Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand hier een idee wanneer de TWC Gen 3 hier beschikbaar zal zijn? Nu de M3 weer meer gebruikt wordt wil ik thuis toch wat sneller kunnen laden. Hoewel wifi in eerste instantie nog niet echt van toegevoegde waarde lijkt vind ik het toch wel jammer om nu nog een Gen 2 aan te schaffen. Toen ik dat destijds (pre Corona) aan een SeC vroeg wisten ze überhaupt nog niks van een nieuwe generatie TWC...
Waarom zou je met een nieuwere generatie TWC sneller kunnen laden dan met het huidige model? De beperking (3 x 16 a) zit voor een M3 toch vooral / ook in de auto?

- edit - Of verwacht je dat de nieuwe generatie load balancing ondersteund? Want dan kan ik me er iets bij voorstellen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Waarom zou je met een nieuwere generatie TWC sneller kunnen laden dan met het huidige model? De beperking (3 x 16 a) zit voor een M3 toch vooral / ook in de auto?

- edit - Of verwacht je dat de nieuwe generatie load balancing ondersteund? Want dan kan ik me er iets bij voorstellen.

Dat laatste bijvoorbeeld ja, met wifi kun je in potentie best leuke extra's toevoegen aan de TWC, momenteel is dat dus nog niet het geval. Wat betreft sneller laden, ik doe dat nu nog gewoon met de TMC dus vandaar de behoefte aan een upgrade.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Het is een voorschrift en dus in die zin niet voor discussie vatbaar. Ik vermoed trouwens dat er geen andere dan 30 mA bestaan.
Let er wel op dat je een type B aardlek hebt en geen aarlekautomaat met curve B.
Los daarvan denk ik niet dat een DC-stroom door het lichaam van meer dan 30 mA dodelijk is. Ik leerde altijd dat AC door het lichaam gevaarlijker is dan DC-stroom.
Wel belangrijk is dat de aardlek type B niet na de algemene aardlekbeveiliging komt. Bij een DC lekstroom van meer dan 6mA wordt die hoofdaardlekschakelaar immers "verlamd" waardoor hij niet meer zal afslaan als elders in het circuit een wel dodelijke AC-lekstroom zou optreden.
 
Last edited:
Het is een voorschrift en dus in die zin niet voor discussie vatbaar. Ik vermoed trouwens dat er geen andere dan 30 mA bestaan.
Let er wel op dat je een type B aardlek hebt en geen aarlekautomaat met curve B.
Los daarvan denk ik niet dat een DC-stroom door het lichaam van meer dan 30 mA dodelijk is. Ik leerde altijd dat AC door het lichaam gevaarlijker is dan DC-stroom.
Wel belangrijk is dat de aardlek type B niet na de algemene aardlekbeveiliging komt. Bij een DC lekstroom van meer dan 6mA wordt die hoofdaardlekschakelaar immers "verlamd" waardoor hij niet meer zal afslaan als elders in het circuit een wel dodelijke AC-lekstroom zou optreden.
Ik dacht juist altijd dat DC stromen in potentie veel gevaarlijker waren dan AC stromen?

- edit - Internet lijkt het niet met mij eens te zijn. Waarom dacht ik dan .... misschien had dat er iets mee te maken dat als je een geleider met DC vastpakt dat je spieren verkrampen en je moeilijker los kunt laten waardoor je langer aan de stroom blootgesteld kunt worden of zoiets.

Als de type B achter een type A zit zal de type B bij een dc lekstroom afslaan en kan de voorliggende toe A toch niet verblind worden / blijven?
 
Last edited:
Als ik terug denk aan mijn hybride en HV trainingen dan dacht ik dat 20 tot 50 mA voelbaar is als tinteling, en boven de 50 mA gevaarlijk.
Natuurkunde.nl - Dodelijke stroomsterkte
Vanaf 4 mA (pijn) voelbaar. Alles hangt af van hoe lang die stroom blijft vloeien voor welke schade hij aanricht. Net op die tijd te beperken dient de differentieel, ga je dan op je eigen veiligheid besparen?
 
