Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla MS kan tweefasig laden, zelfs op een netwerk zonder neuter. Ik zou in het circuit voor het 3f/2f laadstation een contactor met een NC (normally closed) contact inbouwen. En die contactor zou ik bekrachtigen met de spanning die op de laadkabel komt van het andere, 1f laadstation van zodra daar het laden begint.
Dus als het 1f laadstation begint met laden, wordt op het andere laadstation die fase onderbroken en van zodra het laden beëindigd is, valt ook de spanning op de laadkabel weg en zal die derde fase terug ingeschakeld worden op het andere 3f laadstation. Alleen even na te gaan of het inschakelen van die bijkomende derde fase tijdens het laden toch geen problemen geeft voor de MS.
Die contactor zal dan wel een flinke stroom schakelen. Dus wat over dimensioneren. Ik werk trouwens voor mijn laadstations met een 63A contactor ook al schakelt die bij correct gebruik niet op het ogenblik dat de stroom vloeit.
 
Ik heb een enkelfasige EV (Tesla Roadster) en een Model S. En heb eigenlijk nooit problemen ondervonden met het laden van de auto's. maar ik laadde ze altijd na elkaar op.
Wel mijn eigen laadpunten gebouwd (smartEVSE) dus het laadpunt hield al rekening met de overige stroom gebruikers in huis.

Bij het laden van de roadster gebruikt deze de maximale stroom de aansluiting toelaat (25A), anders schiet het niet op. Hierdoor kon ik tot voor kort de model S niet laden als de roadster aan het laden was, omdat er op een fase geen stroom overbleef.
Oplossing zou inderdaad het aansluiten van slechts twee fases op de model S kunnen zijn. Eventueel met de oplossing van fivari.

Zelf heb ik nu load balancing toegevoegd aan de laadpunten. Ze communiceren met elkaar.
Stel ik begin met de model S, die start het laden met 25A op drie fasen.
Als ik dan de Roadster aansluit, wordt de capaciteit verdeeld. 12A + 13A.
De Model S is ongetwijfeld sneller klaar, en die stopt met laden -> roadster krijgt dan 25A.

Load balancing werkt momenteel tot max 4 laadpunten per aansluiting.
Software/hardware zijn open source : GitHub - SmartEVSE/smartevse: Smart EVSE Electric Vehicle Charging Station
 
Ik heb een enkelfasige EV (Tesla Roadster) en een Model S. En heb eigenlijk nooit problemen ondervonden met het laden van de auto's. maar ik laadde ze altijd na elkaar op.
Wel mijn eigen laadpunten gebouwd (smartEVSE) dus het laadpunt hield al rekening met de overige stroom gebruikers in huis.

Bij het laden van de roadster gebruikt deze de maximale stroom de aansluiting toelaat (25A), anders schiet het niet op. Hierdoor kon ik tot voor kort de model S niet laden als de roadster aan het laden was, omdat er op een fase geen stroom overbleef.
Oplossing zou inderdaad het aansluiten van slechts twee fases op de model S kunnen zijn. Eventueel met de oplossing van fivari.

Zelf heb ik nu load balancing toegevoegd aan de laadpunten. Ze communiceren met elkaar.
Stel ik begin met de model S, die start het laden met 25A op drie fasen.
Als ik dan de Roadster aansluit, wordt de capaciteit verdeeld. 12A + 13A.
De Model S is ongetwijfeld sneller klaar, en die stopt met laden -> roadster krijgt dan 25A.

Load balancing werkt momenteel tot max 4 laadpunten per aansluiting.
Software/hardware zijn open source : GitHub - SmartEVSE/smartevse: Smart EVSE Electric Vehicle Charging Station
Gaaf, ik zou willen dat ik dit kon.

Ik zou wel twee outlets of vaste kabels aan de buitenmuur willen hebben en aan de binnenmuur de electronica hangen (gaat bij mij heel makkelijk). En dan smart charging + load balancing. Nu ben ik wel vrij handig met de Linux console (gebruiker sinds 2.0 kernel) maar ik durf niet aan de elektra/elektrotechniek te komen laat staan een soldeerbout.

Misschien een idee voor een workshopje? :)
 
Gaaf, ik zou willen dat ik dit kon.

Ik zou wel twee outlets of vaste kabels aan de buitenmuur willen hebben en aan de binnenmuur de electronica hangen (gaat bij mij heel makkelijk). En dan smart charging + load balancing. Nu ben ik wel vrij handig met de Linux console (gebruiker sinds 2.0 kernel) maar ik durf niet aan de elektra/elektrotechniek te komen laat staan een soldeerbout.

