Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga verhuizen. De Tesla Wall Connector met 7,5 m kabel en stekker, zal op haar nieuwe plek eenvoudig door onverlaten kunnen worden benaderd.
Mijn vraag: heeft iemand al een slimme oplossing gevonden waardoor, als de TWC onbeheerd staat, de stekker niet meer uit de houder in de TWC kan worden genomen én de lussen van de opgerolde kabel niet meer los komen van de TWC?
Ik meen mij te herinneren dat er in dit draadje minstens één foto te vinden is van een laadpunt (of rode stekker?) in een afgesloten kastje.
Wordt wel even bladeren.:rolleyes:
 
De meeste mensen verhuizen weg van onverlaten, niet er naar toe. ;) Waar ben je precies bang voor?
Het klinkt inderdaad niet heel logisch. Van een minder-dan-nul-op-de-meter-huis in rustig dorpje, waar de laatste onverlaat Jan Pelleboer was. Naar een grachtenpand uit 1900 in De Grote Stad:D Maar we verheugen ons er op.

Naast het pand is inrit met binnenplein. Weinig sociale controle. Ben bang dat er met stekker en kabel wordt gesmeten.

Het zal wel een omkasting met sleutel worden
 
Het klinkt inderdaad niet heel logisch. Van een minder-dan-nul-op-de-meter-huis in rustig dorpje, waar de laatste onverlaat Jan Pelleboer was. Naar een grachtenpand uit 1900 in De Grote Stad:D Maar we verheugen ons er op.

Naast het pand is inrit met binnenplein. Weinig sociale controle. Ben bang dat er met stekker en kabel wordt gesmeten.

Het zal wel een omkasting met sleutel worden
Een camera met nachtzicht kan ook wonderen doen.
 
De twee delen van jouw zin lijken mij tegenstrijdig.
Met een preventieve werking kan de kabel nog steeds worden gestolen omdat er geen fysieke barrière is.
Een slot op de kabel of je wiel op de kabel zetten maakt het fysiek al veel moeilijker om te stelen.

Als je honderd euro op straat legt en daarnaast een camera plaats zal het een klein beetje preventief werken, maar het geld zal zeker gestolen worden.
Als je honderd euro in een kluis stopt wordt het al een stuk moeilijker.
 
@Mars2020 Kluis gekocht.

Schermafbeelding 2021-03-02 om 20.44.55.png
 
Met een preventieve werking kan de kabel nog steeds worden gestolen omdat er geen fysieke barrière is.
Een slot op de kabel of je wiel op de kabel zetten maakt het fysiek al veel moeilijker om te stelen.

Als je honderd euro op straat legt en daarnaast een camera plaats zal het een klein beetje preventief werken, maar het geld zal zeker gestolen worden.
Als je honderd euro in een kluis stopt wordt het al een stuk moeilijker.
Ik vindt €100,- oprapen van de straat geen diefstal hoor. Dat is voor de eerlijke vinder net als de camera die er naast ligt.
 
Waarom is mijn thuisladen helemaal niet efficient?
Ik gebruik waardes die mijn Tesla mij geeft, de voltage heb ik gecheckt met een voltmeter.
Momenteel laad ik met 13A met de UMC. Over 2 nachten laden zonder er mee te rijden heb ik van 38% naar 81% geladen totale laad tijd 16,8 uur. Met 220 volt en 13A (volgens het laad scherm) bereken ik 48 kWh maar het laadscherm geeft maar 39 kWh aan. Dat is 19% verlies wat Tesla aangeeft dus niet eens inclusief de verliezen tot het stopcontact of zelf tot de Tesla zelf.
Ik heb begrepen dan een hogere laad snelheid minder verliezen zou geven dus hier ben ik ook naar aan het kijken, maar dit valt me tegen.
Hij staat binnen en zeker boven 10 C.

Ik snap als ik erin zit dat er stroom gebruikt wordt voor de computer systemen en volgens Scan my Tesla is dat best nog wel wat. 600 Watt ongeveer.
Mijn Vampier drain is normaal denk ik ongeveer afgerond 1% per dag. Ja ik kijk vaak nog steeds meerdere keren per dag op mijn app.

Zo is een supercharger voor mij goedkoper dan thuis laden na de eerste 1700 kWh per jaar die ik over heb van mijn zonnepanelen.
 
Niet alles is verlies. Er is ook het blind vermogen ten gevolge van de faseverschuiving tussen spanning en stroom, de fameuze cos Phi waardoor P niet gelijk is aan U.V
Om uitsluitsel te hebben zou je een eenvoudige wattmeter kunnen gebruiken. Die meet enkel het echte geleverde vermogen. Het verschil tussen dat vermogen en de geladen energie geeft dan wel het ladingsverlies (of eventueel bijkomende verliezen die elders ontstaan, bv. verwarming)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Waarom is mijn thuisladen helemaal niet efficient?
Ik gebruik waardes die mijn Tesla mij geeft, de voltage heb ik gecheckt met een voltmeter.
Momenteel laad ik met 13A met de UMC. Over 2 nachten laden zonder er mee te rijden heb ik van 38% naar 81% geladen totale laad tijd 16,8 uur. Met 220 volt en 13A (volgens het laad scherm) bereken ik 48 kWh maar het laadscherm geeft maar 39 kWh aan. Dat is 19% verlies wat Tesla aangeeft dus niet eens inclusief de verliezen tot het stopcontact of zelf tot de Tesla zelf.
Ik heb begrepen dan een hogere laad snelheid minder verliezen zou geven dus hier ben ik ook naar aan het kijken, maar dit valt me tegen.
Hij staat binnen en zeker boven 10 C.