De kabel van mijn wall charger blijkt defect. Al vanaf het begin problemen mee, die steeds erger werden. Uiteindelijk gemeld bij Tesla, die hebben de kabel doorgemeten en het bleek dat die defect is. De charger wordt nu onder garantie vervangen. Maar dan gaat het om het apparaat, ik krijg een nieuwe toegestuurd en moet dan binnen 45 dagen de oude retourneren.

Nu ben ik wel handig met elektra, een stopcontact bijmaken of geschakelde buitenlampen in het houthok aansluiten lukt allemaal best. Maar ik ben geen elektricien. Is het mogelijk om zelf een wall charger te vervangen? Hij hangt bij mij thuis op de oprit aan de eigen garage. En dan de meest prangende vraag: is het verstandig, of verantwoordelijk, om dat zelf te doen? Misschien denk ik er te "zwaar" over? In ieder geval wil ik voorkomen er te licht over te denken...

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
De kabel van mijn wall charger blijkt defect. Al vanaf het begin problemen mee, die steeds erger werden. Uiteindelijk gemeld bij Tesla, die hebben de kabel doorgemeten en het bleek dat die defect is. De charger wordt nu onder garantie vervangen. Maar dan gaat het om het apparaat, ik krijg een nieuwe toegestuurd en moet dan binnen 45 dagen de oude retourneren.

Nu ben ik wel handig met elektra, een stopcontact bijmaken of geschakelde buitenlampen in het houthok aansluiten lukt allemaal best. Maar ik ben geen elektricien. Is het mogelijk om zelf een wall charger te vervangen? Hij hangt bij mij thuis op de oprit aan de eigen garage. En dan de meest prangende vraag: is het verstandig, of verantwoordelijk, om dat zelf te doen? Misschien denk ik er te "zwaar" over? In ieder geval wil ik voorkomen er te licht over te denken...

Heeft iemand hier ervaring mee?
Met de handleiding kom je al heel ver.

En nee, het is vrij eenvoudig. Zorg er natuurlijk wel voor dat de TWC geen stroom meer krijgt. En label de kabels naargelang hun connector. In het beste geval heeft de installateur de kleurcode gevolgd en kan je makkelijk de kabels in de nieuwe TWC monteren. Noteer ook de stand van de DIP schakelaars en draaischakelaar.

Installation - TESLA Wall Connector

https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439
 
  • Like
Reactions: job-lek
En label de kabels naargelang hun connector.
Je komt al heel ver met een paar foto’s. Bekijk ook de dip switches: mini schakelaars die je met een kleine schroevendraaier moet instellen en de instelling voor de max ampères. Staat allemaal in de handleiding.
Dipswitches stonden bij mij al steeds correct af fabriek. Draaischakelaar hangt af van je aansluiting en installatie.
 
Energie. Iets anders telt niet. Spanning keer stroo
Als je er toch iets over wil zeggen, zeg dan "spanning ;). Stroom gaat pas lopen als er spanning is en een gesloten circuit. We zijn bang dat we tijdens de werkzaamheden 'per ongeluk' een circuit sluiten en er daardoor een stroom gaat lopen. De manier om dat tegen te gaan is de spanning er af halen.

Als het goed is gaat dat met 1 schakelaar. Als het niet goed is dan heb je een installatie waar een installateur bij moet komen om hem te fixen. ;)
Het lijkt me toch niet nodig om de hoofdschakelaar om te zetten en je hele huis spanningsloos te maken? Gewoon de 4 polige zekeringautomaat omzetten of de bijbehorende aardlekschakelaar laten trippen. Dan kan je vrouw tijdens de werkzaamheden nog gewoon koffie voor je zetten.
 
  • Like
Reactions: job-lek