Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook gekeken! Je merkte wel dat Elon over het 3-fase verhaal een beetje onduidelijk deed. Hij was niet helemaal op de hoogte leek het.

CHAdeMO adapter is wel leuk, dan kan je ook zonder SuperCharger al snel laden.
 
CHAdeMO adapter is wel leuk, dan kan je ook zonder SuperCharger al snel laden.

Al snap ik niet hoe die dikke stekker dan nog kan aangesloten worden op een plekje zo groot als die zijreflector waarachter standaard de laadpoort zit.
Ook bleef ik op m'n honger zitten voor wat betreft de uitrol voor de rest van de superchargers in de EU.

De 120kW-melding was dan natuurlijk weer een aangename verassing.
 
Ik vraag mij af hoe je Supercharging door een Mennekes stekker propt... Aanpassen van de stekker betekent dat Tesla ook in Europa een "eigen" stekker heeft en dat effe ruilen met een andere EV eigenaar niet mogelijk is.
Ja, dat vind ik ook bizar.
Elon zei dat er dan DC door de Mennekes-stekker gaat...:confused:
 
Hij zegt wel in de Geneva QA, Mennekes type plug, maar dat het niet de mennekes zelf is maar 1 die door Tesla gemaakt wordt met zelfde soort pin layout maar zwaarder uitgevoerd voor OA de direct DC feed van de Supercharger...

Kennelijk kan er dus direct een Mennekes stekker in maar ook een zwaardere SuperCharger plug (en CHAdeMO)
 
vandaag nog twee prijsaanvragen gedaan voor een thuislaadpunt. ik hou jullie op de hoogte.

- - - Updated - - -

Hij zegt wel in de Geneva QA, Mennekes type plug, maar dat het niet de mennekes zelf is maar 1 die door Tesla gemaakt wordt met zelfde soort pin layout maar zwaarder uitgevoerd voor OA de direct DC feed van de Supercharger...

Kennelijk kan er dus direct een Mennekes stekker in maar ook een zwaardere SuperCharger plug (en CHAdeMO)

Volgens een post zou dit de stekker zijn??
http://www.flickr.com/photos/loremo/3499948469/
 
Last edited:
Ja, dat vind ik ook bizar.
Elon zei dat er dan DC door de Mennekes-stekker gaat...:confused:

Ik vraag mij af hoe je Supercharging door een Mennekes stekker propt... Aanpassen van de stekker betekent dat Tesla ook in Europa een "eigen" stekker heeft en dat effe ruilen met een andere EV eigenaar niet mogelijk is.

Het is een stekker die gewoon compatible is met Type 2 (Mennekes is de fabrikant!!!), echter voeren zij hem zwaarder uit. Wat ze kunnen doen is de "gaten" dieper maken in de auto waardoor ze effectief langere pinnen hebben. Hun SuperCharger connector kan zo met een groter oppervlak contact maken en dus meer Amperés er door heen sturen.

Verder heb je 4 pinnen tot je beschikking: L1, L2, L3 en N. Plaats L1 en L2 parallel en L3 en N en je kan daar flink wat Amperé overheen halen.

Een normale Type 2 stekker past er dus gewoon in, alleen de SuperCharger stekker kan er gewoon verder in.
 
Ja, dat vind ik ook bizar.
Elon zei dat er dan DC door de Mennekes-stekker gaat...:confused:
Door een met een stekker die er uitziet als een Mennekes stekker.

- - - Updated - - -

Het is een stekker die gewoon compatible is met Type 2 (Mennekes is de fabrikant!!!), echter voeren zij hem zwaarder uit. Wat ze kunnen doen is de "gaten" dieper maken in de auto waardoor ze effectief langere pinnen hebben. Hun SuperCharger connector kan zo met een groter oppervlak contact maken en dus meer Amperés er door heen sturen.

Verder heb je 4 pinnen tot je beschikking: L1, L2, L3 en N. Plaats L1 en L2 parallel en L3 en N en je kan daar flink wat Amperé overheen halen.

Een normale Type 2 stekker past er dus gewoon in, alleen de SuperCharger stekker kan er gewoon verder in.

Lijkt me een hele mooie oplossing alleen jammer dat het weer langer gaat duren. Wel bijzonder dat de productie 3 maanden vertraagt en de levering maar één maand. Ik reken voorlopig maar met augustus.
 
