Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom de focus op de Tesla-knop op de laadkabel? Je kan toch gewoon op het knopje drukken in de laadpoort? Dat knopje dat ook detecteert of de laadpoort nog open staat. Sinds een software update een jaar ofzo geleden heeft dat knopje een dubbele functie. Als de laadpoort al dicht is opent het indrukken van het klepje de poort, is de kabel aangesloten dan ontgrendelt het knopje de kabel.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Waarom de focus op de Tesla-knop op de laadkabel? Je kan toch gewoon op het knopje drukken in de laadpoort? Dat knopje dat ook detecteert of de laadpoort nog open staat. Sinds een software update een jaar ofzo geleden heeft dat knopje een dubbele functie. Als de laadpoort al dicht is opent het indrukken van het klepje de poort, is de kabel aangesloten dan ontgrendelt het knopje de kabel.
Op de M3 zit geen knopje bij de laadpoort.….. De knop op de laadkabel is echt veel comfortabeler en het scheelt best wat handelingen. Ik heb een tijdje zonder gezeten en dan weet je direct wat je mist.
Je kunt wel op de laadpoort drukken, dan gaat deze ook open maar met name het loshalen scheelt wat handelingen.

Laden: je drukt op de knop en de poort gaat open, zonder extra handelingen.
Stoppen: je drukt op de knop en de kabel wordt ontgrendelt, zonder extra handelingen
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij een 3x230V netwerk, dus zonder nul, kan je onafhankelijk van de lader
  • enkelfasig laden. dan haal je maximaal 32Ax230V = 7,4 kW. Je aansluiting moet die stroom dan wel aankunnen, ook met andere verbruikers erbij. Ik weet niet of een blue corner paal een slimme lader is die de maximale stroom kan bewaken. Zoniet moet je een buffer voorzien of laden op momenten dat er verder geen verbruikers zijn.
  • tweefasig laden. Je moet de lader dan speciaal aansluiten. L1==>L1; L2==> L2; L3==> N en aarde. Het maximale laadvermogen is dan afhankelijk van de auto. Laatst was het bij een MS mogelijk om aan 10 kW te laden. Bij onze e-tron die ook 3x16A toelaat is 10 kW ook mogelijk.
 
Last edited by a moderator:
  • Like
  • Helpful
Reactions: JanG007 and job-lek
Maar met een recente firmware op je auto kan je via de API wel de stroomsterkte aansturen, zoals je in de app kan.
Voor deze methode vind ik de remote connectie met de wagen te onbetrouwbaar. Gisterenavond lag de Tesla server plat en was weer geen connectie mogelijk. Verder al die keren dat hij wel met wifi verbonden is, maar dat de antenne te zwak is om er iets mee te doen.
 
Voor deze methode vind ik de remote connectie met de wagen te onbetrouwbaar. Gisterenavond lag de Tesla server plat en was weer geen connectie mogelijk. Verder al die keren dat hij wel met wifi verbonden is, maar dat de antenne te zwak is om er iets mee te doen.
Daarom dat ik heel tevreden ben met mijn Gen2's :)
 
Waarom de focus op de Tesla-knop op de laadkabel? Je kan toch gewoon op het knopje drukken in de laadpoort? Dat knopje dat ook detecteert of de laadpoort nog open staat. Sinds een software update een jaar ofzo geleden heeft dat knopje een dubbele functie. Als de laadpoort al dicht is opent het indrukken van het klepje de poort, is de kabel aangesloten dan ontgrendelt het knopje de kabel.
Mocht iemand een laadpaal zoeken met knopje op het koppelstuk dan kan ik die van www.evchargeking.com van harte aanbevelen. Niet duur en de kabel kan op elke lengte gemaakt worden. Uitstekende service ook.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: fivari and JanG007
Ik weet niet of het intressant is voor hier. Maar home-assistant ondersteunt nu de wall connector V3 als sensor. Ik heb nog niet gekeken of je deze ook kunt aansturen via home-assistant

 
Uhm, frontje eraf en met een spuitbusje een ander kleurtje geven?

Goed afplakken, afschuren, grondlaag, kleurlaag en blanke laag.

Ja het kan goedkoper dan €100 gedaan worden in materialen, en kan een leuk hobbyproject zijn, maar een goeie spuiter is z'n geld waard.
Bedenk wel dat het front van de gen3 van glas is, dus gaat net niet helemaal op. :)
 
ChargeArm Home - ChargeArm biedt een laadpaal aan voor thuisladers met een laadarm door de lucht om zo veilig de stoep te overbruggen. Nu de politiek nog ChristenUnie wil met nieuw type laadpalen stroomkabels op stoep tegengaan

Volgens onderstaand artikel kost de constructie ongeveer €1.000

 
Ik ben bang dat ze niet lang meegaan. Die hoodie op de foto had hem zonder fotograaf waarschijnlijk even als een rekstok gebruikt.
Misschien gaat het een keer stuk en moet het gerepareerd. Maar het systeem geeft voor sommige gemeenten wellicht de ruimte om het laden over de stoep op deze wijze wel toe te staan of te gedogen. In een omgeving met veel vandalisten kun je het ook gebruiken op veiligere momenten, bij daglicht en er zijn ook dorpen/ wijken waar dat minder speelt.

Voor EV bezitters die anders genoodzaakt zijn om altijd aan openbare laadpalen duur te laden lijkt mij die mogelijke reparatiekosten wel op te wegen tegen de voordelen qua lagere laadkosten en gemak.