Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zonder het artikel te kunnen lezen (geen abonnement enzo): kwam dat ook niet vooral omdat ze in Frankrijk de onbetrouwbare laadpalen hebben overgenomen?
Dit is wel wat groter dan een serie problematische laadpalen in Frankrijk. De foute jaarcijfers van 2019 die de beursgang blokkeerden blijken in 2020 en 2021 nog slechter te zijn met respectievelijk 113 en 145 milj verlies.
Schijnbaar is er van begin af aan met onjuiste hogere marges gerekend dan de werkelijkheid.
Zonder het artikel te kunnen lezen (geen abonnement enzo): kwam dat ook niet vooral omdat ze in Frankrijk de onbetrouwbare laadpalen hebben overgenomen?
Vooral boekhoudkundige wanorde. Er blijkt een verlies te zijn in 2020 van 113 milj en 145 milj in 2021. De onbetrouwbare Franse palen is maar een
 
Nieuwe auto’s worden binnenkort (in EU ook vanaf heden? MIG auto’s?) zonder Mobile Connector geleverd.
Ik heb in de beginjaren op mijn vakantietrips er een hoop plezier van gehad maar voorspelde 2 jaar geleden al dat dat wel eens afgelopen zou kunnen zijn.

Wie heeft er nog een granny charger nodig nu er zo veel laadmogelijkheden zijn?
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Nieuwe auto’s worden binnenkort (in EU ook vanaf heden? MIG auto’s?) zonder Mobile Connector geleverd.
Ik heb in de beginjaren op mijn vakantietrips er een hoop plezier van gehad maar voorspelde 2 jaar geleden al dat dat wel eens afgelopen zou kunnen zijn.

Wie heeft er nog een granny charger nodig nu er zo veel laadmogelijkheden zijn?
In Nederland niet, maar op vakantie kan de granny charger wel heel handig zijn.
 
Nieuwe auto’s worden binnenkort (in EU ook vanaf heden? MIG auto’s?) zonder Mobile Connector geleverd.
Ik heb in de beginjaren op mijn vakantietrips er een hoop plezier van gehad maar voorspelde 2 jaar geleden al dat dat wel eens afgelopen zou kunnen zijn.

Wie heeft er nog een granny charger nodig nu er zo veel laadmogelijkheden zijn?
Ondertussen valt op Twitter half Noord Amerika over dit besluit om geen mobiele lader mee te leveren. Uit de reacties begrijp ik dat veel eigenaren de mobiele lader icm met een NEMA aansluiting voor thuis gebruiken. Dat men het eigenlijk bij aanschaf van de auto als DE manier heeft gezien om de auto te laden. Kennelijk heel anders dan in Europa.

Of in ieder geval NL.
In 2019 en 2020 hebben we met de TOC geholpen met de uitleveringen van de Model 3. Als ik een euro had gekregen voor elke keer dat een nieuwe eigenaar vroeg wat dat in die zwarte tas was en waarom ze die nodig zouden hebben had ik nu een gratis UMC.

Wat zou het verschil zijn, dat hier de laadinfra zo dik bezaaid is dat mensen niet beter weten dan dat je een aparte laadpaal nodig hebt? Of dat we gewend zijn sowieso al met een laadkabel rond te rijden?
In de US hebben de meeste (alle?) publieke laders een vaste kabel dus neem aan dat je ook geen laadkabel bij je Tesla krijgt. Dan kan ik me voorstellen dat men het ervaart alsof je een auto krijgt helemaal zonder een mogelijkheid om hem op te laden.
 
Wat is het risico als je een ongeaarde wcd gebruikt?
Dat de auto onder de netspanning komt te staan (tenzij de lader dit kan zien), zie ergens Duitse video waarin dit wordt aangetoond. Dus wel degelijk een technische issue. En nog letterlijk levensgevaarlijk ook.

 
Als ik de wagen thuis oplaad (TWC 3 fase ingesteld op max 16A) zie ik het beschikbare vermogen vaak fluctueren, vooral 's avonds speelt dat. In plaats van te laden aan 16A/16A geeft de Tesla dan bv. 10A/10A aan. Nu vraag ik me af op basis waarvan de Tesla beslist dat er geen 16A maar slechts 10A beschikbaar is? Zou het kunnen dat hij merkt dat de spanning op de fases licht daalt op drukke momenten 's avonds, en op basis daarvan de max stroom aanpast?
 
Als ik de wagen thuis oplaad (TWC 3 fase ingesteld op max 16A) zie ik het beschikbare vermogen vaak fluctueren, vooral 's avonds speelt dat. In plaats van te laden aan 16A/16A geeft de Tesla dan bv. 10A/10A aan. Nu vraag ik me af op basis waarvan de Tesla beslist dat er geen 16A maar slechts 10A beschikbaar is? Zou het kunnen dat hij merkt dat de spanning op de fases licht daalt op drukke momenten 's avonds, en op basis daarvan de max stroom aanpast?

Laadinstellingen zijn locatie gebonden. Een keer een lagere laadsnelheid geselecteerd betekend een volgende keer automatisch weer met dezelfde (lage) snelheid laden.

Daarnaast wordt de spanning idd gecontroleerd. De laadsnelheid (amperage) wordt bij starten laden langzaam opgebouwd -> valt de spanning te veel terug dan zal de auto niet op 16A gaan laden. Als ik thuis een lang verlengsnoer gebruik kom ik ook niet aan de 16A. Dat zal bij lange afstanden tussen meterkast en auto ook het geval kunnen zijn met relatief dunne kabels. Idem als het net in de omgeving een (te) lage spanning heeft. Maar in beginsel is het vooral de "spanningsval" welke bepalend is voor afbouwen van het amperage (lees: laadsnelheid).
 
  • Like
Reactions: timp
Maar in beginsel is het vooral de "spanningsval" welke bepalend is voor afbouwen van het amperage (lees: laadsnelheid).
Daar ben ik op het eerste zich niet direct akkoord mee. Amperage hangt nl. normaal niet af van spanning. Wat je 's avonds wel vaak hebt is een spanningsval, waardoor de laadsnelheid verlaagd wordt omdat P = V x I.

Als amperage terug valt, zal dat volgens mij eerder liggen aan de bekabeling die de gevraagde amperages niet kan leveren. En dat kan inderdaad zijn door een hogere weerstand bij warmte.
 
  • Like
Reactions: timp
D netspanning fluctueert ook. Op een heerlijke zonnige middag kan de spanning duidelijk boven 240 V komen en in de avonds misschien we naar 220V. Ik heb ook het idee dat de Tesla dan denkt dat er teveel vermogen uit het net gehaald wordt en de laadsnelheid verlaagd. Ik heb dit ook wel eens gezien als aan een 3-fase wisseltroom net aan het laden was.
 
  • Like
Reactions: timp
Als ik de wagen thuis oplaad (TWC 3 fase ingesteld op max 16A) zie ik het beschikbare vermogen vaak fluctueren, vooral 's avonds speelt dat. In plaats van te laden aan 16A/16A geeft de Tesla dan bv. 10A/10A aan

Ik heb nog nooit meegemaakt dat m'n max Amps veranderd. Die van mij staat altijd op 24A ongeacht het tijdstip van de dag.

Ik zou je bekabeling maar eens goed controleren....

Deel ook even het gerapporteerde voltage. Hier tijdens het laden komt deze nooit onder de 230V.
 
  • Like
Reactions: timp