Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand een gen 3 twc al aangesloten op 1F 32A voor een model 3.
Ik heb een gen 2 twc op 1F 32A voor een model X. Dus net niet wat je zoekt. :)
Mijn ervaring is dat een 32 A automaat na een uurtje of 5 afhankelijk van de temperatuur in de meterkast te warm wordt en uitschakelt. 28 A kan ik veilig op laden zonder dat ie meer dan handwarm wordt bij 30 A slaat ie niet af maar is hij wel erg warm. Na wat metingen is voor mij 20 A het meest efficient. Dit is ook meestal genoeg voor mij ben ik meer nodig dan zet ik hem wat hoger.
 
16A is voor als er 3-fasig wordt opgeladen


Screenshot 2023-01-12 at 13.49.21.png
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Vova and ERvee
Ik heb een gen 2 twc op 1F 32A voor een model X. Dus net niet wat je zoekt. :)
Mijn ervaring is dat een 32 A automaat na een uurtje of 5 afhankelijk van de temperatuur in de meterkast te warm wordt en uitschakelt. 28 A kan ik veilig op laden zonder dat ie meer dan handwarm wordt bij 30 A slaat ie niet af maar is hij wel erg warm. Na wat metingen is voor mij 20 A het meest efficient. Dit is ook meestal genoeg voor mij ben ik meer nodig dan zet ik hem wat hoger.
Ik zou bijna zeggen dat er iets met je 32A zekering aan de hand is, want die hoort ook bij continue belasting van 32A niet uit te vallen. Bedrading nog wel goed vast wat extra warmte genereert? Juiste dikte van de draden naar deze groep?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn ervaring is dat een 32 A automaat na een uurtje of 5 afhankelijk van de temperatuur in de meterkast te warm wordt en uitschakelt.
Ik laad al 6,5 jaar op 32A met 32A zekering. Hoofdzekering is 40A.
Toen ik de zekering voor mijn TWC ging kopen, vroeg ik naar 40A (om zeker te zijn, dacht ik). Ze verklaarden mij gek in de shop: “Als je 40A wil, kan je beter geen zekering plaatsen, want jouw hoofdzekering is 40A”.
Dit heb ik ook gevonden maar volgens mij gaat de 3 of Y niet tot 32A
Laatste half jaar van die 6,5 jaar is met de MY.
Op 2 fase laadt die wel degelijk aan 32A.
 
Dit heb ik ook gevonden maar volgens mij gaat de 3 of Y niet tot 32A
Enkel fase gaat tot max 32A, 3 fase is max 16A per fase. Bij 1-fase kan de auto twee van de 3 fases bundelen intern in de lader om zo tot 32A te kunnen laden.

Er zijn ook 2 varianten van de blauwe cee verloop voor de mobiele lader. Een 16A versie en een 32A versie.


Blauwe adapter van 16 A

Diameter stekker: 42 mm
Max. laadvermogen: 3,7 kW
Bereik per uur:
- 22 km bij Model 3
- 17 km bij Model S
- 15 km bij Model X

Blauwe adapter van 32 A
Diameter stekker: 56 mm
Max. laadvermogen: 7,4 kW
Bereik per uur:
- 44 km bij Model 3
- 35 km bij Model S
- 31 km bij Model X
 
  • Like
Reactions: ERvee and robertvg
Ik zou bijna zeggen dat er iets met je 32A zekering aan de hand is, want die hoort ook bij continue belasting van 32A niet uit te vallen. Bedrading nog wel goed vast wat extra warmte genereert? Juiste dikte van de draden naar deze groep?
Het is vooral de automatische zekering zelf die heet wordt. Ik heb al wat ruimte aan beidekanten naast de zekering gemaakt en dat helpt wel iets.
Ik weet de temperaturen niet meer maar boven 60 C mij infrarood meter gaf aan dat de zijkant van de zekering warmer is dan de aansluiting van de draden. Dus daarom denkt ik dat het van de zekering komt.
 
Die is zelfs alleen daarvoor geschikt, want deze kan alleen op de 1-fase mobiele connector worden aangesloten.
Blauwe stekker is gewoon 1 fase.

Maar heb je die nu niet dan, aangezien je nu al met 1-fase 32A laad?
Ik laad altijd met de TWC. De TMC zit nog in de verpakking.
De TMC van mijn MS heb ik in die 6 jaar misschien 5 keer gebruikt. Meer uit gemak dan dat het nodig was. 1 keer met 3 fase 16A stopcontact. Bij mijn MS waren de adapters nog meegeleverd. Nooit op 32A monofase. De blauwe adapter was niet meegeleverd.
Ik ben niet van plan om voor mijn MY TMC adapters te kopen. Ik plan niet om hem nodig te hebben. En als er zich eens een noodgeval zou voordoen moet het nog lukken dat er andere stopcontacten dan schuko’s bereikbaar zijn en heb je in een uur aan een shuko ook al 10km bij. Momenteel vind je binnen de 10km wel een laadpaal.
 
