Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Lekker hoor, gratis stroom! Even flink benutten komende 3 uur 🙃

1685273158365.png
 
Maar salderen zal niet lang meer houdbaar zijn. Salderen betekent dat je energieleverancier verplicht je opgewekte stroom moet afnemen terwijl er teveel van is, en dan in de winter jou stroom moet leveren die ze jou niet kunnen aanrekenen. De enige manier om dat op te lossen is om salderen af te schaffen, of de tarieven zo hoog te maken zodat je leverancier met het verschil je toch nog stroom kan leveren in de winter.
Helemaal mee eens, maar zolang het kan en je zonnepanelen hebt ben je een dief van je eigen portemonnee als je nu al voor dynamische tarieven kiest.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Dan heb niet teveel zonnepalen.

Als je bedoelt dat je nu verbruikt met een dynamisch contract en je hebt zonnepanelen dan ben je financieel feitelijk nu beter af door de panelen gewoon uit te schakelen en te verbruiken.
Zeker waar...en alleen een keuze, als je ook zonnepanelen hebt. Mijn gemiddelde energie prijs voor het dynamisch tarief > 30 cent en met een vernieuwd contract > 70 cent. Mijn werkelijk tarief dit jaar (niet geheel representatief, maar toch) < 25 cent. Ik zal het na een jaar is optellen en een goede vergelijking maken. Vandaag moet ik toch wel glimlachen.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Helemaal mee eens, maar zolang het kan en je zonnepanelen hebt ben je een dief van je eigen portemonnee als je nu al voor dynamische tarieven kiest.
In België is die balans al verschoven omdat je bij salderen een vaste vergoeding op basis van de kracht van je omvormer moet betalen, en sommige leveranciers een extra administratieve kost aanrekenen.

Niet vergeten dat er tussen salderen en dynamisch tarief ook nog vaste en variabele tarieven bestaan, waarbij je op langere termijn vaste prijzen voor verbruik en injectie kan afspreken.
 
Helemaal mee eens, maar zolang het kan en je zonnepanelen hebt ben je een dief van je eigen portemonnee als je nu al voor dynamische tarieven kiest.
Dat is wel afhankelijk van je totale verbruik en opbrengsten op jaarbasis. En daarnaast hoe goed je in staat bent om je opgewerkte stroom ook direct op te maken. Ik koop nog steeds flink in (heb maar beperkt geschikt dak voor zonnepanelen). Een dynamisch jaartarief zou best wel eens interessant kunnen zijn, de gemiddelde tarieven lijken echt wel stuk lager te zijn dan de variabele of vaste stroomcontracten.

Een gemakkelijke berekening is het zeker niet met tarieven die per uur anders zijn.
Slimme aansturing van je grootverbruikers is een must om er optimaal gebruik van te maken.
Tegelijkertijd willen we die slimme aansturing straks als 't salderen eruit loopt sowieso wel hebben.
 
@ERvee Als je op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt is het simpel: door de salderingsregeling zal je niet voor je afname betalen, dus wat de (vaste) prijs daarvan is maakt niet uit. Je hoeft dan alleen te kijken naar de terugleververgoeding. Verbruik je op jaarbasis meer dan je opwekt dan kan je met vaste tarieven vrij goed uitrekenen wat je moet betalen op jaarbasis. Met dynamisch tarieven is dat compleet onmogelijk. Zeker als je ook effecten van negative prijzen moet meenemen zodat je effectief gaat betalen voor teruglevering op sommige dagen.
 
  • Like
Reactions: ERvee and Camelroel
Eens, bij meer opwekken dan verbruiken is het een makkelijke rekensom. Is dat bij jou het geval?
Bij mij, voor alle duidelijkheid niet in ieder geval, 10.000 kWh per jaar verbruik, ongeveer 3.200 kWh opbrengst. (Met vervangen van m'n alweer 10 jaar oude panelen hoop ik naar zo'n 4700 kWh opbrengst te gaan. (Ik zoek nog een leuke aanbieding en twijfel nog of ik m'n oude panelen op de schuur met matige zonsinval ga leggen).

