Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb een losse afstansbediening voor de charger port aan m'n Lolo3 bevestigd. Kan nu snel, zonder Fob uit m'n zak te hoeven halen, starten met laden.
Helaas lukt het niet om met deze losse afstandsbediening na het laden de kabel te unlocken. (Ook al is auto open) Jammer.

Ik heb een laadpaal van New Motion en een Laadsleutel dus zodra ik bij de MS kom ontgrendel ik de Chargeport in de loop naar de MS.
Dan vervolgens meteen de laadpaal, dus een knop op de kabel a la SuC is voor mij overbodig.

Ik moet de Laadsleutel toch contact laten maken om de laadpaal uit te schakelen.

Een Laadsleutel is een verkleinde pas die je bij de fob steekt!
 
@TLS1958
Maar dan moet je nog steeds de FOB achterkant ingedrukt houden om de kabel/chargerpoort te ontgrendelen. Hebben van laadsleutel (die ik ook heb) bij de FOB gestoken veranderd daaraan niets. Toch.
Wat ik zou willen is dat ik 's ochtends met de FOB in m'n zak naar de Tesla loop, kabel/chargerpoort ontkoppel middels een knop die op de Lolo zit (daar loop ik immers toch langs).
Heb het filmpje van ChargeKing nog eens bekeken om eea zelf in te bouwen maar heb toch wat vraagtekens bij bv waterdichtheid na jaartje zon/wind/regen/vorst (en op exact die plek van de doorvoer paar honderd keer drukken).
 
@TLS1958
Maar dan moet je nog steeds de FOB achterkant ingedrukt houden om de kabel/chargerpoort te ontgrendelen. Hebben van laadsleutel (die ik ook heb) bij de FOB gestoken veranderd daaraan niets. Toch.
Wat ik zou willen is dat ik 's ochtends met de FOB in m'n zak naar de Tesla loop, kabel/chargerpoort ontkoppel middels een knop die op de Lolo zit (daar loop ik immers toch langs).
Heb het filmpje van ChargeKing nog eens bekeken om eea zelf in te bouwen maar heb toch wat vraagtekens bij bv waterdichtheid na jaartje zon/wind/regen/vorst (en op exact die plek van de doorvoer paar honderd keer drukken).
De auto rijdt verder zelf voor je, kan je niet even die mooie fob uit je broekzak halen en erop drukken? :rolleyes: :biggrin:
 
De auto rijdt verder zelf voor je, kan je niet even die mooie fob uit je broekzak halen en erop drukken? :rolleyes: :biggrin:

Nah, ik ben het met Ivo eens; ik irriteerde me er mateloos aan dat ik elke keer EN de keyfob, EN een laadpas uit mijn broekzak moest halen. Die kabel van Chargeking maakt het al een stuk makkelijker, wat we nu nog willen is dat TNM (met garantie) die knoppen in hun vaste kabels inbouwt.

Alles onder het motto: elektrisch rijden is eenvoudiger dan fossiel rijden.
 
Last edited:
Laat je je LoLo dan niet gewoon aanstaan (of actief).
Ik laat mn lolo3 altijd aan, tenzij ikzelf op vakantie ben. Hoef em nooit te activeren. Gewoon de inbouwkabel inpluggen en laden [emoji16]

Ik heb een laadpaal van New Motion en een Laadsleutel dus zodra ik bij de MS kom ontgrendel ik de Chargeport in de loop naar de MS.
Dan vervolgens meteen de laadpaal, dus een knop op de kabel a la SuC is voor mij overbodig.

Ik moet de Laadsleutel toch contact laten maken om de laadpaal uit te schakelen.

Een Laadsleutel is een verkleinde pas die je bij de fob steekt!
 
Voor de techneuten onder ons, ik heb de documenten van CCS 2.0 op de kop weten te tikken. In het internationale deel van het forum heb ik een topic gemaakt: Combined Charging System (CCS) 2.0

Laten we de discussie daar verder voeren omdat ik gok dat uit het buitenland er ook leuke en goede input kan komen.

