Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij opvalt uit je foto's is dat er blijkbaar 32A wordt aangeboden en dat je auto daar ook mee zou kunnen laden, 32A/32A. Dit zou duiden op een Duo-lader welke in de X nooit geleverd is?

Als ik Fivari goed begrijp komt er over zowel fase 1 als fase 2 16A binnen en gaat er samen 32A uit over fase 3, in gebruik als valse neuter.
De software snapt dit echter niet en geeft de max aan van de drie fases (16/16/32), en verwart 2 fasig laden voor 3 fasig, vandaar de (foutieve) aanduiding 3x32A/32A

Hoewel het een 3x24A lader is gaat hij niet over fase 1 en 2 ieder 24A trekken omdat dan de retour op 48A zou komen, meer dan de kabel zou aankunnen. Kennelijk wordt de stroom ook per fase gemeten en als extra beveiliging gebruikt: bij bereiken van de max van wat de kabel aankan wordt er gelimiteerd.
Zeer interessant, weer wat geleerd :)
 
Nog even in de handleiding zitten zoeken ...

Wat te installeren?
De Tesla Wall Connector is de meest praktische manier om thuis te laden. Dit laadpunt heeft een vaste kabel die direct in de auto geplugd kan worden en is verkrijgbaar in twee verschillende kabellengtes; 2.5 en 7.5 meter. Alle elektrische auto’s met een type 2 aansluiting kunnen ook met een Tesla Wall Connector geladen worden.

Een Tesla kan geladen worden met een vermogen van 16.5 kW of 81 km per uur*. De laadsnelheid die behaalt kan worden met de Wall Connector, is afhankelijk van uw netwerkaansluiting. Voor andere stekker soorten, zie de tabel aan het einde van deze pagina.

  • Eén derde van alle huisaansluitingen heeft geen neuter. Hiermee kan tot 8.5 kW of 42 km/uur* geladen worden, wat meer dan voldoende is om 's nachts helemaal op te laden.
  • De meerderheid van huizen heeft een 3-fase (400V) netwerkaansluiting. Hiermee kan tot 11 kW of 54 km/uur* geladen worden.
  • 16.5 kW of 81 km per uur* kan worden behaald als er meer vermogen beschikbaar is of u een verzwaring van uw netwerkaansluiting doet.
*verwijst naar het nominale bereik per uur laden voor Model S


" Eén derde van alle huisaansluitingen heeft geen neuter. Hiermee kan tot 8.5 kW of 42 km/uur* geladen worden " :
dat is toch méér dan monofazig 32A. (maar minder dan 2*32Ao_O . Als de handleiding correct is:))

Bij gelegenheid moet ik dat toch eens uitvlooien.;)
 
@S-19910 : Dirk,
1) ik gebruik geen TeslaWallCharger maar een Fivari Mobile, waar ik heel blij mee ben.
2) de Tesla handleiding ken ik, maar leek me jammer genoeg al altijd heel onduidelijk. Gaat het hier om 230V of 400V aansluiting ? Mijn intuitie zegt 400V waar je die snelheid mee haalt. Jullie bevindingen en berekeningen spreken die 8,5 kw al tegen bij 32A en 230v.

@HWS : goed opgemerkt, helemaal correct : ik heb dagelijks geplande laadsessies ingesteld die starten in de daluren aan daltarief. Voor de foto werd de laadbeurt evenwel manueel overruled en opgestart. Resultaat data screenshot is daarmee wel gelijk.
 
Ik denk dat ik het gevonden heb:
De lijnstroom, dat is de stroom door de geleider en die is beperkt tot 32A, is V3 * de fasestroom (dat is de stroom door de belasting tussen L1 en L3 of dus een fase van de lader). De fasestroom is dus beperkt tot 32/V3.
Het vermogen is twee keer (voor L1 en L2) fasestroom*fasespanning.
Dus krijgen we 2*(32A/V3 * 230V) = 8,5 kW.
Ik zal mijn stroommetingen bij gelegenheid nog eens overdoen ;-)
 
Eén derde van alle huisaansluitingen heeft geen neuter. Hiermee kan tot 8.5 kW of 42 km/uur* geladen worden, wat meer dan voldoende is om 's nachts helemaal op te laden.
Dus krijgen we 2*(32A/V3 * 230V) = 8,5 kW.
Dat komt dan weer niet overeen met de schermafbeelding van @Nogo1966 : die toont 31km/uur, niet 42km/uur.
 