Na een prijsaanvraag voor een 3 fase 16A thuislader kreeg ik volgende antwoordt van EV-point:

Als ik mij niet vergis laadt de Tesla Model S monofasig 230V en heeft het aldus geen zin om een driefasig laadpunt te plaatsen. En het is de wagen die zal beslissen hoe er geladen wordt, niet de lader (met uitzondering van het verschil tussen AC en DC laden). Laat me gerust weten als ik me vergis betreft de laadmodaliteiten van de Model S.

Als de "gespecialiseerde" mensen ook al niet weten wat er gaat komen, waar kan je dan nog terecht met je vragen??:crying:
 
Op de laadpalen die ik hier in Amsterdam tot mijn beschikking heb staat:

Manufacturer: Chargemaster plc
Type: Fastcharge Post
Rated Voltage: 230/400V
Rated frequency: 50Hz
Rated current: 2x32 Amp
Number of phases: 3

Weet iemand hoeveel kW ik hier straks maximaal met de Models S kan laden ?

Let wel: er kunnen 2 auto's op deze laadpaal worden aangesloten.
 
Op de laadpalen die ik hier in Amsterdam tot mijn beschikking heb staat:

Manufacturer: Chargemaster plc
Type: Fastcharge Post
Rated Voltage: 230/400V
Rated frequency: 50Hz
Rated current: 2x32 Amp
Number of phases: 3

Weet iemand hoeveel kW ik hier straks maximaal met de Models S kan laden ?

Let wel: er kunnen 2 auto's op deze laadpaal worden aangesloten.

Zoals ik het lees gaat er 3x63A naar binnen en dan heb je twee aansluitingen met 3x32A.

Elke aansluiting levert dan 20kW en 43kW gaat die paal in.

Verder, de Model S kan gewoon 3-fase 400V 32A laden met de Twin-charger in de EU. Laat je niets anders wijs maken!


Sent from my phone, so my apologies for typos.
 
@widoth

Lijkt erop dat je gelijk hebt. Dat is fantastisch want dan is een lege 85kWh accu in 4 uurtjes weer vol !

Op de site van Chargemaster vond ik de volgende specificaties van deze laadpaal:

Schermafbeelding 2013-03-10 om 11.24.47 AM.png
 
Heeft iemand ergens een goede uitleg voor werkgevers/bedrijven aangetroffen wat men moet weten voor men laadpalen kan/wil plaatsen. Probeer wat mensen waar we mee werken te mobiliseren om een paal te plaatsen maar dat vraagt veel uitleg (technisch en financieel). Als ik dat wiel niet opnieuw hoef uit te vinden, zou ik graag bestaande uitleg oid benutten.
 
Heeft er al iemand ervaring met de EV Box van de gelijknamige firma uit Almere ? Volgens mijn offerte kan je dan 3-fase laden aan 11kWh tegen 925€ ( installatieautomaat en aardlekschakelaar niet inbegrepen ). Meer info op EV-Box fabrikant oplaadstations elektrische autos - Home .

Ik heb een offerte gekregen via thuisladen.nl
De kosten liepen bij mij erg hoog op voor de aanpassingen aan mijn meterkast. Ik wil me op dat vlak nog wel verder orienteren. Ik heb al 3 fase 25A, ik denk dat ik door de fors hogere vastrechtkosten een hoger amperage maar laat voor wat het is, maar dan nog ben ik voor aanpassingen aan de meterkast en installatie van de laadpaal (wandmodel) richtign 4K kwijt, inclusief BTW...schrok ik wel een beetje van. Al is ieders situatie dus weer uniek, ben ik zelf ook wel benieuwd naar wat anderen te vertellen hebben.
 
Wat betreft de snelladers stelde ik vast dat in België verschillende goed gelegen shoppingcentra langs snelwegen door één firma worden beheerd. (Wijnegem Shopping, Basilix Brussel, K in Kortrijk, Eupen Trade Center, Jumet Retail Park tegen Charleroi)
Het zou mooi zijn als Tesla met Shopping Center Management Services een overeenkomst zou kunnen sluiten. Dan is ineens 70% van België bedekt.

