Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bedoelde dus automatische kabelhaspel, zoals je wel eens ziet voor perslucht of een tuinslang.
Mijn twijfel is of deze ook kunnen gebruikt worden slechts deels afgerold ivm opwarming?

oke, zo had ik het begrepen.
ik ken geen enkel haspel voor laadkabels.

en bovendien : je zou hem steeds volledig moeten afrollen gezien de warmteontwikkeling.


Best eens zoeken op dit forum naar Lapp, die hebben laadkabels die oprollen als een spiraal. (geen spiraalkabel, maar een 'normale' kabel die zichzelf oprolt)
kijk eens hier : Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure - Page 295


ojee99 heeft deze in gebruik.
 
oke, zo had ik het begrepen.
ik ken geen enkel haspel voor laadkabels.

en bovendien : je zou hem steeds volledig moeten afrollen gezien de warmteontwikkeling.


Best eens zoeken op dit forum naar Lapp, die hebben laadkabels die oprollen als een spiraal. (geen spiraalkabel, maar een 'normale' kabel die zichzelf oprolt)
kijk eens hier : Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure - Page 295


ojee99 heeft deze in gebruik.

Dank voor de tip.

Thuis plan ik de tesla UMC te gebruiken icm een type B verliesstroomschakelaar als vast laadstation.
Voor onderweg dan een Juicebooster 2, is de Nrgkick een goed alternatief indien de JB 2 nog meer vertraging krijgt?
Nog een laatste vraag, het lijkt me dat ik in België meerdere laadpassen (en abonnementen) nodig heb als ik zowat op de meeste plaatsen wil kunnen laden, bvb. hier en daar Becharged, op andere plaatsen Bluecorner etc. Was er geen sprake van dat dit gestandaardiseerd zou worden?
 
Dank voor de tip.

Thuis plan ik de tesla UMC te gebruiken icm een type B verliesstroomschakelaar als vast laadstation.
Voor onderweg dan een Juicebooster 2, is de Nrgkick een goed alternatief indien de JB 2 nog meer vertraging krijgt?
Nog een laatste vraag, het lijkt me dat ik in België meerdere laadpassen (en abonnementen) nodig heb als ik zowat op de meeste plaatsen wil kunnen laden, bvb. hier en daar Becharged, op andere plaatsen Bluecorner etc. Was er geen sprake van dat dit gestandaardiseerd zou worden?

Nrgkick : geen ervaring mee, ik ken ook niemand. Maar ziet er schitterend uit, met app op te volgen.
Op het eerste zicht een ideale UMC.


laadpassen : met de Tesla zal je niet zo veel moeten bijladen; ik gebruik enkel de pas van TheNewMotion. Je betaalt dan enkel verbruik, en deze werkt op de meeste laadpalen.
 
oke, zo had ik het begrepen.
ik ken geen enkel haspel voor laadkabels.

en bovendien : je zou hem steeds volledig moeten afrollen gezien de warmteontwikkeling.


Best eens zoeken op dit forum naar Lapp, die hebben laadkabels die oprollen als een spiraal. (geen spiraalkabel, maar een 'normale' kabel die zichzelf oprolt)
kijk eens hier : Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure - Page 295


ojee99 heeft deze in gebruik.

Die heb ik inderdaad, reuze blij mee.
Laatst voor het eerst m'n langere, normale kabel moeten gebruiken, dat was wennen! Ik moest hem zelf oprollen? ;-)
Net zoiets als dat je autopilot gewend bent, en dan eens een dag in een leen-Mercedes rijdt en vervolgens bijna op een vrachtwagen klapt, zoals ik net ergens in een ander draadje las.

Kabel doet het prima op 3 x 16A.
 
Vandaag een nieuwe scheidingstransfo geïnstalleerd (3x230V) -> (3x400V+N) - 25KVA.. en hij werkt prima op dit moment de volle 16A (50km/uur) - binnen 2 weken wordt de dual charger in de wagen geplaatst en kan ik terug op de volle 32A laden. Heeft redelijk wat voeten in de aarde gehad maar is uiteindelijk gelukt.
 
was niet simpel ... gewicht van de transfo 180kilo!

"Beste buren, zou u aub tussen 20:00 en 07:00 al uw elektrische apparatuur uit willen zetten en niet meer gebruiken?
Dit ter voorkoming van teleurstellingen uwerzijds, ik ga dan namelijk mijn auto opladen, waardoor er voor de wijk niets meer overblijft aan elektrische capaciteit.

U bent gewaarschuwd, als u de gloed vanuit mijn garage waarneemt in de nachtelijke lucht is het al te laat.":biggrin:
 
"Beste buren, zou u aub tussen 20:00 en 07:00 al uw elektrische apparatuur uit willen zetten en niet meer gebruiken?
Dit ter voorkoming van teleurstellingen uwerzijds, ik ga dan namelijk mijn auto opladen, waardoor er voor de wijk niets meer overblijft aan elektrische capaciteit.

U bent gewaarschuwd, als u de gloed vanuit mijn garage waarneemt in de nachtelijke lucht is het al te laat.":biggrin:

:biggrin: +1
 
Met duolader en mobiele lader (bvb juicebooster) heb je -bij Tesla- hetzelfde resultaat. Ttz : laden @22kw.

Zou kunnen interessant zijn bij die EVs zonder of met kleine onboard laders en met CHAdeMO of CCS, ware het niet dat de komma verkeerd staat...
Voor die prijs kan je heel veel laden bij Fastned en andere aanbieders.
 
Last edited:
Met duolader en mobiele lader (bvb juicebooster) heb je -bij Tesla- hetzelfde resultaat. Ttz : laden @22kw.

Zou kunnen interessant zijn bij die EVs zonder of met kleine onboard laders en met CHAdeMO of CCS, ware het niet dat de komma verkeerd staat...
Voor die prijs kan je heel veel laden bij Fastned en andere aanbieders.

Tuurlijk het is vooral voor die Koreanen en Japanners bedoeld.
Alleen denk ik dat de prijs echt wel juist is, anders zou die bij een andere DC-lader ook verkeerd staan. en dat is dan wel heel toevallig...

schnellladen.de. DC Wallbox WDC22 (CHAdeMO oder CSS) von Designwerk
 
Helaas is de kabel volledig ondergekalkt. Geprobeerd her en der vrij te maken, maar kan geen code vinden. De kabel heeft een diameter van circa 23mm. Kan mijzelf ook haast niet voorstellen dat hier maar 1 fase doorheen loopt. Tja...
De prijs die Enexis aangeeft is standaard voor het aanpassen van 1x35A naar 3x25A. In mijn geval komen daar dan helaas extra kosten bij ivm boren/wandoorvoeringen. Zal niet de wereld kosten (vermoed 100eur) maar baal dat ik daar dan weer een 3de aannemer voor in de arm moet nemen. Ik ga toch nog eens bij Enexis navragen of er echt wel een nieuwe kabel moet komen en zo ja, of ze (hun aannemer) deze werkzaamheden niet kunnen uitvoeren (eventueel tegen meerwerk).
Gisteren/vandaag met diverse mensen binnen Enexis gesproken. Kabel gaat vervangen worden zonder dat ik daar zelf aanpassingen voor hoef aan te brengen. Eea wordt gewoon gedaan door de aannemer van Enexis. Zonder extra kosten. Dus gewoon voor het standaard bedrag. Mooi opgelost en geregeld van Enexis! Midden februari worden nu, op dezelfde dag, zowel laadpaal, meterkast aanpassingen als slimme meter / 3 fasen aangelegd.
MS zal 1~2 weken later komen.
 
Last edited: