Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren eens 'even' de eerste 25 pagina's van dit draadje doorgenomen.
Grappig om te zien hoe iedereen drie jaar geleden alles nog moesten uitzoeken; wat heb ik thuis voor een lader of stekker nodig, wat voor een lader komt er in de Tesla, wat voor een kabel wordt er eigenlijk bijgeleverd....
En alles wat er nog niet was: geen Superchargers, geen Fastned, en ehm oja, nog geen Model S....

En dit:

Ik heb ook net Booking.com en Expedia ook maar eens een mail gestuurd of zij een filter kunnen toevoegen dat je kan zoeken op hotels mét oplaadpunten voor gasten. Dat is wel zo makkelijk wanneer je je trip door Europa wil plannen!

Drie jaar later is die optie er nog steeds niet.
We hebben toevallig 2 weken geleden Booking, Expedia, Tripadvisor en AirBnB ook getweet dat ze dit als filteroptie moeten opnemen. We gaan ze via Facebook ook weer eens bestoken.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and HWS
Gisteren eens 'even' de eerste 25 pagina's van dit draadje doorgenomen.
Grappig om te zien hoe iedereen drie jaar geleden alles nog moesten uitzoeken; wat heb ik thuis voor een lader of stekker nodig, wat voor een lader komt er in de Tesla, wat voor een kabel wordt er eigenlijk bijgeleverd....
En alles wat er nog niet was: geen Superchargers, geen Fastned, en ehm oja, nog geen Model S....

En dit:



Drie jaar later is die optie er nog steeds niet.
We hebben toevallig 2 weken geleden Booking, Expedia, Tripadvisor en AirBnB ook getweet dat ze dit als filteroptie moeten opnemen. We gaan ze via Facebook ook weer eens bestoken.

Dan ook liefst ook met filter op destination chargers. Dan heb je niet dat de lader die er is continu bezet is door PHEV's e.d. Uiteindelijk zal het daar straks om gaan. Als je enerzijds ziet dat er de komende jaren van andere fabrikanten weinig te verwachten is terwijl met Model 3 en de schaalvergroting straks verreweg het merendeel van de full EV's Tesla's zijn is het nu al goed om je in te stellen op destination chargers.
 
Dan ook liefst ook met filter op destination chargers. Dan heb je niet dat de lader die er is continu bezet is door PHEV's e.d. Uiteindelijk zal het daar straks om gaan. Als je enerzijds ziet dat er de komende jaren van andere fabrikanten weinig te verwachten is terwijl met Model 3 en de schaalvergroting straks verreweg het merendeel van de full EV's Tesla's zijn is het nu al goed om je in te stellen op destination chargers.

Destination chargers zijn inderdaad zeer handig maar zelfs de aanbieders weten soms niet goed waar ze mee bezig zijn. Zo was ik onlangs op Texel waar er 1 DeC staat. De voorziene plaats ervoor wordt echter gedeeld met een andere laadpaal die ze aanbieden. Toen wij er aankwamen stond er een PHEV te laden aan de andere paal en niemand die wist van wie die wagen was. Ik kon dus niet even vriendelijk gaan vragen of hij eventueel al volgeladen was en zich wou verzetten.
Heb overigens het laadproces wat via de app opgevolgd, en gelukkig maar want het opladen is 2x stilgevallen. Ik heb telkens de paal moeten resetten om het opladen te kunnen hervatten. Bad luck? Beginnersprobleem van de HPWC?
 
Dacht eigenlijk dat het openen van het laadklepje (middels de knop op the UMC of via de losse remote zoals te koop via laadkabel.nl) alleen mogelijk is als auto ontgrendeld is (bv key FOB in de buurt van auto).

Kwam er per toeval achter dat ik met de losse remote gewoon het klepje kan openen zonder dat auto ontgrendeld is. Is dat altijd mogelijk? Of ziet de auto dat ik op de vertrouwde home locatie sta?
 
Dacht eigenlijk dat het openen van het laadklepje (middels de knop op the UMC of via de losse remote zoals te koop via laadkabel.nl) alleen mogelijk is als auto ontgrendeld is (bv key FOB in de buurt van auto).

Kwam er per toeval achter dat ik met de losse remote gewoon het klepje kan openen zonder dat auto ontgrendeld is. Is dat altijd mogelijk? Of ziet de auto dat ik op de vertrouwde home locatie sta?

neen, dat gaat altijd.
Neem uw zendertje maar mee naar de E-Rally. één druk op de knop en alle klepjes van de tesla's staan open;)
 
  • Funny
Reactions: Rick A.
Was even een weekje in de zon met een ouderwetse diesel. Zag wel het mailtje van Tesla over het referral program. Beetje zuur vind ik. Ben je een van de eersten met de Model S, vervolgens met de Model X en wat krijg je... Niet eens een kokosmat! Klassieke marketingfout: leunen op acquisitie maar vaste klanten belonen ho maar. En dat in een niche markt waar early adaptors - brand advocates meestal - essentieel zijn. Oliekoekendom.

Wat mij als marketeer nog het meeste stoort is dat Tesla kennelijk old skool automotive marketing bedrijft: sales promotion, sales promotion, sales promotion. **** brand- loyalty, advocates en retentie.

Gemiste kans Kim Liebregts & Tesla!
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Het wordt tijd voor een smart grid en accuopslag. De dagelijkse stroomprijzen op de groothandelsmarkt APX variëren nu al zo sterk dat accuopslag absoluut al lonend is. s' Nachts beweegt de prijs per kWu rond 2 cent, 's morgens om 8.00 uur is die 4,4 cent per kWu. Op dagen dat er veel zonnestroom en windenergie is, gaat de prijs overdag naar rond 0,00 cent per kWu. Ideale omstandigheden om met een smart grid, slimme meter en accuopslag in te spelen op deze extreme prijsverschillen. Kom maar op met die PowerWalls en PowerPacks Elon.
Dagelijkse stroomprijzen.jpg
 
  • Informative
Reactions: FVO and vdvoorde
Het wordt tijd voor een smart grid en accuopslag. De dagelijkse stroomprijzen op de groothandelsmarkt APX variëren nu al zo sterk dat accuopslag absoluut al lonend is. s' Nachts beweegt de prijs per kWu rond 2 cent, 's morgens om 8.00 uur is die 4,4 cent per kWu. Op dagen dat er veel zonnestroom en windenergie is, gaat de prijs overdag naar rond 0,00 cent per kWu. Ideale omstandigheden om met een smart grid, slimme meter en accuopslag in te spelen op deze extreme prijsverschillen. Kom maar op met die PowerWalls en PowerPacks Elon.

Absoluut lonend? Met die verschillen kom je er echt niet. Neem in het beste geval 5 cent/kWh iedere dag. Dat is 20 euro maximaal op jaarbasis. Nadat je voor je installatie, je batterij en je inverter hebt betaald ben je ruim over de 500EUR voor diezelfde kWh opslag capaciteit kwijt. Terugverdientijd van meer dan 25 jaar dus terwijl de maximale garantie op je componenten 10 jaar is... Neen, batterijen in een modern geïntegreerd net zoals het Belgische/Nederlandse zijn enkel nuttig wanneer je groot genoeg bent om op de onbalans markt te spelen. Als particulier is het gewoon onzinnig om daarin te willen investeren, tenzij voor de feel-good of gadget factor.
 
Absoluut lonend? Met die verschillen kom je er echt niet. Neem in het beste geval 5 cent/kWh iedere dag. Dat is 20 euro maximaal op jaarbasis. Nadat je voor je installatie, je batterij en je inverter hebt betaald ben je ruim over de 500EUR voor diezelfde kWh opslag capaciteit kwijt. Terugverdientijd van meer dan 25 jaar dus terwijl de maximale garantie op je componenten 10 jaar is... Neen, batterijen in een modern geïntegreerd net zoals het Belgische/Nederlandse zijn enkel nuttig wanneer je groot genoeg bent om op de onbalans markt te spelen. Als particulier is het gewoon onzinnig om daarin te willen investeren, tenzij voor de feel-good of gadget factor.
Volgens mij zit je er heel erg naast. Als ik conservatief schat: 40kWh per dag kopen en verkopen met een verschil van 3 cent, dat 300 dagen per jaar, levert al 360 euro op. En dus niet 20 euro per jaar.
 
Batterij opslag is echt iets wat gewoon op netwerk-niveau moet aangepakt worden. Er is in een land met uitgebouwde infrastructuur nu geen toegevoegde waarde om dit lokaal te doen. Bij nieuwe projecten waar het netwerk nog niet is aangelegd kan je eventueel een betere use-case maken wanneer je batterij opslag ervoor kan zorgen dat je een minder zware aansluiting nodig hebt met de bijbehorende kosten maar ook daar denk ik dat we slechts over een minderheid spreken.
 
Volgens mij zit je er heel erg naast. Als ik conservatief schat: 40kWh per dag kopen en verkopen met een verschil van 3 cent, dat 300 dagen per jaar, levert al 360 euro op. En dus niet 20 euro per jaar.

40kWh per dag kopen en verkopen ga je ook niet doen met een batterij van 1kWh. Daar heb je een half powerpack voor nodig en dan ben je al snel 50 000 EUR na installatie en randmateriaal kwijt. met 360 euro per jaar is het terugverdienen dus zo mogelijk nog dramatischer.
 
40kWh per dag kopen en verkopen ga je ook niet doen met een batterij van 1kWh. Daar heb je een half powerpack voor nodig en dan ben je al snel 50 000 EUR na installatie en randmateriaal kwijt. met 360 euro per jaar is het terugverdienen dus zo mogelijk nog dramatischer.
My bad, je rekende impliciet op investering en opbrengst per kWh per jaar.

Dat moeten we dus inderdaad niet willen doen zolang batterijen zo duur zijn als nu. Dan maar meren volpompen en treinen tegen bergen op laten rijden. Dat is allemaal veel eenvoudiger en rendabeler (hoewel ik bij die tweede nog mijn twijfels heb)