Misschien een idee voor een workshopje? :)

+1 voor een workshop :)

@Nexus : anders een out of the box (dure?) oplossing? Deze zou load balancing moeten kunnen:
ICU EVe 11 - 22 kW Laadpalen - The New Motion
 
Kwestie van twee SmartEVSE's met die load-sharing functie ophangen. Ben je voor minder dan 600-700 euro totaal (samen voor beide oplaadpunten) klaar. En dan zijn ze ook nog eens beide 3-fasen. Hoewel ik prima kan solderen (zowel Electrotechniek als Informatica achtergrond) heb ik gewoon twee SmartEVSE-controllers gekocht. Hoef je alleen nog maar wat kabels op maat te knippen, van adereindhulsjes te voorzien en goed aan te sluiten.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
In ons nieuwe huis zit/zat ik met hetzelfde probleem (2 ev's, warmtepomp en huishouden). En omdat ik ik het foolproof wil houden liefst zonder raspberry of andere computers/progammeertaal.
Waardoor ik als oplossing ga toepassen:1 laadpaal op de oprit met smart charging om overdag bij te laden indien nodig, 1 laadpunt in garage geschakeld door timer voor de benz (heeft voldoende aan max. 2,5 uurtjes @ 11kW) en 1laadpunt in de garage op timer met smart charging. Enige voorwaarde is dat paal op oprit en teslalaadpunt in de garage niet tezamen mogen/kunnen laden.
Op die manier kan ik er nadien altijd nog aan blijven werken zonder een programmeertaal te moeten onthouden.
 
Kwestie van twee SmartEVSE's met die load-sharing functie ophangen. Ben je voor minder dan 600-700 euro totaal (samen voor beide oplaadpunten) klaar. En dan zijn ze ook nog eens beide 3-fasen. Hoewel ik prima kan solderen (zowel Electrotechniek als Informatica achtergrond) heb ik gewoon twee SmartEVSE-controllers gekocht. Hoef je alleen nog maar wat kabels op maat te knippen, van adereindhulsjes te voorzien en goed aan te sluiten.
Is dat echt zo makkelijk? Dan jeuken m'n vingers wel moet ik zeggen... :)

Ondersteunt de SmartEVSE ook de combinatie Smart charging + Load balancing (tegelijkertijd dus)?
--edit-
Als ik zo in de code kijk dan zie ik stukjes over het broadcasten van de momentary current naar de slaves, het lijkt er wel op dus :)
 
Last edited:
Als je het schema kan lezen/volgen dan is dat prima te doen.
Met de SmartEVSE heb je een mooie oplossing en de mogelijkheid tot aanpassen aan je eigen wensen.

Je werkt natuurlijk wel met aardige vermogens.
Dus bij twijfel even een elektricien het laatste stukje laten doen.
Mocht je het zelf doen dan wel met adereindhulsjes op de soepele kabel.
 
Door een probleem bij mijn netbeheerder is mijn verzwaring van de aansluiting (eenzijdig) geannuleerd zonder mij te informeren.... Hierdoor zal ik dus de wagen eerder hebben dan mijn 3fase aansluiting. Momenteel is alles reeds voorzien voor de wagen (laadpaal etc). In de verdeelkast is momenteel een "bruggetje" gemaakt in afwachting van de zwaardere netaansluiting.

Nu is mijn vraag: als ik de wagen ontvang, kan ik deze dan al opladen met de laadpaal? Of gaat dit voor problemen zorgen?
Misschien dat ik in de wagen de laadsnelheid moet verlagen om problemen op het thuisnet te vermijden?
 
De snelheid die je in de auto instelt is per fase, dus als je 16A opgeeft gaat hij met 3x16A laden op de 3 fase aansluiting, maar als je 1 fase hebt dus op 1x16A. Als er een fase niet beschikbaar is, past de UMC zich daar netjes op aan. Zo heb ik een keer 1 fase stuk gehad (stroommeter gaf die niet meer door) en toen ging hij dus om 2x16A laden. Hoe een laadpaal daar mee omgaat weet ik niet. Ik weet niet of het een optie is om tijdelijk de UMC te gebruiken? Anders zou je even iemand moeten vragen om de laadpaal uit te proberen voor je zelf de auto krijgt.

Ik weet niet wat er nu binnenkomt, is dat 1x35A (dat is in NL vrij gebruikelijk, maar ik weet niet hoe het in BE zit)? Dan zou je in principe redelijk veilig met 1x16A moeten kunnen laden, als de rest van het huis niet boven de 19A uit komt.
 
Nog een bijkomende vraag nu ik toch bezig ben.

Mijn laadkabel heeft bovenaan zo'n zwart gedeelte wat je kan indrukken. Het lijkt op een grote knop en voelt zo aan, maar doet niets volgens mij. Iemand een idee waarvoor dit dient of kan dienen?
IMG_20160613_095923.jpg
IMG_20160613_095918.jpg IMG_20160613_094720.jpg

Is aangesloten op de LOLO van TheNewMotion. Ik vermoed dat het niets is/doet.
 
Dit wordt gebruikt voor in laadstations met vaste kabel om deze in een houder vast te klikken, je moet dan op het zwarte drukken om deze te ontgrendelen uit die houder.

Ik heb een Lolo laadstation met vaste aansluiting en deze stekker. Ik kan met zekerheid zeggen dat de knop nergens op aangesloten is en dus niets doet. Ik heb de stekker open gehad vanwege de EVChargeKing-mod waar ik de zwarte "knop" voor gebruik.