De meters van Eandis werken gelukkig wél goed, je betaalt enkel voor echte verbruik.
Hangt dat dan weer niet af van de cosinus phi? Ik meet op mijn aansluiting continu alle parameters en stel vast dat wanneer enkel nog kleine sluimerverbruikers actief zijn de cos. phi soms daalt tot onder .20. Gecumuleerd vloeit er dan toch een 500VA, terwijl er (volgens mij) door Eandis maar 100Watt gemeten wordt. Als de Tesla laadt dan wordt het helaas wel .97 :-/
 
Hangt dat dan weer niet af van de cosinus phi? Ik meet op mijn aansluiting continu alle parameters en stel vast dat wanneer enkel nog kleine sluimerverbruikers actief zijn de cos. phi soms daalt tot onder .20. Gecumuleerd vloeit er dan toch een 500VA, terwijl er (volgens mij) door Eandis maar 100Watt gemeten wordt. Als de Tesla laadt dan wordt het helaas wel .97 :-/
neen, je betaalt als consument niet voor een slechte cos. phi.
Je betaalt alleen het actief vermogen (in jouw voorbeeld dus de 100Watt), niet het reactief
(in jouw voorbeeld dus niet voor de 500VAtotaal - 100Wactief = 400VA Reactief.

Grote industriele gebruikers hebben daarentegen ook een reactief-vermogen-meter.
Zij betalen dus wel voor een slechte cos phi - want uiteindelijk is het toch ook stroom en dus resistief verlies én capaciteitsverlies op de transmissielijnen.
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966
Een nieuwe pilot qua flexibel laden aan huis van Cohere, Enpuls, Enexis Netbeheer, ElaadNL en Living lab smart Charging.
Met kennelijk een nieuwe energie manager van Cohere: de Maxem Flex.
Er worden 250 eerste deelnemers gezocht, je laadsnelheid wordt aangepast om sturing achter de meter te testen, in ruil: 146 euro korting op de aanschaf en 50% korting op het abonnement de eerste 2 jaar.
Huishoudens vangen pieken net op - Elaad NL
Maxem Flex | Uw eigen smart grid in huis
Zou (uiteraard) goed moeten werken in combinatie met de Tesla HPWC.
 
  • Informative
Reactions: ElecFan and S-19910
Het aansturen van de laadstroom voor het stabiliseren van het net, met name het wegscheren van de productiepieken, is een gedroomde toepassing: het gaat immers om enorme vermogens: 11kW, 16,5 kW, je hebt er al heel wat fornuizen of waterkokers voor nodig.
Bovendien is het een proces dat gemakkelijk kan onderbroken worden, uitgesteld worden en opgestart worden.
Je kan moeilijk het bakken van een stukje vlees uitstellen tot er een productiepiek passeert.
Een waterboiler zou ook nog zo'n toepassing zijn, maar daar is het vermogen veel kleiner.
 
Hallo allemaal,

Voor een collega moet bij hem thuis een lader aangesloten gaan worden. Huis uit 1978.
Als jullie deze foto's zien, klopt dan mijn conclusie dat, ondanks 3 'sub-lekschakelaar' naast de hoofdschakelaar, dit toch een ouderwetse 1 x 40A aansluiting is? Want ieder van die 3 automaten geeft 40A aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Attachments

  • IMG_6463.JPG
    IMG_6463.JPG
    363.5 KB · Views: 83
  • IMG_6462.JPG
    IMG_6462.JPG
    383 KB · Views: 48
  • IMG_6464.JPG
    IMG_6464.JPG
    348.4 KB · Views: 59
Ik heb ondertussen de kans gekregen om enkele metingen uit te voeren bij klanten met een netwerk zonder neuter.
Dirk heeft al aangegeven dat een van de fasen dienst doet als neuter. Ik geef even de volledig uitleg en val wat in herhaling.
De Tesla kan bij zo'n netwerk niet driefasig laden. In de plaats daarvan wordt 1 van de drie fasen als neuter gebruikt. Je krijgt dus tussen fase1 en de valse neuter 230V en tussen fase2 en de valse neuter ook. En in elk van die koppels gaat een stroom vloeien.
De opgelegde maximale stroom vanwege het laadstation en de kabel is 32A. Fase1 stuurt 16A naar de valse neuter, fase2 ook. De som van beide geeft in de valse neuter 32A, of het maximum.
Met de stroomtang mat ik in de valse neuter inderdaad een stroom die het dubbele is van die in de fasen.
Het vermogen is 2 keer 16A x 230V of 7360W. Dat is even snel als bij enkelfasig laden aan 32A. Maar tweefasig laden geeft het voordeel dat het netwerk meer verdeeld belast wordt.
Bij enkelfasig laden @ 32A heb je twee fasen die 32A stroom voeren en 1 fase die geen stroom voert. Bij tweefasig laden heb respectievelijk 16A, 16A en 32A.
Anders dan wat ik vroeger dacht, heb je bij 2-fasig laden dus geen hoger vermogen voor een 16,5 kW lader dan bij een enkelvoudige lader (11 kW) die een tijdje de standaard was omdat in beide gevallen bij 7360W de 32A in de valse neuter bereikt wordt.
Bij echt driefasig laden, voert de neuter in principe geen stroom omdat de som van de drie stromen uit de drie fasen, door de hoekverdraaiing 0 is.
De Tesla weet met tweefasig laden geen raad. Hij geeft op de display de stroom in de meest belaste geleider (32A, dus dat klopt), maar voelt dat het geen enkelfasig laden is, maar herkent het ook niet als tweefasig laden. Hij gaat er dan maar van uit dat het driefasig laden betreft en geeft het vermogen dat overeenkomt met 3fasig laden bij 32A
Anderzijds voelt hij wel correct de toename van de lading in de batterij en geeft correct het aantal km/u.

Ik vind die 32A op N wel raar.
Ik heb Excel eens laten rekenen en ik kom dan 16A uit
Hieronder een grafiekje:
upload_2017-12-19_13-39-23.png

Ik krijg dus nergens in de N een stroom die groter is dan een van de fazen als ik de som van 2 fazen neem.
 
Ik heb een vraag. Ik heb thuis altijd geladen aan de rode stekker met de UMC. Nu blijkt dat die UMC niet tegen regen kan. Ik kan niet meer 16/16 A laden, ik krijg nog maar 12/16 A. Ik heb het tussengedeelte met de lampjes inmiddels ingetapet maar ik denk niet dat het voldoende is. Voor thuis heb ik inmiddels een Tesla-laadstation besteld, maar mijn vraag is of de licht beschadigde UMC nog mee op vakantie kan. Doet die kabel het nog in Frankrijk en Italie? Laadsnelheid maakt niet uit, als ik ca. 6 km/uur haal is het al goed.
 
Ik vind die 32A op N wel raar.
Ik heb Excel eens laten rekenen en ik kom dan 16A uit
Ik krijg dus nergens in de N een stroom die groter is dan een van de fazen als ik de som van 2 fazen neem.
De som van de stroom afkomstig van twee fasen door de neuter in een stervormig netwerk is wel verschillend van som van de stroom van twee fasen in een driehoekig netwerk.
Beter dan deze man, die gelukkig de universele taal van de wiskunde spreekt, kan ik het niet uitleggen:
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
De Model S kan toch niet (meer) tweefasig laden (1 fase als neuter en dan laden met F2 en F3). Vroeger kon ik dit met mijn KEBA P20 maar na een upgrade van mijn oorspronkelijke tot 13A begrensde lader in mij Model S (geleverd maart 2014) lukt dit niet meer. On screen in de Tesla gaat de meter naar 230 V (+/-) en zakt dan terug naar 0. Hij/zij doet dat een paar keer en stopt dan gewoon met mededeling "sluit kabel aan" of zoiets...
 
Hallo allemaal,

Voor een collega moet bij hem thuis een lader aangesloten gaan worden. Huis uit 1978.
Als jullie deze foto's zien, klopt dan mijn conclusie dat, ondanks 3 'sub-lekschakelaar' naast de hoofdschakelaar, dit toch een ouderwetse 1 x 40A aansluiting is? Want ieder van die 3 automaten geeft 40A aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Is dit in Nederland? Want dit is dezelfde hoofdschakelaar als die ik heb en die is 3 fase. Daarna wordt er per fase een enkelfasige aardlek gebruikt en per aardlek 4 groepen. Draai de kap even los, maar weet bijna zeker dat dit een 3-fase hoofdschakelaar is. De 40 A van de hoofdschakelaar is per fase.
 
Last edited:
Nederland inderdaad. Met 'die kap even losdraaien;, bedoel je...? Het kapje van de hoofdschakelaar, links naast de 3 enkele schakelaars?
Of de zwarte afdekkap? Of de kap die boven op de draaiende meter zit? Volgens mij mag/kan/wil ik dat niet zomaar doen? :)
 
Ga ik donderdag uitzoeken, thnx!

Is dit in Nederland? Want dit is dezelfde hoofdschakelaar als die ik heb en die is 3 fase. Daarna wordt er per fase een enkelfasige aardlek gebruikt en per aardlek 4 groepen. Draai de kap even los, maar weet bijna zeker dat dit een 3-fase hoofdschakelaar is. De 40 A van de hoofdschakelaar is per fase.

deze...
View attachment 267615

met die vier witte/grijze vijzen in de hoeken.
deze zijn niet verzegeld, maar uiteraard altijd met zorg te behandelen