Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een slechte Cos Phi is de oorzaak van blindstroom en kan wel heel vervelend zijn. De vraag is of je hier last van heb of dat het probleem elders in de installatie zit. Meten is weten.

Even duidelijk stellen; we hebben het over een normaal woonhuis in een woonwijk, niet in/naast een industrie gebied. Ik mag/kan dan toch verwachten dat er normale stroom (lees: met een nette sinus) hier binnen komt?!
Hoe zou ik dit kunnen meten?

Ik laad al 2 jaar op 22kW thuis en heb hier nog nooit last van gehad. Mijn meterkast wordt warm, maar zeker niet heet. Dat het warm wordt is ook normaal, er gaat 22kW aan vermogen doorheen.

Welk type laadbox heeft u? Ook EV-box home toevallig?
Ik vermoed dat de EV box gewoon adequaat werkt echter is de zekering/automaat in de meterkast die zeer heet wordt...
Ik heb hierom de laadstroom in de Tesla met 15% verlaagd naar 26A maar ben van mening dat 32A mogelijk moet zijn, zoals bij u.

Tenslotte wordt mij verklaard dat 3x 32A automaat voldoende is echter hoor ik van anderen dat daar 3x 40A automaten zijn toegepast. Heeft dit geen invloed?
 
Welk type laadbox heeft u? Ook EV-box home toevallig?
Ik vermoed dat de EV box gewoon adequaat werkt echter is de zekering/automaat in de meterkast die zeer heet wordt...
Ik heb hierom de laadstroom in de Tesla met 15% verlaagd naar 26A maar ben van mening dat 32A mogelijk moet zijn, zoals bij u.

Tenslotte wordt mij verklaard dat 3x 32A automaat voldoende is echter hoor ik van anderen dat daar 3x 40A automaten zijn toegepast. Heeft dit geen invloed?
Ik heb een zelf gemaakte SmartEVSE. Mijn hoofd automaten in huis zijn 3x40A van Schneider en bij de EVSE zit in een 32A automaat van Abb.

Alle kabels zijn 5G6
 
Even duidelijk stellen; we hebben het over een normaal woonhuis in een woonwijk, niet in/naast een industrie gebied. Ik mag/kan dan toch verwachten dat er normale stroom (lees: met een nette sinus) hier binnen komt?!
Hoe zou ik dit kunnen meten?



Welk type laadbox heeft u? Ook EV-box home toevallig?
Ik vermoed dat de EV box gewoon adequaat werkt echter is de zekering/automaat in de meterkast die zeer heet wordt...
Ik heb hierom de laadstroom in de Tesla met 15% verlaagd naar 26A maar ben van mening dat 32A mogelijk moet zijn, zoals bij u.

Tenslotte wordt mij verklaard dat 3x 32A automaat voldoende is echter hoor ik van anderen dat daar 3x 40A automaten zijn toegepast. Heeft dit geen invloed?

Misschien een overbodige vraag, maar wat klapt er uit, de hoofdzekering of de zekering automaat van de evbox?
Als het de hoofdzekering is. Hou dan rekening met andere verbruikers in huis.
 
De automaten (=3x 32A) van de meterkast met als enige gebruiker de EV-box klappen eruit en zijn dan loeiheet (lees: meer dan handwarm)

De hoofdzekering in de meterkast is 3x 50A en daar gebeurd (gelukkig) niets mee.
De automaten in de EV-box zijn er nog nooit uit geslagen...

Zoals wordt aangegeven hier boven mij, slechte contacten idd? Zit alles wel goed strak? Zijn de correcte dikte draden gebruikt? Is misschien dat automaat gewoon defect?

Koop van Abb gewoon een nieuwe 32A automaat en zorg dat deze fatsoenlijk wordt geïnstalleerd.

Het verhaal dat het komt door een te zware hoofdzekering is onzin. Er gaat nooit meer stroom lopen dan een afnemer vraagt.
 
De automaten (=3x 32A) van de meterkast met als enige gebruiker de EV-box klappen eruit en zijn dan loeiheet (lees: meer dan handwarm)

De hoofdzekering in de meterkast is 3x 50A en daar gebeurd (gelukkig) niets mee.
De automaten in de EV-box zijn er nog nooit uit geslagen...

Fred (en andere lezers op dit forum!), bij de jaarlijkse controle van mijn meterkast buiten (speciaal geplaatst voor de voeding van de Tesla) draaide de monteur alle schroeven aan, waar de bedrading mee vast was gezet.
Zijn verklaring: door de grote stroom die de Tesla vraagt bij laden krijg je wisselende temperaturen en "werkt" het e.e.a.
Daardoor gaan de schroeven losser zitten, wat weer door de verhoogde weerstand in heel (te) hoge temperaturen kan resulteren.
Ik weet niet of dat op jouw kast van toepassing is en de verklaring?
Maar lijkt mij meer dan een aandachtspunt voor een iedere bezitter van een Tesla om minstens één keer per jaar te controleren of laten controleren!!!
 
