Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien de UMC in de U.S. 1500$ kost, kies ik er toch liever voor om voor die prijs een thuislaadstation te installeren.

Dan kan je beter de meegeleverde UMC thuis in de stekker laten zitten, en een extra "Domme" kabel kopen voor onderweg te laden.
Onderweg ga je toch steeds in een laadstation laden en niet zomaar in het eerste het beste stopcontact... of zie ik dit mis?
 
Bij veel bedrijven zie je ook electrische heftrucks waarvan ik veronderstel dat die ook met krachtstroom opgeladen worden. Zou je de model S daar met de eigen kabel ook op kunnen laden?

Nee dat gaat niet. Deze laders worden wel vaak gevoed met krachtstroom , maar leveren 24 of 48 volt gelijkstroom met een amperage rond de 100 A. Een tesla accu zit rond de 300 V gelijkstroom. Wel kun de met het stopcontact waar de acculader van de heftruck op aangeloten zit de tesla mee opladen.dit noemt men het 3 fase laden.
 
Bij veel bedrijven zie je ook electrische heftrucks waarvan ik veronderstel dat die ook met krachtstroom opgeladen worden. Zou je de model S daar met de eigen kabel ook op kunnen laden?

Als je bedoelde of je de lader van de vorkheftruck kunt gebruiken, dan heeft Wassenberg het antwoord al gegeven. Als je bedoelde of je hetzelfde "stopcontact" kunt gebruiken als de lader van de vorkheftruck, dan is dat nog niet zeker. Ik heb UMC van de Roadster gezien met rode 3-fase stekkers gezien (waarvan er in het geval van de Roadster maar 1tje gebruikt word). Ik kan mij voorstellen dat Tesla adapters gaat aanbieden.
 
Ik denk dat ik de Carplug van Electrabel zal opteren:

Elektrische auto op te laden: CarPlug

Ik vind weinig informatie over installateurs van laadpalen in België.
Hm, ik vind de informatie over de CarPlug wel erg mager. Hoeveel KW levert hij? Volgens mij kun je in België ook gewoon prima een ev-box nemen en er zijn vast goede elektriekers die er een kunnen aansluiten denk ik.
 
De carplug is geen 3-fase lader, dus tenzij je heeeel veel tijd hebt om te laden, kan je er eigenlijk weinig mee. Dan ben je veel beter af met een ev-box !

Ik probeer wat meer info vast te krijgen. Maar in de brochure staat dat hij Mennekes plug heeft. Dus ik nam aan dat hij dan ook 3-fase ondersteunde.
Voor mij is het grote voordeel dat hij rechtstreeks op het elektriciteitsnet aangesloten wordt en dus niet via mijn thuisaansluiting. Ik geraak onmogelijk nog met een deftige kabel naar buiten om een EV-box aan te sluiten.
 
Dat er een Type 2 (Mennekes is een fabrikant!) aansluiting op zit betekend niet dat het ook een 3-fase EVSE is. Veel goedkope EVSE's zijn enkel-fase 16A en vooral gericht op plug-in hybrides.
Hieronder een type plaatje van de Carplug. Blijkbaar max. 3700W
label_serial_carplug.jpg

gevonden via CarPlug by Electrabel
 
Hieronder een type plaatje van de Carplug. Blijkbaar max. 3700W
View attachment 18990
gevonden via CarPlug by Electrabel
Dus toch monofase.

Ik heb hier thuis een 3 fase aansluiting:
Spanning : 3 x 230 / 400 V
Frequentie : 50 Hz
Stroomsterkte : 10 (60) A

Ik heb nu een 3x10mm2 kabel naar buiten liggen om later mijn garage op aan te sluiten. Als ik het goed begrijp moet ik deze vervangen door een 5G10 of 5G6 kabel.
 
Dus toch monofase.

Ik heb hier thuis een 3 fase aansluiting:
Spanning : 3 x 230 / 400 V
Frequentie : 50 Hz
Stroomsterkte : 10 (60) A

Ik heb nu een 3x10mm2 kabel naar buiten liggen om later mijn garage op aan te sluiten. Als ik het goed begrijp moet ik deze vervangen door een 5G10 of 5G6 kabel.

Tenzij jouw garage ver van jouw woonhuis verwijderd is dan is 5G6 voldoende (max 32A, of 22KW op 3 fase)
 
Heel wat nuttige informatie hier, mooi !

Maar vraag me toch nog wat af.