Ik snap als ik erin zit dat er stroom gebruikt wordt voor de computer systemen en volgens Scan my Tesla is dat best nog wel wat. 600 Watt ongeveer.
Mijn Vampier drain is normaal denk ik ongeveer afgerond 1% per dag. Ja ik kijk vaak nog steeds meerdere keren per dag op mijn app.

Zo is een supercharger voor mij goedkoper dan thuis laden na de eerste 1700 kWh per jaar die ik over heb van mijn zonnepanelen.

Een laadverlies van 10-15% is zeker te verwachten met AC laden.

De berekening hierboven is wel heel erg onnauwkeurig en geeft een globale benadering.
Is 13A ook echt 13A? (of afgerond...?)
De 220V wisselt door de dag heen en kan bij belasting van net afnemen maar ook toenemen op moment dat er energie over is van PV of wind.

Een eenvoudige energiemeter van <Euro 20,00 / stuk kan wellicht veel meer info geven.
 
Een laadverlies van 10-15% is zeker te verwachten met AC laden.

De berekening hierboven is wel heel erg onnauwkeurig en geeft een globale benadering.
Is 13A ook echt 13A? (of afgerond...?)
De 220V wisselt door de dag heen en kan bij belasting van net afnemen maar ook toenemen op moment dat er energie over is van PV of wind.

Een eenvoudige energiemeter van <Euro 20,00 / stuk kan wellicht veel meer info geven.
Zoals ik al aangaf zijn dit getallen van het Tesla laadscherm, het enige wat ik met de spullen die ik heb kon controleren is de spanning. Volgens Enelogic die mijn meter uitleest gebruik ik s'nachts als ik laad ongeveer 2,9 kW mijn gebruik s'nachts zonder laden is tussen de 0,18 en 0,24 dus nog steeds een hoog verlies. vind ik.
 
Zoals ik al aangaf zijn dit getallen van het Tesla laadscherm, het enige wat ik met de spullen die ik heb kon controleren is de spanning. Volgens Enelogic die mijn meter uitleest gebruik ik s'nachts als ik laad ongeveer 2,9 kW mijn gebruik s'nachts zonder laden is tussen de 0,18 en 0,24 dus nog steeds een hoog verlies. vind ik.
In mijn ogen kun je op basis van jouw data weinig zinnigs zeggen over je daadwerkelijke verlies. Daarvoor is de foutmarge veel te hoog. De spanning fluctueert sowieso, en ook de waardes die Tesla in het scherm aangeeft zullen fluctueren. Je hebt zeker laadverlies, maar met de huidige data kun je geen nauwkeurige berekening maken van dat verlies. Maar zoals al eerder gezegd, een verlies van tussen de 10 en 15% is heel normaal bij AC laden en nog steeds goedkoper dan superchargen en ook beter voor je accu.
 
Tja mijn accu zal het toch zwaar hebben want ik heb hem voor de lange afstanden. In de anderhalve maand dat ik hem heb heb ik ongeveer 680 kWh AC geladen en 510 kWh DC geladen waarvan nog geen 150 in NL. Ik weet dat het minder goed is maar niet thuis komen is ook geen optie.
Met 15% verlies is het al ongeveer supercharge prijs in NL.,
Mijn berekening is zeker niet exact, de spanning zal fluctueren maar veel lager dan 220V?
Enelogic leest mijn slimme meter uit dus dat zal wel in de buurt zitten hoop ik.
 
Hallo lieve mensen,

Wij willen officieel 'Tesla Wall Connector' kopen en bij mij ouders buiten op de muur ophangen (er is een kleine overkapping).
vraag 1 - hebben jullie goede ervaringen met Tesla Wall Connector ? of zijn er beteren alternatieven voor deze prijs: max 500 e.?
vraag 2 - misschien iemand van jullie hebben en willen voor mij tweede hands/nieuwe 'Tesla Wall Connector' verkopen voor een beteren prijs dan bij Tesla shop?
 
Hallo lieve mensen,

Wij willen officieel 'Tesla Wall Connector' kopen en bij mij ouders buiten op de muur ophangen (er is een kleine overkapping).
vraag 1 - hebben jullie goede ervaringen met Tesla Wall Connector ? of zijn er beteren alternatieven voor deze prijs: max 500 e.?
vraag 2 - misschien iemand van jullie hebben en willen voor mij tweede hands/nieuwe 'Tesla Wall Connector' verkopen voor een beteren prijs dan bij Tesla shop?
Voor max 500€ kan je enkel het rode 3 fase stopcontact ophangen En de mobile connector gebruiken.
1615548584564.jpeg

Ik heb al mijn derde wall connector. Vorige twee vervangen in garantie wegens kabelbreuk. De laatste lijkt een betere kabel te hebben en hangt er nu al twee jaar. Als je tweedehands koopt, riskeer je om er 1 te krijgen met de oudere, zwakkere kabel.
 
Voor max 500€ kan je enkel het rode 3 fase stopcontact ophangen En de mobile connector gebruiken. View attachment 643762
Ik heb al mijn derde wall connector. Vorige twee vervangen in garantie wegens kabelbreuk. De laatste lijkt een betere kabel te hebben en hangt er nu al twee jaar. Als je tweedehands koopt, riskeer je om er 1 te krijgen met de oudere, zwakkere kabel.
aha, goede tips Phil, over tweede hands Wall Connectors, dank.
Over 3 fase stopcontact. Ik denk als ik dat doen, krijg ik geen 11kW oplaadsnelheid, als met Wall Connector dat wel een geval is, klopt dat?