Wat mij opviel voor CCS 2.0 (AC en DC):
* Mogelijkheid tot terugleveren (V2G) via AC
* Geen noodzaak voor pasjes, auto wordt herkend door laadpaal
* De EVSE is leidend voor het bepalen wanneer laden start
 
Widodh,
Ik zou m'n MS niet lenen voor tijdelijke opslag V2G tenzij het bedoeld is om te laden zodra er overschot is en zo goedkoper kan laden, maar dan zal eerst de markt klaar moeten zijn voor beprijzen kw laag en hoog.
De markt is versnippert door de vele aanbieders.
 
Mijne heren, ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een ms aangeschaft. Het betreft een demo uitvoering.
Hierdoor wordt deze al over 2 weken geleverd. Nu heb ik ineens wat haast om een goede laadpaal voor thuis uit te zoeken.
Nu lees ik hier vele over vele uitvoeringen en het meeste ontgaat mij nog een beetje.

Kunnen jullie mij iets adviseren?
Ik heb thuis 3x 25Amp. En de paal/kastje hoeft niet speciaal geactiveerd te worden door pasjes of zo
 
Widodh,
Ik zou m'n MS niet lenen voor tijdelijke opslag V2G tenzij het bedoeld is om te laden zodra er overschot is en zo goedkoper kan laden, maar dan zal eerst de markt klaar moeten zijn voor beprijzen kw laag en hoog.
De markt is versnippert door de vele aanbieders.

Dat snap ik, maar het gaat mij om het technische verhaal. Dat stuk maakt het erg interessant. Of je het wil of niet is een 2e vraag.

Mijne heren, ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een ms aangeschaft. Het betreft een demo uitvoering.
Hierdoor wordt deze al over 2 weken geleverd. Nu heb ik ineens wat haast om een goede laadpaal voor thuis uit te zoeken.
Nu lees ik hier vele over vele uitvoeringen en het meeste ontgaat mij nog een beetje.

Kunnen jullie mij iets adviseren?
Ik heb thuis 3x 25Amp. En de paal/kastje hoeft niet speciaal geactiveerd te worden door pasjes of zo

Een simpele Keba? Bestaat in de vorm zonder pasjes en backoffice koppelingen.
 
Kapelhoeve.
Je kunt altijd beginnen met alleen een rode CEE 16A wandcontactdoos te laten aanleggen, zonder verder te verzwaren of wat dan ook. Je laadt dan met de bijgeleverde UMC tot max. 3x16A = 11 kW oftewel 50 km/h. Als je meer vermogen in je andere aansluitingen over wilt houden, zet je de laadstroom in de auto omlaag.
Ik heb het daarbij gelaten, maar later kun je altijd nog optimaliseren met een laadstation met smart charging of 22 kW vermogen.
 
Widodh - wat heb je minder als je gewoon een "blauwe" aansluiting thuis laat leggen (heeft me ongeveer 50 EUR gekost, en laadt @ zo'n 30 km/u). Werkt nu al twee jaar goed maar ik ben echt benieuwd naar hetgeen Keba's etc. als meerwaarde zouden bieden. Jij bent echt blijkbaar echt "into these things" dus jouw opinie vind ik belangrijk - wat mijn DS ervan zegt zal ik met meer korreltjes zout nemen!
 
Last edited:
Mijne heren, ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een ms aangeschaft. Het betreft een demo uitvoering.
Hierdoor wordt deze al over 2 weken geleverd. Nu heb ik ineens wat haast om een goede laadpaal voor thuis uit te zoeken.
Nu lees ik hier vele over vele uitvoeringen en het meeste ontgaat mij nog een beetje.

Kunnen jullie mij iets adviseren?
Ik heb thuis 3x 25Amp. En de paal/kastje hoeft niet speciaal geactiveerd te worden door pasjes of zo

Wat nog meer belangrijke punten zijn:
- wil je een lader met vaste kabel
- hoeveel % van de 3x25A is beschikbaar voor laden
- nu of in de toekomst beschikking over een PV installatie
- wandmontage of op een paaltje/zuil
- zelf installeren of laten installeren
- houd rekening met aanpassingen in je meterkast (plaatsen van installatieautomaat, aardlekschakelaar of een Aardlekautomaat
- graafwerk
- levertijd

Mocht je een Keba snel nodig hebben PM.
 