Huidige aansluiting is 3x25A.
Ik wil een HPWC (mooi en vaste kabel eraan; ik heb nu een lolo, en laat de kabel vrijwel altijd er aan hangen vanwege het gedoe, tenzij ik op bestemming zeker kan laden).
Dan vraag ik me af of een duolader (of wat de goede benaming zou moeten zijn) zin heeft. Voor maximale laadsnelheid zal ik dus met 3x32A moeten laden.
Maar dan moet ik naar een huisaansluiting van 3x35A, of waarschijnlijk zelfs 3x40A.
En het prijsverschil in vastrecht vind ik (te) fors. En ik verwacht ook vrijwel nooit thuis die snelheid nodig te hebben. Maar ik vraag me wel af wat de maximale laadsnelheid is bij:
- een 3x25A aansluiting
- een duolader
- HPWC
1) Houdt de HPWC rekening met het overige gelijktijdige elektriciteitsgebruik?
2) Als ik het dan bij de 3x25A-aansluiting hou, kan ik dan in theorie tot bijna 3x25A (± 17 kW) laden?

En nog een andere
3) CHAdeMO gaat tot max 500V/125A = 62,5 kW (toch?). Dus modelS (85 kW) van 10% naar 80% duurt dan ± 1 uur; klopt?
 
Heel wat nuttige informatie hier, mooi !
Daar zijn fora voor!

Huidige aansluiting is 3x25A.
Ik wil een HPWC (mooi en vaste kabel eraan; ik heb nu een lolo, en laat de kabel vrijwel altijd er aan hangen vanwege het gedoe, tenzij ik op bestemming zeker kan laden).
Dan vraag ik me af of een duolader (of wat de goede benaming zou moeten zijn) zin heeft. Voor maximale laadsnelheid zal ik dus met 3x32A moeten laden.
Maar dan moet ik naar een huisaansluiting van 3x35A, of waarschijnlijk zelfs 3x40A.
En het prijsverschil in vastrecht vind ik (te) fors. En ik verwacht ook vrijwel nooit thuis die snelheid nodig te hebben. Maar ik vraag me wel af wat de maximale laadsnelheid is bij:
- een 3x25A aansluiting
- een duolader
- HPWC
1) Houdt de HPWC rekening met het overige gelijktijdige elektriciteitsgebruik?
2) Als ik het dan bij de 3x25A-aansluiting hou, kan ik dan in theorie tot bijna 3x25A (± 17 kW) laden?
De HPWC wordt in Europa niet geleverd, hier moet je gewoon een Type 2 station (zoals de Lolo) ergens kopen.

De Lolo is echter maar enkel-fase 16A en jij wil een 3-fase 16A.

Dan moet je nog steeds de kabel er in prikken, maar kan je met 3x16A laden, ofwel 11kW. Dan zit je Model S in zo'n 8 uur vol.

Een Duo-Lader heb je ook niet nodig, want de standaard lader doet al 3x16A, met de Duo-Lader kan je enkel 3x32A doen.

En nog een andere
3) CHAdeMO gaat tot max 500V/125A = 62,5 kW (toch?). Dus modelS (85 kW) van 10% naar 80% duurt dan ± 1 uur; klopt?
Vaak zijn het maar 50kW laders, dus je doet er iets langer over. Maar die berekening klopt aardig.
 
Hé, interessant wat ik hier lees. Ik heb soortgelijke vragen en overwegingen als Martijn. Ook ik heb besloten om het bij mijn 3x25A aansluiting te houden, voor 3x40 ga ik anders ongeveer 800 euro per jaar meer betalen aan vastrecht. Dat ik dan niets heb aan die duolader dat had ik me niet zo goed gerealiseerd. Maar wat ik me dan afvraag, heb je die duolader dan weer wel nodig voor een supercharger? Nou zie ik me in de praktijk die superchargers niet gebruiken (ga de Model S alleen voor woon-werk verkeer gebruiken, en dus altijd gewoon thuis opladen), maar toch vind ik dat nog wel relevant om te weten.

En iets anders: als ik aan mijn garage een laadpunt laat installeren, moet ik dan nog een aparte 3 fase kabel aanschaffen, of wordt die door Tesla meegeleverd met de auto? Ik maak dit gewoon niet heel duidelijk op uit de beschrijving bij de optie lijst, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
 
Supercharger is DC (gelijkstroom) en gaat rechtstreeks je accu in, daarbij worden de onboard lader(s) dus omzeild.

Laadkabel die bijgeleverd gaat worden is nog niet bekend, maar ik verwacht dat je de keuze krijgt uit een kabel met een van deze drie connectors: standaard 220/rode cee krachtstroom/mennekes type 2