  • Like
Reactions: adjego
Het "openbaar beschikbaar" stellen is waarschijnlijk meer een administratieve aangelegenheid, ook wel "backoffice" genoemd.
Ik kan op de zaak in het portal eenvoudig vinkjes aan/uit zetten. Op deze manier kun je zelf bepalen of er mbv een laadpas geladen kan worden, de laadpaal gevonden kan worden in een app (of onzichtbaar blijft), 1 of meerdere pasjes gratis laten laden, tarieven instellen, etc.

In ons geval kost bovengenoemde backoffice overigens wel Euro 4,-- per maand (per laadpaal)

Zelf heb ik een prive parkeerplek met een TWC op "Tesla Only". De laadpalen zijn voor personeel of gasten. Voor bepaald bezoek halen we de "gratis laadpas" langs de paal zodat we gratis laden als service aanbieden.

Het mechanisch (& elektrisch) aansluiten hebben we zelf via een elektricien laten doen.
In mij geval zal het 1 laadpunt worden (privé), bij wie hebben jullie het backoffice gedeelte afgenomen?
Kan dat bij Easee zelf?
Ah, heb het al gevonden op de site van Easee: Integrations - Easee International
Doet Last mile solutions ook prive bachoffice?
 
Last edited:
In mij geval zal het 1 laadpunt worden (privé), bij wie hebben jullie het backoffice gedeelte afgenomen?
Kan dat bij Easee zelf?
Ah, heb het al gevonden op de site van Easee: Integrations - Easee International
Doet Last mile solutions ook prive bachoffice?
De Easee is fraai qua vormgeving (= uiteraard persoonlijk) en heeft veel mogelijkheden voor een betaalbare prijs. Als ik privé een andere "niet Tesla lader" zou moeten uitkiezen dan kwam ik waarschijnlijk ook bij de Easee uit. ;)

Qua backoffice zou ik vanuit de lader zoeken naar een bijpassende partij (en dus niet andersom). Qua standaardisatie is er nog een weg te gaan, dat is waarschijnlijk 1 van de oorzaken dat een backoffice partij niet alle laders faciliteert. Op afstand (lees -> via backoffice) kun je vaak ook een laadpaal resetten etc. Allemaal zaken die per "laadpaal" weer anders geregeld kunnen zijn,
 
De Easee is fraai qua vormgeving (= uiteraard persoonlijk) en heeft veel mogelijkheden voor een betaalbare prijs. Als ik privé een andere "niet Tesla lader" zou moeten uitkiezen dan kwam ik waarschijnlijk ook bij de Easee uit. ;)

Qua backoffice zou ik vanuit de lader zoeken naar een bijpassende partij (en dus niet andersom). Qua standaardisatie is er nog een weg te gaan, dat is waarschijnlijk 1 van de oorzaken dat een backoffice partij niet alle laders faciliteert. Op afstand (lees -> via backoffice) kun je vaak ook een laadpaal resetten etc. Allemaal zaken die per "laadpaal" weer anders geregeld kunnen zijn,
Tot die conclusie ben ik ook gekomen vandaag, op de site van Easee staan 3 partijen die in de benelux backoffice saas aanbieden: last mile solutions, mobiflow en maxem.
Ik ken Maxem nog uit 2013, toen waren ze de eerste die load balancing aanboden, ik ga hen maar eens bellen of ze ook aan particulieren hun diensten aanbieden.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Op 25A moet hij sowieso niet staan. Max 16A bij een hoofdaansluiting van 3x25A. Heb je er een 3x16A automaat tussenzitten als zekering? Ook daar eens kijken of alles goed is aangesloten.
Dank voor alle behulpzame antwoorden!

Uiteindelijk een elektricien erbij gehaald en erachter gekomen dat de wall connector stuk was.

Nieuwe wall connector en ik kan eindelijk op 3 fasen 11kW laden!

Dank allen!
 
Beetje luie vraag maar misschien heeft iemand het antwoord hier paraat: ik laad thuis met TWC maar nog op simpelweg 3kw. Wat voor percentage verlies moet ik aan denken tussen wat er bij mij langs de stroommeter loopt en wat er bruikbaar in de accu belandt?