PS: enkel op de E411 richting Luxemburg (en door velen genomen op weg naar Zuid-Frankrijk) hebben ze geen locatie
 
Widoh : Een vraag blijft me bezig houden en dat is waarom de Model S uberhaupt een laadstation nodig heeft. Ik meen toch begrepen te hebben dat de auto zelf de lader en software + sturing aan boord heeft, dus waarom zou je dan een lader moeten gebruiken ? Kan een eenvoudig 3-fase muurcontact niet volstaan ? En hoe beinvloedt een laadstation het uitgesteld laden via de nieuwe 4.3 update ? Stel, ik koppel de auto aan het laadstation en druk de startknop in om te laden, maar de auto zelf staat geprogrammeerd om pas 's nachts te laden - blijft het laadstation dan al die tijd geactiveerd of schakelt het zich na een poos uit ? Want in dat laatste geval heb je dan 's morgens dus geen geladen auto :crying:
 
Met de bijgeleverde UMC (Universal Mobile Connector) kun je via een (kracht) stopcontact de Tesla Model S opladen, in principe heb je dus geen aparte laadkast/lader nodig.

De UMC is een "slimme" laadkabel met een mini EVSE kastje er in verwerkt.

Wido heeft een EVSE laadkast (zelf gemaakt) welke in feite niks anders is dan een flink relais met daar wat logica achter. Geen lader in de zin van het zet AC stroom in DC stroom om, dat proces gebeurt nog altijd in de interne lader van de auto zelf. Behalve bij super/quickcharging want dan gaat er daadwerkelijk DC stroom rechtstreeks de accu in zonder gebruik te maken van de interne lader.

In het geval van een EVSE praat de auto met de lader "geef me stroom" en hop het relais schakelt in en auto kan gaan laden.
Als je een EVSE hebt dan heb je om op te laden een "domme" laadkabel met (meestal) Type 2 connectoren nodig. Er zit dan dus geen logica/kastje in de kabel zelf, wat bij de UMC wel het geval is.

Als geen carport of garage hebt kan het, vanwege temperatuur en vocht, wellicht verstandig zijn om voor een echte laadpaal met EVSE te kiezen ipv een buitenstopcontact met UMC.

De meeste laadpalen zoals bijv. die van EV-box hebben een geïntegreerde EVSE waardoor je dus alleen nog een "domme" kabel nodig hebt tussen auto en paal en niet je "slimme" UMC.
 
Widoh : Een vraag blijft me bezig houden en dat is waarom de Model S uberhaupt een laadstation nodig heeft. Ik meen toch begrepen te hebben dat de auto zelf de lader en software + sturing aan boord heeft, dus waarom zou je dan een lader moeten gebruiken ? Kan een eenvoudig 3-fase muurcontact niet volstaan ? En hoe beinvloedt een laadstation het uitgesteld laden via de nieuwe 4.3 update ? Stel, ik koppel de auto aan het laadstation en druk de startknop in om te laden, maar de auto zelf staat geprogrammeerd om pas 's nachts te laden - blijft het laadstation dan al die tijd geactiveerd of schakelt het zich na een poos uit ? Want in dat laatste geval heb je dan 's morgens dus geen geladen auto :crying:
Zie allereerst het verhaal van LuckyLuke hier boven, die legt het al aardig uit.

Nu is een laadpaal dus een "EVSE", het is geen lader zoals hier boven al wordt aangegeven.

Een laadpaal is vooral veiliger. Zo staat er op een krachtstroom aansluiting altijd spanning, maar bij een laadpaal is dat niet het geval. Als de auto aan koppelt gaat deze eerst praten met de laadpaal over het maximaal beschikbare vermogen, of de kabel dat wel aan kan en pas dan schakelt de spanning in.

Een krachtstroomstekker (en ook de UMC) is niet ontworpen om elke dacht opnieuw ingeplugt te worden, nu kunnen vooral de goede stekkers van Mennekes (Het is een fabrikant!!) dat wel hebben, maar haal je een er een van het huismerk van de bouwmarkt voor een tientje dan gaat die het niet leuk vinden om elke dag opnieuw ingeplugt te worden.

De Type 2 stekker is daar wel voor ontworpen. Met weer en wind kan je hem inpluggen en er hoog vermogen overheen halen.

Een laadpaal is gewoon vooral veiliger en er beter voor ontworpen. Ik zie de UMC als een mobiele EVSE die je gebruikt als er geen laadpaal beschikbaar is, maar ik zou hem persoonlijk niet elke dag gebruiken, zeker niet buiten.