Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Lengte type 2 laadkabel. Ik begrijp dat je heel af en toe wel eens 7 of 8 meter kabel kan gebruiken maar eigenlijk 95% van de tijd een veel kortere kabel het ook doet.

Om gezeul te vermijden: Hoe kort kan die korte kabel dan zijn met de gebruikelijke laadpaalinstallaties? Ik vermoed ergens tussen 1.5 en 3 meter maar wat zou u aanraden?

Alvast dank,
k.

Koenraad
Ik heb een 8m en een 2m kabel. Tot nu heb ik altijd met de 2m kabel kunnen laden bij openbare palen. Die andere is voor de zekerheid. Heb beide kabels ook geschikt voor 32A gekocht. Binnen Nederland heb je dat ook niet nodig. Als je regelmatig in Italië zit schijnt het wel handig te kunnen zijn. Persoonlijk laad ik standaard op de zaak, af en toe eens thuis en bij roadtrips bij de SuC. Eenmaal op bestemming voldoet de UMC. Misschien dat ik de afgelopen 2 jaar 10x in het openbaar aan een laadpaal heb geladen omdat het moest.
 
Punt is natuurlijk dat als je de 8m (of 7) kabel nodig hebt - ook al is het maar één keer- je'm dan wel nodig hebt -;)
soms kun je gewoon niet dicht genoeg bij een paal parkeren.. te kleine parkeerruimte, (schuin) inparkeren met eenrichtingsverkeer... Die ervaring heb ik veel in het buitenland.
Maar goed, als je nooit het land uitkomt.. en/of je altijd beperkt tot de SuC's en/of thuis..
 
Lengte type 2 laadkabel. Ik begrijp dat je heel af en toe wel eens 7 of 8 meter kabel kan gebruiken maar eigenlijk 95% van de tijd een veel kortere kabel het ook doet.

Om gezeul te vermijden: Hoe kort kan die korte kabel dan zijn met de gebruikelijke laadpaalinstallaties? Ik vermoed ergens tussen 1.5 en 3 meter maar wat zou u aanraden?

Ik vind de gekrulde kabel van 4 meter wel praktisch. Die is kort, en ook wat langer te maken. :wink: In zowel een 16A als in een 32A uitvoering te verkrijgen.

31244.jpg

Deze kun je vinden bij http://www.laadkabelwinkel.nl/ratio-laadkabel-type-2-naar-type-2-32a-coiled en aldaar te verkrijgen met een TMC korting van 10%.
 
Dat vind ik knap ! Op deze weg had je'm dan een flink eind tegen het verkeer in moeten rijden.. drukke weg, één auto breed...

Op zo'n plekje zet ik m er echt andersom in. Is gelukkig zelden nodig maar een stukje éénrichtingsverkeer heeft mij nog niet kunnen weerhouden van laden. Zelfs (de meeste) Italianen hebben er begrip voor en zo niet dan stoor ik me daar ook niet zo aan.
 
Even een suffe vraag: Is het normaal en geen probleem dat een huisaansluiting regelmatig rond 238V en plekjes van 240V geeft (mss zelfs meer, maar nog niet gezien)?
Ik moet thuis best vaak lampen vervangen...

Kan perfect, heeft mogelijks ook te maken met de afstand van je huis tot de verdeeltransfo ( cabine ) én met de belasting op dit net.
Wat je lampen betreft eens nakijken of je ze vervangt met exemplaren 230-240V !
Je kan bij de betere lampenmerken die 230/240 versies kopen, witte producten, Gamma en Brico huismerken alsook die bij Ikea zullen dit normaliter niet zijn ( Chinese exemplaren ! ).
Osram, Sylvania en Philips zijn aanbevolen merken.

Bvb: http://static.visynet.be/ProductInfo/OSR/NL0019717_1.pdf

Xavier
 
Maar niet lang genoeg voor deze situatie.. smalle weg, eenrichtingsverkeer...

View attachment 111876

Gisteren was m'n 8 mtr kabel weer een uitkomst, één laadpaal in Tilburg tussen twee parkeerplaatsen.
De voorste bezet.

Ik kon net met de kabel van voren rechts langs de auto, achter de wielen door bij de chargeport links komen.

Wat ik wel heb gedaan is eerst aan de publieke paal aangekoppeld en toen pas aan de auto omdat je dan bij het missen van lengte nog met de MS kunt rijden om iets dichter op te trekken naar de laadpaal.


Je kunt ook de kabel diagonaal onderdeel MS doorhalen maar leuk is anders.
Gisteren regende het.
 
Behelpen Hans?
Ik realiseer me dat ik vanaf 14 Maart 2014 nooit meer heb getankt.
Nu is het wel zo dat ik wel eens een kabel moet afkoppelen als het regent, ik ben inmiddels aardig geroutineerd met de fob op afstand al af te koppelen, heb een laadpaal sleutel gekocht dus een de paal afkoppelen gaat ook snel maar behelpen was in het begin Hans.
 
De smiley was vergeten.[emoji1]

Schouwburgring?

En ik moet ook zeggen dat als ik met de kabel laad het steevast zo is dat ik ook blij ben met de 8 meter. Gisteren trouwens gezien dat ook Hornbach 2 laadplekken heeft (en voor fietsen) en natuurlijk eentje bezet door een ice , leeg maar met draaiende motor. Nadeel als de plaatsen zo vooraan zijn.
 
Last edited: