Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hem zojuist laten verhogen aan 32A.
Dat is wel het maximum van mijn aansluiting thuis. Als ik het dan goed begrijp kan mijn zekering afspringen als ik de wagen op 22KW laat laden?
Hiervoor heb ik eandis gevraagd naar info omtrent een upgrade naar 40A. Moet er dan aan de kant van mijn thuis installatie nog iets gebeuren of is het enkel een verzwaring in de meterkast?
 
Ik heb hem zojuist laten verhogen aan 32A.
Dat is wel het maximum van mijn aansluiting thuis. Als ik het dan goed begrijp kan mijn zekering afspringen als ik de wagen op 22KW laat laden?
Hiervoor heb ik eandis gevraagd naar info omtrent een upgrade naar 40A. Moet er dan aan de kant van mijn thuis installatie nog iets gebeuren of is het enkel een verzwaring in de meterkast?
Kan zijn dat je een zwaardere kabel moet laten binnenkomen. Met aders van 20mm².
Ik heb nu 4x10mm² die binnenkomt voor 3F32A+N. Ik heb ooit voor een verzwaring geïnformeerd (3F64A+N), en daar had ik een 20mm² voor nodig.
Heb ik dus niet gedaan, en ik laadt nu op aan 3F25A (+-80km/u). Meer dan voldoende.
 
Kan zijn dat je een zwaardere kabel moet laten binnenkomen. Met aders van 20mm².
Ik heb nu 4x10mm² die binnenkomt voor 3F32A+N. Ik heb ooit voor een verzwaring geïnformeerd (3F64A+N), en daar had ik een 20mm² voor nodig.
Heb ik dus niet gedaan, en ik laadt nu op aan 3F25A (+-80km/u). Meer dan voldoende.
Thanks Joene,

Ik had gehoord dat je voor 63A ook extra abonnementskosten moet betalen.
We zijn een huishouden met 3 kleine kinderen met een hoog verbruik. Ik denk wel we bij 25A niet genoeg over hebben als alles hier draait. (wasmachine,droogkast,inductie)
 
Is hij al getest?
Zo nee, wil ik morgenavond wel even langskomen. Ben toch in de buurt.
Dju FVO... uw private inbox zit vol, ik kan u geen bericht sturen om af te spreken. Door het slechte weer zijn de voetbaltraining afgelast...

Is er iemand uit het Waasland die vanavond graag eens 25A wil testen? Bij voorkeur duolader dus.
Ze hebben gemailed dat hij op 32A staat dus zou moeten lukken :wink:
 
Dju FVO... uw private inbox zit vol, ik kan u geen bericht sturen om af te spreken. Door het slechte weer zijn de voetbaltraining afgelast...

Is er iemand uit het Waasland die vanavond graag eens 25A wil testen? Bij voorkeur duolader dus.
Ze hebben gemailed dat hij op 32A staat dus zou moeten lukken :wink:

Heb het ook gezien, ga hem vanavond opkuisen.
Ik mail je daarna.
 
Thanks Joene,

Ik had gehoord dat je voor 63A ook extra abonnementskosten moet betalen.
We zijn een huishouden met 3 kleine kinderen met een hoog verbruik. Ik denk wel we bij 25A niet genoeg over hebben als alles hier draait. (wasmachine,droogkast,inductie)

De kans dat je en kookt, en wasmachine en droogkast opzet en terwijl je auto aan volle snelheid moet opladen omdat je leeg thuis staat en dringend terug weg moet is wel heel klein. Ikzelf heb thuis een warmtepomp, en vaatwasser wasmachine en droogkast. Als ik dringend weg moet laadt ik op 25A op. En 's nachts op 16A. Nooit problemen mee gehad.

En in noodgevallen leg ik mijn juicebooster aan het stopcontact van mijn laadstation en laadt ik aan 30A op, in de hoop dat mijn warmtepomt dan net niet opspringt.
 
Maar dat kan toch gewoon met de fob (unlocken aan auto) ?, of begrijp ik je opmerking niet goed...

Heb een losse afstansbediening voor de charger port aan m'n Lolo3 bevestigd. Kan nu snel, zonder Fob uit m'n zak te hoeven halen, starten met laden.
Helaas lukt het niet om met deze losse afstandsbediening na het laden de kabel te unlocken. (Ook al is auto open) Jammer.

- - - Updated - - -
 
misschien is de ChargeKing kabel met geïntegreerde "klepje" opener een oplossing. Werkt bij mij wel, alleen moet de auto wel eerst je FOB hebben opgemerkt om de kabel weer los te laten.
In de praktijk loop ik naar de auto toe. Deuren gaan open. Druk op de knop en haal de kabel uit de auto. Hang de kabel op de Lolo. Klaar. Soort SuC maar dan 11Kw.
 
misschien is de ChargeKing kabel met geïntegreerde "klepje" opener een oplossing. Werkt bij mij wel, alleen moet de auto wel eerst je FOB hebben opgemerkt om de kabel weer los te laten.
In de praktijk loop ik naar de auto toe. Deuren gaan open. Druk op de knop en haal de kabel uit de auto. Hang de kabel op de Lolo. Klaar. Soort SuC maar dan 11Kw.

Yep... zelfde setup bij mij ook die kabel van ChargeKing gekocht. Maar dan 22kW en nog geen Tesla om te testen of het werkt.
Als je regelmatig thuis laadt kan een een taak van 5 seconden tijdswinst op termijn veel verschil maken :)
 
M'n Lolo is voorzien van een vaste kabel. Om die nu weer te gaan vervangen...
Toch vind ik het vreemd dat ik met m'n losse afstandsbediening die ik bij de laadkabelwinkel.nl heb gekocht het klepje wel kan openen maar niet kan unlocken. Zou verwachten dat dit 1 en zelfde signaal is. Ik ga het ook eens navragen bij laadkabelwinkel.nl.
 
Heb daar inderdaad een mail van binnen gekregen, nu weet ik ook welke forum naam er bij hoort :)

Voor de andere lezers wellicht interessant om de kern van het antwoord te melden:
Dat klopt inderdaad, deze generieke afstandsbediening kan uitsluitend gebruikt worden om een gesloten klep te openen, niet om een aangesloten stekker te ontgrendelen.

De Tesla UMC (en supercharger stekker) kan dat wel, de drukknop hiervan heeft namelijk een dubbele functie:
Naast de bovengenoemde zender om de klep te kunnen openen heeft de UMC ook nog een fysieke aansluiting in de stekker welke het PP signaal onderbreekt waardoor de auto het laden stopt en de stekker ontgrendeld.

Met alleen een draadloos signaal van een generieke zender kun je dus nooit een aangesloten kabel ontgrendelen, dat zou ook wat veiligheid betreft niet wenselijk zijn: een willekeurig persoon zou dan met een dergelijke zender bij alle Tesla's de kabel kunnen ontkoppelen en zo het laden stoppen of mogelijk de kabel vandaliseren of stelen: zeker geen wensbare situatie.

Het unlocken van een aangesloten kabel kan op drie manieren:
• Wanneer de Tesla UMC is aangesloten: via de drukknop op de Tesla UMC
• Via het 17"scherm (stop charge/unlock charge port)
• Via de gekoppelde tesla sleutel (keyfob, achterklep enkele seconden ingedrukt houden).

Eigenlijk hoort hier nog een 4e optie bij dat is de oplossing van chargeking, maar in feite is dat een kopie van de (dubbele) functionaliteit welke in de Tesla UMC/SUC stekker zit.
 
@LuckyLuke
Thanks voor de snelle reactie! Helemaal duidelijk nu! Jammer dat dit niet gaat werken. Veiligheidsissue imho niet echt een probleem omdat dit afgedekt kan/moet worden middels conditie dat auto ontgrendeld is (via Fob in je broekzak).
Gefröbel in bestaande Lolo3 kabel zie ik niet zo zitten.
Blijft jammer; moet nu dan toch iedere morgen sleutel uit m'n broekzak halen[emoji6]
Btw nog een antwoord om m'n eigen vraag van tijd terug; je kunt Lolo3 idd altijd 'aan' laten staan. Dus niet nodig laden te starten middels pasje/sleutelhanger. Weer een paar seconden gespaard...
 
Last edited:
Btw nog een antwoord om m'n eigen vraag van tijd terug; je kunt Lolo3 idd altijd 'aan' laten staan. Dus niet nodig laden te starten middels pasje/sleutelhanger. Weer een paar seconden gespaard...

Dit laatste had ik vorige week over gebeld met TNM maar volgens de persoon die ik sprak was het toch niet aan te bevelen de kabel erin te laten. Althans niet met een Lolo die buiten is geplaatst.
 
Dit laatste had ik vorige week over gebeld met TNM maar volgens de persoon die ik sprak was het toch niet aan te bevelen de kabel erin te laten. Althans niet met een Lolo die buiten is geplaatst.

Raar... toen ik het vroeg alvorens ik hem bestelde zou het "geen" probleem mogen zijn om de kabel te laten steken ook als je niet laadt.
Mijn lolo staat op een afgesloten terein. Als "vocht" het probleem mocht zijn... dan is dat toch ook het geval als je hem 's nachts tijdens het laden in laat steken. Ik tracht te begrijpen waarom.