden. Eigenlijk enkel de Zoe, de SMART en in nog niet verkrijgbare optie de e-tron. Slim laden is voor mij eerder uit een beperkte aansluiting zoveel mogelijk kWh halen. Uit 3x25A ook effectief die 24A halend en MS of MX halen wanneer het kan.
Voorlopig is dat lokale optimalisatie maar op termijn zou de gridbelasting het laadvermogen moeten bepalen.
 
Er zijn bijna geen auto's die 22kW AC kunnen laden. Eigenlijk enkel de Zoe, de SMART en in nog niet verkrijgbare optie de e-tron. Slim laden is voor mij eerder uit een beperkte aansluiting zoveel mogelijk kWh halen. Uit 3x25A ook effectief die 24A halend en MS of MX halen wanneer het kan.

Volgens mij was er voorheen de dual charger optie bij oudere Tesla's om 22kW te laden (2*16A) waar tegenwoordig deze optie er niet meer is maar je dus op 24A zit.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Iemand hier een idee wanneer de TWC Gen 3 hier beschikbaar zal zijn? Nu de M3 weer meer gebruikt wordt wil ik thuis toch wat sneller kunnen laden. Hoewel wifi in eerste instantie nog niet echt van toegevoegde waarde lijkt vind ik het toch wel jammer om nu nog een Gen 2 aan te schaffen. Toen ik dat destijds (pre Corona) aan een SeC vroeg wisten ze überhaupt nog niks van een nieuwe generatie TWC...