Ik heb een mennekes laadpaal (amtron) die voorlopig nog niet onder de carport hangt. Hierdoor staat de zon daar rechtstreeks op te schijnen. Als ik dan laad, springt er na een tijd een temperatuursbeveiliging op waardoor het laden onderbroken wordt. Misschien heb je een soortgelijk probleem?
 
Ik heb zojuist de aansluitpunten nagekeken/aangedraaid er was er niet een die los zat.
De warmte (in de meterkast automaat, niet in de EV-box) is naar mijn idee ook niet de weerstand in de (grond) kabel aangezien deze maar 6mtr lang is en zich in de kruipkelder bevindt.
Ik denk dat selectiviteit (het toepassen van 3x 32A automaten ipv 3x 40A) de oorzaak is en zal dit ook melden bij de installateur (die plotsklaps zeer traag is met reageren :cursing:)
 
Binnenkort krijg ik mijn 70D en nu ben ik benieuwd of de aansluitingen in de garage kloppen. In het huis en de garage zat al krachtstroom (rode stekker) maar niet alle elektra werkte zoals het zou moeten werken. Daarom is mijn vraag of er toevallig iemand in de buurt van Zaltbommel woont of over de A2 bij Zaltbommel gaat die de Tesla aan wil sluiten zodat ik weet dat alles werkt en hoe snel deze laadt. Omdat de stekker wat lastig en ver weg zit, is het het makkelijkste als er een langere kabel aanwezig is. Tijdens het laden staat er koffie met een Bossche bol klaar :smile:.
 
Binnenkort krijg ik mijn 70D en nu ben ik benieuwd of de aansluitingen in de garage kloppen. In het huis en de garage zat al krachtstroom (rode stekker) maar niet alle elektra werkte zoals het zou moeten werken. Daarom is mijn vraag of er toevallig iemand in de buurt van Zaltbommel woont of over de A2 bij Zaltbommel gaat die de Tesla aan wil sluiten zodat ik weet dat alles werkt en hoe snel deze laadt. Omdat de stekker wat lastig en ver weg zit, is het het makkelijkste als er een langere kabel aanwezig is. Tijdens het laden staat er koffie met een Bossche bol klaar :smile:.
Ik heb twee verlengsnoeren voor een CEE32 aansluiting (a.k.a rode stekker), een van 10m en een van 5m, en kan dus in totaal op 15m komen. Daarbovenop komt dan nog de kabel van de JuiceBooster. Als je wil kan ik ergens in het weekend wel langskomen om je aansluiting te testen. Toen ik enkele maanden geleden mijn laadpaal had geïnstalleerd was een mede-forumlid zo vriendelijk om bij mij te komen testen, waarmee ik heel blij was, dus ik doe graag een wederdienst.

Krijg je overigens een duolader in je 70D? Zoals wellicht bekend kan de UMC maar tot max. 16A laden.
 
Ik heb twee verlengsnoeren voor een CEE32 aansluiting (a.k.a rode stekker), een van 10m en een van 5m, en kan dus in totaal op 15m komen. Daarbovenop komt dan nog de kabel van de JuiceBooster. Als je wil kan ik ergens in het weekend wel langskomen om je aansluiting te testen. Toen ik enkele maanden geleden mijn laadpaal had geïnstalleerd was een mede-forumlid zo vriendelijk om bij mij te komen testen, waarmee ik heel blij was, dus ik doe graag een wederdienst.

Krijg je overigens een duolader in je 70D? Zoals wellicht bekend kan de UMC maar tot max. 16A laden.

Bedankt voor je reactie en je aanbod. Vandaag komt Hans even langs om te testen dus ik ben al geholpen.

Ik heb nog geen duolader in de 70D. Ik heb er wel aan zitten denken om dit te doen, maar ik wil eerst even kijken hoe het met de monolader gaat.
 
Bedankt voor je reactie en je aanbod. Vandaag komt Hans even langs om te testen dus ik ben al geholpen.

Ik heb nog geen duolader in de 70D. Ik heb er wel aan zitten denken om dit te doen, maar ik wil eerst even kijken hoe het met de monolader gaat.

Ik heb m nu 10 maanden (de 85), rij ongeveer 30.000 per jaar en eigenlijk nog geen behoefte aan duo lader gehad.