Er komt natuurlijk prima data beschikbaar over dynamische tarieven richting deze winter. Je ziet nu al dat bijvoorbeeld de weekenden en de overdag uren veel goedkoper zijn. De zonnige perioden in het voorjaar en zomer) zelfs negatieve tarieven. Daar is best mee te spelen met slimme aansturing van je grootverbruikers en wellicht in de toekomst (als dat salderen eraf gaat) met een thuisaccu. Al is 't maar omdat 't leuk is ;)
 
Helemaal mee eens, maar zolang het kan en je zonnepanelen hebt ben je een dief van je eigen portemonnee als je nu al voor dynamische tarieven kiest.
Dat hangt af van de verhouding tussen je verbruik en je opbrengst. Als je ook nog eens je verbruikt kunt sturen op basis van tarieven kan een dynamisch contract zeker wel interessant zijn ook bij teruglevering.
Er is een heel topic hierover op Tweakers. Op de 1e pagina staat een tabel die aangeeft bij welke verhouding van verbruik/teruglevering dynamisch interessant is/kan zijn.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Eens, bij meer opwekken dan verbruiken is het een makkelijke rekensom. Is dat bij jou het geval?
Bij mij, voor alle duidelijkheid niet in ieder geval, 10.000 kWh per jaar verbruik, ongeveer 3.200 kWh opbrengst. (Met vervangen van m'n alweer 10 jaar oude panelen hoop ik naar zo'n 4700 kWh opbrengst te gaan. (Ik zoek nog een leuke aanbieding en twijfel nog of ik m'n oude panelen op de schuur met matige zonsinval ga leggen).

Er komt natuurlijk prima data beschikbaar over dynamische tarieven richting deze winter. Je ziet nu al dat bijvoorbeeld de weekenden en de overdag uren veel goedkoper zijn. De zonnige perioden in het voorjaar en zomer) zelfs negatieve tarieven. Daar is best mee te spelen met slimme aansturing van je grootverbruikers en wellicht in de toekomst (als dat salderen eraf gaat) met een thuisaccu. Al is 't maar omdat 't leuk is ;)
Ik zou die oude gewoon ergens anders neerleggen, desnoods oost of noord. Alles is meegenomen en op sommige bewolkte dagen zal de opbrengst je wellicht nog verbazen.
 
Ik zou die oude gewoon ergens anders neerleggen, desnoods oost of noord. Alles is meegenomen en op sommige bewolkte dagen zal de opbrengst je wellicht nog verbazen.

Eens, maar 'gewoon' neerleggen is iets lastiger hier, daarom de twijfel nog.

Belangrijkste argument om nog even te wachten is de verbouwing van 'n pand in de straat waar 'n verdieping bovenop komt. Gaat effect hebben op hoeveel zon er straks nog op dat schuurdak staat, hoeveel effect weet ik nog niet zo goed.

Moet 'n kabel doortrekken naar 'n schuur achter in de tuin, 50 meter vanuit m'n meterkast ongeveer en over de uitbouw van m'n huis, klusje waar ik nog zin in moet maken ;)

En tot slot moet ik dan extra investeren in montagemateriaal (was van plan het huidige montagemateriaal te hergebruiken). Geen probleem als er dan ook maar wat opbrengsten tegenover staan.
 
  • Funny
Reactions: Michel_AH
Ben in afwachting van mijn MY Long range later deze maand.

Voor thuisladen ben ik aan het kijken naar een Smappee systeem.

Gezien wat comments op dit forum over het unlocken van de charge port (onhandig door je gsm of auto eerst te openen...) overweeg ik om geen vaste kabel erop aan te sluiten. Je kunt ook Smappee thuislader bestellen zonder vaste kabel, en daarnaast een kabels met een open-knop te nemen:
Charging cable with Tesla command button - evChargeking

Lijkt jullie dat een goede oplossing of toch eerder gewoon de vaste kabel nemen?
 