Widodh - wat heb je minder als je gewoon een "blauwe" aansluiting thuis laat leggen (heeft me ongeveer 50 EUR gekost, en laadt @ zo'n 30 km/u). Werkt nu al twee jaar goed maar ik ben echt benieuwd naar hetgeen Keba's etc. als meerwaarde zouden bieden. Jij bent echt blijkbaar echt "into these things" dus jouw opinie vind ik belangrijk - wat mijn DS ervan zegt zal ik met meer korreltjes zout nemen!

Lees deze blog van Widodh even Carl http://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-een-type-2-laadstation-en-geen-rode-cee-voor-een-model-s/

Ikzelf laad sporadisch thuis en heb daar een Cee aansluiting voor de UMC aan laten leggen. Waar ik 90% van de tijd laad, op de zaak, heb ik laadstations met vaste kabel laten aanleggen. Zijn alle 3 22kW maar 11kW was voor mij ruim voldoende geweest. Op onze nieuwe Tesla's hebben we ook geen duolader meer besteld.
 
Widodh - wat heb je minder als je gewoon een "blauwe" aansluiting thuis laat leggen (heeft me ongeveer 50 EUR gekost, en laadt @ zo'n 30 km/u). Werkt nu al twee jaar goed maar ik ben echt benieuwd naar hetgeen Keba's etc. als meerwaarde zouden bieden. Jij bent echt blijkbaar echt "into these things" dus jouw opinie vind ik belangrijk - wat mijn DS ervan zegt zal ik met meer korreltjes zout nemen!

Ik neem aan dat je een blauwe met 32A bedoeld als je op 30 km/u uitkomt.
Is waarschijnlijk niet praktisch met een 3*25A aansluiting (hoger is in NL ineens veel duurder)
In dezelfde lijn doorgedacht kan natuurlijk ook een rode stekker worden aangesloten, maar dan is het wel even raadzaam om naar de situatie ter plaatse te kijken (binnen in Eigen garage of open tegen de Eigen gevel van de oprit... in dat laatste geval zou ik dan toch weer naar een (het goedkoopst mogelijke "domme", dus zonder rfid etc. mennekes kastje)... als variatie op de rode stekker zou er misschien nog iets tussengehangen kunnen worden.... vandaag dat ik m uitgenodigd had even met me te bellen zodat we de mogelijkheden kunnen doorspreken, want we zijn als forum nu tips aan het geven voor een oprit / garage / huis / appartement / woonboot? dat we niet kennen...

Maar, uitgaande van de situatie dat de oprit / garage veilig genoeg is voor een rode stekker, widodh geeft daarbij ook bezwaren aan... die voor een deel ondervangen kunnen worden door de umc (of een extra kastje met mennekes aansluiting / kabel) er permanent aan te hangen) dan kan natuurlijk best daarmee begonnen worden. Als het gebruiksgemak later tot iets anders leidt, dan is dat snel en makkelijk aan te passen...
 

Helder! Dank Hendrik en John. Voornaamste voordeel lijkt me (in mijn geval) slim laden - geen sporadisch kaarslicht meer nodig als S'je begint te laden terwijl droogkast, oven en vaatwasser toevallig aanstaan :).

Doet de Tesla Wall Connector dat ook? (sorry voor eventueel reeds 120 maal beantwoorde vraag - iemand moet eens de zoekfunctie op dit forum aanpakken:)).
 
Ik heb net een verzwaring laten uitvoeren naar 3 fases 400V 40A. Nu zou ik willen laden aan 32A (110km/h). Ik heb een type 2 kabel 32A reeds gekocht en denk dat ik nu zo'n LS24 laadbox ga kopen ( LS24 laadpaal mode 3, type 2, 32A(22 kW), 3-fase met Mennekes wcd) [URL="https://www.laadpaal24.nl/LS24-Laadpaal-mode-3-type-2-32A(22-kW)-3F-Mennekes"]LS24 laadpaal mode 3, type 2, 32A(22 kW), 3-fase met Mennekes wcd[/URL]

Kan iemand me bevestigen dat ik hiermee ga kunnen laden aan 110km/h of zie ik iets over het hoofd ?

Alvast bedankt !