Ken je thuissituatie niet natuurlijk. Maar dan iedere keer de kabel opbergen? Of laat je 'm er dan gewoon aan hangen?
Iedere keer opbergen omdat kabel makkelijk mee te pakken is (dicht langs de straat bijvoorbeeld) lijkt me omslachtig, dan zou ik voor vaste kabel gaan.

Met de app kun je laadpoort gemakkelijk unlocken als je wil vertrekken.
Bij aankomst thuis druk ik (voordat de auto zich afsluit) 1x op laadklepje waardoor die opengaat.
 
ik heb de laadpaal op d oprit staan en gekozen voor een model zonder kabel. bij 75 % van de palen met kabel hangt die er maar op een ongelukkige manier bij waardoor er makkelijk schade kan optreden. Het ziet er vaak ook gewoon uit als een knoeiboel.
Ik heb de lader wel zo ingesteld dat hij niet vergrendeld, als hij niet aan het opladen is dan kan je als je aan de wagen toekomt de koffer openen, laadkabel uit trekken en ontgrendelt hij automatisch. Als hij nog wel aan het opladen is gebruik ik meestal de app.
 
Vaste kabel! Altijd doen. De complete handeling duurt dan ongeveer zeven seconden.

Anders moet je iedere keer een kabel ergens vandaan halen, afrollen, twee keer een stekker er in doen. En daarna weer twee stekkers er uit, oprollen (terwijl 'ie vies en nat is) en weer opbergen. Gedoe.
 
ik heb de laadpaal op d oprit staan en gekozen voor een model zonder kabel. bij 75 % van de palen met kabel hangt die er maar op een ongelukkige manier bij waardoor er makkelijk schade kan optreden. Het ziet er vaak ook gewoon uit als een knoeiboel.
Ik heb de lader wel zo ingesteld dat hij niet vergrendeld, als hij niet aan het opladen is dan kan je als je aan de wagen toekomt de koffer openen, laadkabel uit trekken en ontgrendelt hij automatisch. Als hij nog wel aan het opladen is gebruik ik meestal de app.
Schade kan ik niet helemaal inkomen. Dat het eruit ziet als een knoeiboel zeker, netjes ophangen is nauwelijks te doen in de praktijk. :D
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Ben in afwachting van mijn MY Long range later deze maand.

Voor thuisladen ben ik aan het kijken naar een Smappee systeem.

Gezien wat comments op dit forum over het unlocken van de charge port (onhandig door je gsm of auto eerst te openen...) overweeg ik om geen vaste kabel erop aan te sluiten. Je kunt ook Smappee thuislader bestellen zonder vaste kabel, en daarnaast een kabels met een open-knop te nemen:
Charging cable with Tesla command button - evChargeking

Lijkt jullie dat een goede oplossing of toch eerder gewoon de vaste kabel nemen?
Ik heb zelf een Zappi in combinatie met een losse kabel met knop van Charging cable with Tesla command button - evChargeking
In de Zappi kun je instellen dat de kabel vergrendeld blijft ook als deze niet aan de auto is gekoppeld. Aan de kant van de Zappi kun je de kabel middels een pincode op de Zappi geheel ontgrendelen (mits je de pincode hebt ingesteld).

Als gebruiker heb je het grote voordeel dat je de laadklep met de knop op de kabel kunt ontgrendelen zonder gebruik te maken van je mobiel of scherm in de auto. Daarnaast zit de kabel “altijd” vast aan de laadpaal, maar mocht je deze toch een keer mee willen nemen, dan kun je deze alsnog loskoppelen.
Zelf heb ik een 8meter kabel en soms neem ik deze mee op vakantie voor het geval ik op een plaats moet laden waar de standaard kabel te kort is/kan zijn.
Door de “vaste” kabel hoef je ook nooit meer de kabel uit je auto te halen.